Ervaring met Subli Dieetmix

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Ervaring met Subli Dieetmix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-19 08:23

Hallo

ik ben benieuwd naar jullie ervaring naar de Subli Dieetmix, kan je bij de Welkoop halen.

Ik wil mijn tinker wat lager in de suikers en zetmeel hebben, dan lijkt dit een goed product wat ook nog redelijk betaalbaar is!

Paard heeft verder geen echte klachten of zo, maar hij heeft wel flinke aanleg om een bolle Jan te worden zeg maar :+

Hij krijgt nu al jaren de Subli basisbrok, maar jeetje daar zit me een suiker en een zetmeel in!

Is de dieetmix een volwaardige brok? Of moet je nog wat anders erbij geven

Graag jullie ervaring


Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Ervaring met Subli Dieetmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:29

Mijn paard heeft het een tijd gehad, ben wel ook over gegaan op vlas en ruwvoer is aangepast. Hij deed het er prima op! Liep ZZzwaar en had het idee dat hij er voldoende energie uit haalde, is daadwerkelijk ook kilo's kwijtgeraakt. Maar omdat ik op pension sta ben ik toch weer terug gegaan op voer van daar. Succes!

Rocky rockt ZZZ + 1 #rockyrockt #dressage
Be yourself because an original is worth more than a copy

Mizora

Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:30

Hoeveel wil je er van voeren? Het is een compleet "krachtvoer" maar niet als je er te weinig van voert. Even mijn berichten teruggezocht en ik heb ooit uitgerekend dat je 400g/100kg paard moet voeren van dit product, en dat komt neer op 2/3e schep per 100kg paard verwacht ik (wegen is weten). Bij een tinker zou ik rekenen op 500-600kg, dus 3.5-4 scheppen voer.

Als je dat niet voert, wat ik me goed kan voorstellen, zou ik het aanvullen met pavo vital of marstall force (30g/100kg in beide gevallen).

Stel je voert 1.2kg dieetmix en je paard weegt 600kg, dan voer je dus voor 1.2/0.4 = 300kg paard aan vitaminen en mineralen. Je paard weegt 600, dus 600-300=300kg paard krijgt nog geen mineralen.

Van pavo vital moeten ze 30g/100kg paard (berekend via hetzelfde programma als waarmee ik de dosering van dieetmix heb berekend). 300/100= 3 doseringen van 30g, dus 3*30= 90g pavo vital nog bijvoeren.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

JeaDH

Berichten: 2154
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:44

Ik voer het ook aan 2 van onze pony's omdat die snel neigen naar te zwaar. Die krijgen 3/4 schep subli dieet en 50gr vital van PAVO per dag. Ze zien er super uit (nog steeds aan de volle kant) lopen beide in de sport en doen dat prima.

@Mizora als ik jou berekening lees zou dat dus te weinig zijn. Ik zie krachtvoer en de balancer als aanvulling, ze krijgen via het ruwvoer toch ook nog het nodige binnen?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:00

KarinLF schreef:
Hallo

ik ben benieuwd naar jullie ervaring naar de Subli Dieetmix, kan je bij de Welkoop halen.

Ik wil mijn tinker wat lager in de suikers en zetmeel hebben, dan lijkt dit een goed product wat ook nog redelijk betaalbaar is!

Paard heeft verder geen echte klachten of zo, maar hij heeft wel flinke aanleg om een bolle Jan te worden zeg maar :+

Hij krijgt nu al jaren de Subli basisbrok, maar jeetje daar zit me een suiker en een zetmeel in!

Is de dieetmix een volwaardige brok? Of moet je nog wat anders erbij geven

Graag jullie ervaring


Ik gaf het mijn Connemara ook. Het is geen volwaardige brok. Je zal er toch iets naast moeten geven voor vitamines. Is aanvullend voer staat op de verpakking. Mijn pony kreeg er nog fibra bij en vitalbix..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Mizora

Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:32

JeaDH schreef:
Ik voer het ook aan 2 van onze pony's omdat die snel neigen naar te zwaar. Die krijgen 3/4 schep subli dieet en 50gr vital van PAVO per dag. Ze zien er super uit (nog steeds aan de volle kant) lopen beide in de sport en doen dat prima.

@Mizora als ik jou berekening lees zou dat dus te weinig zijn. Ik zie krachtvoer en de balancer als aanvulling, ze krijgen via het ruwvoer toch ook nog het nodige binnen?


Ik reken met 2% lichaamsgewicht aan hooi. Dus dat zit er al in verwerkt. Maar inderdaad, daar krijgen ze al het nodige mee binnen, dus lang niet alle mineralen hoeven aangevuld.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:08

Mizora schreef:
Hoeveel wil je er van voeren? Het is een compleet "krachtvoer" maar niet als je er te weinig van voert. Even mijn berichten teruggezocht en ik heb ooit uitgerekend dat je 400g/100kg paard moet voeren van dit product, en dat komt neer op 2/3e schep per 100kg paard verwacht ik (wegen is weten). Bij een tinker zou ik rekenen op 500-600kg, dus 3.5-4 scheppen voer.

Als je dat niet voert, wat ik me goed kan voorstellen, zou ik het aanvullen met pavo vital of marstall force (30g/100kg in beide gevallen).

Stel je voert 1.2kg dieetmix en je paard weegt 600kg, dan voer je dus voor 1.2/0.4 = 300kg paard aan vitaminen en mineralen. Je paard weegt 600, dus 600-300=300kg paard krijgt nog geen mineralen.

Van pavo vital moeten ze 30g/100kg paard (berekend via hetzelfde programma als waarmee ik de dosering van dieetmix heb berekend). 300/100= 3 doseringen van 30g, dus 3*30= 90g pavo vital nog bijvoeren.


Precies zo doe ik het ook! Mijn paard wordt snel heet en dik, ik ben heel tevreden over de dieetmix en combineer het met pavo vital. Maar ik vind het wel veel om aan 3 tot 5 scheppen voer te moeten geven.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Ervaring met Subli Dieetmix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-19 12:15

ok dank voor de reacties tot nu toe

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Ervaring met Subli Dieetmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:22

Mijn paard kreeg het icm met de vitaminebrok van Marstall Force. Hij at het graag.

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:13

Mizora schreef:
JeaDH schreef:
Ik voer het ook aan 2 van onze pony's omdat die snel neigen naar te zwaar. Die krijgen 3/4 schep subli dieet en 50gr vital van PAVO per dag. Ze zien er super uit (nog steeds aan de volle kant) lopen beide in de sport en doen dat prima.

@Mizora als ik jou berekening lees zou dat dus te weinig zijn. Ik zie krachtvoer en de balancer als aanvulling, ze krijgen via het ruwvoer toch ook nog het nodige binnen?


Ik reken met 2% lichaamsgewicht aan hooi. Dus dat zit er al in verwerkt. Maar inderdaad, daar krijgen ze al het nodige mee binnen, dus lang niet alle mineralen hoeven aangevuld.


Is 2% lichaamsgewicht aan hooi ook niet erg weinig?
Als je dus al meer hooi voert, zou je ook minder brok hoeven te voeren? Maar dat is een lastig verhaaltje aangezien je ook niet weet wat de voedingswaarde is van het hooi wat iemand voert.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Ervaring met Subli Dieetmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:29

Ik voer het ook, mijn merrie moet dringend afvallen. Maar ik wil wat hebben om haar magnesium makkelijk door te geven. Ze kauwen er wel lekker lang op.

Mijn merrie van geschat 500kg en het trekpaardje van +-800kg krijgen beiden dagelijks 500g Subli Dieetmix, waar ik een klein handje (meestal een stuk of 5-6 mineralenbikkels door gooi), naast hooi en weidegang op nu een redelijk kaal stuk wei). Voorlopig krijgen ze daar nog hooi bij, maar één dezer weken gaan ze weer volledig de wei op. Wij houden 1,5% LG hooi aan omdat we ze omlaag proberen te krijgen in gewicht.

Ik weet dat de Dieetmix eigenlijk omhoog moet volgens hun beschrijving op de zak, maar ik vind zulke hoeveelheden echt moeilijk voor recreatiepaarden die nauwelijks meer doen dan op de wei scharrelen en dutten.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:08

Hoppit schreef:
Ik voer het ook, mijn merrie moet dringend afvallen. Maar ik wil wat hebben om haar magnesium makkelijk door te geven. Ze kauwen er wel lekker lang op.

Mijn merrie van geschat 500kg en het trekpaardje van +-800kg krijgen beiden dagelijks 500g Subli Dieetmix, waar ik een klein handje (meestal een stuk of 5-6 mineralenbikkels door gooi), naast hooi en weidegang op nu een redelijk kaal stuk wei). Voorlopig krijgen ze daar nog hooi bij, maar één dezer weken gaan ze weer volledig de wei op. Wij houden 1,5% LG hooi aan omdat we ze omlaag proberen te krijgen in gewicht.

Ik weet dat de Dieetmix eigenlijk omhoog moet volgens hun beschrijving op de zak, maar ik vind zulke hoeveelheden echt moeilijk voor recreatiepaarden die nauwelijks meer doen dan op de wei scharrelen en dutten.


Kan je misschien juist niet beter meer hooi voeren maar dan eentje die erg schraal is? Hier moest er ook absoluut niks bij en eerder wat af. Krijgen onbeperkt ruwvoer maar wel eentje die zeer schraal is. Beide zijn er op afgevallen zonder verdere rare dingen.
Maar ik ben dan ook groot voorstander om het probleem/oplossingen te zoeken in het hooi ipv rantsoeneren. Naar mijn idee ontwikkel je daarmee andere problemen.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Ervaring met Subli Dieetmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:15

Wij werken ook met slowfeeders en weide zo ingedeeld dat ze veel moeten bewegen. 24/7 buiten met slowfeerder, langstengelig arm hooi van eigen hooiland. Alleen als we voor de hele dag in de slowfeeder steken, wordt het in no time opgevreten, staan ze 3/4 dag zonder iets fatsoenlijk. Nu hebben we even de luxe dat mijn vriend tussen 2 banen zit de komende 2 weken. Dus kunnen we met gerantsoeneerde voerbeurten werken.

Ik ben ook van het principe er moet altijd wat zijn, maar er lijkt weinig af te gaan, ben 5 maanden bezig... Ik wil het rustig laten gaan, maar het ging wat te rustig :'( Moet wel veilig blijven mbt bevangenheid etc. Ze is nu al vermoedelijk IR.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

JeaDH

Berichten: 2154
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:13

mazzeltje89 schreef:
Mizora schreef:


Ik reken met 2% lichaamsgewicht aan hooi. Dus dat zit er al in verwerkt. Maar inderdaad, daar krijgen ze al het nodige mee binnen, dus lang niet alle mineralen hoeven aangevuld.


Is 2% lichaamsgewicht aan hooi ook niet erg weinig?
Als je dus al meer hooi voert, zou je ook minder brok hoeven te voeren? Maar dat is een lastig verhaaltje aangezien je ook niet weet wat de voedingswaarde is van het hooi wat iemand voert.

Dat weet je alleen als je je voordroog/hooi laat onderzoeken maar ja dat is bijna geen doen. Ik kijk maar goed naar onze paarden. Aan hoe ze er uit zien en hoe ze zich gedragen kun je veel aflezen!

Mizora

Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaring met Subli Dieetmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:32

2% aan hooi is niet ruig, maar ook niet weinig. Dit komt neer op dik 1.5% lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer. Er zijn gemiddelde waarden van Nederland bekend, met daarbij minimum en maximum waarden. De mineralen die tekort komen, komen over het algemeen ernstig te kort ( zo'n 30% dekking), uit mijn hoofd gezegd zink, koper, selenium en natrium. Stel je paard eet 3% lichaamsgewicht aan hooi, dan ga je van die 30% naar 45%. Er blijft dan nog steeds een flink tekort.

Vitaminen worden in ruwvoer (excl gras) snel afgebroken. Die moeten dus eigenlijk altijd aangevuld worden. 80% van de vitamine a wordt in de eerste maand opslag al afgebroken, als het niet meer is.

Ps. De strekking van het verhaal klopt, maar ik schrijf het met een griephoofd zonder pc en dus gegevens in de buurt dus de percentages kunnen toch net iets afwijken.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ervaring met Subli Dieetmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:57

Ik zou persoonlijk voor een alleen vitamine/mineralen brok gaan.

Zelf heb ik vitalbix daily complete voor mijn pony's. Doen het er goed op wel wat duurder in aanschaf maar in voeren goedkoop omdat ze er weinig van moeten hebben.

Als ik ook naar foto's kijk van mijn pony vorig jaar toen ze nog brok van stalbaas kreeg en nu met de vitalbix is ze echt zoveel afgevallen. Ben vitalbix gaan voeren na dat mijn pony in april bevangen was geraakt.

JeaDH

Berichten: 2154
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 17:07

Kimmiee_D schreef:
Ik zou persoonlijk voor een alleen vitamine/mineralen brok gaan.

Zelf heb ik vitalbix daily complete voor mijn pony's. Doen het er goed op wel wat duurder in aanschaf maar in voeren goedkoop omdat ze er weinig van moeten hebben.

Als ik ook naar foto's kijk van mijn pony vorig jaar toen ze nog brok van stalbaas kreeg en nu met de vitalbix is ze echt zoveel afgevallen. Ben vitalbix gaan voeren na dat mijn pony in april bevangen was geraakt.


Die van ons zullen echt niet veel afvallen als ik dat beetje subli dieet niet meer geef. Het zit hem meer in het ruwvoer. Maar het is lastig, je wilt minder voeren ivm wat afvallen maar je wilt ze ook niet te lang zonder voer laten staan... Ze zien er nu gewoon goed uit, zouden best nog wat kilootjes kunnen missen maar ze hebben ook weer niet extreem overgewicht.

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Re: Ervaring met Subli Dieetmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:15

Persoonlijk voer ik mijn sportpaard enkel dieetmix en geen sportbrokken meer. Dit ivm het suikerarm en graanvrije. Mijn paard krijgt 3,5 schep dieetmix per dag, geef iedere dat de vitalbix vitaminebrok en na werk de slobber daarvan.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ervaring met Subli Dieetmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 20:30

Ik voer mijn oudje een halve schep dieetmix per dag met daarnaast nog 50 gram pavo vital en geweekte grasbrok plus speedybeet en 2 volle handen luzerne als aanvulling van de vezels en eiwitten ivm leeftijd en moeilijker hooi wegkrijgen.

anoniempje1
Berichten: 350
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:32

Ik ben ook overgegaan op de subli dieetmix. Wel moet ik toegeven dat mijn pony niet genoeg energie haalde uit deze muesli. Ik ben er omega 369 mix van subli bij gaan voeren, een maatschepje vol van de marstall force (die geef ik er ook bij voor de vitamines). Veel minder dan aangegeven staat op de verpakking van de omega 369 mix dus. Ik geef mijn pony vanuit gaand van 450 kg 1,4kg per dag. Loopt M dressuur en L springen.

plutolover

Berichten: 11703
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ervaring met Subli Dieetmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:35

Kan iemand voor mij een foto maken van de ingrediënten? De analyse kan ik wel op site vinden.. Maar wat erin zit niet.

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:12


Anoniem

Re: Ervaring met Subli Dieetmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:29

Ik gebruik het nu voor een hoog in het bloed staande merrie die ik sinds begin februari met grondwerk train en die flink wat spieren tekort kwam en te weinig vet had op de ribben. Ze krijgt elke dag naast extra hooi een kilo Subli Dieet, Pavo Vital vitaminebrok, 45 ml lijnzaadolie en 100gr spliterwten (voor extra eiwitten) en is nu perfect op gewicht en netjes bespierd voor haar trainingstoestand. Dat alles zonder dat ze er heet van werd, en dat laatste was wel belangrijk omdat ze in het verleden nogal schrikachtig was.
Ik heb in het verleden ook wel Pavo Care4Life gevoerd omdat dat hetzelfde suiker/zetmeelgehalte heeft en hier ook makkelijk verkrijgbaar is, maar dat is duurder en de zak is kleiner, dus is Subli dieet handiger voor ons.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 00:14

-via pb i.v.m. off topic-

Muze
Berichten: 5259
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:04

Nog recente reacties?

Ik voer het sinds kort.
Nu samen met Oerbalans en als die op is wil ik er vital of vitalbix bij geven.
Als het goed is , is de Dieetmix vorig jaar of dit jaar wat aangepast in de gehaltes, oa wat Hoger in eiwit geloof ik..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sophie_mini en 60 bezoekers