Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:42

Zou het dan misschien niet nat genoeg zijn geweest, dat het onderweg door vloeistoffen in het lijf is gaan uitzetten en opzwellen? Heeft de DA vermoedens, of tips voor de toekomst?

Ik heb de vezels en zaadjes ook wel 's droog gevoerd, maar nooit last gehad van koliekverschijnselen. Vervelend, en hopelijk komt ze er zonder kleerscheuren door!

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:14

Ik voer op mijn paard van 1.65 ruim 500 gram psyllium zaad ( bruin) voor een voerbuurt door geweekte bieten Pulp nog nooit last gehad gelukkig

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:16

superpony schreef:
Ow, wat balen zeg. Nog niet gehoord of meegemaakt. Ik geef best een flinke hoeveelheid zaad, maar wel op fibrebeet.

Zal er dan ook veel zand in zitten dat het zo moeizaam gaat?


Dit heb ik idd wel is gelezen dat DA die ervaring hebben dat er dan veel zand ik kan zitten

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:30

In dr mest van vanmorgen zat vrijwel geen zand.

Net kwam dr eindelijk weer mest af, hele harde keutels. Hoop dat t nu door zet. Afbeelding

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:52

Ik voer de psyllium zaadjes meestal droog, zo'n 150 gram per maaltijd.
Nog niet meegemaakt dat hij er koliekerig van werd of droge mest van kreeg.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 01:50

Ik voer ze sowieso altijd droog, anders eten ze het niet. Maar ze aten het wel moeilijk altijd. Nu laat ik de fibrebeet weken, maar die is niet drijfnat. Ik gooi het erop en dan een handje muesli.

50gr las ik? Dat is heel weinig voor een volwassen paard.

Ik geef voor onderhoud 250gr voor paarden van 500-550kg, dus dat is nog best weinig.

Je zou denken dat als de darmen vrij zijn en goed functioneren, het gewoon goed kan passeren.

Misschien ook kijken op welk moment ze het krijgen tegenover het andere eten en de vrije beweging? Stel dat ze na het voeren de avond en nacht op stal staan, is dat ook minder voor de darmbeweging. Dan zou ik kijken of het 's ochtends gegeven kan bijv.

Onze shet was de laatste jaren iets gevoelig en hadden we paraffine voor staan en gaven we dan meerdere keren per dag rechtstreeks in zijn mond. Op een gegeven moment zie je wel wanneer dat ook in de mest zit.

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:49

Tancreda4 schreef:
MarjanB schreef:
Zijn er hier mensen waarbij het paard koliekerig is tijdens een zandkuur? Die van mij is ineens helemaal opgeblazen en last van gas. Helaas valt het ook net samen met stoppen met graasmasker dus kan ook daar aan liggen. Dus denk als het met kuur te maken heeft kan graasmasker af blijven.


Wat naar zeg!

Hier ook wel ervaring mee. Mijn shet krijgt er ook wel eens buikpijn van tijdens een kuur.... :(


Ja, hier helaas ook klachten tijdens 2e dag zandkuur. Voordat ik begon met zandkuur had ik een week ervoor de mest gecheckt op zand en er zaten een paar korreltjes in, maar niet noemenswaardig. Maar omdat paardje al twee weken af en aan wat dun mestte op advies van DA voor de zekerheid met zandkuur begonnen. Verkorte versie: losgekomen zand veroorzaakte infectie, levensbedreigend, paard halsoverkop naar kliniek Lingehoeve, bleek enorm veel zand te hebben, 2,5 week behandeld daar (infuus, sonde, geen operatie). Verder kerngezond jong paard, geen gezondheidsklachten gehad in verleden. Liet ook niets merken. Verhoging temp etc. etc. kwestie van 4 uren. Van wat suffig naar heel ernstig.


Mijn conclusie: zand checken via handschoen geeft geen enkele zekerheid. Alleen via rontgenfoto zekerheid. Paard is gisteren weer thuisgekomen en advies is twee weken 600 gram psyllium in 6 voerbeurten (dus 100g. per beurt) met slobber en rustig weer opbouwen met hooi. Over een half jaar een rontgenfoto en nu elke maand een kuur van een week zekerheidshalve. Volgens verkregen info schijnt een foto niet bij elke kliniek gemaakt te kunnen worden, de apparatuur voor een gewone rontgenfoto voor bijv. botten volstaat niet.

Het was in de kliniek redelijk druk met paarden die zandklachten hadden. Schijnt in najaar en voorjaar veel voor te komen. Alles wat ik kan doen om het te voorkomen heb ik gedaan door de jaren en toch |( Ik baalde enorm dat ik op de handschoen-methode en regelmatig een een zandkuur vertrouwd heb in verleden. Blijkt dus onvoldoende.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:16

Wat vervelend papaya… Het klopt dat de handschoentest vrij waardeloos is. Vind je zand in de mest dan weet je alleen maar dat je paard zand binnen krijgt, maar dat hoeft niet eens een probleem te zijn. Vreemd genoeg zijn sommige paarden uitstekend in staat alle zand gewoon weer uit te poepen terwijl andere dat niet lukt. Vind je geen zand in de mest dan zijn er 3 opties: je paard krijgt geen zand binnen, je paard krijgt wel zand binnen maar kan het niet uitpoepen (zoals bij jouw paard waarschijnlijk en de gevaarlijkste) of je hebt net op het verkeerde moment mest gepakt aangezien zand intermitterend wordt uitgescheiden. Ik doe het daarom ook niet bij mijn eigen paard…

Muze
Berichten: 5272
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:36

Maar wat werkt dan wel…?

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:43

Maar zeiden ze dan in de kliniek dat de zaadjes niet werken papaya? Of welke kuren heb jij gedaan? Ik probeer nu ook te begrijpen of het al dan niet werkt

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:54

Psyllium zaadjes 1g/kg lg is het enige wat wetenschappelijk bewezen is dat werkt om zand af te voeren. Echter hoe vaak dit dan nodig is voor preventief gebruikt weet eigenlijk niemand en is waarschijnlijk ook heel erg paard afhankelijk.

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:11

The_Cat schreef:
Maar zeiden ze dan in de kliniek dat de zaadjes niet werken papaya? Of welke kuren heb jij gedaan? Ik probeer nu ook te begrijpen of het al dan niet werkt


In de Lingehoeve kreeg ik het advies om met zaadjes te werken. Maar ik had niet het idee dat er specifiek een voordeel bij zaadjes of vlies was wat hun betreft. Maar de sonde 's ochtends ging met zaadjes. En dat heeft wel gewerkt want hij is praktisch leeg nu volgens de rontgenfoto. En de darmen waren met 70% gevuld, dat is veel. Het kan nog erger, maar het was heel veel.

Maar ze gaven dus een sonde psylliumzaadjes (een meervoudige portie) + extra medicatie in de ochtend om darm in beweging te brengen (extra medicatie was opbouwend en ik noem bewust het middel/ de medicatie niet omdat je naar mijn idee niet zelf moet gaan experimenteren. Het wordt heel strak gemonitord en luistert nauw en veroorzaakt een soort van storm in de darmen zodat de plak zand in beweging komt, dus bij verkeerd gebruik heb je echt een nog groter probleem volgens mij). Dan na de sonde de rest van de dag slobber met zaad over de dag verdeeld. Geen hooi of anderszins omdat psyllium volledig het werk kan doen.

In antwoord op je vraag: ik gaf in verleden vliesjes (een week lang een koffiemok vol) gemengd met slobber of vermengd met wortel wat ik in de blender gedaan had. Ze eten vliesjes erg moeizaam omdat ze het plakken vervelend vinden. Dus de smaak moest het doen. Waarschijnlijk is 2x per jaar te weinig in mijn geval. Verschilt denk ik per paard hoeveel ze snabbelen (dit is een echte snabbelaar), de andere paarden niet en hebben al tientallen jaren ook geen last gehad tot dusver.

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:14

Rainer schreef:
Psyllium zaadjes 1g/kg lg is het enige wat wetenschappelijk bewezen is dat werkt om zand af te voeren. Echter hoe vaak dit dan nodig is voor preventief gebruikt weet eigenlijk niemand en is waarschijnlijk ook heel erg paard afhankelijk.


Ja, inderdaad Rainer. Ik dacht uiteindelijk ook dat via de sonde 1kg werd gegeven. Maar zoals je aangeeft, ook voor de artsen blijkt het een lastig fenomeen te zijn omdat het zo verschillend is per paard.

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:20

Rainer schreef:
Wat vervelend papaya… Het klopt dat de handschoentest vrij waardeloos is. Vind je zand in de mest dan weet je alleen maar dat je paard zand binnen krijgt, maar dat hoeft niet eens een probleem te zijn. Vreemd genoeg zijn sommige paarden uitstekend in staat alle zand gewoon weer uit te poepen terwijl andere dat niet lukt. Vind je geen zand in de mest dan zijn er 3 opties: je paard krijgt geen zand binnen, je paard krijgt wel zand binnen maar kan het niet uitpoepen (zoals bij jouw paard waarschijnlijk en de gevaarlijkste) of je hebt net op het verkeerde moment mest gepakt aangezien zand intermitterend wordt uitgescheiden. Ik doe het daarom ook niet bij mijn eigen paard…


Dank je :knuffel:

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:20

Rainer schreef:
Psyllium zaadjes 1g/kg lg is het enige wat wetenschappelijk bewezen is dat werkt om zand af te voeren. Echter hoe vaak dit dan nodig is voor preventief gebruikt weet eigenlijk niemand en is waarschijnlijk ook heel erg paard afhankelijk.


Ik heb alleen een artikel gevonden dat er juist geen wetenschappelijk bewijs is dat psyllium werkt.
Als het wel 100% zou werken, dan zouden er denk ik niet zoveel onduidelijkheden zijn.
Of heb jij een onderzoek die wel aantoont dat het werkt?

Dit is het artikel dat ik bedoel, maar dat is wel van 2013:
https://foundationequineclinic.com/blog/2013/sand

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:28

Slmt9 schreef:
Rainer schreef:
Psyllium zaadjes 1g/kg lg is het enige wat wetenschappelijk bewezen is dat werkt om zand af te voeren. Echter hoe vaak dit dan nodig is voor preventief gebruikt weet eigenlijk niemand en is waarschijnlijk ook heel erg paard afhankelijk.


Ik heb alleen een artikel gevonden dat er juist geen wetenschappelijk bewijs is dat psyllium werkt.
Als het wel 100% zou werken, dan zouden er denk ik niet zoveel onduidelijkheden zijn.
Of heb jij een onderzoek die wel aantoont dat het werkt?

Dit is het artikel dat ik bedoel, maar dat is wel van 2013:
https://foundationequineclinic.com/blog/2013/sand


Er zijn meerdere onderzoeken waaruit blijkt dat het wel werkt, ik zal je wel wat via pb opsturen. Mochten meer mensen dit willen, stuur me vooral een pb, ik heb hier zelf voor mijn opleiding literatuuronderzoek naar gedaan en wil dat prima delen. Ik denk dat er onder de dierenartsen (als het goed is) niet veel onduidelijkheid is over of het werkt en hoeveel je moet geven. Echter zijn alle onderzoeken naar de effectiviteit gedaan op paarden waarbij was vastgesteld dat er zand in de darmen zat (logisch, anders kan je nooit monitoren wat het effect is), waardoor het lastig is om te zeggen hoevaak je het moet geven voor preventief gebruik.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:32

Oh super!! Ik ben benieuwd naar de artikelen :D

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:35

Ik kom hier ook mee lezen. Wil mijn merrie ook wat geven, omdat ze sinds kort in de paddock staat te graven en daar wel wat zand binnen krijgt. Niet veel, maar dit jaar wel voor het eerst op deze manier. Stomme is dat ze dit nog nooit gedaan heeft, zouden ze het van elkaar afkijken? Want er zijn nu ineens meer paarden die bezig zijn met graven en likken enzovoorts. 1 die voorgaande jaren met graasmasker in paddock moest. Ze heeft nu ook een beetje andere mest als normaal. Verder niks verandert dus wilde het proberen omdat het iig geen kwaad kan nu in de paddocktijd.

Ik voer alleen geen slobber oid. Wil eigenlijk ook niks erbij geven ivm overgewicht en heftig reageren op bepaalde dingen door heel heet te worden. We zitten net in revalidatie, dus dat mag niet. Ik voer wel elke dag luzerne en muesli. Daar kan het ook doorheen toch met olie? Of zouden jullie het voer wel natmaken en dan de zaden erover vlak voor het voeren?

Hoeveel olie geven jullie?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:49

Het is al vaker besproken, maar het is ook een combinatie van factoren.

Paarden krijgen hele jaar door wel wat zand binnen. Maar normaal gesproken gaat een beetje zand wel mee naar buiten.
Voor een gezonde darm werking en beweging heeft een paard goed ruwvoer nodig, veel beweging en drinkwater.

Ook zonder zand test kan je naar de mest van je paard kijken. Hoe droog of vochtig is het? Hoeveel onverteerde vezels zitten er in? De kleur, de geur etc.

Paarden die kuil eten, weinig ruwvoer krijgen, veel hardvoer of wat dan ook, zullen andere mest hebben dan paarden die veel (mooi) hooi eten, weinig hardvoer ( qua kilo's per keer ) en dan veel bewegen tegenover stil staan.

De artsen komen pas in beeld als het probleem er al is en behalve dat ze een sand clear kuur adviseren, vind ik zelf dat er echt nog te weinig aan preventieve zorg wordt gedaan.
De hoeveelheden bijvoorbeeld die aanbevolen worden zijn echt heel laag vaak. Zeker als het een potje is van een merk, is het zonde van het geld.

Op zand testen kan je wel doen als je het vaak herhaald en je het dan goed voor jezelf in beeld kan brengen zo wat "normaal" is bij je paard.
Maar het zand wat blijft liggen en zwaar wordt en problemen gaat geven, kom je niet meer tegen in de mest.

Epsom zout toevoegen is ook studie naar gedaan, maar ook daar weer wisselende info over welke hoeveelheden dan nodig zijn. Maar als zoiets extra kan helpen, wordt daar wel nog te weinig aandacht aan besteed.

Een oude veearts adviseerde ons altijd veel olie te geven bijv. Dan passeert de mest wel makkelijker, maar of het dan nog een "teveel" aan zand helemaal meeneemt, vraag ik me wel af. Maar elk beetje is meegenomen. En je wil liever dat er wat naar buiten blijft komen, ipv dat het door het zand stopt.

Mensen geven het najaar de schuld, maar dat is niet alleen door het op een paddock staan. Er zijn vaak meer veranderingen; gras, hooi, kuil, minder bewegen, verveling op een kleine paddock etc.
Ik weet genoeg mensen die hun paard nog nooit happen zand hebben zien nemen op de paddock en dan toch het op zand staan de schuld heeft gekregen van zandkoliek.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:09

Ik heb dr net op de lingehoeve achter gelaten… en idd toch ook zand.. flink veel…

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:11

Ja ik ook. En wat betreft gestoorde buren: je weet nooit wat je ervoor terugkrijgt := Wellicht nog erger...... Dat weet je gewoon van tevoren niet als je gaat kijken.

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:12

MarjanB schreef:
Ik heb dr net op de lingehoeve achter gelaten… en idd toch ook zand.. flink veel…


Jeetje, sterkte zeg!

Papaya

Berichten: 314
Geregistreerd: 31-07-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 21:40

MyWishMax schreef:
MarjanB schreef:
Ik heb dr net op de lingehoeve achter gelaten… en idd toch ook zand.. flink veel…


Jeetje, sterkte zeg!


Heftig! Heel veel sterkte!

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 22:01

Hier dus ook geen zand in de testen e preventief zandkuurtjes gegeven en tòch vol met zand. Het wordt zo zwaar op een gegeven moment dat de darm uitzakt en de mest er overheen glijdt. Enige optie is dan een rx maken. Ik moest een maand lang psyllium en lijnzaad geven. Klachten verminderden niet. Toen is ze 3 dagen gesondeerd met paraffine, dat hielp wel.

Edit: het verschil met de pellets en de zaadjes en vliesjes zit m er ook in waar in het stelsel ze het meeste slijm afgeven. Wil je het als maagbescherming dan moet het al werken in de maag. De zaadjes en pellets werken wat trager en daarom het beste later in het stelsel, dus de darmen.

Sterkte Marjan! Hopelijk krijgen ze het snel in beweging
Laatst bijgewerkt door Charmaine op 18-11-21 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 22:02

Dank jullie! Morgen weer nieuws hoe ze er bij staat. T is wel slopend hoor..