Macs schreef:Ik ben een beetje aan het zoeken. Het ene moment denk ik dat het huidige voer mijn paard goed doet, het andere moment weet ik het niet meer..
Mijn fjordenmerrie van 13 staat 24/7 buiten in een wei met schraal gras en 24/7 beschikking tot hooi.
Ze is altijd al een moeilijke eter geweest en wordt snel schraal. We doen wormenonderzoek en hier komt gelukkig nooit wat uit. Tandarts is recent geweest. Ze heeft soms wat stress in de kudde (ze heeft lang alleen gestaan) maar de laatste weken zie ik haar wel continue bij de ruif staan en sociaal doen met de andere paarden. Ze heeft nu dus meestal geen lege buik meer (ik voerde haar dan los hooi bij). Goed om te weten: ze staat sinds mei in deze kudde en heeft het erg moeilijk gehad, er is ook veel wisseling geweest.
Nu zit ze flink in haar wintervacht maar je kunt haar ribben redelijk goed voelen en deze zijn bij bepaalde bewegingen ook zichtbaar. Haar weidegenoten zijn overigens goed gevuld zonder extra krachvoer, dus ik vermoed dat het hooi wel goed zit.
Paar weken geleden hebben we haar een deken om gedaan toen er hommeles in de kudde was en ze slecht at. Hier trok ze direct van bij en na een paar dagen was ze voller. De afgelopen dagen vond ik het echter veel te warm voor een deken met haar vacht. Het is echter wel een normale fjorden wintervacht, geen cushing verdenking.
Wat we nu voeren is 1kg Pavo 18+ en 250g Pavo Topsport. Dit is ook wel het maximale wat ik in een keer wil voeren omdat we maar 1 keer per dag kunnen voeren.
Voordat ze van mij was kreeg ze Pavo Condition én pavo slobber zonder enige arbeid wat resulteerde in een dikke suikernek, maar verder wel mooi gevuld (niet dik).
Qua arbeid hebben we van de zomer wel flink gereden, ongeveer 40 km per week, nu zal dat ongeveer 20km per week zijn.
De ene dag ziet ze er mooi gespierd en strak uit, de andere dag kun je haar ribben zien.
Ik zoek dus voer wat laag is in suiker en hoog in eiwit. Haar spieren mogen namelijk wel wat meer. Ik vermoed dat ze geen producten zoals speedibeet eet omdat ze vrij kieskeurig is. Grasbrok hoeft ze bijv ook niet.
Moeten we gewoon nog even door blijven voeren? We voeren dit nu +/- 2 maanden, en ik zie dus wisselend resultaat. Of toch over op wat anders? Ik ben erg bang voor teveel suiker, ik lees ook dat zetmeel minder erg is omdat het niet direct een hoge suikerspiegel veroorzaakt. Hoe voer ik haar veilig meer calorieën? Help.
tiwi1969 schreef:Die suikernek in combinatie met schraal zou voor mij wel reden zijn om op cushing te testen. De kenmerkende vacht hoeft zeker in het beginstadium helemaal niet zo duidelijk te zijn.
Deken op is sowieso een goed idee, energie niet verspillen met warmhouden.
Als laatste ook als ze geen ei-uitscheiding hebben is het zaak minstens 1x in het najaar na de eerste nachtvorst met Equest Pramox te ontwormen. Dit werkt ook tegen ingecapselde bloedwormen en lintworm. Dat je geen eieren ziet met wormonderzoek zegt niet dat ze persé geen wormen hebben.
Macs schreef:Zo is ze nu met wintervacht. [ [url=m/EUzpcS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo was ze toen ze kwam
[ [url=m/4XtlnS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Misschien ga ik haar twee keer per week een slobber bijvoeren, na het werk. Iemand een tip? Seniores priores heeft ook veel suiker..
Een ruwvoer analyse zat ik aan te denken. Weet dat het onbemest is. De rest vd kudde is vrij vet, dus vermoed dat dat wel rijk genoeg is. Heb eerder vitaminebrok gegeven maar doordat ik de 18+ omhoog deed zei iemand die er verstand van heeft dat dat niet meer hoeft. En ik weet dat ze 3kg mag hebben, maar ik wil dat niet in een keer geven..
9jinte9 schreef:Ik zou buiten symptoombestrijding (extra voeren) vooral zoeken naar de oorzaak![]()
Je schrijft dat er wormen onderzoek is gedaan, maar dat is lang niet altijd betrouwbaar.
Tanden zijn nagekeken, maar heeft de dierenarts ook bloed afgenomen of gekeken naar de mogelijkheid van maagklachten.
Verder zou ik nu niet gaan rijden op een paard die nauwelijks zichzelf op gewicht kan houden en 24/7 buiten staat. Alle energie kan ze nu wel gebruiken in het aanzetten voor de winter
Edit: ik zou voor de zekerheid dus toch ontwormen.
SuperZodiaX schreef:Macs schreef:Zo is ze nu met wintervacht. [ [url=m/EUzpcS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo was ze toen ze kwam
[ [url=m/4XtlnS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Misschien ga ik haar twee keer per week een slobber bijvoeren, na het werk. Iemand een tip? Seniores priores heeft ook veel suiker..
Een ruwvoer analyse zat ik aan te denken. Weet dat het onbemest is. De rest vd kudde is vrij vet, dus vermoed dat dat wel rijk genoeg is. Heb eerder vitaminebrok gegeven maar doordat ik de 18+ omhoog deed zei iemand die er verstand van heeft dat dat niet meer hoeft. En ik weet dat ze 3kg mag hebben, maar ik wil dat niet in een keer geven..
Seniores priores heeft 5 procent suiker. Vind ik erg meevallen, minder dan in hooi. Onze ppid pony krijgt het ook, doet het er super op.
LiselotZorro schreef:Sorry hoor, maar echt absurd om dit paard nog verder vet te mesten. Weten mensen nou echt al niet eens meer wat een gezond gewicht is?? Moet het allemaal maar met minimaal 100 kg overgewicht?
Er zou wat meer spier op mogen, maar dan zul je ook moeten trainen.
Gebruikers op dit forum: Iejoorr, JoellaLoves, Jorex en 3 bezoekers