Hooi met te laag eiwitgehalte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Hooi met te laag eiwitgehalte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-21 21:55

Ik heb mijn nieuw hooi laten analyseren en volgens de analyse is het eiwitgehalte onvoldoende en moet dit aan gevuld worden.

Mijn ponies hebben een normale conditie en worden niet getraind.

Nu vraag ik mij af of ik iets moet veranderen aan hun voer. Buiten hooi krijgen zij ook nog 2x per dag fiber cube zero en fiber feed, beiden van Aveve. Ik heb geen idee of dit dan voldoende is om aan de nodige eiwitten te komen.

De d-pony krijgt een telkens halve schep van de brok en 2 scheppen van de fiber feed.
De shetlandpony krijgt telkens een handje brok en 1 schep fiber feed.

Momenteel staan ze nog enkele uurtjes per dag op de weide maar in winter maanden zal dat zo goed als nihil zijn.


Afbeelding


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Hooi met te laag eiwitgehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 22:15

Geen zorgen over te arm hooi. Dat kun je veeeeel beter hebben dan te rijk hooi.

Eiwit bijvoeren is erg simpel. Je kunt eventuele tekorten na arbeid makkelijk opvangen met een mooi sportbrokje. Tip: Voermeesters Torso sport, te koop bij Welkoop. Dat is een mooie eiwitrijke brok.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 22:18

Ik voer liefst zo puur mogelijk (dus geen brokken met allerlei extra’s erin die ik op dat moment niet zoek).

Arm hooi zou ik om staan te juichen *\o/* . Dit kun je aanvullen met eiwit. Product wat voor bijna 50% uit eiwit bestaat is soja schroot. Kost bijna niets en vult dus heel precies aan wat je mist. Ik bestel bij https://www.grevers-winkel.nl/product/9 ... o%29-20kg/

Voer ongeveer 100-150 gram per dag en gebruik het zelf na intensieve trainingen om de spier opbouw te ondersteunen.

We'll take a running start and we"ll take to the sky

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Hooi met te laag eiwitgehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 22:22

Esparcette of luzerne brok ook eiwitrijke bronnen. En anders de Agrobs MYO protein flakes.
Ik had tijdje geleden ook zeer eiwitarm voordroog. Begon toch echt wel in bespiering terug te vallen. Hou het anders gewoon even in de gaten. Misschien gebeurt er niets en gaan ze er goed op. Zie je ze terugvallen, kun je altijd nog gaan bijvoeren.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hooi met te laag eiwitgehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 22:25

Ik voer eiwitten bij in poeder vorm.

Koop erwten proteïne isolaat bij Bulk.com en voer dagelijks 1 schep (=24 gram eiwit) per dag bij de vitamine korrels. Wordt hier goed gegeten, is niet duur en je voert geen bijproduct.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 22:30

boris_rakker schreef:
Ik voer liefst zo puur mogelijk (dus geen brokken met allerlei extra’s erin die ik op dat moment niet zoek).

Arm hooi zou ik om staan te juichen *\o/* . Dit kun je aanvullen met eiwit. Product wat voor bijna 50% uit eiwit bestaat is soja schroot. Kost bijna niets en vult dus heel precies aan wat je mist. Ik bestel bij https://www.grevers-winkel.nl/product/9 ... o%29-20kg/

Voer ongeveer 100-150 gram per dag en gebruik het zelf na intensieve trainingen om de spier opbouw te ondersteunen.



Als jij verder geen vitaminen en mineralen bijvoert.... dan ga je wel de bietenbrug op met de gezondheid van je dier.

Vaak is een samengestelde brok voeren echt veel verstandiger dan doe-het-zelven.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-21 11:17

MarliesV schreef:
Ik voer eiwitten bij in poeder vorm.

Koop erwten proteïne isolaat bij Bulk.com en voer dagelijks 1 schep (=24 gram eiwit) per dag bij de vitamine korrels. Wordt hier goed gegeten, is niet duur en je voert geen bijproduct.


Dankjewel voor deze tip. Ik ga de website eens bekijken.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 11:20

Dees schreef:
boris_rakker schreef:
Ik voer liefst zo puur mogelijk (dus geen brokken met allerlei extra’s erin die ik op dat moment niet zoek).

Arm hooi zou ik om staan te juichen *\o/* . Dit kun je aanvullen met eiwit. Product wat voor bijna 50% uit eiwit bestaat is soja schroot. Kost bijna niets en vult dus heel precies aan wat je mist. Ik bestel bij https://www.grevers-winkel.nl/product/9 ... o%29-20kg/

Voer ongeveer 100-150 gram per dag en gebruik het zelf na intensieve trainingen om de spier opbouw te ondersteunen.



Als jij verder geen vitaminen en mineralen bijvoert.... dan ga je wel de bietenbrug op met de gezondheid van je dier.

Vaak is een samengestelde brok voeren echt veel verstandiger dan doe-het-zelven.


Omdat ik zo min mogelijk ongewenste opvulling wil voeren gebruik ik een vitaminekorrel in m de benodigde vitamine en mineralen binnen te krijgen. In mijn geval is de keuze gevallen op Marstall Force waar je zo’n 100 gram per dag van hoeft te voeren.

De vraag van TO ging echter over eiwitten vandaar dat ik niet mijn hele voer regime heb opgeschreven ;)

We'll take a running start and we"ll take to the sky

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-21 11:49

Marigo schreef:
Esparcette of luzerne brok ook eiwitrijke bronnen. En anders de Agrobs MYO protein flakes.

Ik had tijdje geleden ook zeer eiwitarm voordroog. Begon toch echt wel in bespiering terug te vallen. Hou het anders gewoon even in de gaten. Misschien gebeurt er niets en gaan ze er goed op. Zie je ze terugvallen, kun je altijd nog gaan bijvoeren.


Dit is het derde jaar dat ik van deze boer hooi neem. Elke winter zie ik vooral de grote pony wat spiermassa verliezen. T'is te zeggen, ze ziet er in de zomermaanden gewoon altijd veel beter uit.

Dat is ook de reden van deze ruwvoeranalyse, ik wou nu toch weten wat ik voer aangezien ze in de winterperiode zo goed als uitsluitend hooi krijgen omdat het te vaak op de weide te nat is.

Dus ik denk wel dat het nuttig is om iets bij te geven, alleen wil ik dit wel juist doen zodat het zin heeft natuurlijk.

Ik lees hier en daar dat soja niet goed is voor paarden. Toch zit er in heel wat krachtvoer soja verwerkt. Dus weet niet goed wat ik hiervan moet denken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hooi met te laag eiwitgehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 11:55

Luzerne bevat ook best wat eiwit, mijn oude tinker moest ik echt volstoppen met eiwitten ivm spierafbraak. En met luzerne bleef hij netjes op spiermassa.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 11:56

Ik zou eens kijken naar de eerder genoemde Myo Protein flakes. Dat is gewoon een grasbrokje, maar hoog in de eiwitten. Waar je ook naar kunt kijken is een luzernebrokje, of bij gevoeldigheid een lijnzaadbrokje. Beiden hebben een hoog eiwitgehalte en je hoeft er niet veel van te voeren.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-21 12:04

Daihyo schreef:
Ik zou eens kijken naar de eerder genoemde Myo Protein flakes. Dat is gewoon een grasbrokje, maar hoog in de eiwitten. Waar je ook naar kunt kijken is een luzernebrokje, of bij gevoeldigheid een lijnzaadbrokje. Beiden hebben een hoog eiwitgehalte en je hoeft er niet veel van te voeren.


Bedankt voor deze tips. Vrees er alleen voor dat ik niet aan de Myo Protein flakes kan geraken, ik ben van België en de winkels bij mij in de buurt verkopen geen agrobs.

Edit, Mijten heeft enkel een luzernekorrel. Welk merk verkoopt lijnzaadbrokjes?

ellepel

Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 20:56

luzernebrok kan,maar je kunt ook een grasbrok gaan geven,die heeft wel genoeg eiwit :j
hartog heeft grasbrok, je hebt de fibrenuggets van pavo en er zijn meer merken.


van mijten kun je ook de bodybuilder gaan geven?
is een brokje op basis van rijstzemelen,laag in suiker en eiwit rond de 16%.
ik geef die ook naast wat geweekte grasbrok en ik ben er super tevreden over.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 28-10-21 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Hooi met te laag eiwitgehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 21:12

Wij hebben dit ook gehad. Kregen toen het advies om wat luzerne bij te voeren (kunnen ze ook lekker op kauwen, lijkt me prettiger als een brok) en evt pavo 18+ erbij. Maar dat zou ik niet zo snel doen als je ze niet traint.

[o]
Winchester Z1* 14/03/2003-28/06/2012
Als ik Winchester heet, waarom noem je me dan altijd Chesniedoen??

[RIJ-ITP] Winchester@Fotoshoot meeting Zuid-Holland [RT-HAW] Winchester @ debuut L2
Evanity (Uphill x Farrington)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Hooi met te laag eiwitgehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 06:57

Ik wilde ook het extra eiwit grasbrokje bestellen van Renee Wielens. Blijkbaar zijn de verzendkosten omhoog gegaan.
10,25 !! Op een zak van 20 euro.
Dan maar gewoon de Pavo met iets minder eiwit pffffff

ellepel

Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 07:01

kijk even op marktplaats?
er zijn ook boeren die grasbrok voor hun vee hebben en die bieden dat vaak aan.
dat is nog goedkoper.
wel even vragen naar het eiwitgehalte want dat schommelt wel eens.

Daihyo

Berichten: 88036
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hooi met te laag eiwitgehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 07:21

Becidor verkoopt ook Agrobs.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:17

ellepel schreef:
kijk even op marktplaats?
er zijn ook boeren die grasbrok voor hun vee hebben en die bieden dat vaak aan.
dat is nog goedkoper.
wel even vragen naar het eiwitgehalte want dat schommelt wel eens.


Ja ik heb nu de Pavo grasbrok en die is dan ook prima.

Oh ja becidor, wel vaker bij besteld

Bedankt dames!

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Hooi met te laag eiwitgehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:19

en een merriebrokje of veulenbrok? zit ook meer eiwit in.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:59

Sojaschroot. Bevalt een super aminozurenprofiel voor paarden, en bestaat uit 40 tot 50% eiwit waardoor je relatief weinig hoeft te voeren. Wordt door Utrecht aangeraden om sportpaarden of paarden met anderzijds verhoogde eiwitbehoefte te voeren, 50-200 gram per dag afhankelijk van je hooi en mate van activiteit.

Lucerne bevat maar 16% eiwit en zal je dus veel meer van moeten voeren om een fatsoenlijke hoeveelheid van binnen te krijgen. En dan moet je rekening gaan houden met de scheve calcium/fosfor verhouding en meer granen voeren om dit weer recht te trekken. Maakt het imo vaak vooral ingewikkelder.

En ook niet verkeerd, maar sojaschroot is ook nog eens goedkoop. Ik betaal hier €15,- voor 20 kg bij de fouragehandelaar, en voer met 150 gram per dag dit in 4 tot 5 maanden op. Kost me dus drie tot vier euro per maand.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-21 13:05

op FB is er een groep waar erg gefocused wordt op het natuurlijk houden van paarden. Ik had mijn vraag daar ook gesteld en de beheerder meldde dat soja niet gezond is voor paarden. Het zou niet goed zijn voor de darmflora.
Ik heb ook voeradvies gevraagd aan Pavo, ik wacht nog op hun reactie, al krijg ik natuurlijk enkel iets uit hun gamma voorgesteld. Maar de inshape leek mij ook nog interesant dus ben benieuwd eigenlijk naar hun advies.

Lucerne an sich wordt hier niet echt graag gegeten. De Fiber Feed die ik momenteel geef wordt wel gegeten in kleine hoeveelheden. Van zodra ik meer hiervan geef laten ze het liggen. Na ja, uiteindelijk wordt het wel allemaal opgegeten maar ik denk dan voornamelijk door de shetlandpony. De grote pony eet gewoon van het hooi en laat de fiber feed deels liggen.
Dus ik zit nog in dubio...

Merriebrok of veulenbrok vallen zowiezo af. Mijn pony's zien er momenteel nog heel goed uit en ik wil geen berg suiker/zetmeel gaan voeren.
Ze worden ook (bijna) niet bereden. Alleen merk ik in de winter wel dat voornamelijk de grote pony er altijd wat minder goed uitziet, minder spieren. Dus zij krijgt denk ik tijdens de wintermaanden toch te weinig eiwitten binnen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hooi met te laag eiwitgehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:13

Ik heb met een zelfde soort probleem sojaschroot gehaald en ben elke dag 150g bij gaan geven. Dit in combinatie met een vitaminekorrel en paard deed het er super op.

Subli atleet is ook een fijne eiwitbrok maar een paar keer zo duur.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:50

Je kunt de kwaliteit van je eiwit makkelijk verhogen door Lysine bij te voeren.

Het gaat namelijk niet zozeer om de hoeveelheid eiwitten die je voert, maar om de hoeveelheid verschillende aminozuren in de eiwitten die je voert waar je paard dan weer eiwitten uit kan vormen om bijvoorbeeld spieren mee op te bouwen. Lysine is het eerst limiterende aminozuur, en over het algemeen veel te weinig aanwezig in paardenvoer. Welk eiwitrijk voer je ook geeft. Voor de daarop volgende limiterende aminozuren geldt dat een stuk minder.
Als je dus Lysine bijvoert, dan trek je daarmee de benutbaarheid van de andere aminozuren (eiwitten) die je paard krijgt sterk omhoog, en heeft je paard dus overall minder eiwitten nodig in zijn voer.

Mijn verhaal is vast heel warrig, maar ik weet niet hoe ik het anders kort kan zeggen. Lees je anders even in over limiterende aminozuren. Dan wordt het vast duidelijk.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 13:58

Niet ieder paard kan pure soja-schroot goed verdragen.
Ik zou er maar heel voorzichtig mee zijn. Een beetje soja verwerkt in een gemengd voer met vele andere voedingsstoffen is tot daar aan toe, maar zo puur uit een zak... nee, dat doe ik nooit weer.

Maar goed, nogmaals, paardenvoer is niet iets waarmee je zonder volledige kennis van zaken mee moet gaan 'doe-het-zelven". Als je het hele verhaal niet kunt overzien, doe je er echt veel beter aan om gewoon een samengestelde brok bij een gerenommeerde leverancier te kopen. Reken er maar op dat mensen die er wel voor geleerd hebben, die brok hebben samengesteld en dat is in 99 vd 100 gevallen kwalitatief echt veel beter dan wat hobbyïsten bedenken voor hun eigen paard, ook al denken diezelfde hobbyïsten dat ze dan "zuiver en onverontreinigd" voeren. Yep.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers