Supplement om maag te beschermen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 22:05

Ik heb al wat gezocht op bokt en er zijn best veel opties en meningen.
Ik zou graag mijn paard iets bij gaan voeren om zijn maag wat te beschermen.
Opzich krijgt hij voldoende gevoerd in theorie, maar ik ben gewend dat hij non-stop kan eten en op onze nieuwe stal kan dat helaas niet.
Ik vind dat toch wel spannend aangezien ik maagzweren heel graag wil voorkomen.

Ik heb gekeken naar equine74 bijvoorbeeld en pronutrin. Het is vrij duur voor een kleine hoeveelheid.
Is er iets van een poeder of olie wat over het voer gedaan kan worden? Waar kan ik dan het beste naar kijken?

Second star to the right, straight on till morning.


MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:09

Maag support van paardendrogist, heb je gelijk iets voor eventuele verhuisstress.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:13

Hmm het is toch een beetje ingewikkeld dat je je paard aan de medicatie moet zetten zodat hij het voerbeleid van de stal kan verdragen. Ik zou liever een andere stal zoeken dan mijn paard preventief er oor moeten gaan behandelen..

Hoe lang staan ze effectief zonder voer dan?

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 22:44

Ik ben niet opzoek naar medicatie.
Ik zoek een fijn supplement waardoor ik het gevoel heb dat ik zijn maag goed kan ondersteunen.
Zoals vermeld is het meer tussen mijn oren omdat paard gewend was altijd te kunnen eten en dit op de huidige stal niet gaat en hij meerdere voerbeurten krijgt.

Ik ben echt opzoek naar iets wat preventief werkt en niet curatief.
Andere stal zoeken is niet mijn wens. We staan hier net en hebben zeer veel stallingen gezien en staleigenaren gehoord en gesproken. Dit is echt een van de beste opties voor mijn paard. Het is overal iets en vaak heeft dat te maken met voer.

Second star to the right, straight on till morning.

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:02

Een slowfeeder ophangen in zijn stal

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:58

Hooi vragen of zelf kopen, slowfeeder kopen en dagelijks een volle zak hooi ophangen.

Over de IJssel

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:01

Welke andere mogelijkheden worden door je stal geboden om dit tegen te gaan? Bijvoorbeeld inderdaad een slowfeeder, of extra hooi?

Hoeveel tijd zit er tussen de voerbeurten, en wat wordt er dan gevoerd?Hoe zit je paard verder in zijn vel?

Een gestressed paard zal lijkt mij eerder maagproblemen krijgen dan een lekker blij, ontspannen paard.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:23

Hoeveel tijd staat hij nu zonder ruwvoer dan?

Het probleem is dat het er echt vanaf hangt of hij even zonder ruwvoer staat of te lang. Bij te lang, zal hij maagproblemen krijgen en die ga je echt niet verhelpen met een supplement als je verder niks aanpast qua hooi aanbieden. Dat is echt grote onzin.

Er zijn altijd betere opties. Een stal hoort aan alle eisen te voldoen die een paard nodig heeft. Dat betekent veel naar buiten, sociaal contact, genoeg goed ruwvoer, schoon drinkwater, schone plek om te liggen/staan.

Alles daarbuiten zoals een fijne bak, kantine, etc etc is voor de baas.

Als deze stal niet voldoende ruwvoer geeft en je paard te lang zonder staat, is het een hele slechte stal. Dan ga je gewoon problemen krijgen. Of niet jij, maar je paard.
Moet je daar per se staan, zal je zelf ruwvoer moeten kopen en inderdaad elke dag een groot net vullen en ophangen. Zat manieren om dit aan te bieden.

wortel115

Berichten: 2114
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 02:29

Onbeperkt hooi is dat altijd het beste. Mocht je paard toch maagzweren krijgen dan kun je er voor kiezen om na dierenarts medicatie tijdelijk een supplement te geven.

Soms is het nodig en sommige supplementen zijn goed maar houd er rekening mee dat websites heel mooi kunnen vertellen wat een bepaald supplement doet maar dit lan zeker zo goed gewoon weg gegooid geld zijn omdat het niks doet. En in sommige gevallen gaat ‘baadt het niet, dan schaad het niet’ ook niet op.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Stelvio
Berichten: 818
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 03:53

Mijn paard krijgt naast onbeperkt ruwvoer natriumbicarbonaat voor haar maag.

Dana 968 km klasse III
Tip-Top 526 klasse II
Klava 477,5 km klasse II
Jaimy 135 km klasse II

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 06:04

Ik geef hier maagsupport als ik denk dat ze even wat ondersteuning nodig hebben. Is van de paardendrogist. Erg tevreden over

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 06:11

Gastro Reset van Florispharma :)

LadyFiesta
Berichten: 680
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 07:12

Je kunt ook chunks van Louis Venhorst geven. Dat zijn geperste grote brokken met luzerne en hooi. Ik geef het in zijn voerbak zodat paard altijd iets te knabbelen heeft. Hij zit er vaak dagen niet aan omdat hij veel hooi krijgt. Maar zo heeft hij nooit niets. Er zit ook een maagbeschermer in maar daar heb ik me nooit in verdiept omdat mijn paard er effectief amper van eet.
https://www.venhorst-fourage.nl/product/health-chunks/

Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Re: Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:48

Bij mij op stal is het ook niet onbeperkt ruwvoer eten dus heb ik zelf een slowfeeder opgehangen in zijn stal. Daar geef ik dan zelf eigen hooi in, zodat hij toch altijd kan eten. Misschien ook een oplossing voor bij jou?
Zelf heb ik geen ervaring met maagbeschermer supplementen. Die van de paardendrogist ben ik wel eerder tegen gekomen en schijnt een goede te zijn. Succes!

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:15

Ik geef op advies van de osteo
Phytonics Gastri comp en Phytonics Micro comp.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:19

ninne1 schreef:
Ik geef op advies van de osteo
Phytonics Gastri comp en Phytonics Micro comp.


Die werken misschien wel, maar dat is toch niet in een situatie zoals ts beschrijft??

Paarden zonder eten laten staan en dan maar maag supplementen gaan geven, werkt echt niet. Zelfs onbeperkt omeprazol geven bijv is niet heilig op de lange duur.

Slmt9

Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:37

Er wordt rap de aanname gedaan dat het paard te weinig ruwvoer krijgt.
Wellicht wordt er vier keer per dag veel gevoerd en staat paard max 2-4 uur zonder, daar hoeft een paard niet gelijk zweren van te krijgen.

Ik zou daarvoor ook niet gelijk supplementen gaan geven. Ik zou ook kiezen om een slowfeeder op te hangen en dan extra bij betalen voor meer hooi of zelf hooi kopen en aanbieden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:46

Slmt9 schreef:
Er wordt rap de aanname gedaan dat het paard te weinig ruwvoer krijgt.
Wellicht wordt er vier keer per dag veel gevoerd en staat paard max 2-4 uur zonder, daar hoeft een paard niet gelijk zweren van te krijgen.

Ik zou daarvoor ook niet gelijk supplementen gaan geven. Ik zou ook kiezen om een slowfeeder op te hangen en dan extra bij betalen voor meer hooi of zelf hooi kopen en aanbieden.


Zo brengt TS het. Een paard op een stal zetten waar ze nu al denkt dat hij te weinig eten krijgt en maagproblemen willen voorkomen met rotzooi........Beetje omgekeerde wereld.

Dat het paard in dergelijke situatie maagproblemen gaat krijgen is vrijwel zeker natuurlijk.

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:11

Deze zin haal ik even aan:
Citaat:
Opzich krijgt hij voldoende gevoerd 'in theorie', maar ik ben gewend dat hij non-stop kan eten en op onze nieuwe stal kan dat helaas niet.
Probleem 1 heb je zelf al bedacht.

Je paard is gewend onbeperkt hooi aangeboden te krijgen. Als ze 'in theorie' voldoende gevoerd krijgen, dan zou ik eerst navragen wat van die 'voldoende' hoeveelheid het percentage of aantal kilo's hooi is.
De meeste van dat soort stallen voeren wel een paar keer, afwisselend brok of hooi met een aantal uren ertussen, maar in de praktijk blijkt het vaak te weinig te zijn, helemaal in de koude periodes en helemaal wat hooi betreft. Zelden krijgen ze een dusdanige hoeveelheid dat ze er tot de volgende hooibeurt mee toe kunnen. Een vaste hoeveelheid hooi is bij vorst niet eerlijk tov het dier; die heeft meer brandstof nodig om warm te blijven.

Naar 2 kanten zie je het effect beperkt versus onbeperkt - van onbeperkt naar beperkt kan snel eten tot schrokken opleveren. Zeer ongewenst natuurlijk. En anders om ook: het kan tot een half jaar duren voordat het paard rustig eet omdat er altijd hooi is. Ik zou navraag doen, en hooi in slowfeeders aanbieden. Het paard bij voorbaat een maagbeschermer geven is de omgekeerde wereld. ;)

Over de IJssel

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:18

Daancha schreef:
Je kunt ook chunks van Louis Venhorst geven. Dat zijn geperste grote brokken met luzerne en hooi. Ik geef het in zijn voerbak zodat paard altijd iets te knabbelen heeft. Hij zit er vaak dagen niet aan omdat hij veel hooi krijgt. Maar zo heeft hij nooit niets. Er zit ook een maagbeschermer in maar daar heb ik me nooit in verdiept omdat mijn paard er effectief amper van eet.
https://www.venhorst-fourage.nl/product/health-chunks/


Die voer ik ook. Alleen jammer dat de 20kg verpakking uit het assortiment gaat, 500kg kan de gewone particulier vaak niet opslaan.

Maar die zijn hier inderdaad ook zeer gewild en zeker een goed ding om eens te proberen :)
Paard is er gek op. Maar die eet m dus wel in 2 minuten helemaal op, dus ik heb zelf een klein hooinetje geknoopt waar ik m in doe.

Maagsupport van De Paardendrogist werkt hier ook goed, wel i.c.m. Iberogast (gewoon van de drogist, echt geweldig spul).

Why do we only rest in peace? Why don't we live in peace too?

LadyFiesta
Berichten: 680
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:27

Oh echt Nynke? Dan moet ik nog even inslaan!

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 22:42

Slmt9 schreef:
Er wordt rap de aanname gedaan dat het paard te weinig ruwvoer krijgt.
Wellicht wordt er vier keer per dag veel gevoerd en staat paard max 2-4 uur zonder, daar hoeft een paard niet gelijk zweren van te krijgen.

Ik zou daarvoor ook niet gelijk supplementen gaan geven. Ik zou ook kiezen om een slowfeeder op te hangen en dan extra bij betalen voor meer hooi of zelf hooi kopen en aanbieden.


Paard krijgt sochtends een berg (geen idee hoe groot die berg is en hoelang ze daarmee doen) dan brokken, daarna de paddock op en daar hebben ze containers als slowfeeders die driemaals daags gevuld worden (er zijn drie voerplekken voor 6 paarden) rond zonsondergang naar binnen met weer een berg hooi en savonds nog brokken en savonds laat nogmaals ruwvoer.
Ik denk niet dat hij te weinig krijgt maar ik weet niet zeker of hij echt maximaal 4 uur zonder staat. Ik weet niet goed hoelang hij doet over zijn jn ruwvoerbergen.
Ik ga even overleggen of ik een slowfeeder mag neerhangen maar ik kan er niet elke dag zijn.

Bedankt voor jullie tips over supplementen. Het is puur ter ondersteuning. Baad het niet dan schaad het niet.

Second star to the right, straight on till morning.

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Re: Supplement om maag te beschermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:45


www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

LENTI
Berichten: 152
Geregistreerd: 29-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 23:07


Second star to the right, straight on till morning.

_Nynke
Berichten: 1747
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:12

Daancha schreef:
Oh echt Nynke? Dan moet ik nog even inslaan!

Ja stond vorige week op de FB pagina van The Horsefood Bakery ;( ik heb ook direct ingeslagen. Heb ze wel geappt of ze ooit weer terug komen in het assortiment maar dat wisten ze nog niet.

Darmbalans is idd ook topspul! Alleen ik dacht dat dat voornamelijk echt voor de darmen was?
Maar zeker de moeite waard om te proberen. Mijn paard vind het erg lekker en t werkte heel goed om haar mest steviger te krijgen.

Why do we only rest in peace? Why don't we live in peace too?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers