Dunne mest door verandering in voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rainer
Berichten: 632
Geregistreerd: 13-02-13

Dunne mest door verandering in voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-20 12:34

Hoi! Ik ben op zoek naar dé oplossing maar kom er nog niet echt uit na wat googlen. Ik heb 3/4 weken geleden overgestapt van fibrebeet naar een eigen mengsel van bietenpulp, luzernebrok en tarwezemelen (2:2:1) en eigenlijk is langzaam aan de mest steeds dunner geworden. Eerst werd het gewoon net wat zachter, maar inmiddels zijn er eigenlijk geen keutels meer te onderscheiden en heeft het paard tijdens het rijden er duidelijk ook last van: meerdere keren stoppen om te moeten mesten maar er komt slechts een klein, nat 'keuteltje' uit en hoe vaker hij mest hoe dunner het wordt. Achteraf kan ik mezelf nu wel voor mijn kop slaan dat ik de overgang niet langzamen heb opgebouwd, ik heb het nu namelijk maar 1 dag half/half gedaan en ben toen meteen overgegaan. Aangezien fibrebeet natuurlijk ook voornamelijk uit bietenpulp en luzerne bestaat dacht ik dat het niet zoveel uit zou maken. Nu weet ik dus niet of de dunne mest komt door de tarwezemelen, want dat is volledig nieuw in het dieet, of gewoon door de overgang. En als het door de overgang komt en de darmen zijn van slag, wat kan ik dan het beste geven nu?

Ik hoor graag ervaringen en tips! Op dit moment ziet het paard er nog goed uit, maar hij valt snel af (vandaar ook dit voer) dus ik wil het eigenlijk niet te lang afwachten want dit zal vast niet helpen.


Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Re: Dunne mest door verandering in voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:44

Waarom ben je verandert? Ik heb ook een mega gevoelige ruin die bij iedere aanpassing dunne mest krijgt, als iets goed werkt dan laat ik het zo ☺️

Maar als antwoord op je vraag: misschien minder bietenpulp geven? De verhouding is wel belangrijk denk ik. Verder geef ik ze nooit alledrie samen, maar verdeeld over dag.

Ik heb van mijn DA gehoord dat de coating die om brok zit nog wel eens voor gevoelige magen kan zorgen, misschien is dat ook zo bij de luzernebrok?

Lastig he! Die gevoelige buiken!

Rainer
Berichten: 632
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-20 14:12

Parisse schreef:
Waarom ben je verandert? Ik heb ook een mega gevoelige ruin die bij iedere aanpassing dunne mest krijgt, als iets goed werkt dan laat ik het zo ☺️

Maar als antwoord op je vraag: misschien minder bietenpulp geven? De verhouding is wel belangrijk denk ik. Verder geef ik ze nooit alledrie samen, maar verdeeld over dag.

Ik heb van mijn DA gehoord dat de coating die om brok zit nog wel eens voor gevoelige magen kan zorgen, misschien is dat ook zo bij de luzernebrok?

Lastig he! Die gevoelige buiken!

Ik ben gestopt met fibrebeet omdat ik eigenlijk er meer van voerde dan werd aangeraden en me zorgen maakte om de calcium/fosfor verhouding. Daarnaast wilde ik juist wat meer bietenpulp gaan voeren om hopelijk wat extra vetjes te kweken voor de winter. Het leek me dus handiger om het zelf te mengen. Het scheelt ook behoorlijk in kosten, maar dat is natuurlijk meer bijzaak. Moet ook zeggen dat ik het paard pas een jaar heb en van begin van af aan fibrebeet heb gevoerd dus dat ik me er ook niet zo bewust van was dat hij hier kennelijk gevoelig voor is.

Ik kan helaas maar 1x per dag naar stal komen om te voeren, dus verdelen is geen optie.

Die coating is nieuw voor mij. Maar dat is dan met alles wat in een brokje geperst wordt denk ik? Kan dan ook de bietenpulp zijn... En zou hij daar met fibrebeet dan niet ook last van gehad moeten hebben?

Ik vind het zo lastig inderdaad... Echt geen idee wat nu wijsheid is. Moet ik nu direct stoppen met het voer? De darmen de tijd geven om eraan te wennen? Kan ik iets bijvoeren om de darmen rustiger te maken?

tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:17

Lucerne zit net zo scheef qua calcium/fosfor als je bietenpulp. Teveel bietenpulp kan de darmen overprikkelen met diaree tot gevolg. Bietenpulp als slobber en grasbrok droog via voerbal werkte hier beter. Geen problemen met de mest meer. Hooi/voordroog kreeg pony daar gewoon bij.
Grasbrok bevat ook redelijk veel eiwit, maar naar verhouding meer fosfor itt lucerne. Hooi vangt de rest op.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Rainer
Berichten: 632
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-20 14:29

tamary schreef:
Lucerne zit net zo scheef qua calcium/fosfor als je bietenpulp. Teveel bietenpulp kan de darmen overprikkelen met diaree tot gevolg. Bietenpulp als slobber en grasbrok droog via voerbal werkte hier beter. Geen problemen met de mest meer. Hooi/voordroog kreeg pony daar gewoon bij.
Grasbrok bevat ook redelijk veel eiwit, maar naar verhouding meer fosfor itt lucerne. Hooi vangt de rest op.

Klopt wat je zegt over luzerne, vandaar de zemelen ook. Zoals ik het begrepen heb zou het als je het zo compenseert geen probleem moeten zijn. Had jouw paard ook last van dunne mest toen je grasbrok door de bietenpulp heen voerde? Of bedoel je toen je luzerne ipv grasbrok voerde? Paard staat alleen in een groepshuisvesting dus zoiets is niet echt mogelijk. Ik ga denk ik in ieder geval proberen om op dat dagen dat het lukt het in 2 porties te verdelen.

tamary

Berichten: 29056
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dunne mest door verandering in voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:43

Grasbok & bietenpulp was de standaard mix. Lucernebrok heb ik nooit gevoerd als dikmaker.
Enkel bietenpulp was spuitdiaree, enkel grasbrok was mega dikke benen. 50/50 mix voor kwam beide en samen met een goede vit korrel trok hij er ook mooi van bij.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Re: Dunne mest door verandering in voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:39

Vitamine helpt bij mij ook goed! Ik geef hemolytan, eigenlijk standaard over zijn voer, helpt enorm!

Verder bietenvlokken (spidibeet), luzerne gewoon gehakseld en zemelen met slobber in de avond (vinden ze heerlijk) en muesli, want dat laagje geld inderdaad voor alle geperste brokken

Rainer
Berichten: 632
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-20 20:17

Ik wilde even een update geven, misschien dat anderen en ooit nog eens wat aan hebben. Inmiddels is de mest hier al weer een aantal weken heel mooi droog. Ik heb FIR humic clay bijgevoerd, maar ben in dezelfde periode ook weer hooi gaan bijvoeren naast het gras. Persoonlijk denk ik dat met name het laatste geholpen heeft maar zeker zal ik het niet weten ;) In ieder geval is het probleem helemaal opgelost dus daar ben ik heel blij mee.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Dunne mest door verandering in voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:25

De fir blijkt idd goed te helpen bij dunne mest, heb het zelf ook even gevoerd al was dat niet voor dunne mest. Paard was toen duidelijk minder gevoelig rechts op zijn buik. Bietenpulp gaf ik ook al jaren, 2x per dag 1/4 schep droog gewogen. Maar daar ben ik pas mee gestopt omdat ik hoorde dat bij de suikerbieten veel bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Mijn paard heeft goede mest maar is verder met alles nogal een gevoelig menneke.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 12 bezoekers