Ervaring gezocht: psyllium geven zoals een wormenkuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
roooosje

Berichten: 124
Geregistreerd: 03-01-06

Ervaring gezocht: psyllium geven zoals een wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-21 19:29

Wie heeft ervaring met het geven van psyllium vezels op de manier zoals je een wormenkuur geeft?

Hoe dik of dun maak je de psyllium vezels aan? Doe je dit met water of met (door mijn DA geadviseerd) methyl cellulose? Gebruik je gewoon een lege en schone wormenkuur-spuit of een grotere? Gebruik je grove of fijne psyllium vezels? Enz enz.

Graag ontvang ik alleen reacties van mensen die hier ervaring mee hebben.

Andere tips over hoe ik psyllium vezels kan geven, zijn niet nodig. Daar zijn al vele topics over en daar heb ik al bergen tips uit geprobeerd. Ook tips over lijnzaad kun je achterwegen laten, ik wil psyllium geven. Ook de brokjes variant en se subli zandweg slobber vallen af. Vind jou paard het zó lekker en kun je je echt niet voorstellen dat mijn paard het niet eet? Geloof me maar gewoon, mijn paard eet het helaas echt niet, ook niet als ik zijn voer laat staan. En nee dat ligt niet aan mijn houding.
Ik weet al hoe psyllium werkt, ik weet dat ik het als kuur moet geven. En ja mijn paard heeft het echt nodig, want positief getest op zand.
Kortom: echt graag alleen reageren als je je ervaring wilt delen over hoe jij psyllium vezels geeft doormiddel van een spuit in de mond aanbrengen zoals bij een wormenkuur.
[/i]


Nyaleti

Berichten: 5999
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Ervaring gezocht: psyllium geven zoals een wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 19:32

Grote 50cc spuit vragen bij je dierenarts, zo week maken dat het door de spuit heen kan en dan daarna eten geven? Of denk ik nu te simpel?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 19:32

Pfoe, geen idee. Maar je beseft je wel dat je gemiddeld rond de 400/500 gram per dag moet geven hiervan? Zijn aardig wat spuiten vol...


Cookie2222

Berichten: 843
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 19:36

Ik deed altijd met dikkere substanties of spul dat je bv door appelmoes mengt een grote spuit vullen waarvan je de conus af hebt geslagen, dus een gat aan het eind hebt die groter is dan normaal. Maar idd zoals hierboven aangegeven moet je 50-100gr per 100kg paard per dag geven, dus dat zullen heel wat spuiten zijn

In ergste geval zul je hem moeten sonderen (of laten doen door de DA) en door de sonde geven... maar dat is wel heftig voor even een zandkuur

Brownie, Naida, Happy Day en Zoo Zoo <3
Volg ons op Instagram

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 08:59

Lastige situatie, ik heb ook zo'n moeilijke eter. Heb je inmiddels al iets geprobeerd? Ben erg benieuwd naar je ervaringen.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Ervaring gezocht: psyllium geven zoals een wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:09

Ik heb het eens geprobeerd in een 50 cc spuit, maar inderdaad.. 0,5-1 gram psyllium per 1 kg lichaamsgewicht is vrijwel niet te doen met een spuit. Het spul wordt ontzettend snel dik en slijmerig.

Ik geef nu de hele zaadjes psyllium, daar moet je wel meer van geven, maar hier eten ze het zonder problemen op (en geloof mij, die vezels waren dra-ma-tisch om binnen te krijgen).

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:29

was er maar zo'n spuit _/-\o_ hier ook eentje die het vertikt om ook maar iets te eten waar, hoe goed verstopt ook, zaadjes of husk in zit. Droog en nat maakt ook niet uit. Maar toevallig heb ik van het weekend iets gevonden waardoor hij het eindelijk wél eet, en ook nog graag. Al is het zeker nog niet ideaal omdat ik zo nog niet de goede hoeveelheid kan geven, hoop ik wel dat hij hierdoor aan de smaak gaat wennen en uiteindelijk gewoon de zaadjes door zijn voer eet.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ehhhh ik heb er koekjes van gebakken :+ (met kokosmeel, water en lijnzaadolie).

.

dblijham
Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Ervaring gezocht: psyllium geven zoals een wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 20:54

Wat een super idee! Blijft de werking gelijk als je het bakt en welke vorm heb je gebruikt?

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 21:18

dblijham schreef:
Wat een super idee! Blijft de werking gelijk als je het bakt en welke vorm heb je gebruikt?


Geen flauw idee eerlijk gezegd :D (vwb de werking). Het ging mij erom dat hij in elk geval IETS at waar het in zat en dan zo langzaam de smaak zou gaan accepteren op zijn minst. Gisteren heb ik trouwens de sandoff brokjes van paardendrogist binnengekregen en die lijkt ie tot nu toe ook te eten _/-\o_

.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Artimes, mabellean en 10 bezoekers