Hooi vervanging en supplementen chronisch hoestend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zelda3000
Berichten: 12
Geregistreerd: 24-06-17

Hooi vervanging en supplementen chronisch hoestend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 12:40

Hallo,

Ik heb een paard die chronisch doet hoesten, het is meer en deels af en toe een hoestje als je begint met rijden of als het erg stoffig is meer niet.
Nu heeft hij af en toe dat het toch wel stukken erger word dan alleen dat en gaat het over naar constant hoesten met dikke witte slijm en snot wat loskomt.
Nu sta ik op een HIT actief stal, dus hij staat 24/7 buiten, het enigste nadeel is dat ik hem dus geen nat hooi kan geven omdat hij een paar keer per dag zelf hooi gaat eten in het hooigebied waar dus ook alle andere paarden hooi eten.
Nu was ik aan het denken om misschien het hooi te minderen, dus dat ie nog maar 1 uurtje per dag kan eten ofzo en zelf met een andere ruwvoer wat wel geschikt is voor paarden met luchtweg problemen bij te voeren.
Nu weet ik alleen totaal niet wat een goede hooi vervanger is.
Kuil en voordroog gaat helaas niet.
Wie weet een goede hooi vervanger voor een 18 jarige Quarter ruin die nog best veel werk verricht.

Daarbij ben ik ook opzoek naar goede supplement(en) om te geven.
Was aan het denken voor NAF respiratior 5 star.
Maar dit is helaas niet goedkoop 1kg €70, dus misschien heeft iemand ervaring ermee of andere middelen wat goed helpen?

Alvast bedankt!!!

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Hooi vervanging en supplementen chronisch hoestend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:44

Goed luchtweg supplement: Audevard balsamic air vloeistof of de Controle korrels.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:06

Als je zelf bij kan voeren dan is het voordroog van Hippo Fourage van Jowadel ontzettend mooi.
Gegarandeerd stofvrij en rijker aan voedingsstoffen dus niet teveel van geven, mooi langstengelig, ruikt heerlijk en zit in pakken vacuüm van 20 kg.
Ik voer dit op de meerdaagse wedstrijden. Ze vinden het heerlijk en heel mooi spul.
Je hebt ook nog de hippo hay, maar met luchtweg problemen zou ik de fourage pakken.
https://www.vanderbauwhede.eu/paard/jow ... oogd-gras/

Jopack heeft het ook maar daar geen ervaring mee.

Anders zou je eventueel nog iets van ruwvoer vervanger kunnen geven zoals seniores priores.

Qua supplementen kan ik ook zeker Audevard Balsamic Air aanraden. Top product.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9320
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hooi vervanging en supplementen chronisch hoestend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:14

De EWALIA Airway Respiratory Care Liquid kan echt zeer goed zijn!
Meerdere mensen over gehoord die hier echt goede resultaten mee geboekt hebben.
Bevatten geen conserveringsmiddelen puur op de natuurlijke basis van kruiden gebaseerd en het ruikt ook nog eens heerlijk.
Aangeraden wordt kuur van 3 tot 6 weken en dan even stoppen.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:16

maar nou weet ik niet of ik het goed. snap hoor :o

als hij nog maar 1 uur daar hooi kan eten en je wil hem zelf gaan bijvoeren met wat anders..
dan moet je heel wat uren op die stal zijn of hem apart zetten?
hij moet liefst wel zo lang mogelijk kunnen kauwen in verband met maagproblemen.
je kunt niet wat geven waar hij tien minuten van eet en vervolgens je paard een halve dag zonder eten laten staan toch
dan kun je net zo goed wel nat hooi gaan geven lijkt me?
voordroog is vaak toch een hele goede oplossing en ja dat is ook nog vaak lager in suikers dan hooi.
dat is echt een kwestie van laten testen zodat je weet wat er in zit.

hier een pony met copd die het super goed doet op voordroog.
kwa supplement doet zwarte kummel het hier erg goed als ondersteuning :j

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:21

Ik heb een tijdje jopack horsedinner gevoerd voordat ik overschakelde op een hooistomer. Beviel prima maar is erg rijk en volgens mijn dierenarts niet echt geschikt om permanent te voeren.

Qua supplementen doet de Balsamic air hier ook veel goeds. Heb hem ook een tijdje op de control gehad maar dat is inmiddels niet meer nodig.

Popstra
Berichten: 13744
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hooi vervanging en supplementen chronisch hoestend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:38

Dan moet je wel de balsamic air korrels voeren. Het vloeistof is meer om mee te vernevelen. Dat is te sterk om over voer te doen.

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:51

Popstra schreef:
Dan moet je wel de balsamic air korrels voeren. Het vloeistof is meer om mee te vernevelen. Dat is te sterk om over voer te doen.



Nee hoor. De air vloeistof kan gewoon over het voer. Staat ook duidelijk bij de beschrijving. Het kan inderdaad ook verneveld worden. De control heeft een heel andere samenstelling en ook een ander doel.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:21


Popstra
Berichten: 13744
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:17

lianne125 schreef:
Popstra schreef:
Dan moet je wel de balsamic air korrels voeren. Het vloeistof is meer om mee te vernevelen. Dat is te sterk om over voer te doen.



Nee hoor. De air vloeistof kan gewoon over het voer. Staat ook duidelijk bij de beschrijving. Het kan inderdaad ook verneveld worden. De control heeft een heel andere samenstelling en ook een ander doel.

Klopt maar het geeft alleen maar een sterk aroma zodat het paard vrijer gaat ademen voor zeer korte duur namelijk tijdens het eten. Het verdwijnt de slokdarm in en verder doet het niks meer. Dan kun je beter er alleen mee vernevelen want dan gaat het via de luchtpijp naar de longen.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:40

Als ze hier hoesten/kuchen is het met enkele dagen balsamic air voeren weg, werkt super.
Idd gewoon over het voer of door de slobber.
De balsamic air wel altijd in huis voor het geval dat.

Maar het zijn beide idd andere producten met andere samenstelling.
De control meer voor de lange duur en de air meer als kuurtje.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 24-05-20 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Hooi vervanging en supplementen chronisch hoestend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:41

Ik heb hier pas een poos wiesencobs van Marshall gevoerd