Voer veulen naast hooi en vitaminebrok

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Daihyo

Voer veulen naast hooi en vitaminebrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-20 18:56

Ik heb een prachtig paint horse veulen gekocht. Zij komt straks bij mijn haflinger in een kleine stabiele gemengde kudde te staan om lekker te groeien en te spelen en spelenderwijs de wereld te leren kennen.
Momenteel staan ze nog op weides/paddocks, maar op korte termijn komt er een track om het perceel, met een aantal weides in het midden. Er komen meerdere voerplaatsen met hooi in een slowfeeder (hebben ze nu ook).

Mijn haflinger krijgt daarnaast nog Marstall Force als vitaminebrok en naar behoefte lijnzaadbrokken, magnesium, Agrobs Alpengrün muesli en/of Marstall Bergwiesen Mash. Dit vooral omdat hij gaat schuren van luzerne en granen.
Het liefst wil ik ook het veulen zo natuurlijk mogelijk voeren. De basis zal dus ook bestaan uit hooi en Marstall Force. Maar zal dit voldoende zijn? En zo niet, wat is fijn voer (bij voorkeur zonder melasse en granen) om bij te voeren?
Wat zijn jullie ervaringen qua voer zonder melasse en granen voor veulens?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop
Koop nu digitale wildplukkaarten: https://www.equinoji.nl/product/1132612 ... lukkaarten

Ibbel

Re: Voer veulen naast hooi en vitaminebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 18:58

Voor veulens geldt een hele simpel voorwaarde: voer ze wat ze van hun moeder geleerd hebben te eten. Aten ze biks mee met de moeder, dan zal je in eerste instantie biks moeten voeren. Muesli eten ze dan gewoon niet, want dat hebben ze niet geleerd.
Omgekeerd, aten ze muesli bij hun moeder, geef ze dan maar muesli, want dan snappen ze biks niet.

Ik heb ooit een veulen uit Zweden gehaald die alleen gerst kende. Duurde een jaar voordat die uberhaupt krachtvoer at.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-20 19:03

Ze staat niet meer bij de moeder, maar zal inderdaad eens navragen wat ze nu te eten krijgt.
Goeie tip.
Edit: alleen hooi.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop
Koop nu digitale wildplukkaarten: https://www.equinoji.nl/product/1132612 ... lukkaarten

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 19:22

Ip zou hooi en Vit. Brok voldoende moeten zijn...evt vitalbix breed en grow een optie?

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:54

Zou zeker ipv Marstall force, Vitalbix breed & grow aanraden. Gaf mijn inmiddels jaarlingen ook de Force maar sinds ik ben overgestapt op Breed & Grow zie ik toch wel verschil. Veel beter in hun vacht, meer energie.
Wat ik ook een voordeel vind is dat ze nu alleen Breed & Grow krijgen, bij force moest er toch wel iets bij gegeven worden omdat je daar heel weinig van geeft.

Stand up for what you believe in, even if you're standing alone

Heiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:23

Volgens mij is dit voldoende. Je kunt even naar de verschillende merken brok kijken, veulens hebben wat meer van bepaalde stoffen nodig voor de groei (bijv eiwitten), dus dat moet wel ruim vertegenwoordigd zijn in hetgeen je voert.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:27

Ik heb de veulens hier tot aan het eerste jaar ongeveer nog opgroei brok gegeven.
Daarna alleen maar een vitamine korrel.
Altijd mooi in het haar gezeten en ook betreft energie waren ze altijd lekker speels.

Ik heb ze wel dagelijks het jaar rond op gras staan en onbeperkt hooi daarnaast mochten ze die vezels graag hebben. Vooral in de winter merk je dat.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:30

Idd goed hooi of zelfs nog liever voordroog voor veulens en jonge paarden ivm groei
En dan een goede kwaliteitsbrok speciaal voor veulens erbij
Verder moet je niets geven dat is niet nodig
Wel tijdig ontwormen !

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:37

Veel goed hooi wat al was aangeraden. Daarnaast voer ik mijn veulen Dodson and Horrell Suregrow supplement en mijn jaarling staat op een Pavo Podo Grow met wat Luzerne (hier zal mijn veulen ook binnenkort op over gaan). Pavo Podo Grow is echt super, wordt goed gegeten en jaarling groeit goed en heeft een mooie glans. Daarnaast heeft het alles dat een jong paard nodig heeft om goed te ontwikkelen en groeien en ook verminderd de kans op OCD. Raad dit ook zeker aan!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie