Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xxxmh

Berichten: 3458
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:57

Spenk schreef:
Is ze echt te mager? Voor een haf is 500 kg echt wel veel hoor... Mijn rijpaard van 1,65 en breed is 525 kg.

Veel haflingers zijn veel te dik waardoor dat voor het oog normaal geworden is :=


Mijn bijrijdpaard haflinger is 569 kilo en toen de weegschaal er was vonden ze haar goed op gewicht. Ze is wel ouderwets gebouwd en groot, 151.9. Is vorig jaar tussen de 50 en 100 kilo afgevallen.


Afbeelding

♡ Summer ♡
B+11 L1+3


Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:03

Deze foto kan je niks van zien dan moet je 1 zonder zadel van zijkant plaatsen.

ter verglijking ook 1,51 en deze woog 450 kg

Afbeelding

xxxmh

Berichten: 3458
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:06

Spenk schreef:
Deze foto kan je niks van zien dan moet je 1 zonder zadel van zijkant plaatsen.

ter verglijking ook 1,51 en deze woog 450 kg

[ [url=m/dcwpub.jpg]Afbeelding[/url] ]



Afbeelding

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:09

Die zou ik persoonlijk echt te zwaar vinden ook een ouder gebouwde haflinger kan een stuk slanker erop staan is ook beter voor zn benen :)

Maar dat is niet een discussie voor topic van TS natuurlijk! Was alleen om aan te geven dat heel veel koudbloeden ook gewoon veel te dik zijn.

Volg het instagram account van paardendierenarts iris van gulik maar eens. Die zegt ook dat de meeste paarden te dik zijn.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:16

Jorienn schreef:
Inderdaad wat IR111 aangeeft. Vrijwel alle luzerne prikt in de maagwand wat uiteraard irriteert.


Dit is iets wat ik de laatste tijd vaker en vaker hoor en ik vraag me af op wat die uitspraak gebaseerd is?
Op onderzoek, eigen ervaring of eerder van 'iemand zei dat ooit heel overtuigend en het klinkt wel logisch'? Mij lijkt het namelijk zo raar dat dieren die eigenlijk gemaakt zijn om harde grassoorten te eten, bomen te strippen van de schors, distels naar binnen te werken, dat die luzerne niet kunnen verwerken zonder maagirritaties te krijgen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar mij lijkt het eerder dat maagproblemen door iets anders veroorzaakt worden waarbij de luzerne dan een negatieve factor kan zijn, dan dat luzerne de oorzaak is van maagproblemen. Maar deze uitspraak is gebaseerd puur op wat ik denk en aanvoel. :)

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:28

Lees even het linkje dat ik plaatste:http://www.voervergelijk.nl/nieuws/368/rol-van-luzerne-bij-maagzweren

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:38

Dat artikel vind ik nog te zwak om dan maar de algemene stelling aan te nemen dat luzerne slecht zou zijn. Een eenzijdig dieet is wel slecht. Pas gespeende veulens alleen maar luzerne verstrekken (geen hooi) lijkt me nu inderdaad niet the way to go. :)
Maar ik zal eens zien wat ik kan vinden wat betreft die bronnen die vermeld worden.

Ir111

Berichten: 11925
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 18:00

Ik heb het ook niet uitgeplozen, was de eerste hit. Er hoort goed onderzoek beschikbaar te zijn maar dat heb ik zo niet voorhanden.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Flicka12

Berichten: 3111
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-21 20:41

Mochten er goed onderbouwde bronnen zijn dan houd ik me zeker aanbevolen!

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:03

Harde lange grassoorten is heel wat anders dan kortgehakseld gedroogd luzerne.

Niet banketstaaf maar poetsen.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:14

En zelfs wetenschappelijk onderzoek zal zich niet wagen aan algemene uitspraken zoals: luzerne is slecht voor de maag. Als ik morgen een onderzoek doe waarbij ik alleen maar haver geef en geen hooi, dan kan ik je eigenlijk op een blaadje geven dat de paarden het na een tijd niet zo goed gaan doen qua spijsverteringsstelsel. Is haver daarom af te raden om aan paarden te geven? Nee, ik kan enkel een uitspraak doen over het 'enkel verstrekken van haver bij paarden in die en die omstandigheden'.

Luzerne kan gewoon een goed voer zijn passend in een evenwichtig voedingspatroon. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:24

Gini schreef:
Jorienn schreef:
Inderdaad wat IR111 aangeeft. Vrijwel alle luzerne prikt in de maagwand wat uiteraard irriteert.


Dit is iets wat ik de laatste tijd vaker en vaker hoor en ik vraag me af op wat die uitspraak gebaseerd is?
Op onderzoek, eigen ervaring of eerder van 'iemand zei dat ooit heel overtuigend en het klinkt wel logisch'? Mij lijkt het namelijk zo raar dat dieren die eigenlijk gemaakt zijn om harde grassoorten te eten, bomen te strippen van de schors, distels naar binnen te werken, dat die luzerne niet kunnen verwerken zonder maagirritaties te krijgen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar mij lijkt het eerder dat maagproblemen door iets anders veroorzaakt worden waarbij de luzerne dan een negatieve factor kan zijn, dan dat luzerne de oorzaak is van maagproblemen. Maar deze uitspraak is gebaseerd puur op wat ik denk en aanvoel. :)


Het wordt ook niet veroorzaakt door luzerne zelf.. dat staat ook nergens. Maar als een paard ooit zweren heeft gehad, blijven ze gevoelig. En een paard met een gevoelige maag kun je het beter niet geven. Die hebben namelijk een gevoeligere maagwand.
Dat is op basis van onderzoeken (zowel van dierenartsen als universiteiten) naar buiten gekomen. Vroeger dacht iedereen dat het juist prettig was voor de maag. En er zijn overigens nog steeds klinieken/artsen die het aanraden. Maar het wordt steeds meer en meer bekend dat het niet prettig is voor de maag.
Er staat een hoop informatie in het maagzweren topic zelf. Ook mensen die toch weer luzerne zijn gaan voeren, verder niets veranderd hebben en waarbij het paard toch weer nukkig/koliekerig/ongemakkelijk werd. Ik durf het in ieder geval niet meer te voeren (en hij is klachtenvrij).

Uiteraard zit er nog verschil in welke luzerne, des te zachter des te beter maar ook dat durf ik persoonlijk niet te geven.
Er zijn vast zat verhalen van mensen die het wel geven (ook in het desbetreffende topic op bokt), maar het is vaker andersom. En helaas blijven ze altijd gevoelig na ooit zweren te hebben gehad. Dus om ongemakken te voorkomen doe ik het in ieder geval niet.
Het is ook zonde dat het nog niet heel bekend is (het wordt inmiddels wel steeds vaker aangegeven) omdat je er dus ongemakken mee kunt voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-08-21 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

carika
Berichten: 1571
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:26

Luzernebrok is ook een optie als je twijfel hebt over het stekelige van luzerne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:34

Omdat het nu toch al een aantal berichten erover gaat:

Bron: Wetenschappers Leipzig” punt 3 in dit artikel: https://www.google.nl/amp/s/www.equine7 ... s_amp=true

“ In een recente studie hebben wetenschappers uit Leipzig echter ontdekt dat de deeltjesgrootte van luzerne belangrijk is met betrekking tot maagzweren. Hiervoor kregen de paarden 14 dagen lang 1,5 kg gehakseld luzerne per 100 kg lichaamsgewicht. Na een uitwasperiode van 16 dagen hadden de paarden 24 uur lang weidegang en kregen ze hooi. Voor en na de twee verschillende voermethoden werden de paarden endoscopisch onderzocht. Het bleek dat de paarden bij het antrum pyloricum (het eerste deel van de maaguitgang) na het voeren met gehakseld luzerne meer veranderingen in het maagslijmvlies vertoonden. Men kan er dus van uitgaan dat de scherpe structuur van het gehakseld luzerne geen bijzonder positief effect heeft op het maagslijmvlies, maar eerder mechanische irritatie van het maagslijmvlies en dus ook maagslijmvlieslaesies veroorzaakt.”


Deze heb ik even snel gevonden. Er zijn nog veel meer dingen te vinden, voornamelijk Engelstalig (ze zijn in de UK en de USA zo veel verder). Als ik van het weekend tijd heb kan ik die ook nog opzoeken.

Overigens hebben 2 vaste dierenartsen dit ook bij mij bevestigd van zowel de Raaphorst als Bodegraven. Maar daar heb ik uiteraard geen bron van, haha.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 11:14

Dank jullie wel, dit is eigenlijk wat ik wilde bekomen. Uitgebreidere, genuanceerde berichten aangevuld met eigen ervaringen. Hiermee kan TS dan ook verder en gerichtere vragen aan haar eigen dierenarts stellen. +:)+

Flicka12

Berichten: 3111
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-21 15:00

Citaat:
Hiervoor kregen de paarden 14 dagen lang 1,5 kg gehakseld luzerne per 100 kg lichaamsgewicht

Dat is ook wel heeeel veel trouwens :=

Maar bedankt voor alle tips, bronnen en adviezen! Daar kan ik zeker iets mee. Heb inderdaad wel echt als advies van de kliniek gekregen om Luzerne te voeren. Zo lastig al die verschillende adviezen -O-

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 15:25

Persoonlijk zou ik nu het advies van de kliniek volgen. Maar dat wilt niet zeggen dat je de info uit dit topic niet in je achterhoofd kan houden. Moest je zien dat het na een tijd toch niet goed gaat, heb je meteen al een paar punten waarover je in de kliniek dan verder kan doorvragen.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 16:48

Ik zou haar helemaal niet op een aankom dieet zetten. Gewoon op rust en hooguit een beetje ruimer hooi geven, dan komt ze heus wel weer vanzelf bij.
Zeker omdat ze voorheen makkelijk te dik werd. Als ze nu nog ziek was geweest had ik het anders gevonden, maar dat is niet meer zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 01:40

Flicka12 schreef:
Citaat:
Hiervoor kregen de paarden 14 dagen lang 1,5 kg gehakseld luzerne per 100 kg lichaamsgewicht

Dat is ook wel heeeel veel trouwens :=

Maar bedankt voor alle tips, bronnen en adviezen! Daar kan ik zeker iets mee. Heb inderdaad wel echt als advies van de kliniek gekregen om Luzerne te voeren. Zo lastig al die verschillende adviezen -O-

Het is inderdaad een hoop! Maar de schade was ook erg snel zichtbaar. Allicht dat minder vooral op de langere termijn iets doet (en bij paarden die gevoelig zijn allicht dus nog sneller).

Ik zou gewoon zorgen met alles wat je doet het extreem af en op te bouwen. Dus besluit je anders te gaan voeren, dan zou ik dat heel relaxed doen.

Anoniem

Re: Aankomen en gevoelig voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 01:42

Je zou ook eventueel Marinka Pilon van Natuurlijke Paardenvoeding Nederland nog kunnen benaderen. Zij heeft écht verstand van voer, en ook wat geschikt is voor welk paard. Zij heeft voor een hoop paarden bij ons op stal (zowel te dik als te dun als goed op gewicht voer geselecteerd. Een aantal daarvan zijn bevangen geweest, hebben zweren gehad, zijn gevoelig op eiwitten etc etc. Zij denkt echt enorm mee en probeert je echt verder te helpen en heeft een hoop verstand van voeding! Ik ben tot nu toe erg content met het voer wat zij mij heeft geadviseerd en ik voer het nu ruim een jaar.


Flicka12

Berichten: 3111
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-21 12:25

Jorienn schreef:
Je zou ook eventueel Marinka Pilon van Natuurlijke Paardenvoeding Nederland nog kunnen benaderen. Zij heeft écht verstand van voer, en ook wat geschikt is voor welk paard. Zij heeft voor een hoop paarden bij ons op stal (zowel te dik als te dun als goed op gewicht voer geselecteerd. Een aantal daarvan zijn bevangen geweest, hebben zweren gehad, zijn gevoelig op eiwitten etc etc. Zij denkt echt enorm mee en probeert je echt verder te helpen en heeft een hoop verstand van voeding! Ik ben tot nu toe erg content met het voer wat zij mij heeft geadviseerd en ik voer het nu ruim een jaar.

Bedankt voor de tip! Ik ga hier eens naar kijken!

Flicka (Silberstern x Master Imladris) B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+11 Z1+3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers