Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 05:22

Ik hoop dat het meevalt voor je en dat je duidelijkheid hebt nadat je bij de kliniek bent geweest.. zonde van zo’n mooie pony!


Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-21 08:10

Dankjullie wel. We gaan het vandaag horen. Meneer staat op stal, maar daar is hij niks als alleen maar rondjes aan het lopen en nu zeker nu hij echt geen eten heeft. Nog even geduld tot vanmiddag dan gaan we hopelijk een oorzaak vinden.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 08:35

Succes straks!

truselientje
Berichten: 942
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 09:33

Succes vandaag op de kliniek! Ik hoop dat je daar wat wijzer wordt, het is zo'n mooi dier.
Je hebt hem nu ongeveer een half jaar toch? Zijn deze problemen er vanaf dat moment al? En dan bedoel ik niet alleen het slechte eten, maar ook het onrustige gedrag?
Hoe stond ie bij de vorige eigenaar, of heb je daar geen contact mee? En wat kreeg ie daar te eten?

Stal Ikemaheerd, hobbyfokkerij van Welsh A ponies

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-21 10:32

truselientje schreef:
Succes vandaag op de kliniek! Ik hoop dat je daar wat wijzer wordt, het is zo'n mooi dier.
Je hebt hem nu ongeveer een half jaar toch? Zijn deze problemen er vanaf dat moment al? En dan bedoel ik niet alleen het slechte eten, maar ook het onrustige gedrag?
Hoe stond ie bij de vorige eigenaar, of heb je daar geen contact mee? En wat kreeg ie daar te eten?


Ik heb hem nu 3 maanden. Onrustige gedrag heeft hij echt alleen op stal. Op de paddock is hij vele malen rustiger en staat hij regelmatig gewoon te slapen en echt niet als een bezetene heen en weer te lopen.
Contact heb ik met de vorige eigenaar en die daarvoor ook. Die vertelde dat hij bij hun ook al zo slecht at omdat hij meer met andere bezig was. Hij stond daar of in de kudde merries of op stal. Bij de andere eigenaar stond hij bij een ruin in, maar ook daar was hij dus schraal. Hij kreeg daar gras en hooi en op stal soms pulp of brokken maar at slecht volgens haar omdat die meer bezig was met andere dingen.
Ik heb nu 1 merrie drachtig van hem en als er straks niets uitkomt dan ga ik proberen om hem samen met die merrie te zetten.

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:39

Klinkt toch als stress, ook al laat ie het misschien niet heel duidelijk zien. Heb zelf ook zo’n binnenvetter. Iedereen zegt altijd van ze is zo braaf en relaxt, maar ondertussen voel je de spanning er soms af stralen. Knippert bijvoorbeeld veel met d’r ogen als ze spanning heeft. Tja wie let daar nou op?

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-21 10:44

We zullen het vandaag te weten komen. Ik heb zelf een hengst gehad die echt stress had door andere pony's eromheen in het dekseizoen en schraal werd, maar die at wel gewoon. Gaat erbij mij nog niet in dat hij dus ene dag heel veel fibrebeet enzo eet en zijn hooi laat staan en de andere dag ineen weer iets anders wel eet en het andere laat staan.
Vd winter was hij helemaal niet bezig met merries want hij stond er zelfs naast. At paar dagen redelijk om vervolgens weer te stoppen. Zo dus ook bij de vorige eigenaar waar hij lekker op het land stond is hij ook schraal gebleven.

Plus ik kan nog wel maanden aan blijven tobben, maar ik wil nu even alles uitsluiten medisch.

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:46

Ik hoop voor je dat er iets uit komt, en dan hopelijk iets dat goed te behandelen is!
Mij lijkt het ook dat er meer speelt dan stress, ik zie maagzweren nog steeds ook als optie.

This is my design

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-21 10:48

Temeraire schreef:
Ik hoop voor je dat er iets uit komt, en dan hopelijk iets dat goed te behandelen is!
Mij lijkt het ook dat er meer speelt dan stress, ik zie maagzweren nog steeds ook als optie.

Ik ook hoor, maar dan in helaas ernstigere mate. Hoop ook echt dat er iets goeds behandelbaar uit komt. Het is echt mijn trots en hij is al zo mooi en kan nog zoveel mooier zijn als hij op gezond gewicht is.

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 11:04

Oh ja ik zou het ook zeker uitgesloten willen hebben maar vaak zijn stress en maagzweren wel echt iets wat hand in hand gaat. Kijk maar naar jezelf als je maagpijn hebt ga je ook niet vrijwillig eten.

Hoop dat je snel weet wat het is en dat het iets is waarmee je wat kan.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:14

Hopelijk krijg je vanmiddag uitsluitsel. En is het iets dat goed op te lossen is.

Wat ik wel weet dat gastrogard de maagzweren niet hersteld het haalt alleen het zuur weg.
Voor herstel geven ze vaak sucralfaat bij.

Mennen Dressuur
Orlando B+28 L+25 M+13 Z+11 districtkampioen afdeling Zuid in de klasse Z en reserve kampioen hippiade 2022!Vaardigheid L+3 Neva B+2

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 17:11

Ik ben heel benieuwd of je wat wijzer bent geworden ts!

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-21 19:11

Dat zijn we zeker.
Hij weegt 188 kilo wat zeker veel te weinig is. Zijn bloed is goed, stofwisseling goed, eiwit opname goed, geen bloedworm meer aanwezig in het bloed, buik echo was ook goed ivm zand ofzo.
Scopie zagen we dus inderdaad maagzweren op de rand van het naar binnen gaan vannde maag. Of dit oorzaak of gevolg is weten we niet, maar hij zou inderdaad toch wat onderliggend stress kunnen hebben.

Nu 3 weken ulcergold, een maatje proberen, sp, fibrebeet en soja mag gewoon blijven. Daar bovenop moet hij 125 of 150ml maïs olie krijgen maar rustig opbouwen vanaf 25ml. Hij heeft ook nog audevard zenn meegekregen.
Over 4 weken contact opnemen en dan moet hij verbeterd zijn.

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 19:33

Fijn dat je nu meer weet! Maagzweren zijn gewoon echt lastig. Hoop dat je snel verbetering ziet :)

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 19:36

Fijn dat er nu meer duidelijkheid is! Hopelijk knapt hij op met de nieuwe maatregelen!

Mennen Dressuur
Orlando B+28 L+25 M+13 Z+11 districtkampioen afdeling Zuid in de klasse Z en reserve kampioen hippiade 2022!Vaardigheid L+3 Neva B+2

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 19:37

Gelukkig niet het eind van de wereld, maar inderdaad wel lastig maagzweren... Helemaal met een hengst die toch altijd wel wat meer bezig zijn met hun omgeving. Is 's avonds op stal met een maatje geen optie? Als hij dan wat minder te zien heeft / geprikkeld wordt dan neemt hij misschien weer de tijd om te eten?

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-21 20:22

Jessix hij heeft nu 3 dagen op stal gestaan en als je mijn filmpjes van op stal ziet wordt je hor en dol. Buiten is dus beter.

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 20:58

Dustinlover schreef:
Jessix hij heeft nu 3 dagen op stal gestaan en als je mijn filmpjes van op stal ziet wordt je hor en dol. Buiten is dus beter.

Ja dan is dat geen optie inderdaad. Jammer, voor die van mij is het altijd wel een rustpuntje. Tijd om te eten en diep te slapen. Hopelijk vindt hij dan buiten wel de rust.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 21:33

Fijn dat je iig wat aanknopingspunten hebt ts, ik hoop dat de kuur snel aanslaat!

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:49

Spaikey schreef:
Hopelijk krijg je vanmiddag uitsluitsel. En is het iets dat goed op te lossen is.

Wat ik wel weet dat gastrogard de maagzweren niet hersteld het haalt alleen het zuur weg.
Voor herstel geven ze vaak sucralfaat bij.


sucralfaat is inderdaad top spul ik heb dit naast een kuur ulcergold gegeven. Daarna nog een maand doorgegaan omdat alleen ulcergold niet afdoende werkte en t paard weer stopte met eten.
Spul is niet zo duur, smakelijk en zeker de moeite waard om erbij te geven.

truselientje
Berichten: 942
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:52

Hoe gaat het nu ts?

Stal Ikemaheerd, hobbyfokkerij van Welsh A ponies

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:16

Barvrouwke schreef:
Spaikey schreef:
Hopelijk krijg je vanmiddag uitsluitsel. En is het iets dat goed op te lossen is.

Wat ik wel weet dat gastrogard de maagzweren niet hersteld het haalt alleen het zuur weg.
Voor herstel geven ze vaak sucralfaat bij.


sucralfaat is inderdaad top spul ik heb dit naast een kuur ulcergold gegeven. Daarna nog een maand doorgegaan omdat alleen ulcergold niet afdoende werkte en t paard weer stopte met eten.
Spul is niet zo duur, smakelijk en zeker de moeite waard om erbij te geven.

Wij hadden een pony die stopte met eten door een maagzweer. Alleen Gastroguard deed vrij weinig, zodra ze Sucralan (sucralfaat) erbij kreeg begon ze weer te eten.

Oy with the poodles, already

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-21 08:26

truselientje schreef:
Hoe gaat het nu ts?


Ik wilde binnenkort een update geven, maar we hebben van alles geprobeerd qua maatje. Ruinen erbij, dit ging goed tot de volgende dag toen begon hij ze aan te vallen. Toen 2 merries met veulens erbij en bleef hij maar jagen. 1 merrie die door hem gedekt is bleef hij ook maar bezig en durfde ik zelf niet door te zetten zien ik bang was dat ze het veulen er af zou gooien.
Ik denk wel dat hij samen kan, maar dan of geen merries in de buurt of echt stuk meer merries in een groot land.
Toen geprobeerd hem in de bak naast de ruinen te zetten. Ook dat was niet echt de oplossing. Nu denk ik na een aantal weken dat ik het gevonden heb en staat hij alleen op een groot stuk weide, maar wel met de merries in zicht. Vaak als ik aan kom rijden dan staat hij lekker te eten, maar daarna begint hij wel te ijsberen over de hoefslag. Over het algemeen eet hij zijn Senioren priores met sojaschroot en olie ook goed. Laat af en toe wat staan maar meestal wel op(als het niet nat geregend is).

Het is even zoeken, maar wil over tijdje zo'n weegschaal laten komen om te kijken wat hij nu precies is aangekomen als die al aankomt.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Welsh hengst moet dikker, maar eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:32

Misschien denk ik te simpel, maar als hij er zoveel last van heeft waarom ruin je hem dan niet?

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:35

smurffie schreef:
Misschien denk ik te simpel, maar als hij er zoveel last van heeft waarom ruin je hem dan niet?


Eigenijk sluit ik me hier bij aan. Dit gedrag is zo heftig dat je je moet afvragen of je hiermee eigenlijk zo moeten willen fokken. Want hengstengedrag is voor een groot deel erfelijk en het is dus niet alleen een probleem voor hem, maar ook voor zijn nakomelingen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers