Het zoveelste topic over mestwater

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-21 03:15

Ik zit even met mijn handen in het haar.

Mijn paard heeft als 2 jarige een flinke wormbesmetting gehad. En heeft hier 10 dagen voor op de kliniek gestaan.
Gelukkig is hij er door gekomen en is hij inmiddels alweer 10.
Sinds dien heeft hij altijd wat last gehad van mestwater. En heb er ook regelmatig bij de dierenarts naar gevraagd. Volgens hun zijn de darmen zodanig aangetast dat hij er altijd last van zou blijven houden.

Door de jaren heen verschillend gevoerd. Zowel droog hooi als voordroog. Een aantal jaar vitalbix en nu krijgt hij digest van hartog en een meusli van havens. Maar het is altijd wat aanwezig.

Inmiddels is er ook geconstateerd dat hij een probleem gebit heeft. En is hij al 5 kiezen kwijt.
Hij lijkt verder geen probleem te hebben met zijn ruwvoer eten. Maar wellicht speelt het wel mee in het verhaal.

Maar nu is het wel echt extreem. Geen klein straaltje meer. Maar echt elke dag bruine billen / benen en staart.

Inmiddels heeft hij een zware wormenkuur gehad, 5 daagse zandwegkuur en zijn we begonnen met probiotica van phytonics wat hij nu ook alweer 2 weken krijgt.

Maar helaas geen verbetering.

Komt iemand dit bekend voor? Wat kan ik nog doen om het minder / weg te krijgen. Is er iets wat ik kan voeren wat het vocht in de darmen op neemt?
Had het idee dat de psylimvezels wel wat deden namelijk. Maar het mestwater kwam weer even hard terug na dat de kuur over was.

Of moet ik me er inderdaad maar bij neer leggen dat hij dat heeft?

[O]


judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 06:47

Oerbalans voeren?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 06:54

Er zijn wel wat goede (Engelstalige) onderzoeken en artikelen over.

Zoek eens op 'fecal water syndrome'. Probiotica of een mest transplantatie kunnen wel eens helpen. Overleg anders eens met je veearts.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 06:55

Hoeveel psyllium heb je gevoerd en wat is het gewicht van je paard?

Oy with the poodles, already

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 06:56

Klinkt heel suf, maar toen ik werkte als groom had een van de paarden hier altijd last van en de dierenarts gaf de tip om eens te proberen elke dag een flesje yakult door het voer te mengen. En dat hielp, tot mijn verbazing! Na een maand heeft ze enkele maanden vaste mest gehad.

Daarnaast kreeg dit paard trouwens elke dag droge zemelen door het voer gemengd. Je moet dat wel blijven geven.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 07:44

Ik lees graag mee. Heb dit allemaal al geprobeerd en ga straks na de grote ontworming van mijn andere paard met goede mest, zijn mestwater door slobber mengen die door mijn merrie opgegeten moet worden.

Maar goed mijn lijst:
Marstall Darmbalans
Moor balans
Psyllium
Lijnzaad
L-glutamine
Puur Gastro
NAF Thrive
Oerbalans
Ultimaflor
Biergist
Bioresonantie met uitgebalanceerde druppels
En wellicht ben ik nog een en ander vergeten.

Mijn paard krijgt onbeperkt onverpakt langstengelig hooi en Marstall force. Elke maand een vlozaad kuur. Ze is verder hartstikke gezond. En op aanraden van de dierenarts ga ik dus die mest water truc van het paard met de gezonde darmflora doen. Dit kan ook door de dierenarts gedaan worden via een sonde een keer of vijf achter elkaar.

Maar jee, wat een doffe ellende hè?

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 07:46

Urielle schreef:
Klinkt heel suf, maar toen ik werkte als groom had een van de paarden hier altijd last van en de dierenarts gaf de tip om eens te proberen elke dag een flesje yakult door het voer te mengen. En dat hielp, tot mijn verbazing! Na een maand heeft ze enkele maanden vaste mest gehad.

Daarnaast kreeg dit paard trouwens elke dag droge zemelen door het voer gemengd. Je moet dat wel blijven geven.


Die kan ik ook nog wel even doen. Maar na die paar maanden was het dus weer mis?

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 07:54

ik zou kijken of transfauneren kan helpen in dit geval?


hier gaf langstengelig gelig hooi trouwens problemen.
mijn ruin had ook mestwater daar op, op wat fijner en korter hooi niet.

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:36

Wellicht is kpu een oorzaak

Ook zou heemstwortel kunnen proberen

Puc kleine hengst met een groot ego

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:48

ellepel schreef:
ik zou kijken of transfauneren kan helpen in dit geval?


hier gaf langstengelig gelig hooi trouwens problemen.
mijn ruin had ook mestwater daar op, op wat fijner en korter hooi niet.


Dat laatste inderdaad…. Het is toch mijn ervaring dat het met hooi heel nauw kan steken in dit soort situaties

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:23

Transfauneren heeft bij mijn paard maar een paar weken geholpen. Daarna was het weer mis, bij Chico is het uiteindelijk na een paar jaar vanzelf overgegaan.... niks hielp, helemaal niets....

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:50

Ninx schreef:
ellepel schreef:
ik zou kijken of transfauneren kan helpen in dit geval?


hier gaf langstengelig gelig hooi trouwens problemen.
mijn ruin had ook mestwater daar op, op wat fijner en korter hooi niet.


Dat laatste inderdaad…. Het is toch mijn ervaring dat het met hooi heel nauw kan steken in dit soort situaties


Dat klopt. Mijn ervaring is dat langstengelig en vooral echt hooi hooi bij de mijne nog het beste werkt.

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:55

Toevallig zit ik hier ook mee te worstelen. Mijn driejarige heeft voor het eerst in zijn leven last van mestwater. Sinds ze van het land af zijn en weer op de paddock staan. Ik vermoed dat het met de wisselende kwaliteit (natter, droger, gemaaid op verschillende locaties) van het verpakte hooi te maken heeft hier. Heb wat zitten lezen en ben net begonnen met de NAF Hay Balancer bij te voeren, die is daar speciaal voor bedacht. Nog maar drie dagen bezig, dus kan nog niets zeggen over het resultaat.

Pluspunt is dat hij het lust (graag zelfs), want meneer is erg kieskeurig. Psylium krijg ik er bijvoorbeeld niet in: niet als poeder gemengd met lekker eten of slobber, niet met appels of appelmoes, niet als brok. Dus over een zandkuur ben ik nog aan het broeden.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:59

Naf Thrive voor langere tijd geven. Echt de moeite van het proberen waard.

Er zijn ook paarden met darmproblemen die het een stuk beter doen op korter en zachter hooi. Geeft minder darmprikkeling waardoor de mest ook beter wordt, maar dat hangt van paard tot paard af natuurlijk.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:25

ellepel schreef:
ik zou kijken of transfauneren kan helpen in dit geval?


hier gaf langstengelig gelig hooi trouwens problemen.
mijn ruin had ook mestwater daar op, op wat fijner en korter hooi niet.


Hier ook, wat het beste werkte was 2e snee zacht voordroog.
Dat icm met graanvrij voeren en wat moeder aarde van BIO -Ron in de winter.

En de mijne had het echt heel erg.. heeft als jaarling ook fikse wormbesmetting gehad en is daar heel erg ziek van geweest..

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-21 16:16

Toch maar weer de kliniek gebeld.

Ik moet morgen mest langs brengen om te laten onderzoeken.
Bloed hebben ze vorige week al gecheckt.

[O]

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:37

overleg het eens wat betreft het hooi.
grof en lang is mooi,maar als het gebit al wat minder is word het niet altijd goed vermalen.
dat zie je trouwens ook terug in de mest.
en die groffe stukken kunnen net als wat pandora zegt teveel prik geven
ben wel benieuwd wat de kliniek je aanraad.

wat nog wel mooi om te lezen is het volgende artikel.
staat wel een en ander over oorzaken en eventuele behandelmethoden.
https://madbarn.com/free-fecal-water-sy ... in-horses/

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 20:19

felicity schreef:
Toch maar weer de kliniek gebeld.

Ik moet morgen mest langs brengen om te laten onderzoeken.
Bloed hebben ze vorige week al gecheckt.


Dat vind ik eigenlijk heel verstandig. Wanneer de mest zo plots zo erg verandert zonder dat er een verandering in management is die dit kan verklaren, zou de dierenarts ook mijn eerste stap zijn.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 23:07

Olympia96 schreef:
Urielle schreef:
Klinkt heel suf, maar toen ik werkte als groom had een van de paarden hier altijd last van en de dierenarts gaf de tip om eens te proberen elke dag een flesje yakult door het voer te mengen. En dat hielp, tot mijn verbazing! Na een maand heeft ze enkele maanden vaste mest gehad.

Daarnaast kreeg dit paard trouwens elke dag droge zemelen door het voer gemengd. Je moet dat wel blijven geven.


Die kan ik ook nog wel even doen. Maar na die paar maanden was het dus weer mis?

Ja, het had geen blijvend effect. Maar goed, als het dier er mee geholpen is, zo duur is het niet en makkelijk te verkrijgen.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-21 02:38

ellepel schreef:
overleg het eens wat betreft het hooi.
grof en lang is mooi,maar als het gebit al wat minder is word het niet altijd goed vermalen.
dat zie je trouwens ook terug in de mest.
en die groffe stukken kunnen net als wat pandora zegt teveel prik geven
ben wel benieuwd wat de kliniek je aanraad.

wat nog wel mooi om te lezen is het volgende artikel.
staat wel een en ander over oorzaken en eventuele behandelmethoden.
https://madbarn.com/free-fecal-water-sy ... in-horses/


Helaas heb ik ze niet meer in eigen beheer staan. En heb ik niets meer te zeggen over het hooi. Deze stal wel uitgekozen omdat ze ontzettende goede kwaliteit hebben en onbeperkt.

Op de wei krijgen ze lang en grof hooi en snachts op stal rijker en fijner. Hij eet het fijnere ook beduidend beter.

[O]

Novade
Berichten: 39
Geregistreerd: 05-03-21

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 22:26

Ik zit hier ook met zo een soort probleem! Mijn Haf heeft ook enorm last van mestwater, maar ook diarree en gasophoping (daardoor enorm dik). Tot nu toe geen luzerne meer gegeven (op advies van osteopaat/natuurgeneeskundige), een psylliumkuur gedaan en levercompositium druppels gegeven. Tot nu toe nog geen effect helaas. Verder krijgt ze voordroog en vitalbix. Ik ga nu black balance proberen, veel goede verhalen over gehoord...

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 22:49

Mijn pensionpaard dat al lange tijd dunne mest en mestwater had, krijgt sinds een paar weken Bonpard colon en onverpakt hooi. Hij doet het daar tot nu toe erg goed op.
Bonpard colon is voor paarden met een verstoorde darmflora in de dikke darm en/of blinde darm. Het is vezelrijk met een laag zetmeel- en suikergehalte.

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 22:54

Maagzweren geven ook slappe mest/mestwater.
Vlecht de staart in vanaf einde staartwortel, dan smeert die natte bende minder over de benen en vangt de staart er een stuk minder van. Scheelt een heel stuk huidirritatie en wassen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

salamaleque
Berichten: 986
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 00:34

Hier ook al al jaren problemen tot voor een aantal maanden in combinatie met het heel erg opgeblazen zijn. Ik voerde Equilin maar daar zat van alles in waar hij kennelijk gevoelig voor was. Ik dacht dat dat kleine beetje Equilin geen impact kon hebben maar sinds hij op ander voer staat (Coolstance copra) is de opgeblazen buik weg. Nu het mestwater nog. Ik heb zoveel geprobeerd. Tijdens een zandkuur wordt het veel beter daarna komt het weer net zo hard terug. In ieder geval op hooi en geen voordroog. Ik ben nu weer begonnen met NM plus pellets. Dat werkt in het begin altijd heel goed maar daar moet ik op een gegeven moment weer steeds meer van geven en dan wordt het een kostbaar verhaal.

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Het zoveelste topic over mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 01:53

Heb de NAF Hay Balancer nu een tijd gegeven en het lijkt te helpen. Of hij is gewend aan het steeds wisselende hooi, dat kan ook. In ieder geval een betaalbaar product en hij vindt het overheerlijk (terwijl hij wel eens kieskeurig kan zijn, psyllium krijg ik er in geen vorm of soort in, zelfs niet in slobber of met appelmoes.)

Homo sapiens non urinat in ventum.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers