Stress verminderen door supplement voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Stress verminderen door supplement voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-20 18:23

Hallo allemaal,

Ik kon niet direct een topic hierover vinden dus maak maar een nieuwe aan.

Ik heb een paard dat ontzettend snel in paniek slaat. Hij moet nog veel leren maar bij het minste dat hij moet doen en wat hij niet snapt slaat hij dus in paniek. Nu waren mijn trainer en ik erover aan het nadenken om eventueel een supplement te voeren zodat het scherpe kantje ervanaf gaat. Misschien dat hij dan wat meer rust krijgt en snapt dat hij niet bang hoeft te zijn..

We zijn ondertussen 3 jaar met dit paard bezig maar we blijven vastlopen door de stress die hij ervaart. Wat er vroeger met hem gebeurd is weten we helaas niet maar aan zijn hevige reacties te zien zal het niet veel leuks zijn.

Nu is mijn vraag... Zijn er mensen die soort gelijke paarden kennen en waarbij een supplementje geholpen heeft? En werkt een rustgevend supplement überhaupt of is het een verkoopster truc?

En ja als het werkt, welk supplement hebben jullie goede ervaringen mee?

Alvast bedankt!

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."


ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:43

Dan ga je eerst terug naar de basis: genoeg goed hooi en gras, veel buiten (weidegang) maatjes om mee te spelen. Geen brok, voordroog of kuil! Sommige paarden reageren hier, heel, slecht op! Sluit dit als oorzaak uitdrukkelijk uit voordat je bezig blijkt te zijn met symptoombestrijding!

Heb je dat op orde?

Past jouw wijze van trainen wel bij het paard? Ga je niet veel te snel? Sla je stappen over? Sommige paarden moet je het letter voor letter uitspellen voordat ze het begrijpen.

Dan kun je kijken of het zin heeft om magnesium bij te voeren (gebrek daaraan heeft invloed de manier waarop prikkels verwerkt worden) maar dat moet je in voldoende mate voeren en van goede kwaliteit (lees Frans' site http://www.paardnatuurlijk.nl/ over dit onderwerp bij onderzoeken).
Let erop dat je je aan de richtlijnen voor hoeveelheden houdt EN dat er ook wat gebeurt want ook magnesium is geen wondermiddel voor alle problemen!!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-20 18:56

ikke schreef:
Dan ga je eerst terug naar de basis: genoeg goed hooi en gras, veel buiten (weidegang) maatjes om mee te spelen. Geen brok, voordroog of kuil! Sommige paarden reageren hier, heel, slecht op! Sluit dit als oorzaak uitdrukkelijk uit voordat je bezig blijkt te zijn met symptoombestrijding!

Heb je dat op orde?

Past jouw wijze van trainen wel bij het paard? Ga je niet veel te snel? Sla je stappen over? Sommige paarden moet je het letter voor letter uitspellen voordat ze het begrijpen.

Dan kun je kijken of het zin heeft om magnesium bij te voeren (gebrek daaraan heeft invloed de manier waarop prikkels verwerkt worden) maar dat moet je in voldoende mate voeren en van goede kwaliteit (lees Frans' site http://www.paardnatuurlijk.nl/ over dit onderwerp bij onderzoeken).
Let erop dat je je aan de richtlijnen voor hoeveelheden houdt EN dat er ook wat gebeurt want ook magnesium is geen wondermiddel voor alle problemen!!


Dankjewel! Hij staat 24/7 op de wei met heel de dag goed hooi en gras met vriendjes. En inderdaad geen brok enkel in de winter onderhouds muesli omdat hij dan steeds afvalt. Maar niks waar energie in zit. We zijn met hem letterlijk weer begonnen als een 3 jarige stap voor stap. Het is ook niet enkel met rijden. Ook met poetsen en dergelijke is hij heeel snel over de zeik. Er hoeft maar iemand de stal in te komen die er normaal niet is en hij heeft paniek helaas. En inderdaad we spellen hem alles stap voor stap uit en hij krijgt alle tijd. We zijn ook begonnen met grondwerk!

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:02

Joliieeenn schreef:
ikke schreef:
Dan ga je eerst terug naar de basis: genoeg goed hooi en gras, veel buiten (weidegang) maatjes om mee te spelen. Geen brok, voordroog of kuil! Sommige paarden reageren hier, heel, slecht op! Sluit dit als oorzaak uitdrukkelijk uit voordat je bezig blijkt te zijn met symptoombestrijding!

Heb je dat op orde?

Past jouw wijze van trainen wel bij het paard? Ga je niet veel te snel? Sla je stappen over? Sommige paarden moet je het letter voor letter uitspellen voordat ze het begrijpen.

Dan kun je kijken of het zin heeft om magnesium bij te voeren (gebrek daaraan heeft invloed de manier waarop prikkels verwerkt worden) maar dat moet je in voldoende mate voeren en van goede kwaliteit (lees Frans' site http://www.paardnatuurlijk.nl/ over dit onderwerp bij onderzoeken).
Let erop dat je je aan de richtlijnen voor hoeveelheden houdt EN dat er ook wat gebeurt want ook magnesium is geen wondermiddel voor alle problemen!!


Dankjewel! Hij staat 24/7 op de wei met heel de dag goed hooi en gras met vriendjes. En inderdaad geen brok enkel in de winter onderhouds muesli omdat hij dan steeds afvalt. Maar niks waar energie in zit. We zijn met hem letterlijk weer begonnen als een 3 jarige stap voor stap. Het is ook niet enkel met rijden. Ook met poetsen en dergelijke is hij heeel snel over de zeik. Er hoeft maar iemand de stal in te komen die er normaal niet is en hij heeft paniek helaas. En inderdaad we spellen hem alles stap voor stap uit en hij krijgt alle tijd. We zijn ook begonnen met grondwerk!

Je kunt overwegen om een bloedje te trekken om te kijken of z'n mineralen/vitaminehuishouding klopt.
Dat kun je dan gericht aanpakken, echter geen garanties op de uitkomst.

Besef ook: sommige paarden zijn gewoon angsthazen; kun je in stoppen wat je wil, lost niks op.
Weet je z'n afstamming?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-20 19:11

ikke schreef:
Joliieeenn schreef:


Dankjewel! Hij staat 24/7 op de wei met heel de dag goed hooi en gras met vriendjes. En inderdaad geen brok enkel in de winter onderhouds muesli omdat hij dan steeds afvalt. Maar niks waar energie in zit. We zijn met hem letterlijk weer begonnen als een 3 jarige stap voor stap. Het is ook niet enkel met rijden. Ook met poetsen en dergelijke is hij heeel snel over de zeik. Er hoeft maar iemand de stal in te komen die er normaal niet is en hij heeft paniek helaas. En inderdaad we spellen hem alles stap voor stap uit en hij krijgt alle tijd. We zijn ook begonnen met grondwerk!

Je kunt overwegen om een bloedje te trekken om te kijken of z'n mineralen/vitaminehuishouding klopt.
Dat kun je dan gericht aanpakken, echter geen garanties op de uitkomst.

Besef ook: sommige paarden zijn gewoon angsthazen; kun je in stoppen wat je wil, lost niks op.
Weet je z'n afstamming?


Bloedje trekken is nooit weggegooid. Ik vind dat wel een goede eerste stap die ik zelf over het hoofd heb gezien! Afstamming moet ik straks thuis even kijken. Dat hij altijd een angsthaas zal blijven dat weet ik. Ik vind het gewoon zielig voor hem als hij steeds in paniek slaat. Misschien als net dat scherpe kantje ervan af is we hem kunnen laten zien dat het oke is allemaal..

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

ual_95

Berichten: 645
Geregistreerd: 08-04-09

Re: Stress verminderen door supplement voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:17

Ik ben er zelf van overtuigd (maar dat staat vaak ter discussie) dat het meeste gras en hooi toch niet de volledige hoeveelheid vitamines en mineralen bevat. Een bloedtest is dus wel waardevol om te kijken of hij wat tekort komt. Wellicht is het een idee om sowieso een balancer in de vorm van een vitaminebrokje bij te voeren?

Over magnesium hoor je wisselende verhalen. Ik vind dat mensen er vaak te snel naar grijpen als supplement, terwijl helemaal niet is aangetoond dat hun paard een tekort heeft. Sommige paarden zijn nou eenmaal wat rillerig.

We are not makers of history. We are made by history.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Stress verminderen door supplement voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:39

Pavo nerv control goede ervaringen mee

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:46

ual_95 schreef:
Ik ben er zelf van overtuigd (maar dat staat vaak ter discussie) dat het meeste gras en hooi toch niet de volledige hoeveelheid vitamines en mineralen bevat. Een bloedtest is dus wel waardevol om te kijken of hij wat tekort komt. Wellicht is het een idee om sowieso een balancer in de vorm van een vitaminebrokje bij te voeren?

Over magnesium hoor je wisselende verhalen. Ik vind dat mensen er vaak te snel naar grijpen als supplement, terwijl helemaal niet is aangetoond dat hun paard een tekort heeft. Sommige paarden zijn nou eenmaal wat rillerig.

En daarom trek je een bloedje.
Onze paarden krijgen het standaard omdat we weten dat dat een punt is in deze omgeving (aangetoond).

Wellicht komt er inderdaad uit dat je beter een balancer kunt geven, maar dan doe je dat ten minste op basis van feiten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Re: Stress verminderen door supplement voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:25

Ik heb ook zo'n stesskip. Die van mij komt niet zoveel van huis dus als we een keer weg moeten dan is het gelijk stress. Ik heb wel eens Confidence EQ gebruikt en ik had het idee dat het wel iets hielp.
Overigens loopt mij paard ook 24/7 buiten en krijgt ze alleen een vitaminebrokje.

_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:35

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten thuis met schuilstal en ik had ook 1 zo’n stresskip. Ik dacht dat dat door de reis kwam (pre) maar ze bleef zo, in de wei en tussen de rest zo snel bang en je kon er zelf eigenlijk niks mee. Werd zo erg dat ik haar bij vrienden van me op stal heb gezet, en die belde de volgende dag op ze echt niks merkte, paard was rustig en kei braaf. Op de paddock geen probleem, stal geen probleem zelfs met rijden/opzadelen geen probleem.
Bleek dat zij echt een gigantische voorkeur aan een box heeft blijkbaar, daarna is ze met me meegegaan naar een pensionstal en daar is ze nu nog. Nog nooit meegemaakt dat een paard niet 24/7 buiten kan staan. Maar zij kent dat misschien niet of vind dat niet fijn. Wij hebben toen alles geprobeerd qua bloedtrekken, Oestress, magnesium, nerv control etc
Maar niks hielp.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:50

_Zsazsa_ schreef:
Mijn paarden staan ook 24/7 buiten thuis met schuilstal en ik had ook 1 zo’n stresskip. Ik dacht dat dat door de reis kwam (pre) maar ze bleef zo, in de wei en tussen de rest zo snel bang en je kon er zelf eigenlijk niks mee. Werd zo erg dat ik haar bij vrienden van me op stal heb gezet, en die belde de volgende dag op ze echt niks merkte, paard was rustig en kei braaf. Op de paddock geen probleem, stal geen probleem zelfs met rijden/opzadelen geen probleem.
Bleek dat zij echt een gigantische voorkeur aan een box heeft blijkbaar, daarna is ze met me meegegaan naar een pensionstal en daar is ze nu nog. Nog nooit meegemaakt dat een paard niet 24/7 buiten kan staan. Maar zij kent dat misschien niet of vind dat niet fijn. Wij hebben toen alles geprobeerd qua bloedtrekken, Oestress, magnesium, nerv control etc
Maar niks hielp.


Eigenlijk heel sneu dus dat het paard niet geleerd heeft om in een kudde op een weiland te kunnen leven.

Heb eens een docu gezien van beren in gevangenschap, de meeste beren durfden al het bos in te lopen na een paar dagen gewenning (omheind en incl. open hokken) maar er was er eentje die bleef in het hok, de hele dag met de deur open. Zo sneu. Dat heeft meer dan een jaar geduurd voordat die eens naar buiten durfden te lopen. Ze kennen niet anders dan dat en dat is veilig voor ze.

kruiden helpen ook goed om de scherpe randjes eraf te halen trouwens

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:56

_Zsazsa_ schreef:
Mijn paarden staan ook 24/7 buiten thuis met schuilstal en ik had ook 1 zo’n stresskip. Ik dacht dat dat door de reis kwam (pre) maar ze bleef zo, in de wei en tussen de rest zo snel bang en je kon er zelf eigenlijk niks mee. Werd zo erg dat ik haar bij vrienden van me op stal heb gezet, en die belde de volgende dag op ze echt niks merkte, paard was rustig en kei braaf. Op de paddock geen probleem, stal geen probleem zelfs met rijden/opzadelen geen probleem.
Bleek dat zij echt een gigantische voorkeur aan een box heeft blijkbaar, daarna is ze met me meegegaan naar een pensionstal en daar is ze nu nog. Nog nooit meegemaakt dat een paard niet 24/7 buiten kan staan. Maar zij kent dat misschien niet of vind dat niet fijn. Wij hebben toen alles geprobeerd qua bloedtrekken, Oestress, magnesium, nerv control etc
Maar niks hielp.

Ja, de heilige graal van 24/7 buiten is volstrekte onzin. Elk paard z'n eigen voorkeuren.

Hier precies andersom, paard stond 23/7 op stal. Komt bij mij op overdag buiten, 's nachts binnen. Was ze ok mee. Het was niet zo'n simpel paard, oorlog mee gevoerd, weggebracht voor verkoop, niet gelukt, paard terug. Stal was niet meer ok :?

Ze heeft in dat ruim jaar dat ze te koop gestaan heeft op een plek 24/7 buiten gelopen in een groep. Nou, dat was het voor haar! Stal hoefde niet meer zo nodig.

Dus niet alleen heeft elk paard z'n voorkeuren/eisen; dat kan door allerlei omstandigheden ook nog eens veranderen, maar ook daar is geen heilige waarheid voor. Elk paard is ook daarin anders.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:58

ikke schreef:
ual_95 schreef:
Ik ben er zelf van overtuigd (maar dat staat vaak ter discussie) dat het meeste gras en hooi toch niet de volledige hoeveelheid vitamines en mineralen bevat. Een bloedtest is dus wel waardevol om te kijken of hij wat tekort komt. Wellicht is het een idee om sowieso een balancer in de vorm van een vitaminebrokje bij te voeren?

Over magnesium hoor je wisselende verhalen. Ik vind dat mensen er vaak te snel naar grijpen als supplement, terwijl helemaal niet is aangetoond dat hun paard een tekort heeft. Sommige paarden zijn nou eenmaal wat rillerig.

En daarom trek je een bloedje.
Onze paarden krijgen het standaard omdat we weten dat dat een punt is in deze omgeving (aangetoond).

Wellicht komt er inderdaad uit dat je beter een balancer kunt geven, maar dan doe je dat ten minste op basis van feiten.


Niet alles wat in het bloed zit, klopt met wat in de spieren zitten.

Als magnesium laag is in bloed, kan het te laag zijn, maar voldoende in de spieren.
Als het hoog in het bloed zit, kan het wel degelijk te laag zijn in de spieren.

Met bijvoorbeeld vitamine d heb je dit ook.

Het inactieve d wordt gemeten, terwijl de actieve d van belang is.
Terwijl de inactieve te laag toont, kan de actieve juist te hoog zijn en andersom.

Qua kruiden kan er best (eigenlijk zeker) wel een aanvulling zijn. Hooi en gras zijn veel te eenzijdig.

Magnesium kán helpen, maar zegt vrij weinig.

Ken ook best wat mensen die goede resultaten hebben geboekt met de chillpill.
Even het scherpe randje er af.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Stress verminderen door supplement voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:32

@Cherdenise, dat vind ik ook. Alleen lijkt het me sterk want ze komt uit Sevilla waar de Pre’s toch tot hun 3 jaar vaak tussen de bergen lopen. Heb er al meer van die fokker en die hebben het niet. Heb haar zelfs met haar beste vriendin gekocht samen en die is de rust zelve maar zij niet. Ze vind een uur 7/8 echt meer dan genoeg buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:49

_Zsazsa_ schreef:
@Cherdenise, dat vind ik ook. Alleen lijkt het me sterk want ze komt uit Sevilla waar de Pre’s toch tot hun 3 jaar vaak tussen de bergen lopen. Heb er al meer van die fokker en die hebben het niet. Heb haar zelfs met haar beste vriendin gekocht samen en die is de rust zelve maar zij niet. Ze vind een uur 7/8 echt meer dan genoeg buiten.


Die van mij zou uit Extramadura komen. Maar staat toch ook liever 's nachts binnen hoor. Ik denk ook omdat hij z'n box beschouwd als zijn veilige plekje.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Stress verminderen door supplement voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-20 11:02

Zo eventjes alles bij gelezen. Ik was gisteren te moe om nog te reageren.

Voor degene die vroeg welke afstamming hij heeft:
Zijn vader is: Camus
En moeder is Lajuka

Ik heb dit wel eens opgezocht maar kon er toen niet zoveel over vinden. Maar iemand hier is daar vast beter in dan ik haha!

Ik bedacht me gisteren dat hij sinds hij weer 24/7 buiten staat hij wel een vitamine en mineralen koek krijgt. Hier zitten geloof ik wel wat suikers in. In de winter staat hij overigens overdag buiten en s'nachts binnen. Ik doe hem inderdaad geen plezier met dan dag en nacht buiten staan. Hij valt dan ontzettend af en wordt een zeer zuur paard. Ik vermoed dat hij niet meer liggend wilt slapen dan. Zodra het mooi weer wordt geeft hij zelf aan dat hij niet meer mee naar binnen wilt :+

De eerste stap zal dan dus bloed trekken zijn toch? Ik zal dan ook meteen de situatie uitleggen aan de dierenarts en kijken wat hij ervan zegt en denkt.

Moesten er nog meer mensen zijn die ervaringen hiermee hebben hoor ik het graag!

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:06

Ja al is het een bloedtest wat hierboven al gemeld werd niet altijd bepalend of kloppend.
Maar je hebt wel een idee, je kunt ook je hooi laten testen bij pavo op suikers/eiwitten eventueel.
Maar ik zou ook zeker eens kijken of hij wel goed in de groep ligt en of hij veranderd als je hem savonds binnen zet met een vriendje. Wat dingen uittesten bijv.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:17

Welke koek voer je? Ook daar kunnen ze soms op reageren. Dat is niet zo'n algemene reactie maar ik weet van enkele paarden dat ze er niet fijner door werden. Ga dat even na voor jezelf.

Nee, bloed trekken is niet de heilige graal van alle oplossingen, maar degene die het zo nodig onderuit moeten halen; welk alternatief hebben jullie om het beter te doen?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-20 11:31

_Zsazsa_ schreef:
Ja al is het een bloedtest wat hierboven al gemeld werd niet altijd bepalend of kloppend.
Maar je hebt wel een idee, je kunt ook je hooi laten testen bij pavo op suikers/eiwitten eventueel.
Maar ik zou ook zeker eens kijken of hij wel goed in de groep ligt en of hij veranderd als je hem savonds binnen zet met een vriendje. Wat dingen uittesten bijv.


Ja had het gelezen. Ik ben hier echt een leek in en de mensen waar mijn paard staat ( en trainer) ook.
We hebben inderdaad ook al getest om hem eens met de andere paarden samen te zetten maar dan blijft hij op zijn vriend roepen en springt zelfs over de omheining heen zodat hij weer bij hem staat.. :+ Ook het s'nachts binnen zetten met zijn vriend in de zomer vond hij geen goed idee. Hij heeft de letterlijk de stal afgebroken en de stal eigenaren hebben hem van ellende toen weer buiten gezet. Zoals ik zei hij geeft heel duidelijk aan wanneer hij lekker buiten wilt blijven. Het is en blijft een heel apart paard, ik ben er zo nog geen tweede tegen gekomen haha.

Als het gras langs de weg beweegt bijvoorbeeld is het paniek. Maar vrijdag tijdens de springles vlogen er heel laag vliegtuigen over de piste en ik dacht ohjeee ... En daar geeft hij dan weer geen kick op. We proberen al zoveel mogelijk hetzelfde te houden voor hem omdat we al gemerkt hebben dat veel veranderingen hem geen goed doen. Ik noem hem altijd mijn autist :+

Ik weet op het moment niet meer wat we nog kunnen proberen. Nog even ter aanvulling; Hij wordt regelmatig behandelt door osteopaat en masseur door de spanning die hij opbouwt krijgt hij pijn aan zijn rug, zijn zadel wordt om de paar maanden gecheckt en aangepast opnieuw om zijn rug zo veel mogelijk te ontzien en zijn hoofdstel en bit worden binnenkort nog nagekeken door een bitfitter. Dus dit zouden ook geen factoren moeten zijn die meespelen. Ik denk persoonlijk dat hij het niet zo leuk heeft gehad in het verleden. Hij vindt mannen eng, hij laat zich enkel door mij pakken in de wei en zwepen daar voor ging hij door het lint. Ondertussen is dat al geminderd door het grondwerk dat we doen. Wat ze met hem hebben gedaan ik heb geen idee maar dat het niet goed is gelopen dat is voor ons redelijk duidelijk..

Verder heeft hij wel plezier in het rijden en springen. Als hij balken ziet gaan de oren recht naar voor en wilt hij niets liever dan erover heen vliegen. Dressuur is wat minder zijn ding maar hij doet onwijs zijn best voor me. Het is dus echt als hij iets eng vindt of iets niet begrijpt dat hij in paniek slaat. Ik sla/schop hem niet en we proberen alles met rust op te lossen. Negeren en wat anders doen is meestal de manier waarop we het aanpakken. En natuurlijk belonen als hij het wel goed doet! Maar als hij dan stress opbouwt dan kom ik er niet meer doorheen. Hij begint dan te stuiteren, rond te springen, met zijn hoofd slaan of vertrekt als een malle. Hij reageert dan op niets meer. Blijf het sneu vinden om te zien hoe hij dan in paniek slaat..

Deze info helpt misschien nog wat verder..

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Stress verminderen door supplement voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:44

Heb je wat beeldmateriaal wat je evt (privé) wil delen? Ik werk zelf veel met paarden met spanning, stress en angst, en ik ben heel benieuwd naar wat het paard precies doet in bepaalde omstandigheden.
Bv op de poetsplaats, het opstijgen, het rijden.

Heb wel ideeen, maar ik zou graag eerst weten waar jullie nu staan zeg maar.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:01

ikke schreef:
Welke koek voer je? Ook daar kunnen ze soms op reageren. Dat is niet zo'n algemene reactie maar ik weet van enkele paarden dat ze er niet fijner door werden. Ga dat even na voor jezelf.

Nee, bloed trekken is niet de heilige graal van alle oplossingen, maar degene die het zo nodig onderuit moeten halen; welk alternatief hebben jullie om het beter te doen?



Wauw... Slechte nacht gehad??
:') haphaphap!!!

Er is geen alternatief voor.
En juist omdat niet alles wat uit de bloedtest klopt, tegenover de daadwerkelijke waardes, is het gokken.

Op dingen als glucose, kun je prima prikken, als is dat ook een moment opname en zolang er geen sprake is van insuline problemen, is dat ook niet heilig.

Zelfs al je voer testen op alle vitamines en mineralen én alles er op uit stippelen is niet heilig.

Want...
Een verstoorde darmflora maakt het mogelijk lastig om de goede stoffen op te nemen uit het voer!!

Wat is dan een alternatief?
Kijken naar een natuurlijk rantsoen, wat het paard van oorsprong gewend is.

Dus niet alleen hooi, gras, stro en een vitamine korrel.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Rubio

Berichten: 998
Geregistreerd: 22-04-11

Re: Stress verminderen door supplement voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:20

Mocht je toch een supplement willen proberen, ik heb zelf goede ervaring met Zzen van Audevard. Dit heb ik mijn paard afgelopen winter gegeven tijdens het opbouwen na een peesblessure. Ook in overleg met de DA. Het haalde zeker de scherpe kantjes er vanaf, maar het werd geen dooie. Helaas liep hij in januari weer een nieuwe blessure op vlak boven de oude. Toen waren we weer terug bij af en omdat hij toen alleen maar weer mocht stappen en het elke keer zo hard stormde, was de Zzen niet meer voldoende. Later, nadat de Zzen op was ben ik overgegaan op Puur Rust en dit werkte ook goed. Die vond ik wat makkelijker in gebruik omdat die in poeder vorm is dat gaat niet zo plakken als je de dag van te voren het voer klaarzet.

Rubio: B+20, L1+14, L2+23, M1+21, M2+14
Domino: B+4

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:42

Ik ben 2 jaar geleden met mijn super sensibele ruin grondwerk gaan doen. En heb een tijdje terug de online training TRT-Methode aangeschaft, pakt hij ook heel goed op. Nu gaat hij, ipv in de paniekmodus gaan, meer op onderzoek uit en dingen onderzoeken en bij hele enge dingen laat hij uit zich zelf al de hals zakken om rust te zoeken :D .
Ook heb ik een tijdje de Infocus van de Paardendrogist gegeven, is geen wondermiddel, maar haalt zeker de scherpe randjes eraf.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-20 17:52

Bedankt iedereen! Heel fijn dit!
Grondwerk zijn we inderdaad mee bezig maar ik ben hier ook nog nieuw in. Heb een vriendin die gelukkig wel weet waar ze het over heeft en zij komt me les geven! Ik ga hier uiteraard lekker mee verder!
Ik ga eens vragen of ze de TRT methode kent!

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Stress verminderen door supplement voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-20 11:39

Als het goed is komt de dierenarts straks bloed prikken. Het leek hem ook een goed idee om mits geen tekorten een supplement bij te geven. Ben benieuwd wat zijn bloed ons verteld!

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: For_Que en 6 bezoekers