Paard valt in in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
manonevita
Berichten: 46
Geregistreerd: 24-09-17

Paard valt in in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 10:19

Mijn merrie valt heel erg af in deze periode en dit krijg ik er gedurende de winter er meestal niet weer bij heeft iemand goeie tips ? Ze krijgt onbeperkt hooi heeft dekens op ze krijgt 1 kg pavo conditie brok en 1 kg merrie brok ze is nu 4 en word regelmatig gereden. Heb al verschillende dingen geprobeerd bietenpulp wil ze niet eten en meer hooi geven heeft geen zin ze eet het gewoon niet op ze komt de hele dag buiten in de paddock en als het niet te nat is nog een halve dag op gras omdat het andere paard niet de hele dag op gras kan staan. Apart zetten heeft geen nut dan lopen ze alleen maar heen en weer dit vooroorzaakt veel stres voor beide paarden. Ze gaat elk jaar naar de tandarts en word netjes ontwormt wie heeft de gouden tip?
Laatst bijgewerkt door manonevita op 13-11-18 10:46, in het totaal 2 keer bewerkt


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:25

manonevita schreef:
Mijn merrie valt heel erg af in deze periode en dit krijg ik er gedurende de winter er meestal niet weer bij heeft iemand goeie tips ? Ze krijgt onbeperkt hooi heeft dekens op ze krijgt 1 kg pavo conditie brok en 1 kg merrie brok ze is nu 4 en word regelmatig gereden. Heb al verschillende dingen geprobeerd bietenpulp wil ze niet eten en meer hooi geven heeft geen zin ze eet het gewoon niet op ze komt de hele dag buiten in de paddock en als het niet te nat is nog een halve dag op gras omdat het andere paard niet de hele dag op gras kan staan. Apart zetten heeft geen nut dan lopen ze alleen maar heen en weer dit vooroorzaakt veel stres voor beide paarden. Ze gaat elk jaar naar de tandarts en word netjes ontwormt wie heeft de gouden tip?



Joh, he merrie ziet er met een veulen aan haar voet bijzonder goed uit, geen probleem als die wat gewicht kwijt raakt in deze komende maanden.
https://boktimg.nl/img/m/3sNYUb.png

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

manonevita
Berichten: 46
Geregistreerd: 24-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 10:40

Peetstap schreef:
manonevita schreef:
Mijn merrie valt heel erg af in deze periode en dit krijg ik er gedurende de winter er meestal niet weer bij heeft iemand goeie tips ? Ze krijgt onbeperkt hooi heeft dekens op ze krijgt 1 kg pavo conditie brok en 1 kg merrie brok ze is nu 4 en word regelmatig gereden. Heb al verschillende dingen geprobeerd bietenpulp wil ze niet eten en meer hooi geven heeft geen zin ze eet het gewoon niet op ze komt de hele dag buiten in de paddock en als het niet te nat is nog een halve dag op gras omdat het andere paard niet de hele dag op gras kan staan. Apart zetten heeft geen nut dan lopen ze alleen maar heen en weer dit vooroorzaakt veel stres voor beide paarden. Ze gaat elk jaar naar de tandarts en word netjes ontwormt wie heeft de gouden tip?



Joh, he merrie ziet er met een veulen aan haar voet bijzonder goed uit, geen probleem als die wat gewicht kwijt raakt in deze komende maanden.
https://boktimg.nl/img/m/3sNYUb.png


Dat is niet de merrie waar het om gaat .. die is juist aan de dikke kant die staat samen met de andere merrie die geen veulen heeft gehad...

Sanet

Berichten: 7844
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Paard valt in in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:46

Ik heb goede ervaringen met bijvoeren met Subli seniores priores. Je zou bijvoorbeeld 1 of 2 emmers (1 voerschep per keer) kunnen geven per dag.
Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? Sommige paarden kunnen in een halfjaar tijd soms gekke dingen voor elkaar krijgen...

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 10:46

Mijn ruin had dit ook, die voerde ik altijd luzerne bij in de winter. Dat was de oplossing voor hem. Let dan wel op de calsium fosfor verhoudingen.

manonevita
Berichten: 46
Geregistreerd: 24-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-18 11:13

Sanet schreef:
Ik heb goede ervaringen met bijvoeren met Subli seniores priores. Je zou bijvoorbeeld 1 of 2 emmers (1 voerschep per keer) kunnen geven per dag.
Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? Sommige paarden kunnen in een halfjaar tijd soms gekke dingen voor elkaar krijgen...


Dat ga ik proberen is pas nog bij de tandarts geweest dus dat kan het niet zijn ze heeft het altijd rond deze periode vorigjaar hebben we haar stil gezet in de winter omdat ze zo inviel en ze was nog jong nu is ze net lekker door gereden dus wil ik dat niet weer doen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Paard valt in in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:22

Hier ook goede ervaringen met seniores priores. Als ze dat niet eet kan je ook luzernebrok proberen of mais lijnzaadbrok van horsefood. Met allen zeer goede ervaringen

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:08

elke dag een dikke scheut zonnebloemolie over het voer, en idd seniores priores, in het begin kan ej het mixen met brok, om te leren eten

mino1
Berichten: 361
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Paard valt in in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:21

Hoe zit het met de vitaminen en mineralen als dat niet op orde is kun je voeren wat je wilt maar het brengt
niks.

`Helaas Mino is niet meer !

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70432
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard valt in in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:24

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paard valt in in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:29

Luzerne, muesli en merriebrok (die je al voert) werken bij mij goed. Nou ja, bij mijn paard ;)

Maar zeker vlak voor de winter gaat het er snel af en is het vaak lastig het er weer bij te krijgen.

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:21



Otti1977

Berichten: 3038
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Paard valt in in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:31

Ik heb ook goede ervaringen met seniores priores.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:05

Lucerne en omega 369 mix werkt goed om ze op gewicht te houden, anders ook bietenpulp of seniores priores erbij.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers