Groene leem reinigingskuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Groene leem reinigingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-12 22:39

Mijn paard is de afgelopen 8 maanden ziek geweest en begind nu gelukkig weer op te knappen. Hij heeft de afgelopen maanden de nodige kuren medicijnen gehad.

Nu wil ik graag een reinigingskuur gaan geven, zodat hij weer met een schone lei het voorjaar in kan.
Ik heb veel verhalen gehoord over dat groene leem een zeer goede reinigingskuur is.
Zelf heb ik ook zeer goede ervaringen met groene leem, alleen heb ik dit altijd uitwendig gebruikt bij wonden, zwellingen enz. Ik ben bekend met het uitwendig gebruiken van groene leem, en weet dat het super goed werkt daarom geloof ik ook wel dat het inwendig ook super goed zal werken. Om die rede valt mijn keuze op groene leem als reinigingskuur. Ik heb alleen geen flauw idee hoe een inwendigie reiniginskuur werkt. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar krijg daarmee niet op al mijn vragen antwoord.

- Klopt het dat het de zelfde leem is waarvan je voor uitwendig gebruik een papje maak met water om op de wond te smeren? Ik gebruik voor uitwendig altijd leem van Vertargil .
- Hoe geef je dit? gewoon droog over het voer of natgemaakt
- Hoeveel moet ik geven voor een paard van rond de 450 à 500kg
- Hoe lang duurt een kuur?


flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Groene leem reinigingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-12 22:45

Oeps, ik zie dat ik het topic bij medische heb gezet.
Volgens mij hoort hij eerder thuis bij voeding en voedingssuplementen. Misschien dat het voor me verplaatst kan worden

Esther_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Groene leem reinigingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:54

Je hebt verschillende reinigingskuren, degene die jij bedoeld is idd met groene fijne leem, maar er hoort ook silsterk en jeneverbes bij (olie). Kijk ook eens hier http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... et/103930/. Je moet de olie altijd mengen met een emulgator (honing, joyhurt, etc.). Ik weet niet meer precies de verhoudingen dus eerst even bij iemand navragen die hier ervaring mee heeft. En misschien is een andere manier van reinigen voor je paard beter.

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:55

Van de site van de paardendrogist:

Groene Leem poeder voor inwendig gebruik wordt geleverd zonder gebruiksaanwijzing en dient u te gebruiken volgens het advies van uw dierenarts of natuurgeneeskundig therapeut.

De fijne zuivere groene leem wordt veel gebruikt voor een inwendige reinigingskuur om het lichaam te ontdoen van gif- en afvalstoffen. Dat kan op regelmatige basis (2 x per jaar) of alleen als het dier kwakkelt en regelmatig problemen heeft die kunnen voortkomen uit een "volle" prullenbak (zoals mok, eczeem, te vaak verkouden, infecties, schimmel, enz). Een reinigingskuur met groene leem wordt ondersteund door de toevoeging van essentiële oliën.

Een kuur met groene leem kan niet worden toegepast bij dieren die gechipt (registratiechip) zijn of pinnen in het lichaam hebben. Daarnaast mag groene leem niet inwendig gegeven worden aan drachtige merries, paarden met nierproblemen, paarden die zwaar getraind worden of paarden met fysieke afwijkingen. Wij adviseren dergelijke kuren alleen te geven in overleg met of op advies van een veterinair natuurgeneeskundig therapeut.

Let op: Groene leem kan de werking van medicijnen negatief beïnvloeden.
---------
Voor inwendig wordt dus een ander product gebruikt als voor uitwendig? Er wordt geen advies gegeven over gebruik, overleg met je DA.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

tellom

Berichten: 530
Geregistreerd: 30-06-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:57

Ik lees mee want dit had .dit vraag kunnen zijn.
Ik heb van horen zeggen dat je het droog over het voer moet doen maar in kleine hoeveelheid en in n kuur vorm.

Geniet groots van de kleine dingen

Fiero6

Berichten: 488
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Groene leem reinigingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:10

je hebt fijne groene leem en grove groene leem ( staat op de verpakking van Vertargil)
fijne leem is voor inwendig, grove leem en fijne leem is uitwendig te gebruiken.

Ik heb met beide manieren ervaring, uitwendig echt super en inwendig was er wel wat verbetering maar voor mijn paardje niet super veel. Ik gaf ( op advies van DA!) 1 eetlepel per voerbeurt, 2 keer per dag voor 10 dagen.

Anoniem

Re: Groene leem reinigingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:15

MD => VS

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-12 23:29

Esther_ schreef:
Je hebt verschillende reinigingskuren, degene die jij bedoeld is idd met groene fijne leem, maar er hoort ook silsterk en jeneverbes bij (olie). Kijk ook eens hier http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... et/103930/. Je moet de olie altijd mengen met een emulgator (honing, joyhurt, etc.). Ik weet niet meer precies de verhoudingen dus eerst even bij iemand navragen die hier ervaring mee heeft. En misschien is een andere manier van reinigen voor je paard beter.

Waarom moet je de olie er bij geven. Wat voor werking heeft die olie dan? Werkt de reiniginskuur met alleen leem niet zonder die olie?

Ik heb fijne leem staan, die ik gebruik voor uitwendig. Maar deze kan ik dus ook voor inwendig gebruiken. Zou s 'ochtens 1 eetlepel en s ' avonds 1 eetlepel over het voer, en dat dan voor 14 dagen goed zijn. Of is dat te veel of te kort?

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Groene leem reinigingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:08

De groene leem haalt alle lichaamsvreemde stoffen uit het lichaam. De jeneverbes ontslakt, haalt dus lichaamseigen afvalstoffen uit de darmen. Je kunt alleen de groene leem gebruiken. De silsterk verbetert de weerstand. 2 keer per dag een eetlepel over het voer is genoeg voor 14 dagen.

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Groene leem reinigingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:31

Flappie 2 : Mijn paard krijgt nu ook een kuur groene leem (inwendig dus de fijne groene leem) 2 lepels per dag voor 3 weken(bij ons ze krijgen 4x per dag voer en dat wordt telkens voor 2 beurten klaargezet en dan gaat er 1 lepel voor 2 voerbeurten bij verder doe ik er geen olie bij). Het ligt aan de hoeveelheid afvalstoffen hoelang je het geven moet voor het beste resultaat. 2 weken lijkt mij erg kort als je paard al 8mnd medicijnen heeft gekregen. Je kunt beter een week te lang geven dat kan geen kwaad.
Mocht je willen weten wat je paard nodig heeft kan je ook een natuurkundig erbij halen (bij mij is Patricia v.d. Vliert geweest)

Kato Z2 + 11 pr229,5 pnt, Top Tuiger!
Veron Z2
Melody M2

Esther_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Groene leem reinigingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:36

Ik ben nu bezig met een reiniging met homeopathische druppels. Ik zie bij deze manier een grotere verbetering dan met groene leem. Ik zou dus met behulp van een natuurkundig arts/homeopaat welk middel voor jouw paard het beste is en niet zomaar beginnen met een willekeurige reiniging.

kevje06

Berichten: 4108
Geregistreerd: 12-02-09

Re: Groene leem reinigingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:03

En hoe zit t met paarden die gechipt zijn, volgens paarden drogist mag je t dan niet gebruiken.

mijn vriendje is niet meer, ik zal haar zo ontzettend missen.
[IM] mijn maatje is niet meer

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-12 16:29

kevje06 schreef:
En hoe zit t met paarden die gechipt zijn, volgens paarden drogist mag je t dan niet gebruiken.

Daar ben ik niet zo bang voor. De chip zit goed ingekabselt dus die zal er echt niet zomaar uit komen denk ik zo.

2 weken is misschien wel wat kort na 8 maanden van medicijnen. Zou het misschien beter zijn om 2x per dag 1 eetlepel over het voer te geven voot 2 weken, en daarna 1x per dag 1 eetlepel voor 1 week, om het af te bouwen.

sunny43
Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:51

Veel onduidelijkheid over groene leem. Deze reinigingskuur kan ook door mensen worden gebruikt. Maar dan adviseren ze om de leem op te lossen in een glas water een tijdje te laten staan en dan minimaal 15 minuten voor het eten op te drinken... Ik zie zoveel verschillende gebruiksaanwijzingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

Ook staat er dat je niet net gegeten moet hebben... (en geen metale lepel of bak mag gebruiken en liefst mineraalwater omdat chloor en kalk de werking verminderen...)
Bij de pony's gooien we het dan weer over het voer? Dan komt het dus gelijk met het eten binnen, kan dat de werking dan niet beperken?

Ik ben nu zowel zelf als de pony's een kuur aan het doen. 3 weken - 's-ochtends en 's-avonds leemwater - pony's ieder 1 (plastic) eetlepel door de muesli (anders laten ze het liggen) zelf 1 (plastic) theelepel - 'sochtends en 's-avonds voor het slapen gaan. Dan 1 week rust en dan nog 3 weken. Grote voorjaarsschoonmaak zeg maar!

Echter de pony's gaan nu elkaars mest eten (we zitten in de 5de week van de 7 weekse kuur) - dit gebeurde vorig jaar ook - de leem zit boordevol mineralen maar toch... hebben meer pony's hier last van?

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Re: Groene leem reinigingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:10

Ik heb mijn paard die geregeld koliekverschijnselen vertoonde en nogal mager bleef Luvo Heilaarde gevoerd. Op advies van een natuurkundig arts, een theelepeltje per dag door de slobber. Paard gaf een wereld van verschil, heeft nooit meer last van diarree en koliekverschijnselen gehad ewerd veel relaxter. Wereldspul en kost haast niks!

<3 Trotse eigenaar van Emmylou (Uphill x Krack C) <3
Theeleuter :9k

senna21

Berichten: 11810
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:17

Heilerde is een wat mildere vorm van 'groene leem'. De inwerking is minder heftig/grondig.

Volgens mij wordt geadviseerd om olie te voeren bij een kuur groene leem vanwege de kans op obstipatie (verstoppingen).

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

sunny43
Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Groene leem reinigingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:57

Ik voerde er eerst lijnzaadolie bij maar... kreeg toen van iemand te horen dat dit verspilde moeite is omdat lijnzaad olie best aan de prijs is en... groene leem opname van de gezonde omegavetzuren tegen zou gaan, zoals je het ook niet met medicijnen moet geven... dus ook niet met extra vitamine brok e.d. Bij mij hebben ze geen last van obstipatie, ik zelf trouwens ook niet....

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:32

Ik geef ongeveer eens per jaar een kuurtje groene leem aan de paarden..Het werkt erg goed vind ik,heb in het verleden wel eens drainage compositum gegeven maar vind dit veel beter werken..Ik doe gewoon twee maal daags een eetlepel door het voer en maak het wat vochtig..

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Groene leem reinigingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:37

Interessant dit! Alleen in het stukje van Angela lees ik dat je dit niet mag gebruiken als je paard gechipt is.
Als het goed is, is elk paard gechipt hier in Nederland.. Dus groene leem kan dan niet inwendig gebruikt worden. Of zie ik het verkeerd?

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

sunny43
Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:15

Dat is achterhaald! Kan gewoon bij een gechipt paard!
" lichaamsvreemde identificatiechip, die geheel opgenomen wordt in het weefsel, ondervindt echter geen invloed "

shettie1978

Berichten: 316
Geregistreerd: 16-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:24

ik had een reinigingskuur met chlorofyl gedaan, kijk eens op de site van Silverlinde.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Groene leem reinigingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:43

Erg positief over de groene leem kuur "pakket" van de silverlinde, 2xpaard erg van opgeknapt!

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Groene leem reinigingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-13 21:18

Dit topic is een jaar oud.

Paard heeft inmiddels al lang al een kuur gehad. De kuur heeft hem zeker goe gedaan, en z'n chip zit gewoon nog op z'n plek ; p

sunny43
Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Groene leem reinigingskuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 22:22

Maar Flappie2 dat wil toch niet zeggen dat we een nieuw topic aan hoeven maken om meer info over groene leem uit te wisselen?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 22:02

een eetlepel is dat niet veel?

er was een ostepate op stal en zij had het over 2x daags een theelepel door het voer

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers