Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 11:33

welk supplement is aan te raden voor paarden met een hoge spierspanning?
Magnesium heeft geen effect.

Fleur ❤️


Ania

Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:46

No_No schreef:
welk supplement is aan te raden voor paarden met een hoge spierspanning?
Magnesium heeft geen effect.


Juist magnesium, maar een overvloed kan weer stijfheid en dus spierspanning veroorzaken.
Wat voor magnesium voer je en hoeveel? En hoe lang al? Magnesium heeft vaak pas na enkele weken effect.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:50

Wat voor voer geef je, wat voor ruwvoer, hoe komt het paard aan de spierspanning ? Dat zijn zomaar wat vragen die bij me opkomen.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:51

Hoe komt het dier aan een hoge spierspanning? is het een merrie? is het paard medisch in orde? zijn er al eens naar de bloedwaarden gekeken?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:53

Welke soort magnesium heb je gebruikt? Magnesium citraat wordt het best opgenomen, andere soorten een heel stuk minder.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 13:17

Paard is onder behandeling (geweest) net als de zadelmaker en verschillend voer en stalling. Er is al een hele mooie verbetering alleen heeft ze snel weer een terugval doordat het een oude lange blessure is.
Regen en kou veroorzaken oa een terugval wat voor mij toch een teken is dat er nog wat verbeterd kan worden.

Momenteel krijgt ze overdag weidegang, s avonds stal met hooi (geen voordroog) en pavo vital met een beetje ponybrok.

Het is een merrie, het is niet hormonaal wat eerst wel gedacht werd. Ze is door verschillende dierenartsen, osteopaat, chiropractor en masseur geZien/behandeld.
Sinds juni veel lang laag oefeningen, leren haar buikspieren te gebruiken en haar achterhand onder de massa te krijgen dmv longeren en rechtrichten op aanraden van paardendierenarts.
Het is een zeer gevoelig dier, met alles.

Fleur ❤️

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:22

Body Builder van Hippalgo is misschien een idee om te proberen. Is te verkrijgen via Mijten.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:56

Zo min mogelijk suikers, dus zo zuiver mogelijk voer en dan magnesium en vitamine E erbij

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:59

Ania schreef:
No_No schreef:
welk supplement is aan te raden voor paarden met een hoge spierspanning?
Magnesium heeft geen effect.


Juist magnesium, maar een overvloed kan weer stijfheid en dus spierspanning veroorzaken.
Wat voor magnesium voer je en hoeveel? En hoe lang al? Magnesium heeft vaak pas na enkele weken effect.


Hoe uit zich dat, als een paard teveel magnesium binnen krijgt? Ik voer die van mijn al ruim een half jaar magnesium bij, maar blijft af en toe een beetje stijfjes. Het is een beetje een dieseltje zeg maar.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:04

hoe is de waarde van het selenium bij bloedonderzoek?

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Ania

Berichten: 6098
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:13

Rena100 schreef:
Ania schreef:

Juist magnesium, maar een overvloed kan weer stijfheid en dus spierspanning veroorzaken.
Wat voor magnesium voer je en hoeveel? En hoe lang al? Magnesium heeft vaak pas na enkele weken effect.


Hoe uit zich dat, als een paard teveel magnesium binnen krijgt? Ik voer die van mijn al ruim een half jaar magnesium bij, maar blijft af en toe een beetje stijfjes. Het is een beetje een dieseltje zeg maar.



Je kunt het bv zien aan hun plas (iets dikker dan normaal) of waterige mest. Verder kan het dmv en bloedtest aangetoond worden. En de hele erge gevallen verkalking in spieren en botten, maar ik heb begrepen dat dat bijna niet voorkomt.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:18

Magnesiumcitraat van groene os.
Maar ook warm houden bij regenachtig weer. Mijn paard heeft ook snel gevoelige rug bij koude regen op de rug.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Popstra
Berichten: 13708
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:04

als mijn merries te veel spierspanning hadden in de achterhand en rug dan gebruikte ik Smooth Locomotion van Sensipharm. Ik geef dan 8 tot 10 tabletten per dag over 2 voer beurten.
Dat hielp best goed.
Ook de kruidenmelange Moody Mix van de paardendrogist gaf een rust over de merries omdat dit toch ook vaak wel vanuit een hormonaal probleem kan komen. Ik zou zeggen probeer het.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 17:53

Moody mare NAF heeft ze 3 maanden gehad, leek toen goed maar op het laatst toch weer haar rug.
Magnesium heeft ze zowel de citraat als de oxide gehad voor langere periode en ook zonder.
Weinig suikers (dus alleen ruwvoer) heeft ze ook gehad, toen was het zelfs heel heftig. Was in de winter dus koud) dus dat is het ook niet.
Stress van phytonics heeft ze gehad.
Alleen paddock en ruwvoer, 24/7 weide met en zonder strookbegrazing.

Warm houden is in iedergeval het advies nu van de dierenarts.
Seleen en vit E is ze niet op onderzocht geloof ik, al zitten wij wel op seleen arme grond en ik geloof ook calium. Ik heb dit ook nooit extra aangevuld

Fleur ❤️

dewindhoek

Berichten: 490
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:16

Wat bij mijn merrie goed werkt is Naf M-Fit (vit E) en een back in track deken

henshem
Berichten: 1125
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:18

Bij regen en kou een dekentje er op bij voorkeur van back on track of fedimax.

Saaams

Berichten: 13261
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:19

Even over een andere boeg. Mijn stugge pony heeft enorm baat bij de bucas recuptex en we voeren ook naf m fit preventief 15 ml.

Laerkens Beauty

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:23

Een dekentje op is een goede, en vit e en selenium ook.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 18:43

Ik heb een Back on track fleece deken die ik als Liner wil gaan gebruiken

Fleur ❤️

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:01

Pavo vitaal is best scheef en bevat veel calcium in verhouding tot magnesium.
Nou gaat het natuurlijk niet om grote hoeveelheden. Wellicht kan je eens een andere vitaminebrokje proberen?

Daarnaast zou je eens magnesium in bv chelaat vorm kunnen proberen of vitamine E ( Horseflex verkoopt het in natuurlijke vorm).

Wat voor mijn snel gespannen paard fijn werkt is de Infocus van de Paardendrogist.

henshem
Berichten: 1125
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:04

Vitamine E is idd ook een optie naast (niet teveel) magnesium.

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:12

Weinig verstand van paardenvoer, maar ik weet dat bij mensen er een zekere balans moet zijn tussen eiwitten (2/3e) en magnesium (1/3e) raakt dit uit balans dan heeft magnesium geen effect. Misschien kan je daar nog naar kijken.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anoniem

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:19

Mijn paard heeft chronisch een verhoogde spierspanning (waarschijnlijk vanuit een combi van insuline resistentie en pssm 2) en was al vanaf dag 1 dat ik hem natuurlijke vitamine e gaf meteen een stuk losser in de spieren van de rug en achterhand. Hij had hiervoo4 ook regelmatig last van spierbevangenheid, zelfs middenin de zomer als het een paar uur geregend had. Nu staat hij als het hard waait en regen in de zomer wel wat strakker in de spieren rond de knie, maar zodra hij weer uit de wind/regen is wordt hij weer los. Dat is trouwens alleen zo bij natuurlijke vitamine e, synthetische vitamin e doet niets bij hem, extra magnesium werkt bij hem ook niet/nauwelijks, maar dat schijnt standaard te zij bij pssm2 paarden, pssm1 paarden reageren juist wel heel goed op extra magnesium.

_LiliM_
Berichten: 275
Geregistreerd: 18-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 19:21

Ik las net op de website van pharmahorse dat ze Magnesium Bisglycinaat nieuw is het assortiment hebben. Weet niet of het iets voor je is :) maar misschien heb je er wat aan.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:07

xyzutu2 schreef:
Mijn paard heeft chronisch een verhoogde spierspanning (waarschijnlijk vanuit een combi van insuline resistentie en pssm 2) en was al vanaf dag 1 dat ik hem natuurlijke vitamine e gaf meteen een stuk losser in de spieren van de rug en achterhand. Hij had hiervoo4 ook regelmatig last van spierbevangenheid, zelfs middenin de zomer als het een paar uur geregend had. Nu staat hij als het hard waait en regen in de zomer wel wat strakker in de spieren rond de knie, maar zodra hij weer uit de wind/regen is wordt hij weer los. Dat is trouwens alleen zo bij natuurlijke vitamine e, synthetische vitamin e doet niets bij hem, extra magnesium werkt bij hem ook niet/nauwelijks, maar dat schijnt standaard te zij bij pssm2 paarden, pssm1 paarden reageren juist wel heel goed op extra magnesium.


Hier ook hele goede ervaring met natuurlijke vitamine e ipv synthetische. Wat bij die van mij ook goed werkt is sportmassage in combinatie met lymfedrainage. En dekentje op bij wind en regen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers

cron