Gevoelige darmen, nooit meer op het gras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Gevoelige darmen, nooit meer op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-21 17:19

Lieve bokkers,

Ik zou graag jullie mening willen :)

Een van mijn mini pony's, die ik pas enkele maanden in bezit heb, blijkt heel gevoelig op de darmen.

Wij hebben een soort paddock paradise waarbij ze zomers overdag ook op de weides kunnen komen. Deze weides zijn niet bemest, zit genoeg onkruid in, verdeeld in kleine stukjes.

De betreffende mini kwam aan het eind van het weide seizoen en ging bij ons direct aan de dunne.
Ik heb hem vervolgens beperkt tot een uur weide per dag. Helaas bleef het, incl gerommel in de buik; waardoor hij helemaal van het gras is afgegaan en verpakt ruwvoer is gaan krijgen (voordroog).

Ik heb hem een kuur pro biotica gegeven, en hij is ontwormt met de rest mee; maar hij bleef niet goed op de darmen en een vieze kont en staart houden, ondanks dat de ontlastig zelf er meestal prima uitzag.

Laten 'doormeten'; hij zou disbalans hebben op darmen en imuunsysteem. Hij heeft een supplementen mengsel gekregen en daarmee zou het goed moeten zijn. Helaas, hij is wel beter in zijn vacht gaan zitten, maar op verpakt ruwvoer bleef het niet 100%

Hij en een vriendje staan nu dus apart en krijgen hooi; en daarbij een handje subli ponybrok met opkikker en magnesium. Nu lijkt het zowaar echt wel beter.

Fijn! zou je zeggen; ja voor deze winter natuurlijk wel. Maar ik zou het dus toch echt wel heel zielig vinden (en onhandig) als hij straks de hele zomer ook apart moet blijven! Daarmee verdoem ik z'n maatje ook tot een weide-loos leven.... En wat is er nou mooier dan door het gras rennen met de kudde? -O-

Zou hij ooit op gras kunnen?


Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Gevoelige darmen, nooit meer op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:24

Is niet de voordroog het probleem?

Ik heb er eentje die prima op gras kan, maar absoluut geen voordroog kan hebben. Gewoon hooi gaat prima.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Gevoelige darmen, nooit meer op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:26

Hoe werd hij gevoerd voor hij bij jou kwam?
En inderdaad, ik zou geen voordroog geven bij darmproblemen. Dan juist onverpakt droog hooi voeren.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:27

Percies wat Dennis zegt.
Waarschijnlijk is de fermentatie bij verpakt hooi het probleem en gaat hij het wel gewoon goed doen op droog onverpakt hooi en gras.
Ik zou nog niet te snel wanhopen als ik jou was.
Wel voorzichtig doen in het voorjaar, maar dat wist je vast al :D

Onali

Berichten: 18373
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Gevoelige darmen, nooit meer op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:32

Hier een ijslander die het prima doet met een graasmasker.

Disbalans in zijn darmen was bekend, de hoeveelheid gras beperken gaat goed op deze manier.

Black is the colour of my true love's hair

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:51

Dennis schreef:
Is niet de voordroog het probleem?

Ik heb er eentje die prima op gras kan, maar absoluut geen voordroog kan hebben. Gewoon hooi gaat prima.

Hier ook zo een. Hooi gaat goed, voordroog niet. Gras wel, maar ik hou ongeveer 7 graden nachttemperatuur als minimum aan en het gras moet niet golfbaangroen zijn. Liefst langer gras, beetje taai, dat gaat het best.

Oy with the poodles, already

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:57

Pony's die gevoelig op de darmen zijn geef je beter geen voordroog, eigenlijk geef je dat sowieso beter niet.

Helaas zijn er zeer veel dingen op de markt en veel mogelijke oorzaken, je moet maar net de juiste vinden. Zo kan mestwater ook van maag/darmzweren komen, schimmels, bacteriën, ontstekingen, wormen, de lever, de tanden, zand, ...

Heeft de vorige eigenaar er niks van gezegd? Het komt meestal niet uit de lucht vallen maar wordt wel vaak verzwegen bij de verkoop, zeker als ze net in een goede (droge) periode zijn.
Laatst bijgewerkt door Lori op 13-11-21 18:00, in het totaal 2 keer bewerkt

RSDICBS

Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:58

Ik gok maar zo dat het verpakte hooi (dus voordroog) het probleem is.
Wij hebben er daar ook 1 mini merrietje vreselijk aan de diaree van gehad.. inmiddels kan ze er prima tegen maar ze kan echt niet tegen graszaad hooi. Die krijgt daar echt gas en diaree van dus dat voeren wij zeker niet meer.

Wij kwamen er achter toen we de hele kudde op een volle wei gezet hebben. Direct de volgende dag was het over.
Terwijl ze daarvoor ook 16 uur per dag gras hadden en alleen voordroog (hooi!) Voor snachts.

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1

DuoPenotti

Berichten: 28812
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gevoelige darmen, nooit meer op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:40

Onbemest gras is ook niet gezonder, zeker voor de sobere rassen niet. Dan zit er juist suiker in.
En wat iedereen boven me al zegt, echt hooi geven, dus zonder plastic.
Ook al lijkt het droog, verpakt kan nadelig zijn voor de darmen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

ellepel

Berichten: 47253
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:55

voordroog echt even weglaten :j
het is mooi spul,maar mijn merrie gaat echt meteen aan de dunne er van.
dan spuit het er echt uit,vreselijk.
hooi gaat prima, duurt twee week en dan heb je de mooiste mest *\o/*

dus echt even dat proberen

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 10:59

Bedankt voor alle antwoorden!

Mijn probleem zit hem dus echt in gras. Hij kwam in het weide seizoen en gras ging écht niet.

Voordroog krijgt hij niet (meer) omdat dat ook niet ging. Al ging dat wel echt beter dan gras. Hij staat apart met een maatje en zij krijgen dus hooi.

Maar ik ben heel erg bang dat hij dus nooit op het gras zou kunnen, en daar maak ik mij wel zorgen om straks in het weide seizoen....

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 11:01

Dennis schreef:
Is niet de voordroog het probleem?

Ik heb er eentje die prima op gras kan, maar absoluut geen voordroog kan hebben. Gewoon hooi gaat prima.

Voor mij is gras echt het probleem. Ik kan hem prima in de winter apart houden en hooi voeren, dat doe ik nu ook, maar in de zomer wil ik hem eigenlijk niet verdoemen tot een eenzaam en weide loos bestaan.....

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 11:03

JudithO schreef:
Hoe werd hij gevoerd voor hij bij jou kwam?
En inderdaad, ik zou geen voordroog geven bij darmproblemen. Dan juist onverpakt droog hooi voeren.

Geen idee eerlijk gezegd, hoe hij gevoerd werd.

Hij krijgt geen voordroog :) Hij krijgt hooi! Het gaat nu ook gewoon goed; maar ik maak mij zorgen om komende zomer. Ik wil hem niet eenzaam apart houden als de rest rondjes rent op de wei.......

Slmt9

Berichten: 4729
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:05

Mijn paard kan ook niet op gras. In ons geval hadden we ze niet aan huis en zocht ik dus een plek waar meerdere paarden niet op gras zoeken. Na lang zoeken hebben wij ons paradise gevonden waar zijn drie vrienden en vriendinnen ook niet op het gras gaan, de rest niet of beperkt.

Kan je paard niet met een maatje apart blijven staan op het hooi dat je voor hen een leuke track om de wei heen maakt?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 11:12

Slmt9 schreef:
Mijn paard kan ook niet op gras. In ons geval hadden we ze niet aan huis en zocht ik dus een plek waar meerdere paarden niet op gras zoeken. Na lang zoeken hebben wij ons paradise gevonden waar zijn drie vrienden en vriendinnen ook niet op het gras gaan, de rest niet of beperkt.

Kan je paard niet met een maatje apart blijven staan op het hooi dat je voor hen een leuke track om de wei heen maakt?

In het ergste geval moeten we inderdaad allerlei aanpassingen gaan maken.... Het maakt het alleen hoe dan ook een stuk arbeidsintensiever helaas. Het is mogelijk, natuurlijk, maar ik zou het echt leuker vinden als ik zijn darmen zou kunnen 'genezen'.

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Gevoelige darmen, nooit meer op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:19

Misschien dat het met rustig opbouwen gewoon gaat lukken. Is zijn mest inmiddels weer goed, nu hij al even op alleen hooi staat?

Ik zou het gewoon proberen, maar ondertussen wel het fructaangehalte in de gaten houden. Bij een te hoog risico gewoon een dagje op de paddock houden, met een vriendje.

Nog een optie is om het gras eerst flink te laten groeien tot het lekker stengelig is, en dan op gaan bouwen. Misschien dat het dan ook wel lukt.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 11:28

Judith: Zijn mest was gelukkig direct goed na een dag op het hooi al. We zijn nu een maand op hooi, geen problemen meer gezien. Gelukkig :)

JudithO

Berichten: 7026
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Gevoelige darmen, nooit meer op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:34

Top!
Dan zou ik in het voorjaar gewoon rustig aan het gras opbouwen, gewoon kijken wat het doet.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Gevoelige darmen, nooit meer op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:39

Blij te lezen dat het op hooi wel goed gaat dat is al iets, je hebt er die je op niks echt helemaal droog krijgt.

Ik zou het in het voorjaar proberen met wat langer gras en heel rustig opbouwen, wel zou ik 'm niet op nat gras zetten. Je hebt hier en daar zaken die kunnen ondersteunen maar tussen de tientallen producten moet je maar net de goede vinden.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Gevoelige darmen, nooit meer op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:52

Was hij gras gewend voordat hij bij jullie kwam? En is hij toen van de ene op de andere dag volledig de wei op gegaan? Dergelijke ruwvoerveranderingen moet je namelijk geleidelijk doorvoeren om problemen als diarree te voorkomen. Enkel gras vraagt om een andere darmflora dan hooi of voordroog. Ik zou hem in ieder geval geen voordroog meer geven want zoals hierboven ook al aangegeven is dat niet goed voor de darmen. Als je pony niet meer op gras kan denk ik dat jij daar meer moeite mee hebt dan je pony, die weet niet beter (tenzij dat betekent dat hij alleen komt te staan).

Als je ze wel op gras wil zetten zou ik dat volgend jaar op een wei doen die bemest is en uit relatief gezonde grassen bestaat, en het liefste pas in juni als het gras uitgebloeid is en vooral uit cellulose bestaat ipv pectine. En ook dan heel rustig opbouwen en het liefst bij een (paar) uur per dag laten. Simpelweg niet alle paarden hebben baat bij gras, hoe graag wij het ze ook willen bieden. Als er echt schade in de darmen is los je dit niet op met een keer een supplement geven. Dat kan maanden zo niet jaren van therapie nodig hebben.

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gevoelige darmen, nooit meer op het gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:13

Altijd hooi blijven bijvoeren, rustig opbouwen. Je kan kijken of je via wat verse mest van een andere pony die 0,0 moeite heeft met gras, er al een weekje op staat (en wormenvrij natuurlijk) de darmflora goed kan starten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Prince en 1 bezoeker