Evaringen equifyt herbs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Evaringen equifyt herbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 18:47

Dag mede bokkers,

Ik ben opzoek naar een nieuwe 'brok' voor mijn twee koud-bloedjes (een Shet en een Fjord) maar zie even door de bomen het bos niet meer met al die verschillende soorten voer :=
Ik wil graag iets uit het assortiment van equifyt proberen, aangezien ik dat makkelijk kan bestellen via mijn schoonzus :) Metazoa enz. zijn hier in de buurt helaas heel moeilijk te vinden...

De paarden krijgen nu:
- 1x per dag 2 handjes cavalor fiber force + 1 schepje supplement met biotine, MSM en zeewier en een scheut lijnzaadolie
- Onbeperkt kwalitatief goed hooi (eerste/tweede snede hooi uit natuurgebied, on-bemest en onbespoten gras, dat in bloei stond of uitgebloeid was tijdens het maaien)

Wat meer info over de paarden:
Jules is een Fjorden ruin, 16 jaar oud, prima gezond maar wel aanleg om te zwaar te worden.
->Jules is licht recreatief aan het werk vanop de grond :)
Vlekje is een Shetlander merrie, 30 jaar oud, risicogroep PPID, RAO, maar verder prima in orde.
-> Vlekje geniet van haar welverdiende pensioen

Beide staan ze 24/7 buiten bij mij aan huis, in een mini paddock paradise :)

Wat ik wil:
Mineralen en vitaminen, als aanvulling op het hooi
Graanvrij
Melasse vrij
Laag in suikers en vetten

Nu valt mijn oog op de herbs van equifyt, dat is eigenlijk een ruwvoervervanger/aanvulling. Dat vind ik opzich prima, maar ik geraak niet wijs uit de ingrediƫnten lijst (die is in het Duits)... Zitten er nu veel of weinig suikers in, in vergelijking met ander voer?

Is er iemand die hier mee wijs uit geraakt dan ik? :+
https://www.equifyt.com/nl/bestel-online/item/herbs/30
https://www.equifyt.com/images/products ... 695420.jpg

Of nog beter, heeft er iemand ervaring met de herbs van equifyt als aanvulling op hooi?

Alvast bedankt!
Steffi

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:54

Ik gaf dit vroeger aan mijn oudje met slechte tanden :+

Met al onbeperkt ruwvoer en een shet en een fjord ( veronderstel dat hun tanden ok zijn ) is dit denk ik een beetje geldverspilling :o

Pavo Vital al geprobeerd ? Mineralen en vit brok als aanvulling op ruwvoer.
Gaan ze hier heel goed op en ik heb in principe niet eens sobere rassen staan :P

Om op je vraag te antwoorden: die Equifyt is laag in suikers ( 9.4% ) en zetmeel ( 0.02% )

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Evaringen equifyt herbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 19:04

Ik wist niet dat PAVO een graan en melasse vrije had? :)
Daar ga ik even naar opzoek :j

Tanden zijn inderdaad nog goed bij beide paardjes!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:08

:D Hebben ze ! Is van vorig jaar zelfs de nieuwe versie zonder toegevoegd ijzer als ik mij niet vergis.
Ik gaf eerst de brok van Je Paard Fit en Gezond, maar moest dat telkens via internet bestellen.
En toen kwam ik op de Pavo Vital. En een verdeler hier op nog geen 10km :)* :')
Is ook niet te duur aangezien je er niet veel van hoeft te geven.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:10

Herbs is op zich een goed product, wordt wel aangeraden het te weken. Enkel ben je er weinig mee als je doel is om vitaminen en mineralen aan te vullen. Dan moet je eerder kijken naar feral horse vitalbix (online bestelbaar), je paard gezond en fit, metazoa, ... Pavo vital is ook graan en melasse vrij inderdaad.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 19:13

Mijn schoonzus kan in ieder geval ook het volledige gamma van pavo bestellen :)

't is wel een stuk duurder dan de fiber force, maar ik zal er inderdaad ook wel veel langer mee doen en je moet iets overhebben voor een gezonde voeding natuurlijk :$

100g/50g lijkt me alleen echt weinig, zit er ook een maatschepje bij de verpakking? :P
Eventueel kan ik het voor Vlekje nog aanvullen met wat luzerne, ivm eiwitten die ze wel nodig heeft voor haar spieren nu ze wat ouder is...

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:28

Maatbekertje inbegrepen in de prijs :D
Voor spieren bij de pensionados geef ik de Bodybuilder van Hippalgo ( via Mijten te krijgen ).
Werkt geweldig!

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Evaringen equifyt herbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 19:36

Bedankt voor de tip Pandora! Die houd ik in mijn achterhoofd :)
Al doet Vlekje het nu op zich ook goed op de fiber force (daar zit dus ook luzerne door), ze is er wel wat vlotter mee dan toen ik nog 'gewoon' onderhoudskorrels gaf. Al weet ik niet of dat aan de fiber force of de MSM in het supplement ligt :D

Die hebben we hier gelukkig kilo's liggen voor de koeien, dus kan makkelijk een handje per keer door het voer doen :D
Ik ga de pavo vital bestellen, ik schrok eerst van de prijs, maar na een kleine berekening kom ik erachter dat ik nog goedkoper af ben dan met de cavalor :)) Ik ga wel eerst een kleine verpakking bestellen, om even te proberen :) !

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:02

Hier geef ik nu rijstzemelen van de zooplus als extra, zelfde principe als bodybuilder die hierboven genoemd wordt. Van vitaminekorrels moet je inderdaad effectief zo weinig geven, als je gewend bent veel te voeren is het even aanpassen maar alles zit er ook gewoon in.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:44

Ik voer sinds kort ook Equifyt. Wil je perse iets in brok vorm geven? Of mag het ook een mix zijn?
Ik geef de pre-active (4.6% suiker en 5.9% zetmeel), gemengd met de green power (5.7% suiker en 4.1% zetmeel) voor meer energie.
https://www.equifyt.com/nl/bestel-onlin ... lle/1/22/0
Je kan bijv ook de pre active met de Alfalfa blend (2% suiker en 7.4% zetmeel) geven als ze niet te veel energie moeten krijgen.

Met de herbs heb ik zelf geen ervaring.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Evaringen equifyt herbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 22:01

De pre wil ik liever niet, omdat daar johannesbrood inzit, dat is net als melasse ook een zoetmaker :=
Maar ik denk dat ik er voorlopig uit ben! Ik ga de pavo vital bestellen en die vul ik aan met een handje luzerne en eventueel wat gemalen lijnzaad ipv de olie :)