Graasmaskers en veels te groene weiden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

jesito

Graasmaskers en veels te groene weiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-20 11:10

Ik vraag mij vaak af waarom we het steeds normaler vinden dat we de paarden enerzijds op veels te mooie weiden zetten en anderzijds met een graasmasker zetten.

Ik gooi waarschijnlijk een knuppel in een hoenderhok en soms gaat het misschien niet anders. Maar het is iets wat me bezighoud. graasmasker wordt vaak als enige oplossing gezien, maar voor koudbloeden is het gewoon niet verantwoord ze op hele dikke weiden te zetten de hele dag.

Zeker nu het weer warm is en veel graasmaskers een deel van de neus nog steeds bedekken vraag ik me af hoe ver kijken we nog.
Tuurlijk helpt het masker, dat kan niet anders en voor een uurtje of 4 zal het wel loslopen. Maar paarden die er hele dagen of zelfs dag en nacht mee lopen lijkt mij minder gezond.

Voor mijn pony heb ik ook een graasmasker overwogen ondanks dat ik ze afschuwelijk vind. Heb er zelfs een aangeschaft. Ik zit vaak gewoon te kijken naar mijn pony, genieten/observeren. Dit heb ik ook gedaan toen hij de korf om had. Mijn eis was dat de neusgaten vrij moesten zijn.
Ik zie toch veel geschuur, proberen het ding af te krijgen, slecht kunnen communiceren in een groep, niet kunnen krabbelen met vriendjes of zich zelf. Op lange termijn wondjes en slijtage van de tanden.
Nu met dat warme weer vind ik het helemaal een drama, het moet toch ontzettend benauwd worden met dat ding om de neus.

Ik zie mijn pony ook liever dartelen in een groene wei en dat kan, maar wel beperkt.

Ben benieuwd naar hoe hierover gedacht wordt, ben ik de enige die zich afvraagd hoe eerlijk het is?

Roos_h

Re: Graasmaskers en veels te groene weiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:16

Mijn pony (tinker) staat dag en nacht zonder graasmasker in een heel groene wei. Ik vind dat best wel spannend, aangezien hij gewoon eindeloos zich vol kan proppen en dat gaat natuurlijk niet altijd goed. Dus ik hou hem goed in de gaten, en als het echt niet meer gaat dan kan hij bijvoorbeeld op de paddock. Er zit alleen bij ons niet zoveel tussenin, of de paddock of 24/7 op het gras.

Gelukkig gaat het tot nu toe allemaal heel goed, ook zonder masker. Een masker zou voor mij echt een allerlaatste optie zijn... Wij hebben wel een paar paarden in de kudde die met een masker lopen, en inderdaad zie ik vooral problemen in het kriebelen met vriendjes en het spelen. Bovendien is het altijd 'gezeik' met die dingen, krijg elke dag wel appjes in onze groepsapp dat een paard weer zn masker heeft afgegooid en of iemand hem dan alsjeblieft weer wil omdoen :')

Tinker Gijs <3

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:21

Ik snap dit soort berichten nooit zo goed, iedereen maakt toch zelf afwegingen wat ze denken dat het beste is voor het paard? Soms is het ook net wat voor opties je hebt, in mijn regio is er weinig wat 24/7 buiten is. Het weiland is dat wel. Al haar vriendinnen staan in die groep, ik denk dat mijn paard 10x blijer is met haar vriendinnen 24/7 op de wei maar met een masker op zodat het nog een soort gezond blijft.
Het irriteert me zelfs een beetje dat andere mensen maar vinden dat mijn paard zielig is, alleen omdat ze een masker draagt.

En je kan dit graasmasker ook niet bepaald dicht noemen, ze kan hier alles mee:
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:21

Hier ook jarenlang gezegd ik doe het niet, er heeft er eentje ook die tijd ongebruikt in de schuur gehangen...

Na een dringende waarschuwing van mijn dierenarts begonnen met paard af te laten vallen van de winter.
Dus eindelijk voor het voorjaar de keuze gemaakt voor een graasmasker, bijna met pijn in mijn buik...
Daarnaast heb ik wel het voordeel dat ik er voor kan kiezen dat hij niet meer dan 4 tot 6 uur per dag de wei op gaat en de rest met een shetmaatje in de paddock staat overdag.

Ik heb voor de thinline gekozen, die is soepel, geeft geen wondjes en hij kan er zelfs andere paarden mee kroelen heb ik laatst gezien!
Na al mijn twijfels ben ik blij dat ik het het gedaan, hij heeft er geen moeite mee, blijft op gewicht, zijn neus blijft heel en hij kan toch die paar uurtjes met zijn maatjes de wei op.

Paarden die 24/7 met een graasmasker op lopen heb ik eerlijk gezegd ook wat moeite mee, dat lijkt me niet prettig, zeker als het om een harde bak gaat die ademen beperkt en schuurt.
Ik vind dat je dan zeker voor een zo vriendelijk mogelijke moet gaan ook al kost die wat meer.
En als je de optie hebt van deels paddock en dan dat ding een paar uurtjes af zou ik dat zeker doen.
Heb je die keuze niet wordt het lastiger, dan is het vaak kiezen uit 2 kwaden of op zoek naar een andere stal...
Het blijft lastig...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:36

Ik heb ze met greenguard buiten staan. Beide Tinkers. De ene nu even niet want die was te dun maar de andere met. Ze staan als ik aan het werk ben met masker op het gras. Na werktijd komen ze op de paddock en is het klaar met gras en gaat het masker af.
Als ik zie hoe fijn ze het op de weide vinden dan ga ik ze dat niet ontnemen. Met masker gaat het super.

Niet alles in het leven is fijn en leuk. Geen gras En wiedegang is niet leuk en hoefbevangen en te dik ook niet.
De middenweg is en masker en lekker op het gras voor 9 uurtjes per dag

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:39

Precies dat...
Dat zei mijn dierenarts ook, wat is minder leuk, hoefbevangen alleen in de paddock moeten staan of een paar uurtjes per dag met je maatjes mee de wei op met een graasmasker op...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:42

Een graasmasker is niet ideaal maar soms de enige oplossing. Heb je paarden op eigen wei staan dan kun je het weiland beïnvloeden maar de meeste hebben hun paard op een pension stal staan en dan heb je weinig keus.

Broken crayons still color

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:47

Onze fjord moet helaas 24/7 het gehele jaar met masker op staan. Enige alternatief voor hem zou zijn alleen staan met afgewogen hooi (of euthenasie). Dus ja, hij staat altijd met masker op de paddock met zijn vriendjes. Onlangs een aantal nieuwe paarden toegevoegd aan de kudde, waaronder 1 sensibele merrie die eigenlijk weinig kende. Dikke maatjes zijn het, hij kriebelt haar met zijn masker, niks aan het handje. Hij heeft absoluut geen problemen met communicatie en heeft een paardwaardig bestaan in de kudde.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-20 11:54

Zoals ik al zei, snap ik dat als het echt niet anders is het soms moet.
Kiezen uit kwaden. Maar ondertussen wordt alles maar te pas en te onpas de hele dag met een masker op gezet.
Soms zijn er ook andere oplossingen binnen handbereik.
En t feit dat veel graasmaskers over de neusgaten, vind ik best erg.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:05

Mijn shet staat de hele zomer 24/7 met graasmasker op de weide. Ze heeft er totaal geen problemen mee. Probeert hem nooit af te doen, geen wondjes en accepteert het prima. Aan de race rondjes die ze elke dag maakt te zien,krijgt ze ook voldoende lucht binnen..
Voor mijn Shet is dit de beste oplossing.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:11

[quote="jesito"]
Kiezen uit kwaden. Maar ondertussen wordt alles maar te pas en te onpas de hele dag met een masker op gezet.
/quote]

Beetje kort door de bocht...

Frouke91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:14

Joe! Ik ben uiteindelijk ook overstag gegaan, nadat mijn IJslander net aan zijn hoefbevangenheid overleefde. Hij stond 24/7 op gras, ik weet het, domdom..
Goed, nu staat hij samen met zijn maatje ong 3-5 uur op het gras per dag, met graasmasker. Verder de rest van de dag op de paddock met goed hooi, schuilmogelijkheid etc. Ik vond het in het begin echt vreselijk, maar het was dat, of alleen achterblijven op de paddock.
Ik zou het ook liever zonder zien, maar de weides die we op stal hebben zijn simpelweg te mooi en te goed om hem zonder masker op te laten lopen. Ik durf simpelweg het risico niet te lopen hem nog een keer bevangen aan te treffen..

Swertingur fra Solskini en Haukur fra Skjalaritara
Your love is like a soldier, loyal till you die<3

Always in our heart, Jitze

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:16

Voor mensen die hun paarden niet in eigen beheer hebben valt er soms weinig te kiezen ;)
Het is niet dat ik niet anders zou willen, maar andere mogelijkheden zijn er hier niet.
In ieder geval niet op de stal waar ik sta, alternatief is 24 uur per dag op stal en dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
En dus ja, dan kies ik voor haar gezondheid voor een graasmasker. Ik heb de Thinline nagemaakt en deze is licht, geen dichte neusgaten en eten en kroelen gaat prima. Omdat hij doorzichtig is is communicatie ook geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:17

jesito schreef:

Je bedoelt de huisvesting aanpassen en zo het probleem oplossen ipv het symptoom bestrijden?

Zo ja, eens :j helaas is dat in veel gevallen niet mogelijk. Paarden worden allang niet meer natuurlijk gehouden. Het zou er ontzettend anders uitzien als ze zelf konden kiezen, ben ik van overtuigd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:33

Nouvel schreef:
Precies dat...
Dat zei mijn dierenarts ook, wat is minder leuk, hoefbevangen alleen in de paddock moeten staan of een paar uurtjes per dag met je maatjes mee de wei op met een graasmasker op...

Of gewoon met je vrienden op de paddock.
Mijn merrie gaat niet op de wei. Het maakt haar zomereczeem erger, en ze wordt er dik van.
Dus zij blijft met een deel van de groep op de paddock terwijl een paar anderen wel op de wei mogen. En dat kan ze niets schelen. Ze gaan gewoon door met waar ze mee bezig waren.

Voorheen liep mijn merrie wel met een graaskorf, omdat het op die stalling niet mogelijk was het management aan te passen.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:34

Een mogelijkheid is natuurlijk ook het weiland aanpassen en er paardenmengsel laten groeien. Wij hebben dat hier sinds 2 jaar. Met deze droogte doet vooral de weegbree het goed en gras staat er veel minder. En dan nog de grassen met minder groeikracht. Tot nu toe werkt het, ze staan een halve dag in gras en een halve dag op de track met paddock.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:34

Met je vrienden in de paddock is super!
Helaas is dat niet overal zo, hier gaan zijn vrienden de middag de wei op en hij is enorm gesteld op die paar uurtjes wei, dat wil ik hem gewoon niet af nemen...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:35

josien_m_ schreef:
Een mogelijkheid is natuurlijk ook het weiland aanpassen en er paardenmengsel laten groeien. Wij hebben dat hier sinds 2 jaar. Met deze droogte doet vooral de weegbree het goed en gras staat er veel minder. En dan nog de grassen met minder groeikracht. Tot nu toe werkt het, ze staan een halve dag in gras en een halve dag op de track met paddock.

Dat is mooi als je dat zelf kunt regelen inderdaad, maar in pension is het gras zoals het is meestal...
Super fijn als je daar wel iets mee kunt!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:43

ik heb 1 pony die gevoelig is voor bevangenheid. Die staan nu deze zomer op de paddock maar als zij weer met veulen zou lopen zou ik haar een masker om doen. Ze is de eerste keer bevangen geworden met veulen aan voet, als ze weer veulen heeft zet ik haar denk ik met masker om op de wei. kan het veulen toch ook gras eten en blijft zij hopelijk iets meer bescheiden..

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:05

Nouvel schreef:
Precies dat...

Bij mij is het juiste de eerste optie geworden. Paard hoefbevangen aan gezien ze met een kudde op de wei loopt en ook nog eens de kuddeleidster is gekozen voor een graasmasker.Helaas leverde dit een zeer gefrusteerd paard op dat boos hoofdschuddend op de wei stond en alle pogingen deed het af te krijgen,na 2 dagen was het paard niet meer te benaderen. Dus ik heb ze op de paddock gezet. Niemand anders wilde zijn paard er bij ,dus ze loopt alleen.Maar tot mijn verbazing een heel blij paard dat zich goed voelt vrolijk is,de kudde blijft in de buurt van de paddock hangen.
En het is mijn eigen grond dus ik ben nu bezig een track te maken.Volgens de da gaat ze terug op de wei kunnen met de tijd doordat de oorzaak cushing is.

Ik denk niet dat er 1 goede oplossing is,maar dat het per paard afhankelijk is en soms de omstandigheden waarmee je het moet doen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:16

Onze haflinger werd veel te dik.Formaat drachtige ruin.Nu met het masker 24/7 in de wei en al een stuk dunner geworden.Hij vindt het allemaal best.Heeft goed contact met zijn vriend. Onze andere ruin kan zonder probleem op de wei en ik kan ze niet apart zetten.Wel heb ik het masker op sommige plekken omwikkeld met zachte stof.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:47

Beatje, klopt, je probeert te doen wat binnen de mogelijkheden het beste is en werkt voor jouw paard.
Ik ben ook echt verbaasd dat de mijne het die paar uurtjes op de wei zo goed doet met het graasmasker, had ik echt niet verwacht.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:02

Hier ook graasmasker paarden.
Dan kan hij met vriendjes op de wei, anders niet.
Dan kan ik ze natuurlijk allemaal op het zand zetten, maar het maatje zonder masker gaat dan zand eten. Staat ze in de wei nooit.
En het graasmasker paard gaat dan enorm klieren, echt heel vervelend doen.
Is waarschijnlijk ook wel gewenning maar hij is duidelijk meer in zijn element met graasmasker op gras dan met hooi in de 20x60 zand baan.

Neusgaten kunnen gewoon vrij zijn, ligt aan het merk.
En elkaar kroelen doen ze er ook mee.
Ons gras is al jaren het paardenmengsel, helaas helpt dat bij paarden met aanleg tot erg dik worden niet.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:08

jesito schreef:

Je generaliseert wel heel enthousiast.

Ook in je OP, ik vind dat gebruik van "we" vrij bizar, zeker in combinatie met uitdrukkingen als "ben ik de enige die..."

Je schaart iedereen onder één hoed, stelt dan dat je zelf de uitzondering bent, om vervolgens te melden dat je zelf van graasmaskers gebruik maakt... :o?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:14

josien_m_ schreef:

Dat lijkt me idd de beste oplossing. Graasmasker is dan al vele malen beter dan de hele dag op stal/paddock te staan, maar ik vind het gek dat zoveel mensen hun wei (over)bemesten en dan klagen dat het gras te rijk is voor de paarden. Wij hebben lang geleden gekozen dat de wei de 'speelplaats' is voor de paarden en dat de productie van gras op de 2de plaats komt.