Pony te dik - onbeperkte weidegang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( Belgiƫ)

Pony te dik - onbeperkte weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-20 13:37

Hoi allemaal.

Wij hebben sinds 2 maanden een 17 jaarse B pony overgenomen van vrienden. Een heel leuk , guitig ding. Enorm vriendelijk en energiek. Echt een familiepony.

Hij had al wat overgewicht toen hij bij ons kwam. Bij de vorige eigenaar stond hij op een bijna-kale wei en kreeg hij enkel s avonds een pakje hooi op stal.

Op onze weide stond aardig wat gras toen hij pas arriveerde dus hebben we de weide in kleine stukjes verdeeld en dagelijks een meter verder open gezet. Zo ging het redelijk goed.
Nu zijn we 2 maanden verder en zit hij net over 1/4 van de wei. Nu merk ik dat ik zijn maagje/darmen regelmatig hoor rammelen. Hij staat dan aan het stukje van de wei te koekeloeren die we telkens om de 2 dagen verder een meter/2meter verder open zetten. Wanneer deze open komt gaat hij natuurlijk meteen grazen.
Nu vraag ik me dus af of hij op deze manier voldoende gegeten heeft... kunnen die rommelende darmen duiden op honger zoals bij ons , mensen?
Hij zou enorm gevoelig zijn aan hoefbevangenheid en koliek dus willen hem echt niet te veel gras laten eten dagelijks.. indien het toch honger zou zijn , is een plakje hooi in een slowfeeder per dag een beter idee? Of de weide sneller open zetten? Zouden het zonde vinden gezien we zoveel wei/gras nog hebben om te moeten overstappen naar hooi..
Iemand hier raad mee ?

Alvast bedankt!
Afbeelding

Afbeelding


horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Pony te dik - onbeperkte weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:39

Zou hem sowieso dagelijks een plak arm hooi geven. Dit is een stuk beter voor zijn darmen, gezien zijn gevoeligheid voor HB. Zeker niet meer gras gaan geven :). Liever wat minder en dan een beetje hooi erbij.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Pony te dik - onbeperkte weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:19

Een graasmasker, onze haflinger heeft er ook 1 omdat hij te dik werdt.En strookbegrazing kon bij ons niet.Nu op dit moment heeft hij geen masker omdat er bijna geen gras meer staat.Als het gras weer langer is gaat het masker weer om.Hij vindt het masker geen probleem.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:06

wij hebben shetlanders en die mogen ook maar kort op het gras omdat je ze anders kunt rollen.
die staan op de zand met 3 keer per dag hooi in slowfeeders en een plak stro in een hooinet. zo hebben ze bijna altijd wat te knabbelen en blijven ze redelijk in model.

graasmasker ( met warm weer) zou ik persoonlijk nooit doen.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Pony te dik - onbeperkte weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:51

Kijk eens in het topic, Graasmaskers en heet weer...

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:00

Dat rommelen dat je hoort is juist een goed teken, dat de darmen goed aan het werk zijn.
Verder denk ik dat je goed bezig bent, en zou ik nadenken over een vitamine/mineralenbrokje om zeker te weten dat hij naast energie ook voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.
En ik blijf het zeggen: Pas je op met die slippers bij je paard?

Zebraatje
Berichten: 138
Geregistreerd: 27-04-13

Re: Pony te dik - onbeperkte weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:06

De 2 pony's bij ons welke ook snel dik worden hebben ook strookbegrazing. Per keer per week een klein stukje erbij. Anders worden ze inderdaad tonnetje rond en krijgen ze gaskoliek omdat ze zich volvreten.
Alleen aan het begin hadden ze ook een graasmasker, omdat het gras toen nog lang was. Maar hier sluiten de tanden van. Dus die zijn af nu zodra het gras kort genoeg was.

De wei is nu inderdaad erg kort. Daarnaast krijgen ze een plakje hooi 's avonds en kunnen ze stro eten in de stal. En inderdaad een vitaminebrok.

xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( Belgiƫ)

Re: Pony te dik - onbeperkte weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-20 11:32

Een opluchting dat rommelende darmen een goed teken zijn dan! Had al schrik dat dit van honger zou zijn.. hij graast op zich de hele dag door, natuurlijk wel kleine hapjes.
Zal eens kijken voor vitamine brok , idd een goed idee !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 48 bezoekers