Extreem heet paard of nerveus door verhuis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Extreem heet paard of nerveus door verhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 23:04

Ik heb een nieuw paardje gekocht en die was toen ik ze was gaan testen echt super rustig.
Ze staat nu bijna een week bij ons en haar karakter is helemaal anders als toen ik ze kocht.
Ze is in het rijden plots super heet terwijl ze daar eerder lui was. Ze is moeilijk met hoofdstel en aan de hand. Terwijl ze daar heel rustig en braaf was.
Ik vind dit niet zo heel erg maar zou toch liever het paard vandaar terug hebben.
Toen ze bij ons toekwam heeft ze onmiddellijk de weide opgegaan en kreeg ze aveve senior (we hadden enkel dit en grow mix). Toen we ze voor het eerst reden was ze nog hetzelfde als toen we ze waren gaan test rijden. Maar dinsdag (ze is bij ons sinds zaterdag) wat ze niet te rijden. Extreem heet weglopen... Mij mama is toen balance mix van aveve gaan halen maar donderdag (vandaag) was ze nog heter en moeilijker.
Ik heb contact opgenomen met de verkoper en daar kreeg ze buiten bietenpulp een klein beetje Bix want anders werd ze te heet.
Ik vraag me nu af wat zou ik haar kunnen geven wanneer de rest krachtvoer krijgt. Ik dacht aan pianissomo van pavo in combinatie met bietenpulp. Maar ik weet dat ik moet opletten met de Ca /P balans.
Ze heeft voor de moment weinig conditie wat het ook niet makkelijker maakt. Want we willen de conditie opbouwen zonder heet te maken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Extreem heet paard of nerveus door verhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:08

Een vitaminebrokje zoals Pavo vital of Marstall force zou, in combinatie met voldoende kwalitatief goed hooi, voldoende moeten zijn.
Als je een beetje bietenpulp geeft, hoef je trouwens niet gelijk te compenseren voor de Ca/P-verhouding.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Extreem heet paard of nerveus door verhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:10

Was het paard niet gedrogeerd bij de verkoper?

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:10

Gewoon even laten wennen? Ze is er nog maar een week :( alle verandering en nu ook al weer bij jullie met voer
Laatst bijgewerkt door Newallure op 18-10-18 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Extreem heet paard of nerveus door verhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:11

Is ze gekeurd en is er bloed afgenomen?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:13

Wat krijgt ze aan ruwvoer? Dat is eigenlijk het belangrijkste, goed en voldoende/onbeperkt ruwvoer. Conditie opbouwen doe je niet door haar flink biks te voeren. Wellicht is een vitaminebrokje wat voor haar? Kijk eens naar Metazoa, dat krijgen mijn pony's om ze te voorzien van alle vitamine en mineralen.

Verder zou ik haar lekker de tijd geven. Misschien eerst lekker een weekje de wei op voor je langzaam aan met haar aan de slag gaat. Ze is er nog maar net!

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Extreem heet paard of nerveus door verhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:21

Geen bix geven maar iets wat alleen mineralen en vitaminen bevat. Metazoa of Vitalbix of iets dergelijks. En wat je kunt proberen is magnesium bijgeven. Verder is ze er nog maar net, soms hebben paarden een aantal weken of maanden nodig om te wennen aan de nieuwe locatie, mensen, paarden, ritme. Trek er maar rustig tijd voor uit elkaar goed te leren kennen, en gun haar die tijd ook. Vaak gaan we enthousiast aan de slag met een nieuw paard, maar vergeten dat de verhuizing flink impact heeft. Rustig aan beginnen, en veel plezier met je nieuwe paard.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 00:27

Newallure schreef:
Gewoon even laten wennen? Ze is er nog maar een week :( alle verandering en nu ook al weer bij jullie met voer

Dit.

Afgezien van omgeving en kudde: wat is er nog meer veranderd door de verhuizing? Qua bij voorbeeld uren op de wei/paddock/stal?

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Extreem heet paard of nerveus door verhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 09:44

Ze kreeg bij de vorige eigenaar 2 x 2 scheppen bietenpulp per dag.
Ik vind dat best veel dus daarop dacht ik moet ik letten op de verhouding.

Ze is gekeurd geweest bij verkoop en tijdens de keuring had ik wel gezien dat er best wel wat werk aan was en dat ze karakter had maar we hebben toen geen bloed genomen.

Ze werd daar om de twee dagen gereden en omdat er best wel wat werk aan haar was wou ik dat stramien wel wat aanhouden. Het plan was lichte trainingen zodat ze kon wennen maar omdat ze echt met haar energie geen blijf weet laat ze dit niet echt toe. Ze loopt en loopt en blijft lopen. Ook op stal en in de weide kan ze niet goed met haar energie overweg.
Ze staat hier meer op de weide dan bij de vorige eigenaar. Daar ging ze maar paar uur per dag buiten terwijl hier staat ze van s'morgen tot s'avonds buiten. Als ze binnen komen krijgt de rest krachtvoer en daarom wil ik ook haar iets geven (Mag vitamine brok zijn en hoeft niet veel te zijn) Ze krijgt op stal ook in een slowfeeder voordroog.
Ik woon in België en in er is echt geen verdeler van Metazoa of vitalbix in de buurt (dichtste is iets van een 2u rijden) daarom was ik opzoek naar iets van Aveve, Cavalor of Pavo.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Extreem heet paard of nerveus door verhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:48

Wennen...
Natuurlijk kan je even naar het voer kijken, maar paarden moeten gewoon ook wennen.
Veel zijn er onrustig, onzeker ze hebben een nieuwe omgeving, nieuwe vrienden en een nieuw mens die ze nog niet vertrouwen. En veel paarden worden daar een beetje zenuwachtig van.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:51

Mijn merrie was de eerste weken ook heel onrustig, vooral in de hand en met longeren. Logisch want het is voor een paard niet niks om verhuisd te worden, onderschat dit niet! Een paard is heel gevoelig en dit is een enorme verandering. Ik vind persoonlijk ook best snel dat je meteen gaat rijden etc. Mijn paard heeft eerst eens 2 weken mogen wennen en daarna rustig aan de slag gegaan.
Nu 4 maanden verder is ze de rust zelve en kan ik alles met haar doen.

Verder zou ik (ongeveer) hetzelfde voer geven als bij de vorige eigenaar, omdat ze het daar wel goed op deed.

Anoniem

Re: Extreem heet paard of nerveus door verhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:02

Geef dit paard even de tijd om te wennen.
Gemiddeld staat er 3 maanden voor. Alvorens een paard geheel stressvrij staat. Vaak zien wij mensen die kleinste restjes van stress niet, omdat deze zo subtiel zijn.
Nu heb jij een behoorlijk over de toeren paard.
Waar ik heel benieuwd naar ben is, hoe staat ze buiten? Is dit in een kudde? Is dit met 1 ander paard?
Hoe loopt ze mee naar buiten?
Hoe is haar gedrag als je haar wilt binnen halen? Is ze dan drammerig, is ze juist afwachtend? Hoe reageert de rest van de paarden op haar?

Dit paar staat pas sinds 1 week in totaal andere omgeving, met allemaal andere paarden/dieren, met mensen die andere gebruiken en gewoontes hebben.
Ik geloof niet dat je het kwaad meent, maar dat je juist het goede wilt. Daarom zou mijn advies zijn om dit paard beetje ruimte te gunnen om te wennen, begin heel klein met je toenadering en hetgeen je wilt vragen van haar. En zolang dat goed gaat kun je rustig verder uitbreiden. Maar poets je verwachting beetje bij voor the time being :)

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 10:16

Ik onderschat het echt niet. Mijn vorig paard is zwaar depressief bij mij aangekomen nadat ze heel kort na elkaar verschillende keren van eigenaar was veranderd.
Het rijden was eerder gepland zodat ze echt ook in de hand kwam lekker geborsteld, dan wat losrijden en klaar. Maar dit maakt de stuiterbal in haar niet mogelijk. Ze wil echt lief zijn en komen knuffelen. Ze zoekt ook echt contact maar de stuiterbal in haar maakt het nogal brutaal. Ze is eerder te enthousiast.
Ze staat op de weide met 2 nadere paarden en naast haar staan ook nog 2 paarden waar ze vaak gaat kroelen over de omheining heen. Voor binnen te halen staat ze altijd als eerste klaar en moet de rest wachten! (Duidelijk nu al de baas). Naar ons toe heeft ze weinig respect voor persoonlijke ruimte en in de stal moet en wil ze eerst eten.
Waarom ik dit topic vooral opende is omdat de vorige eigenaar me nu vertelde dat ze maar een beetje bix kreeg omdat ze anders te hevig staat. Aangezien ik dit nu pas weet wou ik eens polsen wat ik best kan geven van bix of mineraal brok omdat ik met de andere paarden nog nooit zo'n extreme reactie heb gehad. Zitten nogthans ook bloedpaardjes tussen. Ook uit haar pedigree weet ik dat er karakter koppen tussen zitten (Haar mama is volle zus van Zeoliet).
Zowiezo krijgt ze tijd en gaat er ook best wel wat grondwerk mee gaan doen. Want dat had ik daar al gezien veel manieren aan de hand heeft ze niet.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:21

Kan je niet gewoon bietenpulp met een vitaminebrok (bijv. Pavo Vital) voeren? Of Pavo Nature's Best? Beide brokken wordt ze wss. niet heter van

BigOne
Berichten: 38258
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:22

Van zeoliet krijg je verdriet is een spreekwoord, of het waar is, geen idee. Je geeft al aan dat de keuring niet zo soepel verliep dus je hebt waarschijnlijk een dame met een fiks karakter gekocht. Ze kan bij de vorige eigenaar best flink gereden zijn voor jij kwam rijden. Zie je wel vaker gebeuren, of ze geven zeer weinig water en voer . Maar je hebt haar en zal toch een manier moeten vinden want wanneer de vorige eigenaar al aangaf dat ze wat heet werd dan word dat door verhuizen en flink voeren alleen erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:23

Zo te horen heb je er zelf wel een heel bewust beeld van. Dat is al het halve werk. +:)+
Ik zou krachtvoer inderdaad aanpassen en meer denken aan luzerne met een handje krachtvoer. Zodat haar overtollige energie niet gevoed blijft. Dit kun je weer opbouwen als je met haar wilt gaan werken natuurlijk.
Grondwerken zou een fijne start zijn om een meer easy paard terug te krijgen.
Ben je daar al bekend mee?
En echt fijn te horen dat ze wel aansluiting zoekt en heeft gevonden bij de rest van de paarden.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:30

Naast het wennen is grondwerk inderdaad een goed idee, geef haar heel duidelijk regels en grenzen, dat geeft ook rust. Zowel in het werken op de grond als onder het zadel lijkt het voor dit paard belangrijk te zijn dat je haar taken geeft waar ze over na moet denken. Als je haar consequent vraagt om haar hoofd te gebruiken zal ze haar energie op die manier in kunnen zetten.

Qua voer zou ik ook gaan voor metazoa of vitalbix. Volgens mij levert Agradi een van deze 2 gewoon met de post.

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 10:34

Dank je Linde die ga ik eens opzoeken!

Dat spreekwoord heb ik inderdaad al gehoord jammer genoeg nadat ik verliefd was geworden. Ik denk ook dat ze best wel wat karakter heeft.
Luzerne is een goed idee. Dat krijgt onze andere merrie ook.
Ik heb wel een beetje ervaring in grondwerk. Mijn oudje is ook zo'n bulldozer en daarom had ik les genomen om die ook wat respect voor persoonlijke ruimte te laten krijgen. Maar ik was wel van plan om weer lessen te nemen met haar.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Extreem heet paard of nerveus door verhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:48

Ik zou voorlopig geen krachtvoer meer geven, maar alleen ruwvoer en bietenpulp. En kijken wat dit als effect heeft. Van enkele weken licht werk zonder extra vitaminen en mineralen gaan je paard echt geen tekorten hebben... Voor het idee zou je er een handje muesli kunnen doordoen (iets zo laag mogelijk in suikers, bv sportmix Zero, d'hooge red fibre, Cavalor fibre mix)

Vitalbix kan je aan huis laten leveren. Verder zou je ook naar Pavo vital kunnen kijken of mss is Dodson&horrell beter verkrijgbaar en zou je voor de ultimate balancer kunnen kijken. Al bevat deze laatste best nog veel suikers...

Als je paard dan nog niet "rustiger" wordt, moet je mss toch afvragen of ze gesedeerd was toen je bent gaan testrijden...

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:48

Soezee schreef:
Dank je Linde die ga ik eens opzoeken!

Dat spreekwoord heb ik inderdaad al gehoord jammer genoeg nadat ik verliefd was geworden. Ik denk ook dat ze best wel wat karakter heeft.
Luzerne is een goed idee. Dat krijgt onze andere merrie ook.
Ik heb wel een beetje ervaring in grondwerk. Mijn oudje is ook zo'n bulldozer en daarom had ik les genomen om die ook wat respect voor persoonlijke ruimte te laten krijgen. Maar ik was wel van plan om weer lessen te nemen met haar.


Zoek als je grondwerk gaat doen ook eens op Right brain Extrovert. Daar zijn topics over hier. Jouw paard klinkt me als dat type in de oren, er is veel info beschikbaar over hoe te lezen dit gedrag en welke manieren om je paard te helpen om te leren kalmeren/zichzelf te reguleren.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Extreem heet paard of nerveus door verhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:54

Ja ik kan je ook een vitaminebrok adviseren.
Of als ze niet leveren aan België: Pavo Vital.
Daar hoef je maar weinig van te voeren.

En ik zou een goede magnesium bijvoeren. Ik werk zelf met magnesium-oxide, deze komt toch telkens goed uit de bus. Hoeft ook maar weinig van gevoerd te worden. 3 theelepeltjes per dag en als er wat meer rust is, 2 theelepels voor onderhoud.

Met voeding kun je heel veel doen. Misschien heeft het paard wel erge hoofdpijn en stress. In dat geval is een fijne behandeling van een cranio-sacraal therapeut aan te raden.

En het paardje moet wennen!

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Extreem heet paard of nerveus door verhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:22

Ga even helemaal terug met voer naar wat je paard gewend is. Dat gaat helaas nooit omdat je toch met ander ruwvoer zit. Maar doe het dan in ieder geval voor het deel waar je wel invloed op kunt hebben.
Introduceer dan na een tijdje pas jouw nieuwe voer regime. Zo te horen kun je al genoeg hebben aan een aanvulling met Pavo Vital.

Over wel of niet rijden: Ik vind dat daar een standaard in is. Het ene paard zal er houvast aan hebben dat dit deel van de week gewoon doorgaat, de ander zal er met zijn hoofd zo niet aan toe zijn dat het geen zin heeft. Kom je maar op 1 manier achter: uitproberen.

Ik zou niet te snel denken aan oplichting. Een nieuwe omgeving kan flinke impact hebben op je paard.
Als terug brengen van het paard aan de orde zou kunnen zijn zou ik de verkoper wel 'formeel' laten weten dat je problemen ondervind.

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 11:26

Freya mijn oudje is een Right brain extrovert maar ik denk dat zij eerder een left brain extrovert is.

De cranio sacraal therapeut komt volgende week al dat stond al ingepland.
In de pavo vital zit wel veel minder magnesium dan in de vitalbix heb ik gezien.

en petitparis ik denk dat ik het eerst zo ga doen. Geen krachtvoer enkel pulp en zien hoe het energie pijl is. En als dit werkt ga ik kijken voor de pavo Vital bij te geven en eventueel aanvullen met wat Magnesium.
Ik denk wel niet dat ze gesedeerd is want ik ben er 3 maal mee gaan test rijden en 2 maal was ik eerder dan de eigenaar terplaatse.

Ik denk ook niet aan oplichting en ik doe ze absoluut niet terug. We geraken er wel maar wou ze gewoon wat minder energetisch zonder een disbalance in vitamines en mineralen te creeëren.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:49

Soezee schreef:
Freya mijn oudje is een Right brain extrovert maar ik denk dat zij eerder een left brain extrovert is.

De cranio sacraal therapeut komt volgende week al dat stond al ingepland.
In de pavo vital zit wel veel minder magnesium dan in de vitalbix heb ik gezien.

en petitparis ik denk dat ik het eerst zo ga doen. Geen krachtvoer enkel pulp en zien hoe het energie pijl is. En als dit werkt ga ik kijken voor de pavo Vital bij te geven en eventueel aanvullen met wat Magnesium.
Ik denk wel niet dat ze gesedeerd is want ik ben er 3 maal mee gaan test rijden en 2 maal was ik eerder dan de eigenaar terplaatse.

Ik denk ook niet aan oplichting en ik doe ze absoluut niet terug. We geraken er wel maar wou ze gewoon wat minder energetisch zonder een disbalance in vitamines en mineralen te creeëren.


ah je bent er al in thuis, fijn voor je paard! Mijn paard heette ook freya :) veel succes

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Extreem heet paard of nerveus door verhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:36

Ik denk dat je paard ook gewoon moet wennen. Ik heb sinds augustus een nieuw paard bij mij staan en die werd ineens ook anders qua gedrag. Nu sinds afgelopen week merk ik dat ze weer wat rustiger word.

Was de 2 scheppen bietenpulp al geweekt want dat is in werkelijkheid maar een heel klein beetje pulp. Verder krijgt die van mij nu vooral hooi/kuil, bietenpulp avond, vitamine brok (pavo vital)ochtend. En na het werk wat muesli.