Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 20:08

Hallo allemaal,

omdat ik na een week research eigenlijk nog niet goed weet wat ik mijn paard precies wil voeren open ik toch maar een topic (de zoveelste, mijn excuses).

Mijn merrie, 14 jaar, merrie, 1,76cm groot en vrijwel niet/lichtelijk werk begint haar huidig voer met een beetje lange tanden te eten.
Tandarts staat op de lijst, maar ze propt geen hooi op dus ik vermoed dat het niet aan de tanden ligt.
Sinds een paar weken laat we haar maïsvlokken staan. Die heeft ze altijd met veel plezier gegeten, nu standaard dat haar voerbak in de ochtend nog half vol ligt met de maïsvlokken. Daarnaast krijgt we nog Havens basis-sportbrok. Die eet ze wel nog op.
S' avonds eet ze wel alles op, zij het met iets langere tanden (lijkt het?)

Verder is mijn merrie nooit gemakkelijk geweest met rijden en omgang. Snel schrikken, hoofd omhoog en lopen, moeilijk loslaten en het minste beetje is een spook. Buiten rijden is een crime, alles is eng en spook. Ontspannen erop zitten is een uitdaging.... Zowel met dressuur, springen, buiten rijden is ze energiek, gespannen.
Destijds kreeg ze enkel Havens Basisbrok en geplette gerst.

De mais is erbij gekomen omdat ze vooral in de winters erg invalt. In de zomer staat ze eigenlijk te dik, in de winter valt ze des te harder terug in. Vandaar de keuze (van de leverancier) om maïsvlokken bij te voeren.

Maar uit onderzoek blijkt dat er in beide voeders erg veel suikers zitten. Iets waar ik vanaf wil!

Als laatste, tijdens mijn research ook het vermoeden gekregen dat paard een maagzweer heeft. Nukkig, zeg gerust bijten en niet stil staan, bij het opzadelen, afzadelen en deken op doen. Dat gecombineerd met een aantal andere zaken vermoed ik maagzweer. Wil ik ook laten testen.

Kort samengevat.
- Ochtend: 3/4 schep basisbrok en 3/4 schep maïsvlokken
- avond/ 3/4 schep basisbrok en 3/4 schep maïsvlokken, af en toe een halve schep Cavalor Mix&Mash
- na training of prestatie een halve schap Cavalor mix&mash
- training is wisselend, over het algemeen 1x per week momenteel
- valt in de winter snel in
- nukkig met opzadelen, afzadelen en deken wisselen
- Hooi op stal en op de wei, momenteel vanaf de grond maar ik wil slowfeeders en hooinetten ophangen (voordroog)
- seizoensgewonden koliekgevoelig

Wat ik wil? Proberen rust te brengen in mijn paard. Ik vermoed door de vele suikers uit het voer dat ik een gespannen paard heb. Ik wil naar een lage suiker en laag zetmeel.

Wat ik nu op aanraden van de dierenspeciaalzaak heb gedaan is Havens Gastro+ en Havens mix gekocht. Op aanraden dit een aantal dagen mengen en stilaan afbouwen naar enkel dit.
Kijken of dit al iets veranderd in het gedrag van mijn paard. Dit is redelijk laag in suiker en zetmeel. Maar ik ben bang dat ze in de winter weer erg invalt op enkel de mix en de Gastro.

Ik weet eigenlijk niet goed meer waar ik mijn paard een plezier mee doe.

Biologisch voer, maar daar zat dan weer erg veel suiker en zetmeel in.
Havens New Balance maar daar zit dan weer veel zetmeel in
Horse food happy summer mix leek ook interessant
Cavalor Pianissimo voor nerveuze paarden

De een zegt dit, de ander zegt dat.

Je denkt het goed te doen, maar gelukkig geeft mijn paard nu dus aan dat het haar niet meer aanstaat.
Maar ja, wat dan wel?
Het is een kwestie van testen, maar wat? Welke voer ga ik haar voorschotelen om te testen?

Wat voeren jullie, aan een paard met ongeveer dezelfde symptomen?


AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:18

Ik ben erg tevreden over Vitalbix. Ik voer dan wel de Breed&Grow aan mijn veulen, maar over het algemeen zijn alle lijnen van Vitalbix arm aan zemelen en suikers. Verder zou je misschien een analyse kunnen doen van het ruwvoer dat je je paard voert? Aan de hand daarvan kan je bepalen wat je nog moet aanvullen in het rantsoen om het zo compleet mogelijk te maken.

Wat betreft de andere symptomen: ik zou er zo snel mogelijk een dierenarts bij halen. Je vermoeden over een maagzweer zou correct kunnen zijn maar alleen een dierenarts kan dit diagnosticeren. Het kan uiteraard ook iets totaal anders zijn...

Succes!

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:26

Om aan te zetten en ook goed ter ondersteuning bij maagzweer een grasmix voeren? Ik ben zelf zeer tevreden over dengie maar havens heeft ook mooie mix en dan daarnaast een gewone mineralenbrok ( vitalbix ofzo) of als je iets wil wat beter verkrijgbaar is...pavo vital...en uiteraard zoveel mogelijk goed ruwvoer ter ondersteuning

En qua klachten dierenarts er bij halen...

Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:31

Ik voer de Gastro+ aan een vergelijkbaar paard. Op jouw voerschema zou ze onberijdbaar worden, ze reageert enorm op suikers. Met de Gastro+ gaat het heel goed, ze is zeer fijn te rijden en ze blijft er ook mooi van op gewicht, wat bij haar niet evident is.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70495
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:34

Ik verplaats dit topic naar voeding en supplementen

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 20:53

Ben je tevreden met je ruwvoer? Eigenlijk staat je paard op rust en zou dus haast geen krachtvoer nodig hebben. Met goed hooi of droge kuil van voldoende kwaliteit + vitamines/mineralen zou ze op gewicht moeten blijven. Zeker omdat ze pas 14 is. Als het mijn paard was deed ik het krachtvoer er tijdelijk uit, misschien een handje voor het lekkere.
Als ze niet verandert zou ik inderdaad de dierenarts eens inschakelen, want dan lijkt het er op dat er iets anders is.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 21:34

AnimalFriend: Ik ga er eens naar kijken, volgens mij is Vitalbix niet erg goed te krijgen hier maar Pavo wel. Mijn groothandel heeft de volledige Pavo lijn als ik me niet vergis.

Vleddertje; je haalt de mix van Havens aan, die heb ik vandaag gehaald en ga ik morgen beginnen opbouwen.
Dengie is me niet bekend, maar die ga ik googlen.

Les; verklaart misschien ook waarom ik met mijn paard tijdens het rijden niet door een deur kan. Hoeveel voer jij van de Gastro om haar op gewicht te houden?

Kendra: ik heb naar eigen mening, en die van de buurman goed ruwvoer ter beschikking. Het komt van eigen land dus ik weet wat erop is gegaan en hoe het behandeld is. Ik wil eigenlijk ook eerst mengen, en dan afbouwen. De basisbrok en mais er volledig is uit en kleinere hoeveelheden krachtvoer geven omdat dat inderdaad dus niet nodig is....

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:37

Hoeveel ruwvoer krijgt ze? Een paard dat niet of amper werkt kan het meestal wel doen met onbeperkt hooi en een vitaminebrok. Dat zou ik dan ook zéker proberen gezien je zegt dat ze zo heet is.

Wegen hoeveel hooi ze eet is ook wel fijn om te weten!

Als je denkt dat ze maagzweren heeft kun je abler bestellen en geven om te kijken of ze verbetert.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 22:00

Een behoorlijke berg goed uitgeschud en daar doet we eigenlijk wel mee tot de ochtend. Op de weide ook een behoorlijke berg. Maar geen gewicht dat kan ik eens proberen.

Abler ken ik niet, ga ik ook eens opzoeken.

tamary

Berichten: 29155
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:04

Voor maagzweren is het beter te gaan behandelen (bestellen bij abler inderdaad, kost je 10% van wat de DA mag voorschrijven voor gehele kuur van 4-6 weken + 4-6 weken afbouwen). Er loopt een topic hier op bokt trouwens over maagzweren, handig om door te lezen. Testen moet via scopie en dat is voor een maagpatient nogal belastend omdat ze er voor moeten vasten (maag moet leeg zijn om te kunnen kijken).
Maiszetmeel is bar slecht verteerbaar voor paarden, gooit daardoor darmflora overhoop en dan krijg je allerlei klachten die je er niet meteen op terugvoert, bovenop de bekende dingen als koliek en diarree.
Schrikkerig worden ze hier van te weining vit./min. en 1,5 voerschep basisbrok voor zo'n maat paard zal niet genoeg vit./min. bevatten. Ik voer mijn pony's nu zelfs 2x de aanbevolen dosis en heb eindelijk gewoon rust in de tent ipv om het minste aan de ren en vlieg (gewoon los op de paddock, rij niet zoveel nu).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:15

Ik zou gewoon eerst rustig omschakelen naar de Havens Gastro+ en de mix en niet nu meteen er heel veel meer in gaan stoppen behalve dan misschien die Abler kuur tegen maagzweren. Daarbij wel voldoende ruwvoer blijven aanbieden.
Als blijkt dat ze toch wat invalt nadat je bent omgeschakeld zou je ook kunnen denken aan om olie toe te voegen of wat bietenpulp om ook de vertering te ondersteunen.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 22:20

Maar bietenpulp bevat toch ook erg veel suikers? Of enkel nog de natuurlijke suikers omdat de suikers eruit zijn gehaald?

Ik heb even naar de Abler kuren gekeken maar zo veel aanbod dat moet ik even goed uitzoeken. Of best die Adbler + sucralfaat bulkpack?
Als ik het goed heb ik Abler gewoon Omeprazole en dat is een maagzuurremmer en Sucralfaat is een wandbeschermer?
Best om die 2 samen te geven, toch?

tiwi1969

Berichten: 7619
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:21

Testen of maagzuur een issue is kan je ook door een half uur voor het poetsen en rijden een spuit met Gaviscon in de mond te geven. Als de klachten en het nukkige gedrag dan minder zijn kan ke ervan uit gaan dat je paard last van zijn maag heeft en dat met Abler behandelen.

Tip van mijn DA die het vasten voor een scopie niet ziet zitten omdat dat slecht is voor de toch al gevoelige maag

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 22:26

Dan wil ik eens proberen Tiwi. Beter dat even proberen dan direct de 'zware' middelen in te zetten op een vermoeden.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:30

Bietenpulp bevat juist weinig suiker... het is restproduct al die suiker hebben ze eruit gehaald ;)
Het heeft wel hele goede verteerbare vezels.

Op de site http://www.voervergelijk.nl kan je nog heel veel informatie vinden over het voeren van paarden.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-18 22:35

Die site ken ik, heb ik grotendeels al doorgespit maar er is zo veel aanbod dat je eigenlijk niet meer weet waar je het bij moet houden.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 22:38

Maisbrok, vinden ze super lekker en komen ze van aan.

Blog: !!Zoessies.nl!! Think positive!
Like ons op facebook ! Zoessies Facebookpage
All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:45

Helemaal eens met evelijn! Eerst maar eens de gastro + mix en anders bietenpulp erbij. Geef haar wel even tijd om om te schakelen.

Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:28

Klopt, niet teveel ineens veranderen, dan weet je uiteindelijk nog niet wat voor verbetering heeft gezorgd.

Ik ben zelf niet zo van kilo's brok geven. In de zomer krijgen ze maximaal 1x/week een bodempje na een lange buitenrit als extraatje. Nu bouw ik langzaam op, geef momenteel een halve schep per dag, ik bouw het op naar een hele schep per dag.
Bij de overstap van Vitalbix naar Gastro+ zag je haar echt groeien. Van te mager (ribben zichtbaar) naar een prima gewicht (ribben voelbaar en zichtbaar in beweging). Ik geef haar wel nog 150gr bietenpulp bij om biotine en Maag Support in te kunnen mixen.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:34

Ik zou beginnen bij het ruwvoer. Weeg het eens af. Uitgeschud kan mooi droog ruwvoer een enorme berg geven maar qua gewicht tegenvallen.

Qua overige voeding, mijn oude merrie was ook een hittepetit die in de winter erg inviel. Meer hooi hielp al, daarnaast bietenpulp. Deed ze het fantastisch op alleen at ze de pulp op een gegeven moment niet meer zo goed. Daarna overgestapt op seniores priores, deed ze het fantastisch op naast een halve kg brok en aanvullende vitamines.

When nothing goes right,

go left.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-18 14:25

Dank je allemaal voor de reacties! Hier heb ik echt iets aan.

Ik ga inderdaad beginnen met gasto+ en mix te mengen met hetgeen ik nu voer. Uiteindelijk mais en brok eraf en indien nodig nog afbouwen met de gastro.
Ik heb nu nog cavalor slobber. Die maak ik eerst op en dan over op bietenpulp.

En ik ga hooi afwegen!

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:32

Waarom mais en brok niet meteen weg? Al die suiker en zetmeel werken het effect van de gastro en mix behoorlijk tegen

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Wat moet je nog voeren - ik kom er niet aan uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 14:39

Wij hebben goede ervaringen met Pavo Nature's best. Het is in huis gekomen nadat we problemen hadden onze 25+'er op gewicht te houden in de winter. Intussen krijgen de jonge (nu ja, zo jong ook weer niet meer) paarden dit ook. We vullen het nog aan met luzerne om hen trager te laten eten.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:14

Een paard dat niet hard moet werken hoeft inderdaad geen krachtvoer te krijgen.
Maar dan moet er wel een vitaminesupplement gegeven worden.

Vitalbix vind ik een heel goed supplement maar lustte mijn pony niet heel graag en liet het uiteindelijk ook staan. Je kan het makkelijk online bestellen, vanaf 2 zakken is verzenden gratis.
Ik heb dit toch 1.5j lang gegeven.
Om de laatste zakken leeg te krijgen mengde ik de brokken onder speedibeet/zemelen/Lucerne.

Hierna Pavo Vital gekocht maar helaas wordt ook deze korrel door mijn pony niet graag gegeten en meng ik het opnieuw door speedibeet/zemelen/Lucerne. Nochtans is mijn pony voor de rest een heel makkelijke eter.

Speedibeet + zemelen is zeker een aanrader om aan te zetten mits je er genoeg van geeft.
Het valt onder ruwvoer en bevat erg weinig suiker. Mijn veearts raadde het destijds aan toen onze pony met veulen stond en erg was afgevallen. Het heeft haar enorm geholpen en was snel weer op gewicht (veulen ook wel afgespeend).

Ondertussen is mijn pony eerder te dik dan te dun dus krijgt ze nu maar een klein beetje meer.

Syberdepiep

Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 16:53

In principe voer ik per paard 12 kg hooi per dag, ik verdeel dit in 4x over de hele dag. En ja ik weeg het ook echt af met de weegschaal. Omdat er te weinig in mineralen en vitaminen in hooi zit wilde ik er toch voer bij geven, liefst geen gewone brok omdat daar te veel suikers en vulmiddel zoals bietenpulp in zit. Vandaar mn keuze voor Vitalbix, en je voert er heel weinig van. Ik heb van Vitalbix de complete bix, daily+ sportmusli, lijnzaadolie, slobber mash en luzerne staan. Ik heb een jong paard welke aan het opbouwen is in de training en een pensioenado met artrose die geen arbeid meer doet en snel te dik is. Voor elk paard heb ik een verschillende samenstelling die ik met een weegschaaltje bij elkaar mix, op recept van Vitalbix zelf laten opstellen. Ideaal omdat ik elk paard zo heel specifiek kan voeren. Ik bestel het via Ekowolf, die brengen door heel het land rond.
Ik merkte alleen dat mn jonge paard de luzerne niet lust naar verloop van tijd, maar hij krijgt dat daarom ook niet meer. Hij is best een slechte eter, maar de andere producten eet hij altijd met smaak. Ze zijn inmiddels verslaafd aan de slobber en snoepjes, die doen het goed hier.

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers