Groen hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Groen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 01:36

Ik had al even gezocht, maar ik kon niets over dit onderwerp vinden. Het gaat om groen hooi.
Het hooi is van de zomer gehooid en heeft vanaf die tijd om een grote kas gestaan. De balen zijn aan de buitenkant licht gekleurd, maar van binnen zijn ze nog behoorlijk groen. Om de een of andere reden houdt dat groene mij tegen om het aan mijn shet die gevoelig is voor hoefbevangenheid te geven. Het suikergehalte is getest en is lager dan 5%.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, kan ik dit aan hem geven of niet.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Groen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:18

De groene kleur komt door chlorofyl. Er is bij mijn weten nooit een link gelegd tussen chlorofyl en HB.
Je suikergehalte is prima, dus op grond daarvan zou ik het lekker voeren.

Dit is bewijs te meer dat je aan de buitenkant niet kunt zien wat er in je hooi zit :)

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 10:27

Ik ben het helemaal met je eens over de kwaliteit van het hooi hoe het er aan de buitenkant uitziet. Ik pluk daarom ook altijd zo diep mogelijk uit een baal hooi om te zien hoe het daadwerkelijk er uit ziet. Het door de zon gebleekte hooi vertekend een hoop.

Fijn om te lezen dat jij denkt dat het geen kwaad kan.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Groen hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:44

Ook aan wat je binnenuit plukt kun je niet zien wat er in zit.
Groen hooi wil niet per se zeggen suikerrijk (of eiwitrijk) hooi, en geel hooi betekent niet per se dat het arm is. Alleen een analyse kan je vertellen wat er in zit (en dat heb je gedaan). Al was het pimpelpaars van binnen en van buiten :))

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 11:14

Jij bedoelde echt in het hooisprietje zelf :o . Ik begrijp hem helemaal! Die binnenkant is voor mij ook echt het belangrijkste :j