Welke kuur tegen zand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
AmyJamess

Berichten: 2106
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-21 17:54

Ik vroeg mij af welke kuur jullie bokkers gebruiken tegen zand.

2 maand geleden is er uit de mest onderzoek dat er te veel zand in de mest zat.
Het mest onderzoek heb ik gedaan aangezien zijn mest heelberg wisseld tussen vast/goed mest en hele dunne mest.
Ik was vlak daar voor al begonnen met een psylliumkuur begonnen. In overleg met de DA besloten door te gaan met de psylliumkuur elke maand te herhalen.
Nu ongeveer 3 maand verder nadat ik voor het eerst met een psylliumkuur begonnen ben merk ik nog niet echt verbetering (overigens ook al op gebit behandeld). En merk ik dat hij minder van zn brok eet als de kuur erdoor zit.

Nou ben ik benieuwd met welke zandkuur jullie goede ervaringen hebben?

Overigens ga ik ook weer contact opnemen met de DA voor eventuele afspraak. Maar ik wil wel doorgaan met de zandkuren.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:04


Oy with the poodles, already

FleurSandro

Berichten: 1799
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:10

Hoeveel psyliumzaad heb je gegeven? Vaak wordt dat in veel te kleine hoeveelheden gegeven waardoor het niet werkt.
Bij zand in de darmen zeker 1 gram per kg lichaamsgewicht aanhouden.

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Sterlyn B+10 ~ L1+10 ~ 0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/

Met de code FLEURXEJ krijg je 5% korting op je gehele bestelling op https://www.ej.nl
(Enkel sale artikelen uitgesloten, werkt dus wel op vaste prijs artikelen etc)

Pallatin

Berichten: 2484
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:12

Hoeveel Psyllium geef je? En wat geef je precies? Husk of zaad? Hoeveel dagen duurt je kuur?En heb je niet de mogelijkheid om de inname van zand te stoppen? Ik geef bij een kuur voor een paard van 640 kg 100 gram husk en 25 gram psylliumzaad per dag, 6 dagen lang en gemengd door een beetje slobber. Daarover gaat een flinke scheut lijnzaadolie. Ik geef het overigens preventief in de winter omdat mijn paard dan niet op gras kan en in de paddock staat. Ik zou even overleggen met je vee arts als de mest niet blijft….en dat je paard slechter eet als er psyllium door de brok zit vind ik heel logisch, ik moet het echt meteen geven nadat ik het met slobber heb gemengd, het is plakkerig en niet erg smakelijk

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

tita

Berichten: 19745
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:13

Ik heb brokjes gaan er goed in van sand clear

30-11-2015
03-07-2018

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:15

Pallatin schreef:
Hoeveel Psyllium geef je? En wat geef je precies? Husk of zaad? Hoeveel dagen duurt je kuur?En heb je niet de mogelijkheid om de inname van zand te stoppen? Ik geef bij een kuur voor een paard van 640 kg 100 gram husk en 25 gram psylliumzaad per dag, 6 dagen lang en gemengd door een beetje slobber. Daarover gaat een flinke scheut lijnzaadolie. Ik geef het overigens preventief in de winter omdat mijn paard dan niet op gras kan en in de paddock staat. Ik zou even overleggen met je vee arts als de mest niet blijft….en dat je paard slechter eet als er psyllium door de brok zit vind ik heel logisch, ik moet het echt meteen geven nadat ik het met slobber heb gemengd, het is plakkerig en niet erg smakelijk

Preventief moet je denken aan een dosering van 0,5 gram per kg lichaamsgewicht. Voor jouw paard dus 320 gram per dag, week lang.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:17

tita schreef:
Ik heb brokjes gaan er goed in van sand clear

Zulke brokjes bevatten vaak een vrij laag gehalte aan psyllium. Om aan de goede dosering te komen moet je dus vaak een grote hoeveelheid voeren. Goed in de gaten houden of je wel voldoende heeft, dus :)

Oy with the poodles, already

AmyJamess

Berichten: 2106
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-21 18:21

Pallatin schreef:
Hoeveel Psyllium geef je? En wat geef je precies? Husk of zaad? Hoeveel dagen duurt je kuur?En heb je niet de mogelijkheid om de inname van zand te stoppen? Ik geef bij een kuur voor een paard van 640 kg 100 gram husk en 25 gram psylliumzaad per dag, 6 dagen lang en gemengd door een beetje slobber. Daarover gaat een flinke scheut lijnzaadolie. Ik geef het overigens preventief in de winter omdat mijn paard dan niet op gras kan en in de paddock staat. Ik zou even overleggen met je vee arts als de mest niet blijft….en dat je paard slechter eet als er psyllium door de brok zit vind ik heel logisch, ik moet het echt meteen geven nadat ik het met slobber heb gemengd, het is plakkerig en niet erg smakelijk


Ik geef 2 schepjes per voerbeurt/ eerlijk gezegd weet ik niet hoeveel gram dit precies is.
Ik voer de vezels, dus de hele fijne, dit gecombineerd met zijn brokken, lucerne en een scheut lijnzaad olie.
Ik hou het advies wat op de verpakking staat aan en de kuur duurt dan 7 dagen en 1x in de maand.
Ik meng het niet met water/slobber. Heeft de lijnzaad olie dan de zelfde werking als water op psyllium?

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:23

De doseringen op verpakkingen zijn altijd veel te laag. De 1 gram per kg lichaamsgewicht en 0,5 g per kg lichaamsgewicht komen van Utrecht. Die hebben regelmatig paarden met zandproblemen.

Ik gebruik omega gold olie om de psylliumzaadjes in te ‘marineren’ en meng ze daarna door de slobber. Dan wordt het niet zo’n plakkerige bende.

Oy with the poodles, already

MyWishMax

Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:28

Hilary schreef:
De doseringen op verpakkingen zijn altijd veel te laag. De 1 gram per kg lichaamsgewicht en 0,5 g per kg lichaamsgewicht komen van Utrecht. Die hebben regelmatig paarden met zandproblemen.

Ik gebruik omega gold olie om de psylliumzaadjes in te ‘marineren’ en meng ze daarna door de slobber. Dan wordt het niet zo’n plakkerige bende.


Met die olie wordt het geen behanglijm in slobber?
Ik heb het door het voer geprobeerd met olie, maar na 1 dag at ze het niet meer, ja een lage dosering maar niet wat ze moet hebben. Ik wacht nu dus op de slobber, maar dan moet het geen lijm worden haha.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:39

Nee, hier niet. Ik neem iets van 100 ml olie (ik meet het niet af, maar heb zo’n 5 liter box met een kraantje en laat dan wat in het voerbakje lopen tot ik denk “zo is wel goed”) en dan 300 gram psyllium erbij. Dan omscheppen tot alles bedekt is met olie. Dan doe ik door de slobber nog wat ruwvoervervanger (omdat mijn pony het dan extra lekker vindt), en daarna roer ik de psyllium erdoor. Gelijk geven en dat gaat goed. Pony heeft het ook niet in 5 minuten op (bij elkaar is het 400 gram slobber en ook zoiets aan ruwvoervervanger), maar ze eet wel alles en dat doet ze niet als het behanglijm is. Been there :')

Oy with the poodles, already

MyWishMax

Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:52

Ah super! Ik doe hetzelfde met de olie, maar door droge voer, muesli en luzerne, heen is dat toch niet oké voor mevrouw :') terwijl ze met minder gram het wel braaf at, maar nu is het denk is te veel erdoorheen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:00

Een gram per kg paard (pony) is ook best een hoop als je het zo in de voerbak ligt. Die 300 gram die ik geef is voor 270 kg pony. Ik overdoseer een beetje omdat ze knoeit.

Oy with the poodles, already

MarjanB

Berichten: 16302
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:05

Als je paard al zand in de mest heeft zou ik niet te zuinig zijn met zaadjes… die van mij heeft 1,5 week op de lingehoeve gestaan met zandkoliek en kan je vertellen dat is vele malen duurder en vooral ook stressvoller! Ik kreeg ook het advies 100gram per 100kilo te voeren. Zaadjes kan je via pit pit het voordeligst bestellen.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Pallatin

Berichten: 2484
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 23:07

Hilary schreef:
De doseringen op verpakkingen zijn altijd veel te laag. De 1 gram per kg lichaamsgewicht en 0,5 g per kg lichaamsgewicht komen van Utrecht. Die hebben regelmatig paarden met zandproblemen.

Ik gebruik omega gold olie om de psylliumzaadjes in te ‘marineren’ en meng ze daarna door de slobber. Dan wordt het niet zo’n plakkerige bende.


De zaadjes hebben een andere dosering dan de husk meen ik? Je moet van het zaad in verhouding meer voeren dan de husk…. Dus geldt 1 gram per kilo paard voor het vlozaad of de husk… :o?

@ TS, heb je thuis geen keukenweegschaal? Ik zou echt even gaan wegen wat je nu geeft en dat checken met de hoeveelheden die hier geadviseerd worden. En ik lees mee, want ben nou nieuwsgierig hoe of wat met zaad en husk… :D

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

Dabo

Berichten: 11125
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 23:40

Ik lees ook even mee. Ben deze week ook met een kuur bezig. Ik heb husk van pitpit.
Ik geef 100 gram. Eerst maakte ik er thuis een prutje van (behangplak bah) En dan mee naar stal, muesli en lucerne erdoor, wat worteltjes, en dat ging er wel in. Dag 2 met lange tanden.
Ik ondertussen veel lezen, over het vlozaad, en hoe je het moet geven.. Lees ik voornamelijk dat je het droog door het voer moet doen, met evt een scheutje olie.
Als ik een kwart emmer van die lijmzooi krijg van 100 gram husk... wat doet dat dan in haar slokdarm zodra het in aanraking komt met haar slijmvlies?
Ik heb al 4x meegemaakt dat ze een slokdarm verstopping had... waar ik bij was, en droog voeren durf ik dus echt niet!
Ik doe nu de muesli en lucerne in de emmer, droge husk erop, en dan slobber van maken, met warm water. Veel water! goed roeren, wortelen erbij en het gaat er weer met smaak in. :-)

Sorry voor het lange verhaal haha. :-D

[I Narbella, mijn dressuurdraver (eindstand) L2+7] <3 <klik>
[www.dabo-design.nl] <klik> Voor al je Biothane (bitloos) hoofdstellen, halsters, teugels..
Maar ook voor hondenlijnen, halsbanden, tuigjes enzzz!

Kaatastrof

Berichten: 6245
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 00:31

Ik geef ook de husk van pitenpit. De paarden geef ik 100gr, pony's 50. Ik meng het bij hun voer, dat ik swso nat maak (Marstall Faser Light trouwens samen met wat Speedibeet). Het is wat zoeken maar ik zet hun eten net onder (warm) water en roer dan voldoende zodat de psyllium goed verspreid. De kunst is dat het moet binden met het voedsel. Als er nog poeder op de bodem zit, voeg ik nog wat water toe en meng opnieuw.

Vooral mengen is belangrijk, anders wordt het een dikke slijmerige koek dat ze moeilijk kunnen opeten. Ook niet te nat maken, dan eten ze het hier niet op.

Ik baseer me qua dosis op hetgene wat Paardnatuurlijk heeft beschreven trouwens.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Marigold

Berichten: 12493
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 01:23

Zandweg/sandclear door de slobber werkt goed.

Paarden ❤️

MarjanB

Berichten: 16302
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 07:08

Wat jullie voeren is echt allemaal te weinig… gaat echt niet werken als ze zand hebben. Daarbij zaadjes voeren en niet de husk. (Kijk anders even in het bloemetjes topic voor mijn verhaal) allemaal leuk en aardig de goed bedoelde adviezen maar de echte voorschriften van de dierenartsen zijn toch echt anders.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 07:10

Pallatin schreef:
Hilary schreef:
De doseringen op verpakkingen zijn altijd veel te laag. De 1 gram per kg lichaamsgewicht en 0,5 g per kg lichaamsgewicht komen van Utrecht. Die hebben regelmatig paarden met zandproblemen.

Ik gebruik omega gold olie om de psylliumzaadjes in te ‘marineren’ en meng ze daarna door de slobber. Dan wordt het niet zo’n plakkerige bende.


De zaadjes hebben een andere dosering dan de husk meen ik? Je moet van het zaad in verhouding meer voeren dan de husk…. Dus geldt 1 gram per kilo paard voor het vlozaad of de husk… :o?

@ TS, heb je thuis geen keukenweegschaal? Ik zou echt even gaan wegen wat je nu geeft en dat checken met de hoeveelheden die hier geadviseerd worden. En ik lees mee, want ben nou nieuwsgierig hoe of wat met zaad en husk… :D

Zaadjes is 1 g / kg.

Of de dosering van husk anders is, weet ik niet. Utrecht en De Lingehoeve gebruiken zaad, dus dat doe ik dan ook maar.

Oy with the poodles, already

Pallatin

Berichten: 2484
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:00

Thanks Hilary!

@ MarjanB waarom zaadjes en niet husk? En ik bedoel de adviezen van jou en Hilary, dus ipv zo pinnig te reageren hier kun je toch gewoon de jou aangeraden dosering hier plaatsen?

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

MyWishMax

Berichten: 25052
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:06

Bij zand in de mest of aangetoond in het paard is het 1 gram per kilo lichaamsgewicht. Dus bijvoorbeeld 600 gram voor paard van 600 kilo. Als preventie 0,5 gram per kilo. Dat ben ik nu aan het geven, dus ik voer 300 gram.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:11

MarjanB schreef:
Wat jullie voeren is echt allemaal te weinig… gaat echt niet werken als ze zand hebben. Daarbij zaadjes voeren en niet de husk. (Kijk anders even in het bloemetjes topic voor mijn verhaal) allemaal leuk en aardig de goed bedoelde adviezen maar de echte voorschriften van de dierenartsen zijn toch echt anders.


Bloementjestopic? :o?
Wat zijn de voorschriften volgens de da?

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:15

Jullie geven veeeeel tr weinig echt bizar dat helpt niet.

Meerdere dierenartsen waarschuwen hier de hele tijd voor. Zoek paardendierenarts Iris van Gulik maar eens op op socials.

De dosering is 0,5-1 gram per kilo lichaamsgewicht. Dus bij een paard van 500 kg geef je preventief minstens 250 gram en bij zand in de darmen 500 gram per dag. Anders helpt het compleet niet.

Raineri
Berichten: 6155
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:16

Cherdenise schreef:
MarjanB schreef:
Wat jullie voeren is echt allemaal te weinig… gaat echt niet werken als ze zand hebben. Daarbij zaadjes voeren en niet de husk. (Kijk anders even in het bloemetjes topic voor mijn verhaal) allemaal leuk en aardig de goed bedoelde adviezen maar de echte voorschriften van de dierenartsen zijn toch echt anders.


Bloementjestopic? :o?
Wat zijn de voorschriften volgens de da?


Hebben Marjan en anderen nu een aantal keer aangehaald maar nog 1 keer dan: 1 gram per kg lichaamsgewicht. Nog belangrijker is in te zetten op de preventie van opname van zand.

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Jokonootje, RoRo44 en 13 bezoekers