Mestwater, wanneer maken jullie je zorgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ANOUKIEE
Berichten: 964
Geregistreerd: 17-02-08

Mestwater, wanneer maken jullie je zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-21 13:16

Hallo bokkers,

Onze shetlandermerrie had last van slappe mest. Inmiddels heeft ze een zandkuur gehad, mestonderzoek gedaan en ontwormt, is de tandarts geweest, zijn we van hooi gewisseld en krijgt ze pre en probiotica (yea sacc). Dit alles heeft er voor gezorgd dat ze grotendeels van de slappe mest af is (voornamelijk van hooi wisselen en de yea sacc hebben hun werk gedaan). Ze heeft nu weer mooie mestballen echter blijft ze wat mestwater houden. Enkel aan het einde wanneer ze is aan het mesten niet dat het tussen de mestbeurten door er ook uit loopt. Haar staart of billen zijn overigens ook niet meer vies, enkel een klein beetje water aan het einde van de mestbeurt. Wanneer maken jullie je zorgen om mestwater en wat kan ik nog meer doen….?


Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Mestwater, wanneer maken jullie je zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:42

Volgens mij heb je alles gedaan en moet je het nu misschien wat tijd geven zodat de darmflora kan herstellen? Misschien kun je er nog een pot Opkikker in stoppen, dan heb je niet alleen probiotica maar ook van alles om je vitamine/mineralen balans in de darmen weer op orde te krijgen.

gerlindie

Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Mestwater, wanneer maken jullie je zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:44

Ik vraag me dan af, wat is het ergste wat kan gebeuren met wat mestwater?
Zolang ze niet uitgedroogd is en verder prima mest heeft, is er toch eigenlijk geen probleem?

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:47

Mestwater heeft altijd een achterliggende reden en idealiter is er geen mestwater. Ik zou dus altijd proberen verder te zoeken naar de oorzaak. Echter, hoelang is het geleden dat je van hooi bent gewisseld en weet je zeker dat ze na de zandkuur schoon is? Als de darmflora (of maag) uit evenwicht is, heeft dat natuurlijk ook tijd nodig om te herstellen.

Pure horse heeft afgelopen week op haar Facebookpagina een aantal posts over mestwater geplaatst. Misschien heb je daar nog wat aan. Staan m.i. goede tips in. Succes! ;)

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Mestwater, wanneer maken jullie je zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:50

Wat krijgt je pony verder te eten en is het ruwvoer verpakt in plastic of onverpakt?

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cloud en 94 bezoekers