Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:26

MarjanB schreef:
Ze kreeg 100 gram per 100 kilo en zat alsnog verstopt en vol zand.

Ze kreeg daar een kilo per dag, plus laxeermiddel en paraffine. Na een dag of 5 kwam er pas echt zand mee. Dit kwam ook omdat de verstopping eerst los moest komen. Heb de foto’s voor en na gezien en dat is echt bizar.


Oh fiets… dit is niet echt geruststellend :oo
Gelukkig is je paard beter nu!

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:34

Nee dat vind ik alsnog niet geruststellend :oo

Moet er dan niet alsnog meer in?
Heb je voor die tijd wat aan Kaatje gemerkt? Dunnere mest? Vocht erbij? Gevoelig op de buik?

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:36

Dit is na de koliek
Afbeelding
Dit was dr
Afbeelding

@rocamor ja je denkt t goed te doen en toch gaat t mis…ze had eigenlijk mooie mest maar vaak gas in dr darmen en ook gevoelig op dr buik..

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:39

Die lijkt een stuk slanker!

Is ze van het gas af nu? Mijn Bontje is heer en meester in het scheten laten...

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:46

Haar buik vind ik er wel veel mooier uitzien, maar verder is er ook wel spier weg denk ik. Het is ook niet niks wat ze had meegemaakt :(:)
Blijft idd eng dat je gewoon alles hebt gedaan wat erover wordt gezegd en het dan alsnog mis bleek

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:49

Rocamor schreef:
Die lijkt een stuk slanker!

Is ze van het gas af nu? Mijn Bontje is heer en meester in het scheten laten...


Van de week wel weer wat gas, maar ook weer niet fit. Was gestopt met spul voor dr maag na het vasten van 5 dagen op de kliniek. Helaas moest ik nu weer beginnen dus.

@sinatra ja waren heel veel spieren af.. gelukkig nu weer snel beter.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:58

Opbouw snap ik wel hoor, om aan de smaak te wennen. Ik snap de berichten echt wel hoor, dat het geen zin heeft, je met zulke hoveelheden het net zo goed niet kan doen..... Maar met een moeilijke eter moet je wel. Mijn shet is een rampenplan om het binnen te krijgen. Ik nodig mensen graag uit om daar een paar 100 gram per dag in te krijgen. Hoe ik het okk aanbiedt, ze is een kei in uitfilteren. Is een uur bezig met dr bak als het moet, laat de zaadjes over, en flikkert het daarna weg :+ Husk eet ze al helemaal niet. Is een nep shet, want deze doet wel vaker aan honger staken en een nacht opsluiten met alleen psyllium spul en geen ander voer helpt ook niet :+ Vorige keer brokjes geprobeerd, maar de zijn helemaal makkelijk om over te laten en de rest op te eten.

Ik ben blij dat ik er 1 of 2 dagen alles in kan krijgen en daarna kleinere beetjes. Ik ga binnenkort weer een kuurtje proberen. Met geweekt grasbrok. Kijken of dat wat is....

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:30

Frustrerend dat het er zo moeilijk in gaat!

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:17

Tancreda4 schreef:
Opbouw snap ik wel hoor, om aan de smaak te wennen. Ik snap de berichten echt wel hoor, dat het geen zin heeft, je met zulke hoveelheden het net zo goed niet kan doen..... Maar met een moeilijke eter moet je wel. Mijn shet is een rampenplan om het binnen te krijgen. Ik nodig mensen graag uit om daar een paar 100 gram per dag in te krijgen. Hoe ik het okk aanbiedt, ze is een kei in uitfilteren. Is een uur bezig met dr bak als het moet, laat de zaadjes over, en flikkert het daarna weg :+ Husk eet ze al helemaal niet. Is een nep shet, want deze doet wel vaker aan honger staken en een nacht opsluiten met alleen psyllium spul en geen ander voer helpt ook niet :+ Vorige keer brokjes geprobeerd, maar de zijn helemaal makkelijk om over te laten en de rest op te eten.

Ik ben blij dat ik er 1 of 2 dagen alles in kan krijgen en daarna kleinere beetjes. Ik ga binnenkort weer een kuurtje proberen. Met geweekt grasbrok. Kijken of dat wat is....



Heel herkenbaar. Ik moet ook 1 weekje opbouwen en dan 1 week vol knallen om er zoveel als kan in te knallen :+
Ik mix het met luzerne en een soort kruiden structuur. Wat heel erg hielp was andere paarden ook soms een hapje te geven. Mijne is 1,5 en vrat het totaal niet. Ik gaf een oudere merrie, waar zij veel ontzag voor had een hapje en dat deed ze uiteindelijk na. Ik voer dus uit de hand en ik sta er vaak wel 2 uur bij :')

Maar elke maand moet ik weer wat nieuws verzinnen. Afgelopen kuur kreeg ik er dus echt niet in.. staat die van jou ‘s nachts op stal? Ik merk dat als ik gewoon haar met eten op stal laat ze het gedurende nacht opeet. Nu staat Ze 24/7 buiten dus kan ik het truukje niet uithalen. En ze is een kei geworden in piezelen..
Appelmoes misschien? Slobber? Als het nat is moet je wel iets rapper zijn met weghalen, zeg maar.. slobber is het volgende wat ik komende maand ga proberen

Ik heb mezelf ook gejinxed. Zei kort geleden nog stoer dat ze het droog at… te vroeg gejuicht.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 03:22

MarjanB schreef:
Ze kreeg 100 gram per 100 kilo en zat alsnog verstopt en vol zand.

Ze kreeg daar een kilo per dag, plus laxeermiddel en paraffine. Na een dag of 5 kwam er pas echt zand mee. Dit kwam ook omdat de verstopping eerst los moest komen. Heb de foto’s voor en na gezien en dat is echt bizar.


Stiekem ben ik heel benieuwd hoe jouw paard verder gehouden is de afgelopen jaren. Hoeveel kwam ze buiten en hoeveel hooi kreeg ze? Als je dat wilt delen hoor :o Fijn dat ze weer opknapt nu!

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:17

Caily schreef:
MarjanB schreef:
Ze kreeg 100 gram per 100 kilo en zat alsnog verstopt en vol zand.

Ze kreeg daar een kilo per dag, plus laxeermiddel en paraffine. Na een dag of 5 kwam er pas echt zand mee. Dit kwam ook omdat de verstopping eerst los moest komen. Heb de foto’s voor en na gezien en dat is echt bizar.


Stiekem ben ik heel benieuwd hoe jouw paard verder gehouden is de afgelopen jaren. Hoeveel kwam ze buiten en hoeveel hooi kreeg ze? Als je dat wilt delen hoor :o Fijn dat ze weer opknapt nu!


Waarschijnlijk heeft ze het zand al wel sinds ik haar heb. Vallen nu puzzelstukjes op z’n plek maar denk dat het graasmasker afgelopen half jaar de druppel is geweest. De kluitjes met wortel kunnen ze dan namelijk niet aan de kant gooien en die valt weer terug in het masker.

Qua management verder totaal niet ideaal, dat is de reden dat we nu een huis met grond gekocht hebben en ze aan huis komt te staan. Op Pensionstallen in de regio, 1 keer pd bult hooi wat ik met een hoop gedoe uiteindelijk in een slowfeeder mocht doen. Verder in de zomer zo’n 7 a 8 uur buiten en nu 6. Van de zomer veel gras maar de rest van het jaar op een korte weide. Dus te weinig beweging en hooi niet genoeg verdeeld over de dag heen.

Aan huis komt ze in eerste instantie nog wel in de nacht op stal maar dat wordt 24/7 met inloopstal. En op droog hooi ipv kuil.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:24

Ik kom even binnen vallen met een vraag. Ik heb vlozaad van pit en pit gekocht. Hoe voeren jullie die ? Had eerder altijd husky en die maakte ik nat.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:26

Ik geef het met de brokjes en 20 ml lijnzaadolie samen. Gaat schoon op.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 20:36

veranadautje schreef:
Ik kom even binnen vallen met een vraag. Ik heb vlozaad van pit en pit gekocht. Hoe voeren jullie die ? Had eerder altijd husky en die maakte ik nat.

Lees even terug in het topic, staan genoeg tips in

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 21:07

Hilary schreef:
veranadautje schreef:
Ik kom even binnen vallen met een vraag. Ik heb vlozaad van pit en pit gekocht. Hoe voeren jullie die ? Had eerder altijd husky en die maakte ik nat.

Lees even terug in het topic, staan genoeg tips in


Heb ik en heb geen moeilijke paarden . Kan dit veilig droog gevoerd worden?

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 22:24

Ja kan gewoon droog, alleen goed opletten dat ze genoeg water beschikbaar hebben erbij ze zullen tijdens de kuur waarschijnlijk meer drinken dan normaal

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:17

Zie je een verschil in de mest eigenlijk? IK heb nu net weer een kuur achter de rug, genoeg gegeven zoals hier ook gezegd. En ik zie wel de zaadjes in de mest zitten, maar het is niet zo dat ik kan zeggen dat de mest er 'zanderig' uit ziet?

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:44

Ik heb pas ook een kuur gedaan met hele zaadjes.
Achteraf was de hoeveelheid nog wat te weinig waarschijnlijk, maar positieve is dat het allemaal goed werd opgegeten dus de volgende keer kan ik gerust meer geven.
Aangezien ik zelf niet alle dagen uit mest heb ik geen zaadjes in de mest gezien, kan toeval zijn natuurlijk.

Flubberboot

Berichten: 2853
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 17:17

Ik heb even een vraagje, maakt het uit of je tijdens de psylliumkuur wisselt van zaadjes naar vezels?
Ik heb nog 2 kg vezels staan maar dat is niet genoeg voor een hele kuur. Verder heb ik 6 kg zaadjes staan. Gaat over twee paarden die ieder 4 kg nodig zouden hebben voor 1 kuur. Of is het dan het meest verstandig als ik zaadjes of vezels bijkoop?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 19:02

Onze paarden hebben geen problemen, dus ik voer preventief.
Ons hooi bevat sporen van zand, dat vind ik niet fijn.
DA adviseert halve dosis, dus zeg maar 250-300 gram/dag gedurende 6 dagen.
Ik heb gewone psyllium zaadjes van pit&pit.
Zou dat voldoende zijn?

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 19:14

Vandaag krijgt mijn paard voor de laatste keer van dit kuurtje Psyllium, het is voor het eerst dat ik zaad voer, voorheen voerde ik de husk. Ik voer nu 500 gram vlozaad per dag. Paard weegt ca. 640 kg, ik doe de kuur preventief. Ik giet er een flinke lading lijnzaadolie op en roer dat om en laat t even staan en doe er volgens een halve schep slobber bij en flink wat water, dat weer een poosje laten staan en desnoods wat extra water. Hij vindt het erg lekker.

@ kendra, of het genoeg is ligt dus aan het gewicht van je paard, volgens mij staat hier in het topic tussen 0,5 tot 1 gram per kg lichaamsgewicht van het paard.

@ flubberboot: waarom niet de husk mengen met de vlozaad?

@ the cat: ik was ook wel nieuwsgierig hoe dat bij anderen is: ik zag ook weinig verschil in de mest bij mijn paard

Flubberboot

Berichten: 2853
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 20:33

Dat kan dan geen kwaad? Dan kan ik ze inderdaad het beste mixen!

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 20:34

Ik voer t wel vaker gemengd, nooit wat van gemerkt.

Flubberboot

Berichten: 2853
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 21:18

Oh super! Dan ga ik dat doen!!

Voeren jullie dan gedurende dag kleinere porties of in een keer de 600 gram?

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 23:36

Ik heb het vorige keer ook gemengd en dat ging prima. Ik zelf voer het slobber Psyllium mengsel in een keer. Zeker de husk moet je meteen voeren want dat plakt enorm en ik heb zelf geen tijd om dan vijf dagen lang 3x op en neer te gaan naar stal :D