Welk supplement? Gevoelig maag/darmen & hengstigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shari_B
Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-10

Welk supplement? Gevoelig maag/darmen & hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 15:25

Gezien het feit dat er ondertussen zoveel middelen op de markt zijn kom ik er niet meer uit en hoop ik dat andere bokkers mij kunnen helpen.

Het gaat om het volgende paard

- Kwpn merrie, 1,68m
- Z1 dressuur, 5 dagen per week getraind
- 10 jaar oud
- staat van 7-16.30 buiten in de paddock in de zomer op de wei.
- krijgt 2x per dag 3/4de schep basisbrok en een handje muesli, en voldoende goede kwaliteit hooi per dag.


Ze is recent behandeld tegen maagzweren omdat ze o.a. Sopt met haar hooi, echter doet ze dit nu nogsteeds dus zal een gewoonte geworden zijn.

Ze heeft altijd veel last van haar hengstigheid, sinds dit voorjaar geef ik van Naf Oestress bij en dit heeft ervoor gezorgt dat ik in de zomer iniedergeval kan rijden ipv haar elke keer 3/4 dagen stil moeten zetten.
Merrie is dan echt loom en futloos.

Omdat ze toch met aansingelen wat nijdig doet en dat soppen met het hooi wil ik graag iets bijvoeren wat haar maag/darmstelsel ondersteunt maar er is zoveel op de markt dat ik niet weet waar te beginnen.

En evt nog andere opties dan de naf oestress voor haar hengstigheid ?

Daarnaast zou ze voor het niveau waar we nu zijn iets meer go en voorwaartse drang mogen hebben, echter het basisvoer ophogen heeft geen Zin dus ook dit moet met iets anders.

Ze is nu mooi op gewicht maar wordt snel te dik, en is ook wel een beetje spooky op bv vreemd terrein ik zoek dus iets waarvan ze wel meer energie krijgt zonder dat ze echt overal voor wegspringt als ze op wedstrijd moet.

Kortom weten jullie

- fijn supplement om darm/maagstelsel te ondersteunen
- hengstigheid ondersteunen
- paard wat iets meer energie/go moet krijgen onder het zadel zonder dat ze er enorm spooky van worden

Dame de Florencio 14-06-2008 ( v. Florencio): Z1+9
Radetski 07-06-2021 ( v. Glamourdale x Florencio)
Sadira 10-06-2022 ( v. Kjento x Florencio )


henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:47

Shari_Becker schreef:
Gezien het feit dat er ondertussen zoveel middelen op de markt zijn kom ik er niet meer uit en hoop ik dat andere bokkers mij kunnen helpen.

Het gaat om het volgende paard

- Kwpn merrie, 1,68m
- Z1 dressuur, 5 dagen per week getraind
- 10 jaar oud
- staat van 7-16.30 buiten in de paddock in de zomer op de wei.
- krijgt 2x per dag 3/4de schep basisbrok en een handje muesli, en voldoende goede kwaliteit hooi per dag.


Ze is recent behandeld tegen maagzweren omdat ze o.a. Sopt met haar hooi, echter doet ze dit nu nogsteeds dus zal een gewoonte geworden zijn.

Omdat ze toch met aansingelen wat nijdig doet en dat soppen met het hooi wil ik graag iets bijvoeren wat haar maag/darmstelsel ondersteunt maar er is zoveel op de markt dat ik niet weet waar te beginnen.


Zo te horen heeft je paard dus nog steeds last van haar maag. Hoe lang heeft de behandeling tegen maagzweren geduurd en is er (heel) langzaam afgebouwd met de omeprazol? Anders is de kans groot dat zij nog steeds maagzweren heeft en er nog meer behandeling nodig is.

Mijn paard met maagproblemen deed het verder goed op de Gastro + van Havens als krachtvoer. Van Hartog heb je nu ook een ruwvoer variant voor paarden met maagproblemen (Digest). Veel paarden hebben baat bij maagcompositum van groene os. Dit alles helpt echter pas als de maagzweren echt weg zijn. Succes!

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:53

Voor de brok kan ik je PAVO Energy Control aanraden. De paarden die hier in de sport lopen, staan daar allemaal op en tot grote tevredenheid van paarden en baas. Het is een sportbrok die niet heet maakt, energie komt gedeeltelijk uit de olie in de brok. Het wordt aangeraden voor de dressuursport, maar onze hete springpaarden doen het er heel fijn op.
Voor de maag zou ik behandelen met Ranitidine 300. Kost geen drol en het werkt als een tierelier. Een kuur van ca. 14 dagen kost euro 15. Ik heb hier maar een keer bij een heel zwaar geval 2 kuren achter elkaar gebruikt en paard is weer top in orde. Wel een heel verschil met de bedragen die ik hier wel hoor over maagmedicijnen. Je kunt het overigens alleen bestellen via je apotheek of DA.
Voor de hengstigheid heb ik geen suggesties. Als een bepaalde merrie hier last heeft van de hengstigheid (en dan met name de ovulatie) longeer ik gewoon. Eerste en laatste hengstigheid van het seizoen zijn meestal de zwaarste.

Shari_B
Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 16:44

henshem schreef:
Shari_Becker schreef:
Gezien het feit dat er ondertussen zoveel middelen op de markt zijn kom ik er niet meer uit en hoop ik dat andere bokkers mij kunnen helpen.

Het gaat om het volgende paard

- Kwpn merrie, 1,68m
- Z1 dressuur, 5 dagen per week getraind
- 10 jaar oud
- staat van 7-16.30 buiten in de paddock in de zomer op de wei.
- krijgt 2x per dag 3/4de schep basisbrok en een handje muesli, en voldoende goede kwaliteit hooi per dag.


Ze is recent behandeld tegen maagzweren omdat ze o.a. Sopt met haar hooi, echter doet ze dit nu nogsteeds dus zal een gewoonte geworden zijn.

Omdat ze toch met aansingelen wat nijdig doet en dat soppen met het hooi wil ik graag iets bijvoeren wat haar maag/darmstelsel ondersteunt maar er is zoveel op de markt dat ik niet weet waar te beginnen.


Zo te horen heeft je paard dus nog steeds last van haar maag. Hoe lang heeft de behandeling tegen maagzweren geduurd en is er (heel) langzaam afgebouwd met de omeprazol? Anders is de kans groot dat zij nog steeds maagzweren heeft en er nog meer behandeling nodig is.

Mijn paard met maagproblemen deed het verder goed op de Gastro + van Havens als krachtvoer. Van Hartog heb je nu ook een ruwvoer variant voor paarden met maagproblemen (Digest). Veel paarden hebben baat bij maagcompositum van groene os. Dit alles helpt echter pas als de maagzweren echt weg zijn. Succes!


Er is nooit vastgesteld dat er maagzweren aanwezig zijn maar ik had zelf dit idee, overigens is ze verder topfit en glimt haar vacht en gaat ze heel graag mee maar ergens knaagt het in me dat er iets niet goed zit.

Dierenarts heeft toen een kuur voor 10 dagen meegegeven omdat als ze maagzweren zou hebben er dan sowieso iets van verbetering te zien zou moeten zijn ( minder natte stal, minder zuur bij aansingelen, voorwaartser met rijden) echter is er 0,0 verschil te merken
Laatst bijgewerkt door Shari_B op 26-11-18 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Dame de Florencio 14-06-2008 ( v. Florencio): Z1+9
Radetski 07-06-2021 ( v. Glamourdale x Florencio)
Sadira 10-06-2022 ( v. Kjento x Florencio )

Shari_B
Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 16:45

hoogendroog schreef:
Voor de brok kan ik je PAVO Energy Control aanraden. De paarden die hier in de sport lopen, staan daar allemaal op en tot grote tevredenheid van paarden en baas. Het is een sportbrok die niet heet maakt, energie komt gedeeltelijk uit de olie in de brok. Het wordt aangeraden voor de dressuursport, maar onze hete springpaarden doen het er heel fijn op.
Voor de maag zou ik behandelen met Ranitidine 300. Kost geen drol en het werkt als een tierelier. Een kuur van ca. 14 dagen kost euro 15. Ik heb hier maar een keer bij een heel zwaar geval 2 kuren achter elkaar gebruikt en paard is weer top in orde. Wel een heel verschil met de bedragen die ik hier wel hoor over maagmedicijnen. Je kunt het overigens alleen bestellen via je apotheek of DA.
Voor de hengstigheid heb ik geen suggesties. Als een bepaalde merrie hier last heeft van de hengstigheid (en dan met name de ovulatie) longeer ik gewoon. Eerste en laatste hengstigheid van het seizoen zijn meestal de zwaarste.


Bedankt hier ga ik is naar kijken!

Dame de Florencio 14-06-2008 ( v. Florencio): Z1+9
Radetski 07-06-2021 ( v. Glamourdale x Florencio)
Sadira 10-06-2022 ( v. Kjento x Florencio )

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:17

Voor zowel de spijsvertering als de hengstigheid werkt kurkumapasta heel goed. Moet je wel zelf even maken maar dat is niet moeilijk. Voor mijn merrie, die zeer nadrukkelijk hengstig werd, gebruikte ik ook wel monnikspeper. Dat smaakt wel sterk dus je moet het heel langzaam opbouwen en het is ook handig als je het kunt vermommen in iets wat ook sterk smaakt (ik gebruikte daar de kurkumapasta voor, die vond ze lekker). Nu heeft ze het niet meer nodig maar het werkte altijd heel goed.

Heeft je veearts ook de boel al nagekeken, zitten er geen cystes bij voorbeeld?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:21

Mijn enorme zeikert met eten eet monnikspeper zo op, andere paarden hier ook.
Ik gooi het gewoon bij zijn muesli.

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:26

Dan zal hij vast vinden dat hij het nodig heeft. Ik heb het nooit geprobeerd los, de pasta kreeg ze toch al en het was een kleine moeite om de monnikspeper er doorheen te doen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:52

Idiote is wel dat meneer, die alles vrat als ik er maar curcuma door gooide nu de curcuma niet meer eet sinds meneer prascend krijgt. :+
Dus t kan best ja.
Zijn vitaminekorrel laat hij ook deels staan sindsdien, maar de monnikspeper eet hij er nog braaf tussen uit.

Shari_B
Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 14:58

Koper schreef:
Voor zowel de spijsvertering als de hengstigheid werkt kurkumapasta heel goed. Moet je wel zelf even maken maar dat is niet moeilijk. Voor mijn merrie, die zeer nadrukkelijk hengstig werd, gebruikte ik ook wel monnikspeper. Dat smaakt wel sterk dus je moet het heel langzaam opbouwen en het is ook handig als je het kunt vermommen in iets wat ook sterk smaakt (ik gebruikte daar de kurkumapasta voor, die vond ze lekker). Nu heeft ze het niet meer nodig maar het werkte altijd heel goed.

Heeft je veearts ook de boel al nagekeken, zitten er geen cystes bij voorbeeld?


Bedankt ik ga is kijken!

Nee er zit verder niks, ze is er ook niet super vervelend door maar gewoon rond die periode wat lusteloos en wat nijdiger op mijn beenhulpen maar niet dat ze ernaar slaat ofzo, meer even haar oren in haar nek en dan doet ze het wel weer

Dame de Florencio 14-06-2008 ( v. Florencio): Z1+9
Radetski 07-06-2021 ( v. Glamourdale x Florencio)
Sadira 10-06-2022 ( v. Kjento x Florencio )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: goesju, Kopmeeuw, laura22, lizy29, Miran, MirandaMalik, Stelvio en 42 bezoekers