Voeding jong schraal paard in de groei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Petra_O

Berichten: 3137
Geregistreerd: 24-10-03

Voeding jong schraal paard in de groei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-21 09:22

Drie maanden geleden heb ik een tweejarige Welsh cob gekocht die een beetje aan de schrale kant is. Waar ik haar heb opgehaald stond ze op het land en kreeg niets bijgevoerd. Ze was niet graatmager ofzo, maar een beetje schraal en dof. Ze was duidelijk wel iets tekort gekomen.
Toen ze hier net was ben ik begonnen met een vitaminebrok (Equilin grow) en een paar handjes PAVO inshape voor de eiwitten. Vlak daarna is ze begonnen aan een enorme groeispurt, en ben ik haar meer bij gaan voeren om haar op gewicht te houden.

Wat ze nu krijgt:
Getest hooi (laag in suikers, hoog in eiwitten) aangevuld met stro
300 gram vitalbix nutrimash
een halve schep cavalor juniorix
een paar handjes luzerne
Equilin grow

Ze is inmiddels twee keer ontwormd (een keer met pyrantel en een keer met ivermectine), en de tweede keer kwamen er een heleboel horzellarven af. Na de tweede ontworming is haar mest een stuk beter geworden, daarvoor was ze af en toe aan de dunne. Ik heb een tijdje lijnzaadolie gegeven, maar ik had het idee dat ze daar ook platte mest van kreeg. Ze is wel wat aangekomen, maar vooral de hoogte in gegaan. Haar ribben zijn goed voelbaar en ik vind haar heupen ook nog wat teveel uitsteken.
Zelf voer ik liever zo min mogelijk krachtvoer (heb hiervoor een pony gehad die makkelijk hoefbevangen werd) en ik vind dit dan ook een enorme hoeveelheid voer... Maar ze blijft maar groeien en heeft daar wel voldoende voedingsstoffen bij nodig natuurlijk. Ze doet verder nog niks qua arbeid, ze staat dag en nacht buiten.
Wat vinden jullie zo van dit schema? Kan ik nog meer doen om haar te ondersteunen in de groei?


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Voeding jong schraal paard in de groei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:40

Op zich is het niet erg als een jonkie wat aan de schrale kant is maar je wilt ze niet mager hebben. Dat is natuurlijk zo via het internet voor mij niet te beoordelen.

Waarom vermeng je je hooi met stro? Ik zou 1 die wat magertjes is juist wel flink wat hooi willen voeren. En misschien zelfs wat calorierijker hooi. Zo'n jonkie mag best wat suiker hebben, zijn ook calorieen he die ze in de groei wel hard nodig heeft.

Heb je overwogen om pulp bij te voeren? Dat bevat weinig suiker maar geeft wel mooi wat massa.

Ik zou denk ik ook een aantal voermerken die jij vertrouwt om advies vragen. Niet slechts 1, want immers wc eend adviseert wc eend.

SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Voeding jong schraal paard in de groei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 11:50

Mijn jonge pony die ook wat schraal tegen het magere aanzat voer ik metazoa superfitbroxx (esparsette basis) 200gr per dag, equifyt gold 550 gr per dag, en dan krijgt hij nog een hele emmer florian basic growth, hij lijkt nu eindelijk een beetje op gewicht te blijven. Hij hoeft niet perse dik, maar al zijn ribben kunnen tellen vond ik iets te ver gaan. En hij staat trouwens ook op onbeperkt hooi.

Hooi met stro vermengen zou ik zelf niet doen, maar als de mogelijkheid er is dan zou ik er eerder voor kiezen om onbeperkt hooi te geven.

Pulp is een fijn middel om ze wat aan te laten zetten en relatief laag in suikers. Mijne lusten het alleen absoluut niet

Daarnaast is het altijd een beetje puzzelen. Op de vitalbix breed and grow deed mijn jonkie het totaal niet lekker op. Alles wat die nu krijgt doet hij bijna een moord voor. Dus daar ben ik best blij mee want een beetje kieskeurig is hij wel.

Ik zou inderdaad wat hierboven al aangegeven staat de merken waar je achter staat of vertrouwd een bericht sturen voor een eventueel voedingsadvies. Je hebt ook onafhankelijke voedingsadviseurs. Dus daar kan je eventueel ook naar kijken.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 12:00

Qua voer zie ik voornamelijk vrij veel soorten, niet vrij veel voer. Bij elkaar voer je ongeveer 1 kg voer, dat is heel schappelijk voor dit formaat paard op deze leeftijd. Veel soorten is op zich niet een probleem, maar geeft wel een verhoogde kans op voerfouten.

Je zult met dit rantsoen op moeten letten dat je niet nog meer selenium gaat voeren, dus eventuele supplementen moeten zonder toegevoegd selenium zijn.

Als je nog wat wilt toevoegen, zou ik waarschijnlijk de paar handjes luzerne vervangen door 1-1.5kg Hartog grasmix of een andere ruwvoermix. Ik begrijp uit je tekst dat ze geen onbeperkt grasruwvoer krijgt (immers aangevuld met stro), dus daar kan je eerst wat in groeien. Veel luzerne geven ben ik zelf niet zo'n fan van, te veel paarden zie ik daar toch niet zo lekker op draaien.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


Petra_O

Berichten: 3137
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-21 12:29

troi schreef:
Op zich is het niet erg als een jonkie wat aan de schrale kant is maar je wilt ze niet mager hebben. Dat is natuurlijk zo via het internet voor mij niet te beoordelen.

Waarom vermeng je je hooi met stro? Ik zou 1 die wat magertjes is juist wel flink wat hooi willen voeren. En misschien zelfs wat calorierijker hooi. Zo'n jonkie mag best wat suiker hebben, zijn ook calorieen he die ze in de groei wel hard nodig heeft.

Heb je overwogen om pulp bij te voeren? Dat bevat weinig suiker maar geeft wel mooi wat massa.

Ik zou denk ik ook een aantal voermerken die jij vertrouwt om advies vragen. Niet slechts 1, want immers wc eend adviseert wc eend.


Klopt, ik ben ook zeker blij dat ze niet te dik is. Ben daar wel van genezen gezien de ervaring met mijn vorige pony...

Onbeperkt hooi is lastig vanwege haar kuddegenoten. Die zijn aardig aan de maat. Ze hebben wel flink wat hooi, maar niet echt onbeperkt en aparte netten met stro zodat ze altijd wat te knagen hebben. Abby gaat wel af en toe apart met extra hooi zodat ze wat bij kan eten. Pulp is inderdaad wel een goed idee! Even kijken. Of ik een handje mag proberen van een stalgenoot.

Vertrouwen in een voerleverancier heb ik niet echt... Slechte ervaringen gehad met adviezen in het verleden.
SaphiraR schreef:
Mijn jonge pony die ook wat schraal tegen het magere aanzat voer ik metazoa superfitbroxx (esparsette basis) 200gr per dag, equifyt gold 550 gr per dag, en dan krijgt hij nog een hele emmer florian basic growth, hij lijkt nu eindelijk een beetje op gewicht te blijven. Hij hoeft niet perse dik, maar al zijn ribben kunnen tellen vond ik iets te ver gaan. En hij staat trouwens ook op onbeperkt hooi.

Hooi met stro vermengen zou ik zelf niet doen, maar als de mogelijkheid er is dan zou ik er eerder voor kiezen om onbeperkt hooi te geven.

Pulp is een fijn middel om ze wat aan te laten zetten en relatief laag in suikers. Mijne lusten het alleen absoluut niet

Daarnaast is het altijd een beetje puzzelen. Op de vitalbix breed and grow deed mijn jonkie het totaal niet lekker op. Alles wat die nu krijgt doet hij bijna een moord voor. Dus daar ben ik best blij mee want een beetje kieskeurig is hij wel.

Ik zou inderdaad wat hierboven al aangegeven staat de merken waar je achter staat of vertrouwd een bericht sturen voor een eventueel voedingsadvies. Je hebt ook onafhankelijke voedingsadviseurs. Dus daar kan je eventueel ook naar kijken.


Ook de metazoa kan ik nog wel proberen van een stalgenoot! Mijn ervaring met vitalbix is ook dat ze het slecht eten, maar voorlopig lust mevrouw gelukkig alles. De Florian ga ik ook achteraan, klinkt als een fijn product.
Mizora schreef:
Qua voer zie ik voornamelijk vrij veel soorten, niet vrij veel voer. Bij elkaar voer je ongeveer 1 kg voer, dat is heel schappelijk voor dit formaat paard op deze leeftijd. Veel soorten is op zich niet een probleem, maar geeft wel een verhoogde kans op voerfouten.

Je zult met dit rantsoen op moeten letten dat je niet nog meer selenium gaat voeren, dus eventuele supplementen moeten zonder toegevoegd selenium zijn.

Als je nog wat wilt toevoegen, zou ik waarschijnlijk de paar handjes luzerne vervangen door 1-1.5kg Hartog grasmix of een andere ruwvoermix. Ik begrijp uit je tekst dat ze geen onbeperkt grasruwvoer krijgt (immers aangevuld met stro), dus daar kan je eerst wat in groeien. Veel luzerne geven ben ik zelf niet zo'n fan van, te veel paarden zie ik daar toch niet zo lekker op draaien.


Oh echt? Ik vind het echt enorm veel :') . Waarschijnlijk omdat ik bij mijn vorige pony gewend was om alles met een mini maatbekertje af te meten... Ik vind het een soort van eng om haar zoveel voer te geven.
Hooi aanvullen probeer ik al zover mogelijk, maar is wat beperkt vanwege haar kuddegenoten. Luzerne is bijna op, dus ik ga inderdaad kijken voor een andere ruwvoer mix.

Wat betreft selenium, er zijn op stal best een aantal paarden met selenium tekort, dus ik heb het idee dat het niet veel in het ruwvoer zit.

Bedankt voor het meedenken, ik ga verder puzzelen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hieperdi, Juniores, SemrushBot en 10 bezoekers