Help mijn paard eet okkernoten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Help mijn paard eet okkernoten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 19:25

Wat moet ik er mee?

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Help mijn paard eet okkernoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:28

Okkernoten? Of bedoel je eikels?

In een andere wei zetten of zelf de wei handmatig vrij maken (hele klus).

Anoniem

Re: Help mijn paard eet okkernoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:30

Okkernoot is in mijn beleving een beste vuistslag, dus welk soort noot bedoel je nu?

angrywolf

Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:31

Zijn een soort walnoten ;)

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:32

Okkernoten zijn imo walnoten.. opzich niet slecht voor een paard, alleen is het omhulsel veel te hard om te verteren en de randen scherp als de breken.

Dus of de wei vrij maken van de noten, of de wei op dat gedeelte af zetten, of in een andere wei zetten

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Help mijn paard eet okkernoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:52

Die van mij eten ze ook, probeer het grootste deel weg te halen maar de boom staat bijna boven de ingang van de schuilstal dus ze eten ze gewoon.
Ze leven nog, dus ik ga er inmiddels na 2 jaar van uit dat het wel goed komt allemaal :o

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Help mijn paard eet okkernoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:08

Onze eten hazelnooten die van de boom gevallen zijn

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Help mijn paard eet okkernoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:12

Die van ons belsen (kleine pruimpjes). Dat is elke keer 1 streep richting de boom

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Help mijn paard eet okkernoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:21

Hier grazen/eten ze al járen eikels,wel de bruine,nooit een ziek geweest.
Ook Hazelnoten eten ze op,maar die zijn er niet zo veel.De Beukennootjes laten ze liggen,zullen wel te scherp zijn met die stekels erop. Heb hier zelfs een pony die eet al jaren de bladeren van de Robinia als hij de kans krijgt,zeer giftig,maar hij kan er tegen blijkbaar.
Paarden weten wat ze wel en niet moeten eten en hoeveel.Maar heb je een paard met een overgevoeligheid tegen eikels en noten? dan heb je een probleem.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:25

Zijn lekkere noten, zonde als je paarden ze opeten. Kan je beter zelf doen. Dus gewoon de noten rapen en als het er te veel zijn een bordje aan de weg zetten: okkernoten/walnoten te koop. Hou je er nog wat aan over.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:26

Ibbel schreef:
Zijn lekkere noten, zonde als je paarden ze opeten. Kan je beter zelf doen. Dus gewoon de noten rapen en als het er te veel zijn een bordje aan de weg zetten: okkernoten/walnoten te koop. Hou je er nog wat aan over.

Had vorig jaar bijna 100 liter walnoten van 1 boom, ik lust graag een nootje maar hier in de dorp hebben veel mensen notenbomen en ik raak ze aan de straatstenen niet kwijt. Dus de paarden mogen er best een paar kraken als ze daar gelukkig van worden :+

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Help mijn paard eet okkernoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:30

Walnoten kun je ook goed laten persen voor eigen walnotenolie :9

Hier staan eikenbomen en een tamme kastanje waar de paarden zich tegoed aan doen als ze de kans krijgen.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:32

hier ook 2 grote bomen staan, de grootste met de grootste ( californische ) walnoten hangt ook over paddock en stukje wei :-( . helaas de indeling ooit zo gemaakt. De bwp-er ( die echt debiel van hout/ bast eten is) is er altijd als de kippen bij om die noten te eten... je hoort ze gewoon met gemak die dingen eten... al is het niet de bedoeling... ze staan nu dan gewoon op de longeerbak/ paddock waar op een hoekje de kleinere nootjes vallen ( ook walnoot).. die haal ik ook meest handmatig weg. De grote noten worden hier elke dag geraapt en vrienden/ familie zijn er gek op.. super mooi grote walnoten <3 én biologisch ;-).
ook willen mensen ze vaak kopen... ze gaan dan voor 4,50 / kg maar dit jaar valt er tot nu toe maar bar weinig.
ik heb verder ook nooit wat gemerkt aan de paarden, ze staan al 5 jaar zo.. eten ook graag de bladeren van de walnotenbomen en ik schrok twee jaar geleden van lijstje van 'giftige' dingen voor paarden, daar stond walnoot tussen.. maar ik denk ook, als ze geen 10 kg per dag eten dat het wel los zal lopen ;-). Hier lopen 2 gigantische jongens van 600/700 kg ;-) en zal verschil zijn met bijvoorbeeld shetlanders denk ik dan... maar uit voorzorg nu in oogstperiode dus uit achterste stuk ;-)

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Help mijn paard eet okkernoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:33

Je kan een stukje in het land afzetten, waar die noten liggen.
Doen wij hier bij de eikenbomen ook, om te voorkomen dat ze teveel eikels eten.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:39

Er zijn twee soorten walnoot, Juglans regia (de gewone die hier het meest voorkomt) en Juglans nigra. De nigra is wél giftig voor paarden, (vooral de bast, in mindere mate het blad, en niet de noten die ook voor mensen gewoon eetbaar zijn), de regia niet.
J. nigra heeft veel smaller geveerd blad (en ook met meer veren) dan J. regia en is dus goed herkenbaar.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Help mijn paard eet okkernoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 22:12

dag ibbel, hier een boom met grote noten en kleine walnoten, smaken alletwee super, grote zijn fantastisch, kleinere zitten wat meer rotte tussen met oogsten, hopelijk eten we niks wat giftis is :=

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Help mijn paard eet okkernoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 11:24

Ibbel zegt/bedoelt dat die andere soort giftig is voor paarden,niet voor mensen.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Help mijn paard eet okkernoten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 14:31

Zijn er hier ook mensen waarbij de bomen dit jaar geen eikels of noten hebben? Onze bomen met eikels langs de wei zijn leeg dit jaar, is er dan iets mis mee of komt dat wegens de droogte?
Mijn weilanden liggen altijd helemaal vol met eikels en dat is dan het punt waarop mijn pony's niet meer op gras mogen. Daarnaast eten ze stoofperen die in de wei vallen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:36

gohya schreef:
Hier grazen/eten ze al járen eikels,wel de bruine,nooit een ziek geweest.
Ook Hazelnoten eten ze op,maar die zijn er niet zo veel.De Beukennootjes laten ze liggen,zullen wel te scherp zijn met die stekels erop. Heb hier zelfs een pony die eet al jaren de bladeren van de Robinia als hij de kans krijgt,zeer giftig,maar hij kan er tegen blijkbaar.
Paarden weten wat ze wel en niet moeten eten en hoeveel.Maar heb je een paard met een overgevoeligheid tegen eikels en noten? dan heb je een probleem.

Hier ook, in noten zitten veel anti-oxidanten en voedingsstoffen. De bladeren van de walnootbomen (vrij brede bladeren) eten ze ook, die schijnen ook de maag en darmen onaantrekkelijker te maken voor wormen.

Fennadev hier volop eikels maar wat minder walnoten. De walnoten zijn voor zover ik gezien heb merendeels verschrompeld, de eikels zien er beter uit dan vorig jaar.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Help mijn paard eet okkernoten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 19:31

Blijkbaar heb ik de regia, geen zorgen maken dus.
Het is wel indrukwekkend als hij een noot krakend soldaat maakt.

Ik heb ook jarenlang tamme kastanjes als paardensnoepjes gebruikt. Tot ik het ook op de lijst van giftige planten vond en niet meer durfde. Tja.