Glucosamine, chondroïtine, msm en hyaluronzuur supplementen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Glucosamine, chondroïtine, msm en hyaluronzuur supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 18:13

Mijn pony heeft meerdere problemen en de Raaphorst zegt dat Cavalor Artitec goed voor hem zou kunnen zijn. Stroperig, zoet mengsel met glucosamine, chondroïtine, msm en hyaluronzuur. In "bewezen" hoeveelheden tov elkaar. Nu was dat in mijn herinnering (langere tijd geleden 1 flacon geprobeerd maar 124 euro voor 2 liter) maar een klein onderzoek wat ik zelf niet mega representatief vond maar vooruit.

Nu zijn er zoveel produkten op de markt met één of meerdere van deze stoffen erin, maar allemaal in verschillende hoeveelheden, ik zie door de bomen het bos niet meer.
Allerlei glucosamine produkten met dit of dat erin, of dit of dat juist niet erin en allemaal claimen ze geweldig te zijn :D

Omdat ik de Artitec toch wat prijzig vind en lijkt me niet goed voor HB- gevoelige pony zoek ik iets anders.
Maar welke hoeveelheden moeten er dan inzitten? Is hoe meer erin zit per definitie beter?

Bv de Equiflexion lijkt me wel wat maar er lijkt maar weinig in te zitten van Hyaluronzuur en vraag me dan af of dat überhaupt wel effect heeft?

Is er iemand die meer weet over benodigde hoeveelheden van deze stoffen of is het gewoon een kwestie van uitproberen?

Welke producten zijn er nog meer, wie heeft ergens ervaring mee wat deze 4 ingrediënten bevat?

Alvast super bedankt!
Laatst bijgewerkt door IngridM op 09-12-19 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Glucosamine, chondroïtine, msm en hyaluronzuur supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:22

Voor zover ik weet is alleen de werking van MSM en glucosamine bewezen echter, het kan verbépaasei geven. Indien iets echt stuk is repareer je het er niet mee ;-)
Ik hoor goede verhalen over de Pharmahorse glucosamine en MSM mix, sowieso een producent die hoge (humane) kwaliteit voert.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:23

Ik ben heel tevreden over die van pharmahorse

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:28

Equine America Glucosamine 12,000 Plus MSM & HA

https://www.agradi.nl/equine-america-gl ... ct-reviews

Ik ben zeer tevreden over dit. Vanaf september begonnen met geven en dit jaar komt hij niet stijf zijn stal uit en met rijden is hij soepel.

Ben zeer tevreden over deze vorm van glucosamine

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Glucosamine, chondroïtine, msm en hyaluronzuur supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 18:39

Wildgirl uiteraard begrijp ik dat wat kapot is niet opeens weer heel is, het gaat puur om de ondersteuning :-)

Stephanie, bedankt voor je tip, er zit echter bijna net zoveel dextrose in als glucosamine :-)

Het gaat me echt om de combi van deze 4 produkten he, niet om alleen glucosamine :-)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Glucosamine, chondroïtine, msm en hyaluronzuur supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 21:02

Aanvullende vraag: ik kan het nergens vinden helaas: hoeveel chondroïtine en hyaluronzuur zou er nodig zijn om het werkzaam te laten zijn?
In een dagdosis equiflexion bv zit maar 0,157 gram Chondroïtine en maar 0,009 gram Hyaluronzuur. Heeft dat überhaupt wel effect?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Glucosamine, chondroïtine, msm en hyaluronzuur supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:14

Artrohorse Forte! Zeer tevreden over. Mooi puur product. :j

kimmie261

Berichten: 19213
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:16


Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:22

ik voer arti gold van global medics, is ook duur, maar wel heel compleet en bevat de makkelijker opneembare versies (sulfaat) van chondroitine en glucosamine, plus MSM, vit E, hyaluronzuur en collageen type II. Deze versie bevat echter ook een klein beetje duivelsklauw, wat doping positief test. Als je wedstrijd rijdt, kan je dus beter arti sport kiezen, waar geen duivelsklauw in zit.

verde is https://www.glucoplaza.nl/ vrij goedkoop, maar die had toen ik er bestelde geen versie waar ook hyaluronzuur en collageen bij in zat.
Laatst bijgewerkt door Jade op 09-12-19 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:29

Horseflex heeft glucosamine en msm los zonder toevoegingen en ook een product met glucosamine, chrondroitine en msm samen zonder suikers. Verhoudingen weet ik zo niet. Maar als het wat is mis je er nog maar 1. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:12

IngridM schreef:
Aanvullende vraag: ik kan het nergens vinden helaas: hoeveel chondroïtine en hyaluronzuur zou er nodig zijn om het werkzaam te laten zijn?
In een dagdosis equiflexion bv zit maar 0,157 gram Chondroïtine en maar 0,009 gram Hyaluronzuur. Heeft dat überhaupt wel effect?


Ik ben zeer tevreden over de equiflexion. Mijn pony is een stuk losser/fijner in z'n lijf geworden. Ik zie effect maar ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat dit het eerste supplement is wat ik geef voor gewrichtsstijfheid/artrose.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Glucosamine, chondroïtine, msm en hyaluronzuur supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:27

Naf superflex?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:17

Kijk anders even in het artrose topic, daar staan vast nog wel tips in.
[BEH] [INFO] artrose

Ik heb destijds eens opgezocht hoeveel hyaluronzuur er in producten zit. Dit was toen het lijstje wat ik heb gemaakt ( was in 2014, dus er is vast wel wat veranderd ) :

Maris schreef:
De lijst met de producten met hyaluronzuur uit het HK topic van artrose hoort eigenlijk ook wel hier thuis. Dus mensen die nog meer producten ermee weten, vul de lijst dan ajb aan !
Maris schreef:
Misschien kunnen we er eens een lijstje van maken ? Supplementen met HA ?
- cortaflex - ? HA
- NAF superflex - 9 mg HA
- Grand HA van Grand Meadows - 300 mg HA
- Mobility van Pavo - 125 mg HA
- Flexijoint van Equimins - 60 mg HA
- Equiflex HA liquid - eerst 600 mg, later onderhoud 300 mg HA
- ekyflex ( via de da ) - 85 mg HA
+ equine america HA solution - ? HA = cortaflex ! Geen dosering HA van te vinden
+ arthri- aid van nutri science - 125 mg HA Link http://www.nutri-science.nl/NL/gewricht ... riaid.html

Er zijn ook nog meer producten met HA hoor ! Misschien dat anderen dit lijstje kunnen aanvullen ?

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:28

Wat voor de ene paard werkt hoeft voor het andere niks te doen. Dat is het lastige van supplementen. Je moet het zowiezo zeker 3 maanden geven wil je verandering zien.

Ik gaf zelf altijd chlucosamine maar ik had evengoed paarden die ondanks jaren gebruik last van gewrichtjes kregen en die ingespoten werden door de arts. Ben daarom gestopt met al die dure suplementen. Hyarulon werkt ook alleen maar als het direct op de plaatst waar nodig ingebracht word. Werkt helemaal niet als dit oraal toegediend word.
Ik blijf er van overtuigd dat naast training vrije beweging het belangrijkste is om de boel soepel te houden

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 14:04

Saaams schreef:
Naf superflex?


Is inderdaad 1 waar mijn oog op gevallen was, eigenlijk zo'n beetje dezelfde samenstelling als de Equiflexion van de Paardendrogist.
Zit ook heel erg weinig chondroïtine in. Geen idee of dat dan werking heeft; 157 MG (0.157 gram) per dosering.
Weet iemand dat? Heb je daar wel wat aan.

De chondroïtine lijkt me belangrijker dan het hyaluronzuur eigenlijk.

Iedereen bedankt voor de overige opties! Sommigen vallen al af doordat er duivelsklauw in zit (maagpatiënt) en anderen omdat er collageen in zit (dan staan we continu achterstevoren :D )
Ik ga op gemak alles bekijken.

Maar ben nu eigenlijk meest benieuwd naar de hoeveelheden chondroitine; of de aanwezigheid van 0,157 gram per dosering wel nut heeft of het alleen mooi staat in het ingrediënten lijstje)........ :D

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Glucosamine, chondroïtine, msm en hyaluronzuur supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:19

Ik heb Articulan van de dierenarts.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 14:24

Glucosan van Phytovet:

Samenstelling per kg:
Chondroïtinesulfaat 80000mg
Glucosaminesulfaat 420000mg
MSM 200000mg
Plantenpoeders 2400000mg

Analyse:
ruw eiwit 19,99% - Ruw vet 1,11% - Ruwe celstof 3,40% - Ruwe as 12,46% - Natrium 0,64%

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 15:08

Ik weet niet of de hoeveelheid chondroitine zo belangrijk is. Is het niet zo dat chondroitine de werking van glucosamine verbetert ? Dus dat de hoeveelheid glucosamine belangrijker is.
Plus , in een boek wat ik heb over paardenvoeding van dr Kellon staat : eerst beginnen met een supplement met glucosamine ( en chondroitine en/of msm ), werkt dat niet (meer ) voldoende da overgaan op een supplement met hyaluronzuur (HA = hyaluronic acid ) erin. Supplementen met HA erin zijn vaak wel een stuk duurder, maar kunnen een stuk effectiever zijn. In boek staat dat HA vaak al na een paar weken verschil geeft.

IngridM, geef je je pony nu al een glucosamine product ( dus zonder HA ) ?

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Glucosamine, chondroïtine, msm en hyaluronzuur supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:21

Hier ook fan van artrohorse forte van glucoplaza.

Van mijn dierenarts kreeg ik het advies om synovium motion jmt te geven. Gezien dit vrij duur was ben ik op zoek gegaan naar een alternatief met dezelfde hoeveelheid werkzame stof. Artrohorse forte komt heel erg in de buurt en heeft zelfs nog extra waardevolle toevoegingen terwijl het een stuk goedkoper is :)

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:11

Ik slik zelf een supplement met glucosamine, chondroitine, MSN, collageen type 2 en hyaluronzuur. Heb er SUPER VEEL baat bij! Kost €0,80 per dag, 3 echt grote tabletten. (waar ik aan het begin best moeite mee had... :j )

Bij mensen geldt dat een effect van glucosamine gezien wordt bij 1500 mg per dag, genomen op 1 moment. Vraag me af hoeveel een paard moet hebben voor een effect?

Ik kies bewust voor een supplement met Glucosamine-HCL en niet met glucosaminesulfaat. Ze hebben dezelfde biologische beschikbaarheid en zijn even werkzaam. Glucosamine-HCL bevat echter 32% méér zuivere glucosamine en is ook uit plantaardige bron verkrijgbaar (door fermentatie van dextrose verkregen uit maïs). Dit elimineert het risico op allergische reacties, wat een belangrijk voordeel is ten opzichte van glucosamine die uit schaaldierafval wordt geproduceerd. Om deze redenen is glucosamine-HCL te prefereren boven glucosaminesulfaat.NaCL, mits van hoogwaardige farmaceutische kwaliteit én mits van plantaardige oorsprong. De derde vorm die veel wordt gebruikt, is glucosaminesulfaat.2KCL. Het lage gehalte aan glucosamine én de doorgaans twijfelachtige kwaliteit maken dit de minst geschikte vorm.

Maar natuurlijk.... Glucosamine-HCL is wel een stuk prijziger dan de andere vormen.

De adviesdosering van chondroitine voor mensen is tussen de 800 en 1200 mg per dag. Ondanks de grootte van het molecuul is de opname in het lichaam goed mogelijk. Hierbij heb je per lichaamsgewicht van ongeveer 70 kg een dagdosering nodig van ongeveer 1200-1500 mg chondroïtine voor een effectieve opname.

Maar ik waal een beetje af.

Ik denk dat een combiproduct goed werkt, zo doe je op alle mogelijke gebieden een bijdrage leveren en is de kans op succes het grootst. Verder eerst uitzoeken welke hoeveelheid effect heeft bij paarden en kijken welke vorm je jouw paard wil geven.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 15:01

Volgens mij, uit mijn hoofd, is voor paarden 10 gram glucosamine de aanbevolen hoeveelheid.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Glucosamine, chondroïtine, msm en hyaluronzuur supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:43

Misschien is dit wat voor alf?
https://www.makana.de/pferd/anwendungsg ... ose?c=1453
Van de combi’s heb ik niet zoveel verstand maar heb mijn fjord jaren lang alleen de msm versie gegeven en deed het er goed op.

Wat heeft hij nu precies of is het echt van alles wat?
Ik gebruik sinds een tijdje nu CBD olie voor mn hondje waarvan ik niet weet wat ze heeft maar die wel lichamelijke ongemakken heeft en ik heb al zoooveeeel geprobeerd en ze springt zelf weer dat we echt dachten huh?
Maar goed ik opper maar iets :o

welmoed__

Berichten: 6564
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Glucosamine, chondroïtine, msm en hyaluronzuur supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:46

En de equiflex mobility van Audevard?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 17:50

Wauw super bedankt iedereen!!

Die van glucoplaza had ik ook al gespot maar daar zit collageen in. Nu weet ik nog van het voer Care4life van Pavo dat daar collageen in zat en ik heb de koelste pony die er is maar toen stonden we continu achterstevoren. Ik lees dat ook bij pavo mobility bij de ervaringen. Daar wordt ook de collageen genoemd als oorzaak.

Raaphorst adviseert dus de Cavalor Artitec en de andere arts (toevallig bij 2 geweest voor zelfde probleem) adviseert glucosamine met chondroïtine maar hij heeft geen idee van de gewenste hoeveelheden die dan in een produkt zouden moeten zitten.

Maris, als dat zou kloppen zit er in veel produkten te weinig vermoed ik.

Ik ga alles op gemak bekijken.

Hij krijgt dus al heel lang Jointpower van Horseflex maar ik ging twijfelen of ik niet beter iets kan geven met hyaluronzuur. Vloeibaar is ook wel handiger.......

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 17:54

Zit te denken: Omdat ik graag iets geef wat vloeibaar is moet ik misschien gewoon maar iets gaan proberen, ook al heeft het niet de gewenste hoeveelheden produkt erin. Als hij het daar ook goed op doet ..... en zo niet kan ik altijd weer iets anders proberen.
Ik zit nu op de mg alles na te rekenen maar ja, zoals iemand ook al opmerkte; het ene produkt helpt wel bij de ene pony en niet bij de andere.....

Mogelijk win ik morgen wel de Equiflexion met mijn gedichtje bij de paardendrogist :D