Welke basisbrok en druppels ivm verhuizen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2540
Geregistreerd: 24-01-12

Welke basisbrok en druppels ivm verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 19:25

Hallo allemaal.
Aangezien ik straks op mijn nieuwe stal zelf voor krachtvoer moet zorgen ben ik een beetje opzoek naar wat ik kan geven.

Ik heb een 5 jarige connemara pony van 1.47, die zo'n 4 keer in de week dressuurmatig/recreatief gereden word. Ik probeer hem zo sober mogelijk te houden, maar iets wat brok vind ik wel zo fijn vooral in de winterperiode.Hij krijgt nu 2 kleine handjes basisbrok per dag en na arbeid krijgt hij nog 1 klein handje van pavo nature's best met lijnzaadolie. Welke basisbrok raden jullie aan? Vitalbix vind ik helaas wat te duur op dit moment.

Ook vroeg ik mij af of hier mensen zijn die ervaring hebben met bach of traumeel druppels. Dit ivm ik het stress niveau wil verlagen tijdens de verhuizing.

mala26

Berichten: 4996
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Welke basisbrok en druppels ivm verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:56

Ik gaf die van mij rescue remedie druppels. 2 weken van te voren mee beginnen en bleef het tot 2 weken na de verhuizing geven. Werkte echt heel goed bij haar. Dikke stresskip was ze altijd met verhuizingen.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:00

Gewoon de voeding houden die je nu hebt?
Als dat goed bevalt,waarom veranderen.
Kijk dus of je nu er achter kunt komen welke basisbrok je geeft en haal die dan

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Welke basisbrok en druppels ivm verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:05

Ik denk dat jij als persoon bach bloesem nodig hebt, dat paard niet :D

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:16

Rolfje schreef:
Ik denk dat jij als persoon bach bloesem nodig hebt, dat paard niet :D

Inderdaad , gewoon als paard blijven behandelen. Vraag welk merk brok ze nu krijgt en is het echt een stresskip dan doe je op de nieuwe stal de eerste weken wat rustiger aan zodat ze kan wennen .

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke basisbrok en druppels ivm verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:31

Basisbrok gaat niet genoeg vit./min. geven op die dosering en dat is waar je met sober voeren/sobere pony's snel tegen aan loopt. Weinig calorieen voeren is iets anders dan weinig vit.min. voeren. Geef 1/4 - 1/2 muesli voor iets te doen en jouw eigen goede gevoel (subli dieetmix bv) en mix daar gewone portie (50-75 gram) pavo vital doorheen. Dan heb je alles wat nodig is, mocht je pony dan energie tekort komen in het werk (twijfelachtig) kan je altijd de dieetmix vervangen door een brok waar meer in zit. Voor te dun kijk je eerst naar meer hooi/voordroog en vervolgens naar een ruwvoervervanger als bietenpulp of grasbrok.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:35

Waarom vind je Vitalbix duur? Het is een vitaminebrok, daar hoef je veel minder van te voeren dan een basisbrok. Ik heb twee paardjes en die doen samen ruim een maand met een zak. Als ik ze basisbrok zou voeren zit ik met gemak op een zak per week.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Welke basisbrok en druppels ivm verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:42

Ik voer mijn shetlander Purefeed Fibre balance en mijn bijrijdtinker krijgt pavo vital en natures best.

Hieperdi
Berichten: 2540
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 20:49

Koper schreef:
Waarom vind je Vitalbix duur? Het is een vitaminebrok, daar hoef je veel minder van te voeren dan een basisbrok. Ik heb twee paardjes en die doen samen ruim een maand met een zak. Als ik ze basisbrok zou voeren zit ik met gemak op een zak per week.

Dat klopt maar ik geef van brok ook maar een klein handje per keer.
Klopt hij heeft het ook niet nodig. Heeft van zijn eigen al behoorlijke dosis energie.. is totaal niet loom. Ik voer hem dit eigenlijk alleen maar zodat hij niet overgeslagen wordt tijdens de voerbeurt als ik savonds en snachts op stal staat.
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 09-10-18 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:51

Dat kun je dan beter niet doen want dat heeft geen nut.

Energie krijgen ze van ruwvoer. Een brok is om de tekorten in het ruwvoer aan te vullen. Nederlands ruwvoer is te eenzijdig om de behoefte van een paard volledig te kunnen dekken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-10-18 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi
Berichten: 2540
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 20:52

tamary schreef:
Basisbrok gaat niet genoeg vit./min. geven op die dosering en dat is waar je met sober voeren/sobere pony's snel tegen aan loopt. Weinig calorieen voeren is iets anders dan weinig vit.min. voeren. Geef 1/4 - 1/2 muesli voor iets te doen en jouw eigen goede gevoel (subli dieetmix bv) en mix daar gewone portie (50-75 gram) pavo vital doorheen. Dan heb je alles wat nodig is, mocht je pony dan energie tekort komen in het werk (twijfelachtig) kan je altijd de dieetmix vervangen door een brok waar meer in zit. Voor te dun kijk je eerst naar meer hooi/voordroog en vervolgens naar een ruwvoervervanger als bietenpulp of grasbrok.

Oke dus pavo muesli en pavo vital. Hier zat ik al stiekem een beetje voor te kijken inderdaad. Dan zou ik een kwart muesli en bekertje vital per voerbeurt kunnen geven inderdaad. Bedankt

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:52

michelle933 schreef:
Koper schreef:
Waarom vind je Vitalbix duur? Het is een vitaminebrok, daar hoef je veel minder van te voeren dan een basisbrok. Ik heb twee paardjes en die doen samen ruim een maand met een zak. Als ik ze basisbrok zou voeren zit ik met gemak op een zak per week.

Dat klopt maar ik geef van brok ook maar een klein handje per keer.


Dan geef je dus ook maar een klein beetje vitamines en mineralen per dag. Om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te geven, zou je (veel) meer basisbrok moeten geven.

Er bestaan verschillende merken vitaminekorrels, misschien is er een andere die ook voldoet en goedkoper is dan Vitalbix?

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:56

Koper schreef:
Waarom vind je Vitalbix duur? Het is een vitaminebrok, daar hoef je veel minder van te voeren dan een basisbrok. Ik heb twee paardjes en die doen samen ruim een maand met een zak. Als ik ze basisbrok zou voeren zit ik met gemak op een zak per week.

Exact dit!

of kies voor Fibra, Agrobs of Metazoa.

Hieperdi
Berichten: 2540
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 20:59

Dat klopt maar ik geef van brok ook maar een klein handje per keer.
Hij heeft het ook niet nodig vind ik. Heeft van zijn eigen al behoorlijke dosis energie.. is totaal niet loom. Ik voer hem dit eigenlijk alleen maar zodat hij niet overgeslagen wordt tijdens de voerbeurt als hij savonds en snachts op stal staat. Dan kan ik hem beter vitaminekorrels voeren en de pavo muesli als krachtvoer gebruiken

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:20

michelle933 schreef:
Dat klopt maar ik geef van brok ook maar een klein handje per keer.
Hij heeft het ook niet nodig vind ik. Heeft van zijn eigen al behoorlijke dosis energie.. is totaal niet loom. Ik voer hem dit eigenlijk alleen maar zodat hij niet overgeslagen wordt tijdens de voerbeurt als hij savonds en snachts op stal staat. Dan kan ik hem beter vitaminekorrels voeren en de pavo muesli als krachtvoer gebruiken


Besef wel dat een disbalans in vitaminen en mineralen juist kan zorgen voor op het oog zenuwachtig/ overdreven energiek gedrag.
Bij ons krijgt de shet in de winter naast ruwvoer alleen vitamine/ mineralenkorrel. Denk inderdaad dat je dat dan beter kan geven ipv een handje brok

Hieperdi
Berichten: 2540
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 06:32

Rolfje schreef:
Ik denk dat jij als persoon bach bloesem nodig hebt, dat paard niet :D

Whahahaha ja dat ook misschien wel. Maar de mijne kan behoorlijk stressen, terwijl ik er als een aarrepol bij sta. Vind het ook nirt erg als die gestrest is.. totaal logische reactie. Maar mocht ik hem daarmee kunnen helpen..

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:48

michelle933 schreef:
Dat klopt maar ik geef van brok ook maar een klein handje per keer.
Hij heeft het ook niet nodig vind ik. Heeft van zijn eigen al behoorlijke dosis energie.. is totaal niet loom. Ik voer hem dit eigenlijk alleen maar zodat hij niet overgeslagen wordt tijdens de voerbeurt als hij savonds en snachts op stal staat. Dan kan ik hem beter vitaminekorrels voeren en de pavo muesli als krachtvoer gebruiken


Vitalbix is een vitamine korrel, net als pavo vital (en metazoan enz enz). Je voer maar een heel klein beetje om voldoende vitamine te voeren.

Met een klein handje brok voer je misschien genoeg voor de energie, maar zeker niet aan vitamine. Daarom word vitalbix hier aan geraden, maar ipv vitalbix kan je ook een andere vitamine korrel kiezen.

Het is dus meer (basis)brok, of een vitamine korrel. Nu geef je hem te weinig vitamine en mineralen.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Welke basisbrok en druppels ivm verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:04

Vitalbix voorziet inderdaad wel in zijn vitamine en mineralen. En ze worden er niet heet van.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Welke basisbrok en druppels ivm verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:50

Pavo Vital is echt niet duur hoor. Hoef je maar weinig van te geven maar zo krijgt hij wel alle vitamines/mineralen binnen :-)

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:17

michelle933 schreef:
Dat klopt maar ik geef van brok ook maar een klein handje per keer.
Hij heeft het ook niet nodig vind ik. Heeft van zijn eigen al behoorlijke dosis energie.. is totaal niet loom. Ik voer hem dit eigenlijk alleen maar zodat hij niet overgeslagen wordt tijdens de voerbeurt als hij savonds en snachts op stal staat. Dan kan ik hem beter vitaminekorrels voeren en de pavo muesli als krachtvoer gebruiken



Hij heeft het niet nodig Vind ik.. je paard krijgt met een paar handjes brok/muesli of wat dan ook te weinig vitaminen en mineralen binnen. Die brokken zijn zo gemaakt dat je er kilo’s van moet voeren om de hoeveelheid die ze binnen moeten krijgen daadwerkelijk binnen te krijgen. Als jij van datzelfde product twee handjes voert in plaats van de geadviseerde kilo’s dan krijgt je paard te weinig.

Ik zie het zo vaak. “Hij heeft geen brok nodig dus een handje is genoeg”. Vervolgens beginnen de stymptomen langzaam te komen. Paarden worden rennerig, nerveus, boos, ril, stijf of agressief maar omdat het zo langzaam gaat legt niemand de link met tekorten. Er zijn tegenwoordig zo veel goede vitamine en mineralen brokjes te koop, dat is echt een betere optie. Mijn paard krijgt ook weinig brok (ook twee a 3 handjes) omdat in het niet nodig vind haar daarmee vol te stoppen maar haar brok wordt twee keer per dag aangevuld met een vitaminen/mineralenbrokje. Sinds de tijd dat ze het krijgt doet ze het zo veel beter! Ze is veel zachter en liever in de omgang geworden en lang niet zo schrikkerig en loperig.

Voor ik haar kocht was mijn paard behoorlijk dik dus ze kreeg alleen voordroog en een handje brok. Want ze had het niet nodig want ze was dik zat. Ze was boos, agressief, had voernijd tot in de eeuwigheid en moddervet. Ze had honger omdat ze te weinig kreeg omdat ze te dik was en ze was diep ongelukkig. Ze was dik, er zat geen spier op en ze was dof in de vacht. Bij mij krijgt ze zo veel hooi als ze wil, een paar handjes brok en vitaminebrokje. Overdag staat ze de hele dag in de wei en daar krijgen ze voordroog omdat er te weinig gras staat. Ze is gespierd, 150 kg lichter en glanst zo erg dat je bijna verblind wordt. Maar bovenal; haar gedrag/karakter is compleet omgeslagen in positieve zin.

Tja. Mijn ervaring is dat het makkelijk is om te zeggen wat jij vindt dat je paard nodig heeft maar uiteindelijk is er toch een basisbehoefte die vervuld moet worden. Voeding is echt een vak wat vaak onderschat wordt en van levensbelang om alle processen in het lichaam van je paard goed te laten werken.