Mijn paard heeft tetanie, welke producten, elektrolyten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Mijn paard heeft tetanie, welke producten, elektrolyten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 18:51

Lang verhaal kort: paard had een hik fenomeen en lichte uitdroging (bij duwen in de nek bleef er even een holletje achter). Dierenarts laten komen, bloedje getrokken, en ja, mijn paard lijkt snel te zweten en veel calcium te verliezen. De hoeveelheid calcium te kort viel al bij al wel mee. Geen reden tot grote paniek.

Ik heb naar mijn ruiterspeciaalzaak gebeld in de buurt om te vragen welke elektrolyten het meeste calcium bevatten, volgens hen was dat die van Cavalor. Die pot is ondertussen al over de helft leeg. Ik geef hem zo'n 135 gram na een training, maar gisteren waren de hikjes er weer dus dat duidt op nog altijd een calcium te kort. Nu ben ik dus op zoek naar elektrolyten die hoog in calcium zijn en eventueel een extra aanvullend voeder dat calciumrijk is en eventuele tips. Paard wordt eind deze maand terug geschoren.
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 11-01-19 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:59

Ik vind dit een moeilijke. Welk product raadt je DA dan aan ? Niet alle vormen van calcium worden ook daadwerkelijk opgenomen.
De hik is volgens mij ook geen symptoom van calciumtekort :?
Het gaat dan meer over spierproblemen, zwakte, botproblemen. Maar dan moet het al een fors tekort zijn en niet een tekort wat al bij al meevalt.

Ik zou hiervoor eerst bloed laten nemen en beoordelen door een internist.

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Calcium te kort, welke producten, elektrolyten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:07

De dierenarts kan ook eenmalig een infuus aanleggen met calcium. Dan ben je vaak van de hik af. Het komt vaker voor bij paarden en het ligt dus wel aan het calcium. Sommige paarden verliezen dat teveel met zweten. Dus de post hier boven dat de hik daar geen symptoom van is klopt niet. Dat is het wel degelijk. Ik zou even met je DA overleggen.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 19:12

Pandora2 schreef:
Ik vind dit een moeilijke. Welk product raadt je DA dan aan ? Niet alle vormen van calcium worden ook daadwerkelijk opgenomen.
De hik is volgens mij ook geen symptoom van calciumtekort :?
Het gaat dan meer over spierproblemen, zwakte, botproblemen. Maar dan moet het al een fors tekort zijn en niet een tekort wat al bij al meevalt.

Ik zou hiervoor eerst bloed laten nemen en beoordelen door een internist.

Ja toch wel, zoek maar op, het is ook bekend onder tetanie. Heb even een link voor je:
https://www.facebook.com/pavopaardenvoe ... 676055421/
Ik wist dit al voor hij begon te hikken, dat het hikken een fenomeen is dat bij elektrolyten en calcium te kort voort komt, dierenarts zei het ook meteen en haar vermoeden klopte dus ook. Dierenarts heeft gewoon elektrolyten 'voorgeschreven' die hoog zijn in calcium, geen specifiek merk. Het te kort was niet groot, zelfs bijna verwaarloosbaar maar paard had er wel duidelijk last van.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 19:22

Paardenfann4 schreef:
De dierenarts kan ook eenmalig een infuus aanleggen met calcium. Dan ben je vaak van de hik af. Het komt vaker voor bij paarden en het ligt dus wel aan het calcium. Sommige paarden verliezen dat teveel met zweten. Dus de post hier boven dat de hik daar geen symptoom van is klopt niet. Dat is het wel degelijk. Ik zou even met je DA overleggen.

Heb DA een berichtje gestuurd :) Ik wist niet dat er een infuus kon gegeven worden, maar juist even opgezocht en dat kan dus inderdaad, bedankt voor de tip!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:30

CalipsoLover schreef:
Ja toch wel, zoek maar op, het is ook bekend onder tetanie. Heb even een link voor je:
https://www.facebook.com/pavopaardenvoe ... 676055421/
Ik wist dit al voor hij begon te hikken, dat het hikken een fenomeen is dat bij elektrolyten en calcium te kort voort komt, dierenarts zei het ook meteen en haar vermoeden klopte dus ook. Dierenarts heeft gewoon elektrolyten 'voorgeschreven' die hoog zijn in calcium, geen specifiek merk. Het te kort was niet groot, zelfs bijna verwaarloosbaar maar paard had er wel duidelijk last van.


Weer wat geleerd ! :)*
Ik had echt nog nooit gehoord dat de hik gelinkt werd aan calciumtekort. Wel de stijve spieren en algehele zwakte.

Calciuminfuus kan idd. Zie je ook vaak bij Dr Pol als de koeien pas gekalfd hebben en melkkoorts krijgen :D

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn paard heeft tetanie, welke producten, elektrolyten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:56

Ik ken tetanie enkel als reistetanie uit een ouder paardenziektenboek en dan is het een magnesium tekort, geen calciumtekort. Calcium en magnesium kan lichaam niet uit elkaar houden, ziet beide daardoor als calcium en teveel wordt uitgeplast. Zou even heel goed navragen welke van de 2 je pony dus echt tekort komt.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 20:06

tamary schreef:
Ik ken tetanie enkel als reistetanie uit een ouder paardenziektenboek en dan is het een magnesium tekort, geen calciumtekort. Calcium en magnesium kan lichaam niet uit elkaar houden, ziet beide daardoor als calcium en teveel wordt uitgeplast. Zou even heel goed navragen welke van de 2 je pony dus echt tekort komt.

Lees even de link die ik hier boven heb gepost, tetanie is dus daadwerkelijk een calcium te kort, bloed zei ook calcium.

Intussen contact gehad met de dierenarts en ze vond het niet normaal, ze zou het maandag overleggen met de dierenkliniek.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:07

Verder kan het helpen om enkele kg's luzerne (of dit nu luzernehooi, luzernebrok of gehakselde luzerne is maakt hiervoor niet uit) toe te voegen aan zijn rantsoen. Luzerne bevat zo'n 15-18g Ca/kg product, ongeveer 3x zoveel als grashooi. Dit is normaal de reden om er niet te veel van te voeren, maar in jouw geval kan het dus juist gunstig zijn.

Verder is Metazoa Broxxx (op luzernebasis of timothee-basis) een mogelijkheid als hij verder geen krachtvoer krijgt. Dit bevat 40g Ca/kg product, wat extreem veel is. Als je naar de vitaminen en mineralen kijkt is de minimale dosering 120g/100kg lichaamsgewicht per dag eigenlijk (de 50g/100kg lichaamsgewicht die zij aanbevelen slaat nergens op met hun analyse).

Hoeveel Calcium zit er in het product dat je nu gebruikt van Cavalor (en welk product gebruik je)?

De electrolyten is bij paarden eigenlijk altijd een natrium-ding, en dat kennen we beter als keukenzout (zonder jodium, dus niet jozo). Begin met een halve eetlepel en bouw dat zo nodig op tot 3 eetlepels per dag. Een paard krijgt via het ruwvoer veel kalium binnen, maar heel weinig natrium. Als die 2 uit verhouding zijn, kan het paard daar ook o.a. spierstijfheid van krijgen.

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Mijn paard heeft tetanie, welke producten, elektrolyten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 21:33

Inderdaad luzerne en keukenzout werkt ook goed. Maar meer ter preventie. Als het paard al een flink tekort heeft is een infuus eerst wel aan te bevelen. Daarna onderhouden met supplementen en voer.
Meestal hebben paarden in de zomer als ze heel erg zweten daar last van. Maar als het tekort nooit goed is aangevuld kan het zijn dat hij last blijft houden van hik. Goed dat je de DA even hebt gebeld. Succes ermee.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Mijn paard heeft tetanie, welke producten, elektrolyten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 16:00

Dat is het hem, een groot te kort heeft hij niet. Dus waarom hij hikt in deze maten is zowel een vraag voor mij als voor mijn dierenarts. Dierenarts zei gisteren aan de telefoon dat dit niet zo vaak voor komt. Maak me wel een beetje zorgen :=

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 17:17

Misschien toch eens een internist om raad vragen.
Tresemiek Picavet is een aanrader. Je kan haar contacteren en zijn bloeduitslagen doormailen eventueel.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 14-01-19 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spaties uit naam verwijderd, dit is niet toegestaan op bokt

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Mijn paard heeft tetanie, welke producten, elektrolyten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 17:27

Ik wacht even af wat de kliniek zegt, als ze vragen om langs te komen ben ik dat wel van plan, hopelijk zeggen ze gewoon dat ze een infuus gaan steken.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 18:08

Mijn paard hikt ook en zijn calcium waarde was o.k, zelfs iets hoger...
Het gebeurd overigens op verschillende momenten. In ene is het er weer
Ik volg dit even..

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 19:15

CalipsoLover schreef:
Ik wacht even af wat de kliniek zegt, als ze vragen om langs te komen ben ik dat wel van plan, hopelijk zeggen ze gewoon dat ze een infuus gaan steken.


Ah ik had dat stukje van de kliniek gemist. Excuus :o

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Mijn paard heeft tetanie, welke producten, elektrolyten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 13:09

Weet iemand of dit te maken kan hebben met het feit dat paard misschien te veel binnen staat?
Mijn paard heeft de eerste 2,5 jaar dat ik hem had elk seizoen buiten gestaan en heeft het toen nooit gehad, hij is het pas beginnen krijgen toen ik van stal veranderd ben waar ze zo gemiddeld maar iets langer dan een half jaar buiten staan.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 15:11

CalipsoLover schreef:
Weet iemand of dit te maken kan hebben met het feit dat paard misschien te veel binnen staat?
Mijn paard heeft de eerste 2,5 jaar dat ik hem had elk seizoen buiten gestaan en heeft het toen nooit gehad, hij is het pas beginnen krijgen toen ik van stal veranderd ben waar ze zo gemiddeld maar iets langer dan een half jaar buiten staan.

Hij krijgt het ook enkel in de winter als hij binnen staat, maar vraag het morgen sowieso wel aan de dierenarts...

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:59

Misschien denk ik te simpel hoor, maar calcium kan je oa zo bij het kruidvat kopen?

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Mijn paard heeft tetanie, welke producten, elektrolyten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:54

Stond hij toen jaarrond op gras of enkel buiten? En staat hij nu 's zomers op gras? Want gras bevat ook veel vitamine E, bij spierproblemen maakt dat voor een paard veel uit. En in dit geval zou ik eventueel een vit. E-supplement gewoon voor de zekerheid uitproberen.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 19:16

moonfish13 schreef:
Misschien denk ik te simpel hoor, maar calcium kan je oa zo bij het kruidvat kopen?

Denk dat dat misschien niet geschikt is voor paarden?

Mizora schreef:
Stond hij toen jaarrond op gras of enkel buiten? En staat hij nu 's zomers op gras? Want gras bevat ook veel vitamine E, bij spierproblemen maakt dat voor een paard veel uit. En in dit geval zou ik eventueel een vit. E-supplement gewoon voor de zekerheid uitproberen.

Hij stond het hele jaar door op een eigen weide met gras, al stond het gras wel heel kort met periodes aangezien ze er bijna het hele jaar door op stonden. Nu staat hij zomers dus wel op een goede gras gevulde weide. Ik bouwde dit wel enkele weken op, voor ik hem hele dagen op de weide zette. Nu staat hij sinds een kleine 2 maanden dus terug op stal en ga ik 1-2x per week met hem gaan wandelen om hem te laten grazen.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:44

Ik zou gewoon vragen welke vorm van calcium je moet geven, en vragen welke dosis.
Dan kan je op die basis gaan zoeken want ik geloof niet dat er een goed product kant en klaar bestaat.
Daarbij kost calcium geen drol dus je portemonnee lijdt er onnodig onder met iets waar 'paard' op staat.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:48

CalipsoLover schreef:
Weet iemand of dit te maken kan hebben met het feit dat paard misschien te veel binnen staat?
Mijn paard heeft de eerste 2,5 jaar dat ik hem had elk seizoen buiten gestaan en heeft het toen nooit gehad, hij is het pas beginnen krijgen toen ik van stal veranderd ben waar ze zo gemiddeld maar iets langer dan een half jaar buiten staan.


Tekort aan Vit D bemoeilijkt de opname van calcium.
Paarden halen vit D deels uit zonlicht en deels uit voeding. Net zoals wij.
Er is ook nog een wisselwerking tussen fosfor - calcium - magnesium.
De internist van de dierenkliniek of je DA kan je hier vast wel meer over vertellen.
Maar als het pas begonnen is op de nieuwe stal en het vaker binnenstaan, is het zeker de moeite waard om ook in die hoek eens te zoeken.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Mijn paard heeft tetanie, welke producten, elektrolyten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 20:36

Jup, inderdaad. Dierenarts heeft deze middag vergaderd met de dierenkliniek en ze gaan een test doen op die vitamine D, helaas is in de winter bij ons op stal buiten staan geen optie, maar misschien is het wel beter dat ik stilaan uitkijk naar een stal met wat meer weidegang, aangezien ik nu ook weet dat het vermijden veel makkelijker is dan genezen. Verder gaan we nog een extra bloedtest doen op het moment zelf dat hij de hik heeft, dit moet ik hoogstwaarschijnlijk zelf doen aangezien het niet voorspelbaar is wanneer hij het krijgt... Een opname en testen in de kliniek zelf is daarom ook te moeilijk, omdat de momenten heel verschillend zijn.Verder moet ik nu gewoon de elektrolyten dagelijks bijgeven ipv enkel op de dagen dat we trainen.

_Lauwtje_

Berichten: 1183
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:40

Zie dat er al opties/alternatieven worden gegeven, maar om simpel antwoord te geven op je vraag: elektrolyten van Pharmahorse bevat een hoge dosering Calcium

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:47

CalipsoLover schreef:
Jup, inderdaad. Dierenarts heeft deze middag vergaderd met de dierenkliniek en ze gaan een test doen op die vitamine D, helaas is in de winter bij ons op stal buiten staan geen optie, maar misschien is het wel beter dat ik stilaan uitkijk naar een stal met wat meer weidegang, aangezien ik nu ook weet dat het vermijden veel makkelijker is dan genezen. Verder gaan we nog een extra bloedtest doen op het moment zelf dat hij de hik heeft, dit moet ik hoogstwaarschijnlijk zelf doen aangezien het niet voorspelbaar is wanneer hij het krijgt... Een opname en testen in de kliniek zelf is daarom ook te moeilijk, omdat de momenten heel verschillend zijn.Verder moet ik nu gewoon de elektrolyten dagelijks bijgeven ipv enkel op de dagen dat we trainen.


Ah kijk. Fijn dat ze verder gaan zoeken ! Want blijven calcium inproppen als hij 't niet voldoende opneemt, is ook niks :7

Andere stal is imo ook een goeie. Als ik voor je mee kan kijken, roep je maar. Geen idee welke regio je zoekt ?