Graanvrij “krachtvoer”. Ervaring

Moderators: C_arola, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby, petraaken, Nicole288, A_nouk

Duhelo

Re: Graanvrij “krachtvoer”. Ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:15

oh, 40 kilo is idd wel wat weinig. Maar als ze zoveel problemen heeft is het misschien wel de moeite om te kijken of je toch ergens kan stockeren op de een of andere manier ...

TinkerTak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 12:17

bedankt voor al jullie reacties!! Zo leer ik bij en dat kan je nooit genoeg :)

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:40

TS, dat vind ik wel twee verschillende argumenten om te willen bijvoeren. Zoek je iets om je paard echt te ondersteunen in de spieropbouw of iets om gewoon maar een schep voer te kunnen geven? Of iets wat beide doet? Want dan moet je dus ook "meenemen" in je keuze dat iets wat spieropbouw geeft niet een portie van een handje mag zijn (of 3 eetlepels poeder ofzo).

Als jij denkt dat je paard in principe genoeg heeft aan de vitaminekorrel en niks verder te kort komt, alleen je wilt wat verwennen: Doe dan iets als lucerne erbij / pavo care4life / grasbrok. Daar kan je voor je gevoel prima een flinke schep van geven, ze kauwen er lekker lang op en het is een soort ruwvoer aanvulling.

Komt je paard voor jouw gevoel wel ECHT wat te kort, zoek dan goed uit wat hij tekort komt en ga dat aanvullen. Kijk dan niet naar dat gevoel van "het moet een schep zijn". Je paard haalt het meeste uit ruwvoer en daarvan krijgt hij als het goed is een hoop. Wie weet dat je dan het tekort wat hij heeft prima kan aanvullen met een vitaminekorrel / poeder / half schepje brok.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:02

Ik geef jepaardgezondenfit (jpgef) dir is ern vitaminebrok en daar mix ik of aspero van agrobs door en nu de nieuwe lucerne-mix digist van hartog.
Dus een vitaminebrok met grasmix. Krijg je een soort muesli waar je ook best wat van kan voeren. En ze krijgen wel de vitamines binnen wat moet.
Hier doe ik zelf nog lijnzaad bij.

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......'Ieder paard heeft het recht om rechtgericht te worden' In contact met paarden

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 08:01

AlphaDaemon schreef:
TS, dat vind ik wel twee verschillende argumenten om te willen bijvoeren. Zoek je iets om je paard echt te ondersteunen in de spieropbouw of iets om gewoon maar een schep voer te kunnen geven? Of iets wat beide doet? Want dan moet je dus ook "meenemen" in je keuze dat iets wat spieropbouw geeft niet een portie van een handje mag zijn (of 3 eetlepels poeder ofzo).

Als jij denkt dat je paard in principe genoeg heeft aan de vitaminekorrel en niks verder te kort komt, alleen je wilt wat verwennen: Doe dan iets als lucerne erbij / pavo care4life / grasbrok. Daar kan je voor je gevoel prima een flinke schep van geven, ze kauwen er lekker lang op en het is een soort ruwvoer aanvulling.

Komt je paard voor jouw gevoel wel ECHT wat te kort, zoek dan goed uit wat hij tekort komt en ga dat aanvullen. Kijk dan niet naar dat gevoel van "het moet een schep zijn". Je paard haalt het meeste uit ruwvoer en daarvan krijgt hij als het goed is een hoop. Wie weet dat je dan het tekort wat hij heeft prima kan aanvullen met een vitaminekorrel / poeder / half schepje brok.

Dit vind ik dus ook. Ik geef ook luzerne bij als aanvulling naast een kleine hoeveelheid brok. Maar als je ook nog eens eiwitarm wil voeren moet je geen luzerne gaan geven. Maar daarom zei ik al eerder hier, juist eiwit hebben ze nodig om spieren op te bouwen dus ik ben echt fan van luzerne.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 08:05

De osteopaat raadde mij trouwens aan om vitalbix daily complete te voeren! Is ook graanvrij maar de mijne vond het niet heel lekker

Volg de avonturen van mij en mijn pony op http://www.instagram.com/the_mystery_diaries

Amanda
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 08:13

Wat is inderdaad je doel met het voeren?

Als hij het verder goed doet, kun je het prima bij een vitaminebrok houden. Er zijn er genoeg op de markt, je zult moeten testen wat er bij je paard past. Zo deed de mijne het niet zo best op Metazoa en Vitalbix, maar wel heel goed op Marstall Force.

Wil je ondersteuning in de spieropbouw, maar geen (of langzaam vrijkomende) energie, kun je aan luzerne, grasbrok, lijnzaad of olie denken. Wil je energie, maar niet iets wat aanzet, zou je aan zwarte haver kunnen denken. Het is wel een graan, maar nog erg puur en geeft langzaam energie af.

Wil je gewoon wat lekkers geven in de voerbak, wat verder niks doet, dan kun je denken aan een graanvrije, suikervrije en energie arme muesli die je met de vitaminebrok gemengd geeft. Bijvoorbeeld de Agrobs Alpengrün muesli.

Ook heb je nog wat interessante slobbers, zoals de Alpengrün Mash van Agrobs of Marstall bergwiesen mash. Hier zit ook vrij weinig in, maar wel wat meer dan in de muesli.

≈≈≈ ...paarden zijn de spiegel van onze ziel... ≈≈≈
★ Jim ★ L4+29

Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')
[EJL-ITP] De grote verhuizing én ons 10-jarig jubiluem

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 08:38

Ja dat is, maar volgens mij gaat lucerne pas echt iets doen qua eiwitten / spieropbouw / body geven wanneer je er wat meer dan 1 voerschep van geeft op een dag. Dat spul is ontzettend licht, ik heb wel eens op de weegschaal zo'n standaard voerschep gewogen en als je het heeeeeel goed aanstampt dan zit je misschien op 300 gram ofzo in een voerschep (met kop).

Dusja, als je gewoon wat wilt voeren wat lekker schept, kies dan voor iets als lucerne of iets met lucerne erin. Care4Life at mijn paard met meer liefde dan lucerne (al eet ze dat ook goed). Care4Life weegt trouwens wel meer per voerschep.

En er zijn natuurlijk ook allerlei muesli's die paarden erg lekker vinden.

Overigens... persoonlijk ben ik niet heel erg van dat iets echt 100% suikervrij moet zijn wil ik het voeren. Bijvoorbeeld care4life ofzo zit 4.7% suiker in. Als je een voerschep zou geven per dag (0.9 kilo) zit je op zo'n 40 gram suiker. Als jouw paard ongeveer 10 kilo droge stof hooi eet (wat volgens Pavo neerkomt op 11.5 kilo hooi) dan krijg je paard 1 kilo suikers uit het hooi binnen. Daar is die 40 gram niks bij.

Niet dat suikervrij voeren slecht is in mijn optiek hoor!!! Maar ik zou me dus niet zo heel erg druk maken om 40 gram suiker uit een schepje muesli, gezien de vele suikers die een paard verder binnen krijgt.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 08:44

xLes schreef:
Ik ben persoonlijk gek op de Aveve Sport Mix Zero.
Laat je niet afschrikken wegens het woordje sport in de naam. Dit voer kan ook prima aan recreatiepaarden worden gegeven.
Mijn merrie waarmee ik echt moet oppassen, ging uitstekend op de SMZ. Een normale sportbrok of zelfs doorsnee basisbrok werd ze knettergek van, met de SMZ gewoon voldoende energie zonder gekke dingen. Ze bleef ook mooi op gewicht en zat duidelijk goed in haar vel hiermee.
Ben 2 jaar terug verhuisd naar NL, hier is het niet te verkrijgen, baal daar ontzettend van. Al veel dingen geprobeerd maar op geen enkel voer gaat het even goed, geef nu Vitalbix om zo natuurlijk mogelijk te voeren en voor het eerst in jaren weer een paard met maagpijn :S
Voeren blijft ingewikkeld...

Hier ook al jaren fan van de sport mix zero! Paard wordt er absoluut niet te heet van en eet het graag.
Ik woon in NL, en bij ons is het gewoon verkrijgbaar bij de aveve. Heb je die niet ergens in de buurt bij jullie?

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:10

Inderdaad de voeders van Agrobs, ik geef de leightgenuss en de AlpenGrün Müsli, sindsdien een aangenaam paard. De voeders van St hippolyt zijn ook erg goed maar prijzig, in de wintermaanden geef ik de SemperMin bij. Paardlief staat jaarrond op de weide met schuilstal.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:47

Ik geef vitalbix daily complete + lucerne. Zo zijn ze toch wat langer bezig met hun voer en blijft het toch gezond. Heel tevreden van en makkelijk te bestellen! Doordat je er zo weinig van moet geven, doe je ook wel even met zo'n zak :)

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 09:59

Ik voer nu een paar jaar Equifyt en wissel af en toe van variant maar blijf wel bij het merk hangen. Momenteel voer ik pre-active en green power, soms vervang ik de green power door de zupa, en de herbs heb ik in het verleden gevoerd. Mijn slungel met eczeem valt niet meer af in de winter, heeft meer energie en schuurt minder, en mijn druktemaker wordt er niet schrikkeriger of rillerig van.

Ik voel me altijd het prettigst bij enigszins gevarieerd voeren, dus ik vind de varianten die per seizoen net een andere samenstelling hebben heel fijn. Ook voer ik liever iets met meer structuur/inhoud waarbij de voedingstoffen uit het plantje/kruid zelf gehaald worden ipv een brokje wat meer bewerkt en geconcentreerd is. Daarom ben ik niet zo'n fan van (alleen) een vitaminebrokje, maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:53

wij voeren een vit/min supplement (we gaan nu overstappen naar victorious secret)
en daar geven we alpengrun muesli bij van agrobs zodat het idd net even wat meer is dan een handje vit/min korrel

het supplement bestellen we online ivm verkrijgbaarheid
de alpengrun haal ik eens per 8 weken op een paar dorpen verderop

ik kan anders gewoon geen supplement vinden waar ik achter sta qua gebruikte ingredienten en verhoudingen, dus dan maar online bestellen helaas