Luchtwegproblemen, HELTIE horse Luchtwegen, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ymkeerica

Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-12

Luchtwegproblemen, HELTIE horse Luchtwegen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-21 19:28

Mijn paard heeft helaas sinds een paar jaar elke winter last van haar longen. Met hulp van de dierenarts is dit altijd goed te verhelpen, maar wat begon met 1x in de winter (eind december kreeg ze voor het eerst last, voor gaande jaren was dit vaak februari) een kuur Equisolon (prednisolone) wordt nu al 2x. Ze gaf vandaag onder het zadel weer aan dat ze zich niet goed voelde (Bijten en slaan bij het opstappen, enorm trekken elke keer net zo hard tot ze naar neus aan de grond kan strekken, (extra)geluiden bij het draven (ook aan de lange teugel) en gewoon geen uithoudingsvermogen.

Ik weet dat het beter is als ze altijd lekker buiten staat, maar dit is bij ons helaas gewoon echt niet mogelijk in de winter waardoor ze veel binnen staat. Als ik haar dan buiten zet gaat dat eventjes goed, ze is het snel zat en rent dan gewoon door de draden naar binnen. Met een ander paard buiten zetten gaat helaas ook niet goed.

Ik heb haar deze winter al van stal verhuisd, de stal wordt nu elke dag netjes uitgemest i.p.v. een paar keer per week. Deze stal is wel iets kleiner dan ze had (maar nog steeds groot zat) en deze stal is bij de buiten deur dus ze heeft veel meer frisse lucht.

Daarnaast voer is fenegriek bij, omdat de dierenarts zei dat kruiden voor de luchtwegen ook moesten helpen.

Maar helaas heeft het dus allemaal geen zit en zit ik nu weer met een paard wat zich niet lekker voelt. Morgen ochtend bel ik de dierenarts en ze zal wel weer een Equisolon kuur krijgen.

Nu stond ik vandaag bij de Welkoop en zag ik van HELTIE horse het de Luchtwegen variant. Enorm prijzig maar ik las op de website van HELTIE horse alleen maar goede recensies/verhalen.

Nu ben ik benieuwd naar meer ervaringen met dit product. Andere ervaringen met andere producten mag natuurlijk ook.


belle_boef

Berichten: 10728
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:57

Op de website van een producent zal je ook niet snel slechte recensies zien.

Er is en hoest topic. Denk dat je daar veel tips zal vinden

[MD] [INFO] hoestende paarden

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Luchtwegproblemen, HELTIE horse Luchtwegen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:17

Heb zelf heltie luchtwegen gebruikt. Hielp super op de hoge dosering, toen ik overging naar de onderhouddosering begon het hoesten weer. Toen werd het wel heel prijzig, 2 a 3 flessen per maand. Nu ben ik overgegaan op de luchtwegmix van paardendrogist, samen met fenegriek(extra schep over het hooi) en is het weer over! En hij word 4x per jaar ingespoten voor longworm, misschien ook iets om naar te kijken?

Ymkeerica

Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-21 20:54

belle_boef schreef:
Op de website van een producent zal je ook niet snel slechte recensies zien.

Er is en hoest topic. Denk dat je daar veel tips zal vinden

[MD] [INFO] hoestende paarden


Dat dacht ik zelf idd ook al, vandaar mijn zoektocht naar 'echte' ervaringen.
Dankjewel, ik ga er een kijkje nemen!

Ymkeerica

Berichten: 220
Geregistreerd: 15-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-21 20:54

JackieT schreef:
Heb zelf heltie luchtwegen gebruikt. Hielp super op de hoge dosering, toen ik overging naar de onderhouddosering begon het hoesten weer. Toen werd het wel heel prijzig, 2 a 3 flessen per maand. Nu ben ik overgegaan op de luchtwegmix van paardendrogist, samen met fenegriek(extra schep over het hooi) en is het weer over! En hij word 4x per jaar ingespoten voor longworm, misschien ook iets om naar te kijken?


Dankjewel! Ik zal morgen de dierenarts even vragen over longworm.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Luchtwegproblemen, HELTIE horse Luchtwegen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 21:01

In welk landsdeel zit je? Misschien kunnen mensen met je meedenken? Een paard dat hoest moet echt niet binnen gehouden worden.
Verder geen droog hooi maar geweekt of gestoomd hooi of verpakt hooi (voordroog) voeren en niet op stro zetten.

Als je paard herhaaldelijk hoest een scope laten doen zodat je weet wat er speelt.
Wanneer je een supplement geeft dat de hoestprikkel onderdrukt, maar je hebt te maken met een ontsteking, dan werkt het eigenlijk contraproductief en komt het hoesten uiteindelijk weer terug.

Het is echt ontzettend vervelend, maar bij een herhaaldelijk hoestend paard moet je hele management om.....

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:28


belle_boef

Berichten: 10728
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:35

Hilde_ schreef:
Ik heb goede ervaringen met de LuchtwegSupport van VITALstyle. :j
Nu met korting bij de Welkoop te krijgen zag ik. :D
https://www.vitalstyle.nl/paard/paarden ... wegsupport


Die heb ik gehad maar deed niks. Moest er veel van geven en nog geen effect

Die van effol vond ik wel fijn

jolanda20
Berichten: 1372
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 15:08

Schop omhoog

Nog meer ervaringen met dit supplement?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 41 bezoekers