Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 17:12

Hi!


Ik krijg een beetje de indruk dat ik op een onmogelijke zoektocht ben gestuurd, ik zit met het volgende probleem: ik heb 2 paarden die behoorlijk wat eten weg krijgen, zij staan nu op gras en voorlopig kan dat nog wel een weekje, maar daarna denk ik dat ze de wei zo goed als kaal hebben.

2 jaar geleden hebben ze een tijd voordroog gekregen in plaats van hooi en heeft de jongste zijn hele achterbenen open geschuurd en -gebeten. Ben er toen van uit gegaan dat dat door het voordroog kwam, terug hooi gegeven en het is ook niet meer terug gekomen.

Nu staan ze thuis en heb ik geen plek om open pakken hooi droog te leggen. Leg ik het in de wei met een blauw zeil er over, dan moet ik een stroomdraad spannen welke ze ongeveer 5 dagen laten staan voor ze hem kapot maken (Duke is daar een meester in). Aan het huis kan niet, we hebben een zaak met terras en dat kan ik niet maken. Naja, zo lang we de tent toch gesloten moeten houden owv corona zou het nog best kunnen bedenk ik me nu :+

Dus ik kwam op het briljante idee om gewikkelde pakken droog hooi te gaan zoeken. Want volgens iedereen hier zou dat bestaan! Maar ik vind dat dus NERGENS. En elke hooiboer die ik bel of aanspreek zegt me dat het niet bestaat. Enkel voordroog wordt gewikkeld. "Ja maar dat van ons is zo droog, dat zit eigenlijk tussen voordroog en hooi in." Ja.. niet helemaal wat ik vroeg.

Ik heb er eerlijk gezegd niet genoeg verstand van en geloof ook maar wat me verteld wordt, kan me best indenken dat je hooi niet kunt inpakken ivm warmte? Maar als ik in noodgevallen een pak hooi haal bij de dierenspeciaalzaak (die natuurlijk ****duur is), zit dat wél in plastic :o? En dat is effectief kurkdroog. Alsook dat van de cavia's overigens :')

Is dat dan echt niet te vinden? Ik ga geen grote investeringen doen om dat hooi op te slaan, over een paar maanden is de wei verkocht en moet ik er toch weg maar zou ze graag wel nog hier houden zolang het kan. Als ik niks anders kan vinden dan moeten ze terug naar stal en ik vind het toch wel erg gezellig met mijn beestjes hier.

Ideaal zou zijn: grote pakken gewikkeld hooi, maar als ik genoegen moet nemen met kleine pakjes dan moet dat maar

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:15

Veel mensen noemen erg droge voordroog ingepakt hooi. Echt hooi dat in een later stadium wordt ingepakt bestaat volgens mij niet. Je zou zeer droge voordroog kunnen proberen?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:19

Er is een simpele, maar wel dure oplossing. Je koopt grote pakken hooi, laat die thuis bezorgen, zorgt dat de loonwerker er op dat moment is met de wikkelaar, en laat ze ter plekke wikkelen. Voilà, je hebt ingepakt hooi. Kost je per pak tussen de 15 en 20 euro.
Of daar geen condens in gaat optreden durf ik je niet te voorspellen, en of je niet tóch alsnog een onvolledig fermentatieproces krijgt, ook niet.
Aan de andere kant, hooipakken onder een dekzeil geeft ook condens, dus dat zou niet zo dramatisch moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 29-03-20 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:20

Officieel is dat voordroog, maar soms is voordroog zo droog dat het eigenlijk gewoon hooi in plastic is.
Wij hebben dat dit jaar. Het maakt dan ook niet uit hoe lang je met een pak doet.
Ik denk dat ze vooraf nooit 100% zeker kunnen zeggen hoe droog het exact is, tenzij je die industrieel gemaakte kleine pakjes neemt.
Wat je zou kunnen doen is bestellen van een lot waarvan al gevoerd wordt. Daarvan weet je leverancier dan wel hoe droog het is.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:22

ik liet hooi altijd wikkelen omdat ik geen opslag had. Dus ja gewikkeld hooi is er inderdaad.

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:25

kijk eens naar midi balen horsemaster hooi, zit in plastic.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:28

In theorie heb je 2 soorten gewikkeld ruwvoer: voordroog en balenhooi.
Voordroog is nat (uit m'n hoofd 30-35% droge stof gehalte)
Balenhooi zit tussen hooi en voordroog in (heeft zo uit m'n hoofd een droge stof gehalte van 50-55%).
De meeste boeren die je spreekt zullen het idd over balenhooi hebben.

Echt droog hooi (DS gehalte 85%) heb ik nog nooit ingewikkeld geweten. En kan volgens mij ook niet omdat je een anaeroob milieu krijgt waardoor er toch een fermentatieproces optreed.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:41

Luca03 schreef:
In theorie heb je 2 soorten gewikkeld ruwvoer: voordroog en balenhooi.
Voordroog is nat (uit m'n hoofd 30-35% droge stof gehalte)
Balenhooi zit tussen hooi en voordroog in (heeft zo uit m'n hoofd een droge stof gehalte van 50-55%).
De meeste boeren die je spreekt zullen het idd over balenhooi hebben.

Echt droog hooi (DS gehalte 85%) heb ik nog nooit ingewikkeld geweten. En kan volgens mij ook niet omdat je een anaeroob milieu krijgt waardoor er toch een fermentatieproces optreed.


Je hebt kuilbalen (koeienkuil), tussen de 30-50% droge stof
Natte voordroog (schapenkuil) tussen de 50-65% droge stof
Echte voordroog (paardenkuil) tussen de 65-80% droge stof
Gewikkel hooi tussen de 80-90% droge stof.
Touwtjeshooi zit meestal tussen de 83-85% droge stof.

Gewikkeld hooi is zeldzaam, maar we hebben het wel eens gehad (inclusief onderzoek met 87% droge stof). Je komt al snel op kunstmatig gedroogd hooi uit. Het nadeel van kunstmatig gedroogd hooi (dat is trouwens hooi dat met ventilatoren binnen gedroogd is, dus niet op het land) is dat het vrijwel altijd gehakseld is en in ieder geval altijd duurder. Reken op 0.50€/kg, als je het daar al mee haalt.

Mocht dat voor jou een serieuze optie zijn, dan is bijvoorbeeld hartog compact gras een optie. Of Jopack TopHay XL (niet gehakseld overigens).
https://www.nachtergaeledier-tuin.be/nl ... y-xl-hooi/

Maar eigenlijk heb je iets van een schuurtje nodig, al kan je er zelfs maar 2 pallets opslaan (dus 1m breed x 2.40 lang x 2m hoog).

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:47

Er bestaat ook Hartog compact gras en bij de Welkoop verkopen ze ook hooi in plastic(is wel prijzig,maar wel echt hooi)

rocky_1995

Berichten: 655
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:49

Ik heb pas toevallig een advertentie voorbij zien komen, dat een stuk of 6 baaltjes hogedruk hooi ingewikkeld waren in folie. Het bestaat dus wel, maar ik betwijfel of je dan niet alsnog een fermentatieproces krijgt net als voordroog i.v.m. het plastic wat je eromheen doet.
Laatst bijgewerkt door rocky_1995 op 29-03-20 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:50

Het bestaat wel, wij laten het zelf ook wikkelen en hebben nu heel mooi droog hooi uit een gewikkeld pak.

Weet dat er wel koeienboeren zijn met gewikkelde pakken die tegen de 80% ds aanzitten. Alle koeienboeren laten hun kuilen/balen bemonsteren dus misschien eens daar navragen of ze balen hebben boven de 80% ds?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:01

Ik kan er volgend jaar aanraken, maar mijn boer waar ik hooi koop zal gewoon grote balen hooi maken voor me, en die inwikkelen.
Er zal sowieso wel iets van fermentatie opzitten, sowieso heb je dat met plastic er rond.

Ik heb ook geen opslag maar haal om de 2 weken 20 kleine baaltjes hooi met mijn aanhangertje. Zeil erover en dat werkt prima.

tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:29

Zoiets, 12 of 14 kleine pakjes bundelen? Meen van dit bedrijf begrepen te hebben dat ze grote bundelen eventueel ook kunnen wikkelen.

https://www.facebook.com/18302680205511 ... /?vh=e&d=n

Vriendin van mij laat kleine hooi pakjes in folie wikkelen.
Zij laat dit doen vanwege stofallergie van een van haar paarden.
Pakjes zijn erg lastig te hanteren omdat je geen grip hebt en het is kostbaar grapje.

Kleine baaltje in folie is weinig goedkoper om te wikkelen dan een grote baal.
Haar loonwerker heeft mini wikkelaar.

Natasjaa

Berichten: 2762
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Groningen > Crokydoos nr 88

Re: Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:32

Bestaat zeker wel, voer het al 3 winters inmiddels haha. Regel t zelf niet, dus weet niets over leveranciers ofzo, sorry

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:40

word even zoeken.
kijk ook even op marktplaats.
ik heb een aantal pakken er bij gehad van jaar 2e snee wat echt hooi leek.
was heel mooi droog spul.
eventueel zet je een oproepje op marktplaat met wat je zoekt.
mocht iemand hooi in plastic hebben dan krijg je hopelijk wel bericht

Isabelle_H
Berichten: 77
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:11

Wat je misschien ook kunt overwegen is om een oude trailer te kopen waar je of kleine pakjes hooi of misschien wel 2 grote pakken hooi in kwijt kan. Dan ligt het droog en hoeft het dus niet gewikkeld te zijn, je paarden hebben hooi ipv voordroog en als je wei verkocht is dan zet je de oude trailer weer op marktplaats en zul je er ongeveer hetzelfde geld voor terug krijgen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 19:22

Op dit moment geen werk en dus geen extra budget om opslag of trailer te zoeken (ik hou die reserve liever achter de hand aangezien we wss in april ook niet terug open mogen). Marktplaats is geen optie omdat ik de grens niet over mag :( tweedehands.be heb ik nagekeken en daar zie ik alleen voordroog, heb wel deze mensen gecontacteerd voor de zekerheid maar daar kwam alleen uit dat mijn paard wel ergens anders jeuk van kreeg en ik prima voordroog kon voeren want hun deden het ook haha.

Van wat ik begrijp kan het dus maar wordt het een prijzig grapje, dan kan ik net zo goed het dure hooi van de dierenspeciaalzaak nemen volgens mij... daar betaal ik tussen de 7-8€ voor een pak van ongeveer 13kg. Ik krijg net antwoord van iemand die van dat droge voordroog heeft zoals jullie omschrijven en daar mag ik deze week eens naar een open pak gaan kijken, mijn vriend gaat mee die heeft daar meer verstand van.

Zij verkocht toevallig ook kleine pakjes gewikkeld hooi maar dus ook 7,80 per pak.

Hoe zit het als ik een groot pak van dat droge voordroog zou nemen, binnen welke termijn moet dat op geraken?
Dan zou ik eerst een klein pak proberen en Duke zijn benen in de gaten houden

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:40

Zolang het niet warm wordt is mijn ervaring een week of 3 met 75+% droge stof

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:44

Ons voordroog is gehooid in die week dat het 40 graden was, de boer durfde het zo heet overdag niet te wikkelen dus heeft het nog een dag langer laten liggen. Droge stof gehalte is 88 of 90% dacht ik, dus echt kurkdroog.
Maar blijkbaar heet dit toch voordroog omdat het nu eenmaal in plastic is gewikkeld.

Dus misschien zoiets zoeken?

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:45

Hier ligt die ook 3 a 4 weken open. Zelfs met de temperaturen van afgelopen weken.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:30

Wij maken het. Gaat er als hooi in en komt er als hooi uit. Je kunt het ook rustig uitpakken en weer op de stapel gooien en het gaat niet broeien. Ik vind het ideaal, verkopen het veel aan paardenmensen zonder buiten opslag

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:42

Wij hebben voordroog biologisch hooi (dus van onbemest land) wij dachten dat dit kuil zou worden maar het is zo droog en zo mooi dat het net hooi is. Het is wel heftiger dan hooi. Maar kan het mijn paarden met een gerust hart voeren

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:52

In de categorie baaltjes hooi in plastic. Jopack tophay. Best aan de prijs, maar netjes verpakt. Een beetje de xxl versie van hooi wat je voor je konijn zou kopen. 18kg pakken zijn het.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:24

Wij maken het ook voor onze 2 paarden. Maar we laten het zelfs nog net iets langer drogen. Laten het door de loonwerker in grote balen wikkelen, deze grote balen laten we in 3 delen persen. Paarden doen net een week met 1 deel, onze kalveren voeren we er ook van, die doen 2 weken met 1 deel. En zo zijn de balen nog op hanteerbare grootte. Hooi is perfect, goed droog en goed verpakt blijft het prima. We bewaren het buiten, omdat we het zat werden om zo veel te sjouwen op en van de hooizolder met kleine baaltjes is dit de perfecte oplossing.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Bestaat dit: gewikkeld hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:40

Ik koop van die grote ronde balen hooi bij iemand! Ja het is echt hooi en ruikt naar dat lekkere kruiden hooi voor knaagdieren <3 Laatst zei de boer waar ik het haal dat ze het later ook nog voor me konden inpakken als ik dat wou, dus het bestaat:D