Voedingsadvies trager paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Re: Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 00:37

Afbeelding
Voor de beeldvorming, het gaat om het rechter paard

Anoniem

Re: Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:39

Wat een leuk span zo samen. <3
Zijn het volle broers?

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 00:43

xyzutu2 schreef:
Vaak is dit alleen te zien als ze aan het werk gezet worden en ze dus tegen de spierproblemen/pijn aan lopen. In hun vrije tijd lopen ze in hun eigen houdinkje en is de belasting dus veel minder zwaar voor ze. Vaak doen dat soort paarden het zelfs als ze symptomatisch zijn (de symptomen komen in vlagen en zijn niet altijd even sterk aanwezig) in hun vrije tijd vrij aardig en loop je pas tegen traagheid, stijfheid, zwaar op de hand worden enzovoorts aan als je gaat rijden, longeren, galopperen, over balkjes draven, achterwaarts vraagt en dat soort dingen die om meer kracht en coordinatie vragen.

Het zou heel goed kunnen dat je paard het helemaal niet heeft, maar aangezien je toch al in het medische circuit zit met hem kun je die test er vrij makkelijk even bij doen als de dierenarts toch langskomt. En goed nieuws is altijd welkom! :)


Bedankt voor je uitgebreide antwoord en advies, ga het zeker bespreken met de dierenarts als hij weer komt voor bloedonderzoek. Hij is dus wel heel soepel in zijn lijf, loopt ook een nette M proef en is goed wendbaar en op het achterbeen te zetten maar mist vooral die Go zegmaar...

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 00:44

xyzutu2 schreef:
Wat een leuk span zo samen. <3
Zijn het volle broers?

Dankjewel, zelfde vader (Irish cob) maar andere moeder (wel beide Fries). Ze schelen 15 dagen en zijn samen opgegroeid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 01:00

hexodrien schreef:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en advies, ga het zeker bespreken met de dierenarts als hij weer komt voor bloedonderzoek. Hij is dus wel heel soepel in zijn lijf, loopt ook een nette M proef en is goed wendbaar en op het achterbeen te zetten maar mist vooral die Go zegmaar...


Op zich klinkt dat laatste stukje alsof die missende go mogelijk toch vooral oververmoeidheid is. Wel de skills maar niet de power, om het even zo te zeggen. Terwijl PSSM paarden tijdens een symptomatische periode allebei missen.
Ik zou hem sowieso als hij bij jullie is echt even de kans geven om bij te komen en niet meteen door te rijden. Veel Tinkers die ik getraind heb zijn namelijk een ster in afstompen in manege-achtige situaties wat ze heel erg veilig maakt voor beginners omdat ze niet meer actief reageren, maar al die tijd hoor je ze in stilte passief denken ik haat dit werk. Dus ik zou gewoon met een schone lei beginnen en het rijden in de eerste twee weken eigenlijk gewoon oppakken zoals je dat zou doen met een groen paard. Dus eerst een keertje het zadel erop als je alleen maar poetst, dan eens longeren met het zadel op, een volgende dag eens erop zitten, rondje stappen en er weer af, zodat hij gaat denken: dit is supermakkelijk en ook best leuk - en in elk geval totaal anders dan het rondsjokken in de manegeles. Als hij die knop psychologisch omgezet heeft (en lichamelijk in order is) dan kun je natuurlijk weer gewoon gaan rijden, maar je geeft hem de kans om zijn geest te resetten en te ontdekken dat rijden met jou iets heel anders is dan op de manege omdat jij naar hem luistert, in plaats van dat hij naar de klok moet luisteren en een uur lang rondjes moet lopen in de les. :)

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 01:08

xyzutu2 schreef:
hexodrien schreef:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en advies, ga het zeker bespreken met de dierenarts als hij weer komt voor bloedonderzoek. Hij is dus wel heel soepel in zijn lijf, loopt ook een nette M proef en is goed wendbaar en op het achterbeen te zetten maar mist vooral die Go zegmaar...


Op zich klinkt dat laatste stukje alsof die missende go mogelijk toch vooral oververmoeidheid is. Wel de skills maar niet de power, om het even zo te zeggen. Terwijl PSSM paarden tijdens een symptomatische periode allebei missen.
Ik zou hem sowieso als hij bij jullie is echt even de kans geven om bij te komen en niet meteen door te rijden. Veel Tinkers die ik getraind heb zijn namelijk een ster in afstompen in manege-achtige situaties wat ze heel erg veilig maakt voor beginners omdat ze niet meer actief reageren, maar al die tijd hoor je ze in stilte passief denken ik haat dit werk. Dus ik zou gewoon met een schone lei beginnen en het rijden in de eerste twee weken eigenlijk gewoon oppakken zoals je dat zou doen met een groen paard. Dus eerst een keertje het zadel erop als je alleen maar poetst, dan eens longeren met het zadel op, een volgende dag eens erop zitten, rondje stappen en er weer af, zodat hij gaat denken: dit is supermakkelijk en ook best leuk - en in elk geval totaal anders dan het rondsjokken in de manegeles. Als hij die knop psychologisch omgezet heeft (en lichamelijk in order is) dan kun je natuurlijk weer gewoon gaan rijden, maar je geeft hem de kans om zijn geest te resetten en te ontdekken dat rijden met jou iets heel anders is dan op de manege omdat jij naar hem luistert, in plaats van dat hij naar de klok moet luisteren en een uur lang rondjes moet lopen in de les. :)


Ja wil voorlopig vooral grondwerk, dubbele lijnen doen en af en toe in het bos gaan rijden... voorlopig maar even geen bakrondjes meer. Dressuurmatig trainen kan ik hem ook aan de lange lijnen. Maar ik twijfel dus nog wel of het verstandig is om hem eerst een paar weken helemaal vakantie te geven en en niks van hem te vragen hem gewoon paard laat zijn...

Anoniem

Re: Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 01:13

Off topic: maar als jij een voor hem waardevolle en positieve aanvulling op zijn vrije tijd kan zijn, dan zou ik hem die vooral niet onthouden. :) Dus je zou ervoor kunnen kiezen om juist welk elke dag een uurtje aanwezig te zijn maar zijn favoriete kriebelplekjes ontdekken, met hem het erf verkennen of gaan wandelen (langeteugelen?) naar extra lekkere graasplekjes of grondwerk doen met voedselbeloning enzovoorts. Ik zou inderdaad even afstappen van het idee werk, maar je kunt het ook zo invullen qua leukheid en kortheid (niet echt woorden maar oke ;) ) dat hij het niet als werk ziet maar als gezellig even iets samen doen.

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 01:20

xyzutu2 schreef:
Off topic: maar als jij een voor hem waardevolle en positieve aanvulling op zijn vrije tijd kan zijn, dan zou ik hem die vooral niet onthouden. :) Dus je zou ervoor kunnen kiezen om juist welk elke dag een uurtje aanwezig te zijn maar zijn favoriete kriebelplekjes ontdekken, met hem het erf verkennen of gaan wandelen (langeteugelen?) naar extra lekkere graasplekjes of grondwerk doen met voedselbeloning enzovoorts. Ik zou inderdaad even afstappen van het idee werk, maar je kunt het ook zo invullen qua leukheid en kortheid (niet echt woorden maar oke ;) ) dat hij het niet als werk ziet maar als gezellig even iets samen doen.


Ja hij is inderdaad wel een paardje wat erg mensgericht is en van aandacht houdt. Dat zijn inderdaad wel dingen waarbij ik niet bezig hoef te zijn met zijn tempo. Voedselbeloningen ben ik zelf niet zo’n voorstander van. Fijn dat jullie allemaal zo mee willen denken

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:28

Na de verhuizing lijkt een vakantie mij inderdaad geen slecht idee. Hij moet toch ook wennen aan zijn nieuwe omgeving en andere leven.
Lekker wandelen, poetsen, de stal verkennen etcetera.


Qua voer zou ik beginnen om terug te gaan naar de basis, ruim hooi/voordroog en een vitaminekorrel/ balancer en geen krachtvoer.
De vitaminekorrel kun mengen door wat grasmix, bietenpulp of lucerne zo dat je wat meer volume voert.

Voorbeelden van vitaminekorrel zijn pavo Vital, Vitalbix, Marstall Force maar ver zijn er nog veel meer!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:42

xyzutu2 schreef:
Off topic: maar als jij een voor hem waardevolle en positieve aanvulling op zijn vrije tijd kan zijn, dan zou ik hem die vooral niet onthouden. :) Dus je zou ervoor kunnen kiezen om juist welk elke dag een uurtje aanwezig te zijn maar zijn favoriete kriebelplekjes ontdekken, met hem het erf verkennen of gaan wandelen (langeteugelen?) naar extra lekkere graasplekjes of grondwerk doen met voedselbeloning enzovoorts. Ik zou inderdaad even afstappen van het idee werk, maar je kunt het ook zo invullen qua leukheid en kortheid (niet echt woorden maar oke ;) ) dat hij het niet als werk ziet maar als gezellig even iets samen doen.

Ben ik met je eens maar let ook op zijn reactie op de hele situatie.

Mijn eerste paard was ook een manegepaard. Die kocht ik en ben gewoon op de manege blijven staan als pensionpaard. Paard kreeg een andere box, in dezelfde ruimte, maar had vanaf het moment dat ik haar in de andere stal zette meteen door dat ze geen manegepaard meer was en dat ik haar nieuwe eigenaar was.

Ik kocht twee jaar terug een paard, die wilde per se met mij mee. Maar ze had even over het hoofd gezien dat ze dan ook moest verhuizen. Heeft haar een half jaar gekost om daar overheen te komen.

Blijf dus goed kijken naar het paard.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:57

Fijn dat knappe Simon bijna gaat verhuizen! :) ik herken je probleem wel, zwieb is van zichzelf ook geen vlugge. Het enige wat bij hem helpt is consuequent zijn met rijden en afwisseling. Haver, vitaminebrok, luzerne, het doet bij hem allemaal niks. Het kan ook goed zijn als jullie verhuisd zijn, hij even vrij heeft gehad en een stuk minder loopt, hij al een stuk activer gaat zijn. Veel plezier samen :)

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:37

Niet gelijk denken dat het altijd aan het voer ligt als een paard niet vlot is. De basis van goed hooi, een vitaminebrok is het belangrijkste. Je merkt na de verhuizing na een aantal weken of maanden hoe hij is als niet-manegepaard, en als hij flegmatiek van aard is, kun je er nog zoveel instoppen, dan blijft het een rustig paard. Wees er maar blij mee, en maak plezier samen, het is een mooi paard.

Shorks

Berichten: 408
Geregistreerd: 14-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:42

Wat een super mooi paard! En een super koppel zo samen :)
Heb je er al aan gedacht dat koudbloeden over het algemeen het beste functioneren op sober voer? Ik vind persoonlijk 2 kg krachtvoer per dag zéker voor een koudbloed HEEL veel krachtvoer. Kun je niet overstappen op een goede vitaminebrok (liefst zonder suiker/melasse) en voldoende ruwvoer, en het krachtvoer achterwege laten? Ik denk dat je zijn traagheid beter rijtechnisch op kan proberen te lossen dan door meer voer. Dan is ook meteen de kans op jeuk/hoefbevangenheid/heel scala aan andere problemen een stuk kleiner. Succes! :)

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:08

Hoe zit het met zijn achterbenen, vind die er niet fijn uit zien qua beharing/huid in vergelijking met zijn broer.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:14

Bigone is mij net voor. De foto is net niet duidelijk genoeg, maar als lymfedrainage therapeut wordt ik ook wat zenuwachtig van z'n achterbenen. Heeft hij (beginnende) CPL?

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 21:48

Dat aan zijn benen viel mij laatst ook op inderdaad... Dacht eerlijk gezegd dat dit beetje bij koudbloed hoorde (altijd een volbloed gehad). Zal dit ook door de dierenarts laten checken als hij er is. Het lijkt op de foto wel erger dan in werkelijkheid omdat zijn achterbenen nat zijn daar. Ook heeft hij meer krullen/ slag tov zijn broer, ook in manen en staart.
Laatst bijgewerkt door hexodrien op 17-03-19 21:53, in het totaal 2 keer bewerkt

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 21:51

Shorks schreef:
Wat een super mooi paard! En een super koppel zo samen :)
Heb je er al aan gedacht dat koudbloeden over het algemeen het beste functioneren op sober voer? Ik vind persoonlijk 2 kg krachtvoer per dag zéker voor een koudbloed HEEL veel krachtvoer. Kun je niet overstappen op een goede vitaminebrok (liefst zonder suiker/melasse) en voldoende ruwvoer, en het krachtvoer achterwege laten? Ik denk dat je zijn traagheid beter rijtechnisch op kan proberen te lossen dan door meer voer. Dan is ook meteen de kans op jeuk/hoefbevangenheid/heel scala aan andere problemen een stuk kleiner. Succes! :)

Ben inderdaad aan het kijken naar een vitaminebrok. Maar door hem van het krachtvoer af te halen zal hij dan niet nog trager worden? Ben het er mee eens dat dit vooral met arbeid en manier van trainen te maken heeft. Met zijn broer op de wei heeft hij overigens energie genoeg, stoppen nooit met spelen samen...

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:00

Wellicht is Pavo Vital een optie voor je? Ik zou zelf zo min mogelijk suikers bijvoeren bij een paard wat van nature al flegmatiek is aangelegd. Hoe meer suiker je erin gooit des te luier ze worden. Ben jezelf consequent genoeg met je beenhulpen? Zo te zien heeft hij al dat krachtvoer ook niet nodig omdat koudbloeden vaak last hebben van overgewicht.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:29

hexodrien schreef:
Shorks schreef:
Wat een super mooi paard! En een super koppel zo samen :)
Heb je er al aan gedacht dat koudbloeden over het algemeen het beste functioneren op sober voer? Ik vind persoonlijk 2 kg krachtvoer per dag zéker voor een koudbloed HEEL veel krachtvoer. Kun je niet overstappen op een goede vitaminebrok (liefst zonder suiker/melasse) en voldoende ruwvoer, en het krachtvoer achterwege laten? Ik denk dat je zijn traagheid beter rijtechnisch op kan proberen te lossen dan door meer voer. Dan is ook meteen de kans op jeuk/hoefbevangenheid/heel scala aan andere problemen een stuk kleiner. Succes! :)

Ben inderdaad aan het kijken naar een vitaminebrok. Maar door hem van het krachtvoer af te halen zal hij dan niet nog trager worden? Ben het er mee eens dat dit vooral met arbeid en manier van trainen te maken heeft. Met zijn broer op de wei heeft hij overigens energie genoeg, stoppen nooit met spelen samen...

Maakt dat uit dan? Als dat al zo zou zijn, ga toch weer wat (meer) krachtvoer geven.
Ik denk dat het wel los zal lopen......

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 07:44

hexodrien schreef:
Dat aan zijn benen viel mij laatst ook op inderdaad... Dacht eerlijk gezegd dat dit beetje bij koudbloed hoorde (altijd een volbloed gehad). Zal dit ook door de dierenarts laten checken als hij er is. Het lijkt op de foto wel erger dan in werkelijkheid omdat zijn achterbenen nat zijn daar. Ook heeft hij meer krullen/ slag tov zijn broer, ook in manen en staart.


Dit hoort bij geen enkel paard. Wanneer je er met de dierenarts niet uit komt kun je er beter een lymfedrainage therapeut bij halen. Kijk op http://www.mldregister.nl voor iemand in jou buurt. Vraag naar kennis van CPL, zodat deze het je goed kan uitleggen. Mensen accepteren dit snel bij koud bloeden, zeker niet doen. Er is veel te remmen en evt te verbeteren in het proces. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 08:08

Niet op die hoeveelheid krachtvoer laten als je hem uit het vele werk haalt, dat is echt vragen om problemen. Spierbevangen is dan zelfs een mogelijkheid. Ik ga met de rest mee, goed hooi en een vitaminekorrel om mee te starten en daarna eventueel iets toevoegen als het nodig is. Vergeet niet dat veel paarden flegmatiek worden van zo’n grote hoeveelheid manegewerk. Ik zie vaak dat paarden dan is een bijna permanente freeze schieten en eigenlijk naar binnen keren. Verhuis hem, neem hem veel mee op nieuwe dingen en kijk dan eens hoe hij is. 9 van de 10 keer is een manegepony eenmaal uit het werk een compleet ander dier.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 09:54

Heb je het paard nog laten keuren vraag ik mij af??

hexodrien

Berichten: 532
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 11:28

bigone schreef:
Heb je het paard nog laten keuren vraag ik mij af??

Nee heb het paard niet laten keuren, rijd het paard al 5 jaar en de afspraak dat ik hem zou overnemen was er ook al lang (als mijn oude paard zou overlijden, is 32 geworden). Wilde hem sowieso hebben ook als hij niet goed gekeurd zou worden. Paard is overigens nog nooit kreupel/ onregelmatig geweest. Ook geen korstjes, jeuk, mok of iets dergelijks.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Voedingsadvies trager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:33

Dit klinkt als mijn oude merrie. Die ging als je heel veel krachtvoer gaf ook traag lopen. Zou eerst dat eens flink minderen voordat je met allerlei supplementen aan de gang gaat.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:45

Mijn advies: Geef een manegepaard niet direct vakantie, naast het feit dat ie een bereconditie heeft en de kans op maandagziekte aanwezig is als je hem stil zet, heb je ook nog kans dat hij zijn overtollige energie tegen je gaat gebruiken. 5 uur ipv 9 uur per week is al vakantie voor hem. Dus gewoon in het ritme lekker doorwerken en hetzelfde blijven voeren, als hij te dik wordt dan ga je minderen.

Maar verander niet zoveel, dat geeft op termijn alleen maar ellende.