Zand bietenpulp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Zand bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-21 20:39

Zoveelste voervraagje :)

Ik las dat bietenpulp goed is voor de darmen, maar ook dat er bepaalde merken/zakken weleens wat zand durven bezitten.

Verklaar me gek: maar ik heb een beetje bietenpulp geproefd om dit voor mezelf uit te maken en het smaakte behoorlijk zanderig. Is dit normaal? Zijn hier nog ervaringen mee?
Ik geef nu de Speedibeet.


8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zand bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:28

Ik heb dat ook gehoord inderdaad.
Zou het niet mogelijk zijn om het zand tijdens het weken eruit te halen? Het zakt meteen naar de bodem neem ik aan, zodra je er flink wat water bij gooit. Misschien werkt het om de pulp in een grote, fijne zeef te doen en in een emmer water 10 minuten te weken zodat het zand er doorheen kan zakken naar de bodem van de emmer, en daarna de bietenpulp in een schone emmer verder te laten weken?

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:52

Ik heb bij de kringloop een enorm vergiet (10 liter, volle schep geweekte speedybeet gaat er net in) opgesnord en giet mijn pulp af na het weken. Dan spoel ik het nog even door.
En ja, er komt wel eens wat zand af. Meestal niet trouwens, maar af en toe een theelepeltje.
(En ja, ik heb de pony’s aan huis en spoel mijn pulp af in het bad :+ :+ )

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:55

de smaak van bietenpulp is sowieso wat zanderig.
maar ik denk dat je contact op moet gaan nemen met de fabrikant van de bietenpulp,om te vragen hoe het zit met zand?
een beetje zand is niet erg, dat word gewoon wel afgevoerd via de darmen lijkt me

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-21 22:02

ellepel schreef:
de smaak van bietenpulp is sowieso wat zanderig.
maar ik denk dat je contact op moet gaan nemen met de fabrikant van de bietenpulp,om te vragen hoe het zit met zand?
een beetje zand is niet erg, dat word gewoon wel afgevoerd via de darmen lijkt me


Hij heeft net in de kliniek gestaan met serieuze zandkoliek. Ze gaven hem bietenpulp voor de psyllium en het leek me een fijn product om achteraf zijn darmen wat mee te ondersteunen. Hij eet het graag en zou heel gezond zijn. Alleen het zand in die pulp maakt me nu wat gek, ik ben echt obsessief anti-zand geworden,misschien een beetje té. Maar dat kan je me na zo een ervaring ook niet kwalijk nemen lijkt me :(


Afbeelding

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-21 22:04

Verara schreef:
Ik heb bij de kringloop een enorm vergiet (10 liter, volle schep geweekte speedybeet gaat er net in) opgesnord en giet mijn pulp af na het weken. Dan spoel ik het nog even door.
En ja, er komt wel eens wat zand af. Meestal niet trouwens, maar af en toe een theelepeltje.
(En ja, ik heb de pony’s aan huis en spoel mijn pulp af in het bad :+ :+ )


Week je de pulp gewoon normaal en giet je dan het weinige overige vocht door het vergiet heen? Of doe je er té veel water in zodat het echt helemaal onder staat en giet je het overtollige dan weg of hoe moet ik me dat precies voorstellen ? :D

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:08

ik denk dat je iets anders moet gaan geven als de bietenpulp je zoveel stress geeft?

om psylliumvezels in te geven kun je ook kijken naar een grasbrok.
dat is ook gezond omdat het van gras is...tenminste .lijkt mij wel zo :j

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:13

Ik heb zo’n flexibele wasmand.
Daar mik ik een voerschep pulp in en zet er voor de helft water in (denk dat ze 40-45 liter zijn, dus zeg 20 liter. Weekt een halve dag.
En ik week dus ruim.
Dan til ik de wasmand op en giet alles in het vergiet. Eerder had ik twee kleine vergieten, dat wou natuurlijk ook.
En dan spoel ik de boel nog even na met extra water.

Wat ellepel zegt kan natuurlijk ook. Psyllium in grasbrok.

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-21 22:15

ellepel schreef:
ik denk dat je iets anders moet gaan geven als de bietenpulp je zoveel stress geeft?

om psylliumvezels in te geven kun je ook kijken naar een grasbrok.
dat is ook gezond omdat het van gras is...tenminste .lijkt mij wel zo :j


Wiesencobs heb ik inderdaad ook staan! Ik lees van bietenpulp dat het specifiek goed is voor de darmen (bepaalde vezels,makkelijk verteerbaar, bepaalde slijmlaag voor de goede bacterien, een soort probiotica,...), vandaar dat mijn keuze daarop viel.

Voorlopig geef ik inderdaad maar de Wiesencobs ter geruststelling van mezelf tot er mss een duidelijke verklaring van komt :)

snorkel1986

Berichten: 3005
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Zand bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:53

Het is mij nooit opgevallen dat er zand op de bodem ligt ook al week ik In ruim water dan zou zand naar de bodem zakken dus dat valt wel mee denk ik

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:19

Ik net ook een hapje geproefd (ienieminie) van speedibeet.. en idd zand!
Ff googlen kom ik op dit topic .. nu twijfel ik ook of ik het moet voeren....

DuoPenotti

Berichten: 29328
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:22

dan zou je eigenlijk pulp moeten weken in een zakje of handschoen, net als bij een mesttest en kijken of er dan zand naar onderen zakt. Of zou dat niet werken?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-21 16:47

Lienboon schreef:
Ik net ook een hapje geproefd (ienieminie) van speedibeet.. en idd zand!
Ff googlen kom ik op dit topic .. nu twijfel ik ook of ik het moet voeren....


Ik voer het intussen niet meer. Zijn ookal artikels verschenen dat het op lange termijn eigenlijk niet zo goed is als wordt gezegd.

Ik geef voor hun zandkuur de slueslimix van Vitalstyle. Pony's zijn er zot van en dan ben ik geruster mbt zand :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Drico, Piekosjj en 35 bezoekers