Wat en hoeveel voer je een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:56

Ik heb 2 Friezen, krijgen in de ochtend kwartje brok en beide 2 plakjes hooi. Rest van de dag op heg land dan savonds als ze op stal komen slobber met multivitamine en 2 plakjes hooi en net voor de nacht nog een plakje

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:56

Na de aanschaf van mijn paard die heel lastig dik wordt ben ik goed gaan kijken naar wat is verstandig om te voeren en wat is niet goed zo ben ik achter dingen gekomen. Elk paard kan ergens wel of niet tegen. Zo ben ik erachter gekomen dat muesli echt een no go is voor mijn paard dan gaat hij gelijk aan de diarree en krijgt hij bulten op zijn lichaam. Wat hij dan wel krijgt van mij is het volgende.

-Elke ochtend rond half 10 een flinke portie voordroogkuil
-Daarna een halfuur voor ze de wei op gaan krijgt hij 750 gram basisbrok.
-Als hij de wei uitkomt ligt er weer 750 gram basisbrok.
-Rond 18.00 weer een grote portie voordroogkuil.
-En degene die als laatste op stal is die voert de avondronde wat ook weer een grote portie kuil is dat is vaak rond half 10 10 uur. Hoe later hoe beter zeggen we zelf altijd. Daarnaast staat hij op stro dus heeft hij altijd wat te knabbelen.
Dan krijgt hij van mij standaard elke dag in de zomer 1 beker Marstall cornmuesli en in de winter 2. Dit is om hem wat dikker te houden hij heeft aanleg om snel af te vallen.
En als ik dressuurmatig rijd krijgt hij 1 beker Marstall competition en met springen krijgt hij er 2. Doe ik niks dan krijgt hij ook niks. Is voer met hoog energielevel erin omdat hij van zichzelf nogal lui is aangelegd. Met dit voer is hij net wat meer gefocused op mij.

En in de winter geef ik vaak nog een schep bietenpulp of zemelen als ik merk dat hij wat invalt. En verder krijgt hij een helehoop appeltjes en winterpenen (de groenteboer zit naast de stal haha)

Hoop dat je hier wat aan hebt.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:43

op 1 dag:
s'morgens: schep pulp
rond 10.00: hooi op de weide
17.00 schep pulp + plak hooi van een grote baal

Als ik rij krijgt hij een emmer met een halve schep sport mix zero (aveve) en een paar handen lucerne. Af en toe ook wat maisolie erover heen!

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:07

Schrik niet wat ik de mijne voer haha die is heel moeilijk op gewicht te houden en als ze drachtig is helemaal met deze combinatie blijft ze mooi!

Sochtends slowfeeder hooi
1 kilo merrie brok
1 kilo Quarter müsli

Middag/avond Slowfeeder hooi
1 kilo merrie brok
1 kilo Quarter müsli
Tussendoor
1 emmer slobber met oa
1 kilo muscle condition (dit is de slobber)
1 kilo mais lijnzaad brok
Schep bietenpulp

Nacht nog een slowfeeder hooi

Mijn 2,5 jarige krijgt hetzelfde aantal hooi
Ochtend halve schep sport brok
Avond halve schep sport brok

Tussen door zelfde mix slobber alleen minder hoeveelheid

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:27

Hier kan toch niemand een goed antwoord op geven. Ieder paard heeft een verschillende voerbehoefte. Ik heb 2 een warmbloed van 170 en een koudbloed van 150. De warmbloed loopt gewoon in het gras krijgt 2 x daags een halve kg muesli met lucerne en s'avonds laat een groot net hooi en is niet dik. De koudbloed kan wel van de wind leven krijgt idd de helft, heeft in de wei een graasmasker op, krijgt een kopje brokjes en s'avonds laat de helft van het hooi als dat de grote krijgt. En die is nog te dik. Net als bij de mens de 1 kan veel meer eten als de ander.
Trouwens hier zijn al heel veel topics over vol geschreven.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:44

Het scheelt een hoop gedoe als de twee paarden hetzelfde type voer kunnen eten. Bijvoorbeeld: een Shetlander die van een uur gras al hoefbevangen wordt is niet praktisch bij een warmbloed die nooit teveel gras heeft.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:53

Ik irriteer me al aan de zin, er komt denk ik nog wel een pony bij.

Dit moet niet denken zijn, een paard is een kuddedier. PUNT

Daarnaast is hier geen zinnig, kant en klaar antwoord voor. Gaan de paarden s’ nachts op stal? Staan ze 24/7 buiten, wat voor hooi is er in jouw regio te verkrijgen? Wat voor paarden worden het überhaupt en dan heb je nog paarden (het zijn net mensen) die moeilijk dik te krijgen zijn of juist dik worden van lucht. Die van zichzelf heel energiek zijn of juist energie nodig hebben...

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 12:37

Dayanara schreef:
Ik irriteer me al aan de zin, er komt denk ik nog wel een pony bij.

Dit moet niet denken zijn, een paard is een kuddedier. PUNT

Daarnaast is hier geen zinnig, kant en klaar antwoord voor. Gaan de paarden s’ nachts op stal? Staan ze 24/7 buiten, wat voor hooi is er in jouw regio te verkrijgen? Wat voor paarden worden het überhaupt en dan heb je nog paarden (het zijn net mensen) die moeilijk dik te krijgen zijn of juist dik worden van lucht. Die van zichzelf heel energiek zijn of juist energie nodig hebben...



Leuk voor je dat je je irriteert! Maar volgensmij worden het MIJN paarden NIET van jou dus ik bepaal altijd zelf nog of ik er een bij neem jij niet dus ga je lekker irriteren, heb je alleen jezelf mee! En er staan genoeg paarden alleen dus zo erg is het niet.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:46

Ten eerste: een paard kan NIET alleen, ook niet omdat ''er genoeg paarden alleen staan'', dat is namelijk WEL erg.

Ik voer 1x per dag ongeveer 35-40 kg hooi in slowfeeders. Hier doen 2 paarden (1.64 en 1.55) en 2 mini's (80 cm) ongeveer 24 uur mee.
Verder krijgen ze wanneer het mij uit komt, maar iig 1x per dag vitaminebrokjes van Vitalbix, achterop de zak staat hoeveel ze moeten krijgen. 1 paard voer ik nog bij met luzerne omdat die wat extra vetjes mag kweken.

garffpamela

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:14

Wij hebben sinds een paar maanden de paarden aan huis.

'S morgens 07.00 uur krijgen ze voordroogkuil en een halve schep muesli zonder haver(cavalor) (alleen de jaarlingen brok)
Dan gaan ze tussen 09.00 en 09.00 naar buiten op de paddock en daar hebben ze weer voordroogkuil.
Meestal krijgen ze dan rond 13.00 uur nog een keer kuil, soms als ik moet werken en er niemand op stal is dan niet maar dan zorg ik dat ze sochtends extra veel hebben.
Smiddags gaan ze nu rond 17.00 uur naar binnen en ligt er kuil in de stallen.
Dan voer ik savonds nog een keer kuil en krijgen ze allemaal een halve schep brok. (Master basis-sport en de jaarlingen pavo podo grow)

Verder krijgen ze na het werken nog biks, muesli of slobber en geef ik af en toe wat stro om te knabbelen.

De bedoeling is dat we een baal kuil van 500 kilo voeren in ongeveer 10 dagen.
Er staat een grote KWPN'er van 175/koudbloed van 170/kruising 158/jaarling paard en jaarling pony

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:18

Ik zou op onbeperkt hooi gaan, met eventueel de nodige vitamines en mineralen. Maar het ligt er natuurlijk ook aan of je voor een sober ras gaat kiezen of niet.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:29

candalisa schreef:
Schrik niet wat ik de mijne voer haha die is heel moeilijk op gewicht te houden en als ze drachtig is helemaal met deze combinatie blijft ze mooi!

Sochtends slowfeeder hooi
1 kilo merrie brok
1 kilo Quarter müsli

Middag/avond Slowfeeder hooi
1 kilo merrie brok
1 kilo Quarter müsli
Tussendoor
1 emmer slobber met oa
1 kilo muscle condition (dit is de slobber)
1 kilo mais lijnzaad brok
Schep bietenpulp

Nacht nog een slowfeeder hooi

Mijn 2,5 jarige krijgt hetzelfde aantal hooi
Ochtend halve schep sport brok
Avond halve schep sport brok

Tussen door zelfde mix slobber alleen minder hoeveelheid


_O- geweldig deze post. Hoe verschillend kunnen paarden zijn. Als ik dit voer aan mijn twee merens denk ik dat ze binnen een maand dood zijn van veels te veel eten.
Dus TS ras en individu bepaalt.

Ons paard TS is enorm opgeknapt toen we eerst een paardje bij hem op de paddock zette, hem toen in de kudde zette en later hem weer naar huis haalde met een merrie voor hem. Verbaasd was ik dat daardoor ik veel minder zorg had om hem, de kosten amper stegen daar ik twee voor de prijs van een deed. Mijn paard is zo gelukkig met zijn vrouw, dus kijk of je er iets bij kan zetten.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-11-18 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:32

Even heel stom er tussen door; neem aan dat je paard wel een vriendje/vriendinnetje krijgt? :+

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:42

Per paard heel erg verschillend. Als je maar zorgt dat ze niet langer dan maximaal (en dat is echt de uiterste max) 8 uur zonder eten staan. Dus onbeperkt hooi is altijd een mooie oplossing.

Wel echt belangrijk dat een paard niet alleen staat. Dat anderen het doen betekent niet dat het goed is. Als je een mens maandenlang alleen opsluit wordt hij er ook niet beter op, net zoals paarden zijn wij sociale dieren die een maatje nodig hebben. En je zal het waarschijnlijk niet direct merken zoals pien_2010 ook zegt, maar op de lange termijn heb je een veel relaxter paard als hij een maatje heeft.

garffpamela

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:59

candalisa schreef:
Schrik niet wat ik de mijne voer haha die is heel moeilijk op gewicht te houden en als ze drachtig is helemaal met deze combinatie blijft ze mooi!

Sochtends slowfeeder hooi
1 kilo merrie brok
1 kilo Quarter müsli

Middag/avond Slowfeeder hooi
1 kilo merrie brok
1 kilo Quarter müsli
Tussendoor
1 emmer slobber met oa
1 kilo muscle condition (dit is de slobber

Van wel merk is dit? De muscle condition slobber?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:03

Granoek schreef:
Wow die lijst klopt hier toch niet := 2 'trekpaarden' eten hier samen aan 20kg hooi en dan is 's morgens niet alles op, en dan gebruik ik niet eens slowfeeders.
Heb ook de hooistal gewoon open dus als het te weinig was konden ze ook aan de rest maar tot dusver wordt dat alleen gebruikt om door de stal te verspreiden en op te mesten _-:(

Hier eten ze nu al 350 kilo op in 6 dagen met drie trekpaarden, die kauwen dus rustig 60 kilo op (met slowfeeder ... )

Een gezond recreatiepaard (daarmee wil ik zeggen: een paard dat maximaal 1 uur per dag basiswerk doet 4-5 dagen per week, basiswerk is imo tot z dressuur) heeft normaal voldoende aan goed (onbeperkt) hooi en een vitaminebrok.
Indien het hooi van wat mindere kwaliteit is (lager in energie), zou een gewone (graanvrije) basisbrok of bietenpulp (heeft dezelfde energie als haver maar is lager in suiker) voldoende moeten zijn.

Paarden die jonger, ouder, ziek zijn, hoger in het werk staan hebben iets meer nodig, dat is dan afhankelijk wat precies. Een paard dat te weinig energie heeft voor het werk zal je voer geven met meer energie en eiwitten, een paard dat te mager staat ga je niet perse meer energie erin stoppen maar eerder meer vet/eiwit.

Mijn trekpaarden krijgen
de 9 jarige, wordt een 2-3 uur per week gewerkt, staat iets te zwaar
-350 gram droge pulp (uiteraard geweekt)
-220 gram herbs
-250 gram pre-active/basisbrok/healthy fibre
-vitaminebrokje
- onbeperkt hooi met lage energie,eiwit en suikerwaarde.

mijn 22 jarige, valt in de winter in en wordt te mager
- 350 gram zupa
- 220 gram fetura
-250 gram pre-active
-vitaminebrokje
-onbeperkt hooi

mijn 4 jarige pre (andere stal)
- vitaminebrokje
-onbeperkt hooi
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 05-11-18 14:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:07

Y123 schreef:
Dayanara schreef:
Ik irriteer me al aan de zin, er komt denk ik nog wel een pony bij.

Dit moet niet denken zijn, een paard is een kuddedier. PUNT

Daarnaast is hier geen zinnig, kant en klaar antwoord voor. Gaan de paarden s’ nachts op stal? Staan ze 24/7 buiten, wat voor hooi is er in jouw regio te verkrijgen? Wat voor paarden worden het überhaupt en dan heb je nog paarden (het zijn net mensen) die moeilijk dik te krijgen zijn of juist dik worden van lucht. Die van zichzelf heel energiek zijn of juist energie nodig hebben...



Leuk voor je dat je je irriteert! Maar volgensmij worden het MIJN paarden NIET van jou dus ik bepaal altijd zelf nog of ik er een bij neem jij niet dus ga je lekker irriteren, heb je alleen jezelf mee! En er staan genoeg paarden alleen dus zo erg is het niet.


Mij heb je er niet mee, alleen je paard. Want nogmaals het is een KUDDEdier en kan niet alleen staan...

“Dat er genoeg alleen staan en dat het dan niet erg is” belachelijk. Stel dat er hier door 5 bokkers gezegd wordt dat ze hun paarden bakstenen voeren. Dan doe jij dan dus ook want omdat meerdere het niet doen is het niet erg?

Succes met het vinden van 2 leuke paardjes en een bijbehorend voedingsschema :)

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:11

garffpamela schreef:
candalisa schreef:
Schrik niet wat ik de mijne voer haha die is heel moeilijk op gewicht te houden en als ze drachtig is helemaal met deze combinatie blijft ze mooi!

Sochtends slowfeeder hooi
1 kilo merrie brok
1 kilo Quarter müsli

Middag/avond Slowfeeder hooi
1 kilo merrie brok
1 kilo Quarter müsli
Tussendoor
1 emmer slobber met oa
1 kilo muscle condition (dit is de slobber

Van wel merk is dit? De muscle condition slobber?


http://www.actionquality.nl/nl/assortim ... on-muscle/

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:14

Mijn paard staat 24/7 op de wei met voldoende gras. Is over het algemeen prima, in de winter wordt er hooi bijgevoerd. En meestal (als hij er nood aan heeft en enkel in de winter) wordt er ook een gewone museli bijgevoerd.

pinto_1

Berichten: 2557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:27

Hier met twee warmbloeden:

's ochtends vroeg: kruiwagen hooi (zo vol mogelijk).
einde van de ochtend: twee uur weidegang. Aansluitend een kleine kruiwagen hooi. Zonder weidegang weer een volle kruiwagen.
eind van de middag: kruiwagen hooi en elk een schepel basisbrok
's avonds laat: kruiwagen hooi.

Verder hebben ze een zoutsteen en mineralensteen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:41

Ga er van uit dat de hoeveelheden op een verpakking een richtlijn zijn.
Goed ruwvoer is het allerbelangrijkste, dit krijgen de paarden bij ons onbeperkt.
Hoeveel een paard eet en wat is per dier verschillend.
Onze fries krijgt erg weinig in vergelijk met onze kwpn-er. De fries groeit dicht van de lucht en de kwpn-er moet ik zeker in de winter goed bijvoeren wil deze op gewicht houden.
Ik zorg dat er altijd onbeperkt hooi is, ons hooi komt van bemest land en is een 1ste snede.
Doordat ze onbeperkt hooi hebben is het makkelijker om krachtvoer te voeren.
Voer je niet onbeperkt hooi is het voor de maag beter om eerst ruwvoer te voeren en dan pas krachtvoer voor de maag, dit is zeker bij de eerste voerronde van de dag van toepassing.
Ik voer 's ochtends brok rond 06.45 uur, dan rond 07.30 naar buiten, nu buiten het weideseizoen om staan ze op de paddock met op diverse plekken hooi. Tussen de middag voer ik een emmer luzerne met wat wortels erdoor. Als ze naar binnen gaan tegen donker aan weer brok, uiteraard hooi op stal erbij, hoeveelheid hooi is ruim voldoende tot de volgende ochtend. Net voor de nacht krijgen ze nog een keer brok.
In de winter verdeel ik de hoeveelheid krachtvoer over 3 maaltijden, dit om de dag/avond wat te breken. Ze krijgen hierdoor ook geen enorme hoeveelheden per keer binnen, is weer beter voor de maag. Bij de fries meng ik een handje luzerne door de brok, dan eet hij wat rustiger en lijkt het nog een beetje wat hij krijgt.
De fries krijgt een baisbrok met wat luzerne van hartog.
De kwpn-er krijgt basisbrok met ruwe spelt en als extra in de wintermaanden SP van Subli.
Na het werk krijgen ze nog een beetje mueslï met een appeltje of wat wortels erdoor.
Verder dus onbeperkt hooi.

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Re: Wat en hoeveel voer je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 17:13

Ff voor de duidelijkheid.
Heel erg bedankt voor alle reacties.
Maar die mensen die zeggen dat een paard niet alleen kan staan: misschien vinden ze het zelf minder leuk maar ze kunnen wel degelijk alleen staan.
Anders zou het ook nooit gebeuren!
Dus leuk en aardog dat jullie zeggen ze moeten met elkaar staan maar ik bepaal het nog altijd zelf.
Fijne dag verder.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:16

Y123 schreef:
Ff voor de duidelijkheid.
Heel erg bedankt voor alle reacties.
Maar die mensen die zeggen dat een paard niet alleen kan staan: misschien vinden ze het zelf minder leuk maar ze kunnen wel degelijk alleen staan.
Anders zou het ook nooit gebeuren!
Dus leuk en aardog dat jullie zeggen ze moeten met elkaar staan maar ik bepaal het nog altijd zelf.
Fijne dag verder.

Dood gaan ze er niet van, maar dat gaat een gevangene in een isolatiecel ook niet.
Nee ik vind het heel sneu, zou verboden moeten worden voor langere tijd en is het in sommige landen ook.

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 17:24

Azmay schreef:
Y123 schreef:
Ff voor de duidelijkheid.
Heel erg bedankt voor alle reacties.
Maar die mensen die zeggen dat een paard niet alleen kan staan: misschien vinden ze het zelf minder leuk maar ze kunnen wel degelijk alleen staan.
Anders zou het ook nooit gebeuren!
Dus leuk en aardog dat jullie zeggen ze moeten met elkaar staan maar ik bepaal het nog altijd zelf.
Fijne dag verder.

Dood gaan ze er niet van, maar dat gaat een gevangene in een isolatiecel ook niet.
Nee ik vind het heel sneu, zou verboden moeten worden voor langere tijd en is het in sommige landen ook.


Het is ook sneu.
Maar ik bedoel meer van ik vind het irritant als mensen mij gaan “dwingen”(weet ff niet hoe ik het moet verwoorden) om er 2 te nemen.
Als ik de paarden aan huis neem dan komen er 2 geen twijfel aan.
Maar misschien gaat het paard (wat ik nog moet aanschaffen hahah) nu toch op een stal verderop in de straat staan omdat we niet genoeg ruimte aan huis hebben voor een bak. (Wel voor stallen)
De bak zou dan 15 bij 15 worden wat een hele sneue bak zou worden (ik durf het geen eens een bak te noemen, het is meer een ruime paddock) ik denk dat ik er net met moeite in zou kunnen draven (wat denk ik slecht is voor eej paard omdat je steeds op dezelfde volte loopt omdat het zo klein is) dus ja maar misschien blijven ze aan huis we weten het nog niet.
Omdat het bos er letterlijk naast is (misschien een minuut stappen) en het strand ook niet ver is.
Maar we zien het iig bedankt voor alle rea’s

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:26

Y123 schreef:
Ff voor de duidelijkheid.
Heel erg bedankt voor alle reacties.
Maar die mensen die zeggen dat een paard niet alleen kan staan: misschien vinden ze het zelf minder leuk maar ze kunnen wel degelijk alleen staan.
Anders zou het ook nooit gebeuren!
Dus leuk en aardog dat jullie zeggen ze moeten met elkaar staan maar ik bepaal het nog altijd zelf.
Fijne dag verder.

Sommige kunnen er goed tegen om alleen te leven maar dat is zeker niet voor elk paard weg gelegd.
Denk dat je met deze reactie niet echt hele sportieve reacties terug gaat krijgen.
Bedenk dat het goed bedoelt is wat de mensen hier voor advies geven, vaak komt dat advies ook voort uit ervaringen die ze hebben opgedaan...