Supplementen ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Supplementen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 18:05

Hallo!

Ik heb onlangs mijn eerste paardje gekocht (2jaar)en ik wil enkel het beste voor haar! Ze staat in een kudde op de wei met schuilstal 24/24. Op de stalling hier krijgen ze ook nog korrels bij. Nu wat ik mij afvraag.. op de markt zie je zo enorm veel passeren van supplementen dat ik door de bomen het bos niet meer zie! Is dit allemaal nodig of is het verkoopspraat? Zit in de gewone voeding niet alles wat ze nodig hebben? Ik wil mijn paardje ook niet tekort doen.. Heb ze nu onlangs een kuur moeten geven omdat haar lever vergiftigd was. Ik gaf ze nu cavalor juniorix bij (handje vol) omdat ik bang ben dat ze anders voedingstoffen te kort krijg die ze nu op jonge leeftijd wel nodig heeft, maar wil ook niet dat haar lever het weer lastig krijgt. Op wat moet je allemaal letten bij de voeding van je paard? Heb al gelezen dat granen en melasse niet gezond zouden zijn.. Wat is gezond, wat niet? Voeding van uw paard vind ik toch iets ingewikkelds, ieder paard is ook anders.. Alvast bedankt om op mijn vele vragen te beantwoorden :-D als er iemand artikels heeft mag je me ze gerust ook doorsturen!

LauraEH

Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:13

Ik geef mijn paard alleen vitamine E + selenium. Dit is voor jouw paard nog niet nodig. Vitamine E is namelijk voor de spieropbouw en het helpen met afvoeren van afvalstoffen. Maar mocht je aan het werk gaan met je paard, raad ik dat aan. Nu zou je vitamine brokjes kunnen geven van bijvoorbeeld pavo :)

Eleeke

Berichten: 2030
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:26

Als je paard minder dan ongeveer anderhalve kilo per dag aan krachtvoer krijgt ( pony de helft) moet hij een vitamine balancer hebben.
Ons ruwvoer heeft niet voldoende vitamines. Daarnaast een zoutblok en als je paard zweet met het werk zijn electrolyten aan te raden.

Alle andere supplementen zijn alleen nodig als er iets is met het paard of als je specifiek iets wil bereiken. De mijne is erg gevoelig voor spier bevangenheid en krijgt ook vitamine E en Selenium.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Supplementen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:31

Voor de meeste recreatiepaarden is goed hooi, als het kan weidegang, en een vitamine/mineralenkorrel voldoende. Meer hoeft niet. Bij voorkeur laag in zetmeel en suiker (zonder melasse, granen en afval als schillen en schrot)
Als je even de zoekfunctie gebruikt naar balancer of vitaminebrok dn krijg je genoeg info. En op voervergelijk.nl kun je de diverse smaken onderling vergelijken.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:40

echt heel veel info over wat jij wil weten staat hier www.voervergelijk.nl
staat van alles over vitamines,wat wel en wat niet voeren :j

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 19:00

ellepel schreef:
echt heel veel info over wat jij wil weten staat hier http://www.voervergelijk.nl
staat van alles over vitamines,wat wel en wat niet voeren :j



Bedankt zal ik eens bekijken!