Hoeveel veulenbrok voer jij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 12:50

Hi, vraagje :D

Hoeveel brok voer je je jaarling? Ik heb een pony (connemaraxtinker kruising) en voer hem 3/4 kilo biks per dag in twee keer. Hij is 1,5 jaar. Hij staat verder zo vaak mogenlijk 24/7 buiten (Heel af en toe eens een nachtje op stal als het weer het niet toelaat ivm geen schuilstal) en krijgt onbeperkt hooi. Droog hooi, stond eerst op kuil maar toen werd hij wel heel dik, nu terug op alleen hooi en hij komt weer wat in vorm :)
Hij staat met een ander veulen + nog een oudere merrie samen en speelt en ravot heel veel met die andere dus krijgt genoeg beweging.

Maar even terug naar mijn vraag. Is 3/4 brok op een dag genoeg? Hij krijgt podogrow voor 1 en 2 jarige paarden. Ik zie namelijk om me heen anderen met jaarlingen die wel 2 kilo biks per dag krijgen. Ik vind het persoonlijk wat veel. Mijn oudere paard kreeg 2 keer 0,5 tot 3/4 kilo krachtvoer per dag, beetje afhankelijk van hoeveel we deden maar nooit meer dan 1,5 kilo per dag.


Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:52

Je voert snel teveel krachtvoer. Veel te snel.. Met alle gevolgen van dien.

Ik voer zelf de veulens 1 kilo op een dag richting het afspenen, en in die periode ook. Voor het extra. Daarna voer ik eigenlijk alleen voor de smaak. Om dat de rest ook krijgt, krijgt elk paard zeg maar. Dat zal ongeveer een halve kilo op een dag zijn. Ik voer 2 keer krachtvoer.


Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 12:54

Dus 3kwart op een dag is al teveel eigenlijk?

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:56

Als jij nu al aangeeft dat hij te dik is, zou ik het minderen. Maar voer met je oog. Zie je dat je paard wat extra nodig heeft, voer je wat meer.
In principe worden in de grote opfokken paarden helemaal niet bijgevoerd met krachtvoer. Ze staan namelijk hele dagen op het land in grote groepen. In de winter staan ze in kleinere groepen in grotere stallen waar wel de mogelijkheid is om wat krachtvoer bij te geven.


Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 12:58

Ja hij is wat te dik, ik linkte dat aan het kuil.. maar kan dus ook goed van de biks zijn?

Hij doet het verder heel goed, hij is gezond, speelt graag, ziet er goed uit (op een buikje na) etc. Dus ik zie geen tekenen dat het niet goed met hem zou gaan.. Maar vroeg het me toch wel af, in de richting of ik juist niet te weinig voerde met wat ik om me heen zie :+

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:07

Met ruwvoer doe je wel hoofdzakelijk dik maken, krachtvoer niet zo zeer. Maar als je paard in goede conditie is, zou ik zeker niet teveel krachtvoer bij voeren.
Maar daar zijn eigenlijk heel veel meningen over.

Als ik om me heen kijk voer ik mijn paarden ook te weinig. Veel te weinig. Als ik soms hoor dat sportpaarden 4 tot 5 kilo brok op een dag krijgen.. Kom ik dar ook niet aan. Maar wat een ander doet is niet altijd goed. Ik voer daarom met m´n oog. Als ik een heel schraal paard heb, voer ik mn ruwvoer op maar ook het krachtvoer en dan vooral een soort die aanzet.
Zijn ze goed op gewicht, minder ik krachtvoer. Gaan ze meer aan het werk, krijgen ze ook wat meer krachtvoer. Etc etc..


Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:10

Ik voer vitalbix breed & grow op de maatbeker afgesteld op haar gewicht.. daarnaast carli wafer voor betere verwerking van het ruwvoer en daarnaast natuurlijk onbeperkt ruwvoer. Ruwvoer is echt het aller belangrijkst. Ben geen fan van pavo ivm de vele suikers die erin zit, pavo podogrow maakt je paard ook sneller (te) dik

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:10

Hier krijgt ons veulen van april (miniatuurpaard) zo'n 400gr veulenbrok, met zo'n +-750gr slobber.
Heeft ernaast onbeperkt toegang tot weide en (1e snede) ruwvoer.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 13:14

Klopt, de meningen zijn er erg over verdeeld.. de meeste mensen zeggen dat ze wel degelijk rond de kilo krachtvoer moeten hebben minimaal, om goed te groeien. En weer anderen vinden biks niks Anders dan junkfood voor paarden.
Misschien is het een optie om iets voor in de wei te verzinnen als slowfeeder. Ze krijgen dat nu in een hele grote bak. Het hooi, en kunnen daar onbeperkt van eten. Als het op is wordt het aangevuld. Misschien een net eroverheen en dan kijken of hij het op wat minder brok goed blijft doen.
In elk geval bedankt voor het meedenken! :)

@emita,een ander merk kan ik ook proberen. Die buik hoort niet zo bij een jaarling. En hij heeft geen wormen. Dat is heel recent gechekt!

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:43

Dit past beter op [VS] Voeding en supplementen, ik zal het topic verplaatsen.

Toos Onderschriftloos :D

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 14:06

Nadia schreef:
Dit past beter op [VS] Voeding en supplementen, ik zal het topic verplaatsen.

Bedankt!

Zerena

Berichten: 3878
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:17

Mijn tinker jaarling krijgt nu ong 400 gr breed & grow (vitalbix) per dag.
Niet helemaal de aanbevolen hoeveelheid, maar ze heeft echt niet meer nodig.

Mijn idee is net als Emita, dat pavo toch al snel teveel suikers bevat, helemaal voor koudbloedjes.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 17:46

Ooh als ik dit zo lees 400 gram ben ik wel erg fanatiek bezig met driekwart kilo per dag :=
Ik zal eens verminderen naar 0,5 kilo per dag en als deze zak op is een ander merk ophalen.

Apart dat de paarden van degenen die 2 kilo krijgen op een dag niet hartstikke dik zijn.. of die van mij heeft er gewoon aanleg voor dan..

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:58

Je kan er niet in kijken, maar wat denk je van maagzweren?


Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 18:10

Wat bedoel je? Dat die paarden maagzweren hebben of die van mij?

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:27

De paarden die enorm veel krachtvoer krijgen bedoel ik


Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 18:32

Oh zo, ja dat weet ik niet, zijn niet mijn paarden. Maar zie het wel meer om me heen.. toen ik net hier op stal kwam met mijn oudere paard die er nu niet meer is, had ik aangegeven 0,5 tot 3/4 per dag.. en dat vonden mensen héel weinig..

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:38

Ik voer vitalbix breed and grow 500 gram p dag verdeeld over 2 maaltijden atm omdat ze aan moet komen samen met onbeperkt ruwvoer en een supplement (door dierenarts aangeraden ivm tekort)

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:31

mijn veulen krijgt helemaal geen brok. loopt al zijn hele leven in de kudde op de weide en drinkt nog bij mama en eet goed hooi en gras. en ze groeit als kool.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:34

Tinkers zijn sobere paarden. Degenen die ik ken doen het het beste op veel ruwvoer en een vitaminekorrel. Maar alle paarden zijn anders, kijk vooral goed hoe de jouwe erbij staat!

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:02

Ik voer 150g marstall force en toevallig vandaag de pavo natures best verhoogd naar 370g (2x shettenschep, officieel is een shettenschep kwart schep, maar in werkelijkheid altijd iets minder vol. Een volle schep nb is 850g).

Voor de juiste hoeveelheid mineralen zou hij 2.5kg nb moeten krijgen, dus ik compenseer met mineralenbrok. De energie heeft hij niet nodig maar de mineralen en vitaminen zijn wel van belang. Het ophogen is omdat hij nu toch wat invalt. Straks krijgt hij er ook een kg luzerne bij (luzernebrok), maar dat is omdat de ruwvoeranalyse aangaf dat het zeer eiwitarm ruwvoer is (en zeer energiearm). Voor shetten beter, maar zeker hij nog wel wat meer nodig en dat corrigeer ik op deze manier.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:08

Hier ook breed en grow van feral horse, van pavo echt geen fan.. veel te veel suiker en onnodige toevoegingen. Daarnaast een simpele vitaminenkorrel.

Mijn jaarling die nu iets moet aankomen krijgt wat zuppa extra.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:12

Jaarling die ik hier heb staan voer ik ook Pavo Podo Grow op verzoek van de eigenaresse. Die krijg 1,5 kg per dag + havens mix (soort lucerne) en een handje zemelen en wat pulp, verdeeld in 2 voerbeurten. Afhankelijk van hoe ze er uit ziet krijgt ze meer of minder pulp. Pulp krijgt ze ook meer iets van omdat het er toch is voor een ander paard.
Daarlangs staat ze 24/7 op de wei en krijgt ze ruwvoer bij.
In de zomer heeft ze ook een tijd geen brok gehad, toen hadden ze genoeg aan het gras.
Verder kijk ik vooral naar hoe ze eruit ziet. Zo is soms 1 kg brok ook zat maar als ze weer groeit voer ik wat meer. Ze is overigens ook een uit de kluiten gewassen jaarling. Zal almrondnde 1.55 zitten.

rayoow

Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:34

Hier 2 kleintjes die krijgen onbeperkt hooi en ieders klein handje vitamine brok 2x per dag.


Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Hoeveel veulenbrok voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 00:51

Mijn veulens, vanaf afspenen, krijgen 1 kilo brok per dag :j. Mijn Fjordenhengst Gio kreeg dat ook, en vanaf 1.5 a 2 jaar zat hij zelfs aan 2 kilo per dag.

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kempi001 en 16 bezoekers