Wat voer jij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 18:14

Wat interessant om te lezen wat de paarden hier krijgen!

Mijn 5-jarige Wynton werkt 4/5 dagen per week en krijgt:
- 3x daags volle slowfeeder met zeer droge voordroog en verder heeft hij stro om te knabbelen
- 1/4kg Havens Gastro+
- Magnesium
- na het werk 1 voerschep met Pavo slobber met appel

Mijn 3-jarige Fürst Romancier werkt +/- 3/4 keer per week (gemiddeld, vaak ook weekje vrij tussendoor en af en toe maar 2x per week) en krijgt:
- 3x daags volle slowfeeder met droge voordroog en stro om te knabbelen
- Treurniet vitaminebrokjes
- biotine
- 1 volle voerschep Pavo slobber na het werk met appel
- 2 tot 3 schepjes Audevard Myostem Mass. (Gewerkt = 3, dag erna vrij ook 3 schepjes en als hij daarna nog een dag vrij is 2 schepjes)

Ghosttown

Berichten: 212
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Wat voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 18:29

Hier een Dartmoor ruin. 27 jaar. Met een simpel rantsoen. :D

1x per dag:
Pavo Vital voor pony 300kg (gemeten met Pavo-Vital-schepje)
Pavo Slobbermash 1 Pavo-Vital-schepje vol.

Verder onbeperkt voordroog en gras.
Als hij van de winter in valt (vorige winter op deze combi niet gebeurd) krijg hij een volle emmer seniores priores erbij. Zal ong 2 voerscheppen zijn.

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 19:04

Hier een 12 jarige KWPN ruin, M2 dressuur, wordt +/- 5 dagen getraind in de week.
Staat op zaagsel gemengd met stro.

Krijgt:
- 4x per dag kuil. Staan ze overdag op de wei krijgen ze 1 of 2 voerbeurten niet.
- 1,5 kg Cavalor Action Pellet
- 1,5 kg Cavalor Perfomix
- dopje vloeibaar Puresil Silicium (supplement) met handje voer
- in de zomer (niet elke dag) vloeibare NAF Elektrolyten
Extra’s; appel, wortels of brood en na het werk altijd een paardensnoepje
Laatst bijgewerkt door Tomorrow op 22-09-18 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 19:07

Mijn paardjes zijn een IJslander ruin van 19 (1,34 m) en een shetlandpony merrie van 28 (100 cm). Beide ouderwetsch rondgeribd model en beide niet meer aan het "werk", ze hebben een decoratieve functie. 24/7 buiten met 2 schuilstallen, waarvan eentje in gebruik als voerstal (daar hangen hooinetten bij minder mooi weer) en eentje als ligstal (daar ligt vlas).

Hier wisselt het ook per seizoen, vwb het seizoensgroen en het ruwvoer. Wel hebben ze altijd hooi (onbeperkt) en gras, het ligt dan aan factoren zoals het weer hoe veel ze eten en hoe bij voorbeeld de hooi/grasverdeling is. Bij wind eten ze opmerkelijk meer hooi en bij vorst blijft het merkwaardig genoeg gelijk. Ik voer twee keer per dag, de hooinetten stouw ik dan vol (zit altijd nog wat in). Ik heb hooi wat speciaal voor paarden gemaakt wordt, in kleine baaltjes.

Verder krijgen ze ook 2x per dag een bak "krachtvoer" bestaande uit Vitalbix Daily Complete (ruin: 3/4 bekertje (het oude maatbekertje, niet de nieuwe) en merrie 1/2 bekertje. Ook krijgen ze nog Breed & Grow, ook van Vitalbix. Dat krijgen ze voor wat meer volume, en ook om de bakjes vol te maken :+ Eens per week zet ik voor de hele week bakjes met voer klaar, 28 bakjes dus, zodat het de rest van de week makkelijk pakken is. Het voer staat namelijk thuis en de paarden staan een paar kilometer verderop. In die bakjes gaan ook nog zout (kleine theelepel per keer), mariadistelzaad (1 schepje van 5ml per bakje) en koolstofklei (ook 1 maatschepje van 5 ml per keer). Jarenlang heb ik ze ook kurkumapasta gevoerd, voornamelijk vanwege mijn shet die veel last had van de hengstigheid. Iedere ochtend krijgen ze humus, mijn merrie 1 gram en mijn ruin 2. In de winter krijgt mijn merrie magnesium met vitamine E en seleen.

Ik ben erg aan het rommelen met de muesli, heb er nog niet eentje gevonden waar ik 100% tevreden over ben. Bovenstaand is zeg maar het uitgangspunt qua rantsoen, ik heb in de loop der jaren van alles toegevoegd en er weer uit gehaald. Met name supplementen (hennepzaad, silicium, zeewier, van alles eigenlijk). De zeewier wil ik weer gaan introduceren voor mijn ruin, ik weet dat 't niet heel goed is om het ze te geven vanwege de jodium die er in zit maar juist die jodium heeft hij nu even nodig.

Ik wil ook weer naar een zoutblok toe, zodat ze dat zelf kunnen doseren. Afgelopen jaren hebben mijn paardjes geen schuilstal gehad, en een blok in de regen neerzetten vind ik zonde van m'n centen. Nu hebben ze maar liefst 2 schuilstallen dus zo'n blok gaat er weer komen, dan hoeft er dus geen zout meer door het voer heen.

Ik voer op het oog, als ze bij voorbeeld in het voorjaar wat extra ondersteuning voor de lever nodig hebben krijgen ze paardenbloemen en extra mariadistelzaad.
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-09-18 19:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 19:10

5 jarige ruin van 1.46m die 4-5x per week in het werk staat. Op dit moment ligt de focus vooral op vet erop, spieren opbouwen en een beetje conditie krijgen. We hebben nog geen zadel, dus het werk wat we doen bestaat uit longeren of rijden met de barebackpad. Hij krijgt:
- 2x daags 1/2 schep basis prestatiebrok
- 's Avonds 3-4 partjes appel helemaal netjes afgesneden zonder beurse plekken of klokhuis :')
- Bij werken krijgt hij dit nog erbij: schepje Masters Sport Extra + 2 schepjes magnesium + Lijnzaadolie + handje Hippalgo Body Builder
Verder ruim voldoende ruwvoer van goede kwaliteit (bijna onbeperkt) en overdag staat hij op de wei.

Mijn 12-jarige sensibele merrie die maximaal 1-2x per week simpel in het werk staat (recreatief) krijgt enkel Cavalor Strucomix gevoerd. Zij staat op een track met altijd toegang tot gras of hooi.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Wat voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 19:53

Leuk topic!
Ik heb een 7 jarige ruin van 1.76m die ik op z niveau rij. Hij krijgt 3 x 760 gram vitalbix active+ muesli en 1 keer slobber van 600 gram marstall wiesencobs en 200 gram lijnzaadmeel met een supplement met vitamine E, lysine, biotine, magnesium, msm en kamille.
Daarnaast onbeperkt hooi, hier eet hij zo’n 12 kilo van weg.
Omdat ik hem net even wat schraal vond krijgt hij nu tijdelijk ook een schep seniores priores en 300 gram omega 369, geweekt maakt dat een emmer vol.

Dan een 12 jarige ruin van 1.78m die herstellende is van een blessure.
Hij krijgt 3 x 150 gram vitalbix daily complete en 1 x daags slobber van 300 gram wiesencobs en 200 gram lijnzaadmeel met hetzelfde supplement als mijn 7 jarige ruin.
Daarnaast onbeperkt hooi hier eet hij zo’n 15 kilo van weg.

Dan mijn shetje die krijgt 3 x 50 gram vitalbix daily complete en 1 x slobber van 50 gram wiesencobs. Hij krijgt hooi uit een tas ongeveer vier kilo verdeeld over vier keer daags voeren.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:49

Altijd leuk om te lezen wat iedereen voert :)

Mijn menpony:
Shetlander 16 jaar, 102cm, wordt 2x per week op Z/ZZ dressuur niveau getraind, 2x per week buitenrit 15-30 km op hoog tempo en 1x per week longeren. Gaan daarbij elke maand op wedstrijd.

Pony is niets te dik, zit super in zijn spieren en heeft een topconditie.

Staat op stro. Gaat in de winter dagelijks dagdeel naar buiten (paddock) en in de zomer de hele dag op het land. Altijd 's nachts binnen.

-3x per dag hooi
-2x per dag halfje Pavo triple p sportmuesli
-na het werk Pavo slobber
-supplementen verschillen af en toe, momenteel magnesium, vitamine E en souplesse mix
-geef hem zelf meestal dagelijks nog wat luzerne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:31

Mijn merrie heeft mok en zomereczeem en voeren we daarom suiker arm daarom staat ze niet in de wei. .
Gaf eerst pavo complete maar vanwege de grote hoeveelheid suiker die daar in zit krijgt ze nu Vitalbix en nu ze haar winter vacht aanmaakt ook een scheut lijnzaadolie er over.
Ze krijgt onbeperkt ruwvoer en om dit wat minder rijk te maken mengen we dit met stro, om strokoliek te voorkomen wel gerstenstro, aanrader voor paarden met gevoelige darmen.
Ze krijgt daar nu tijdelijk wat dingen bij:
Een bach bloezem remedie om haar van de spanning af te helpen en een mix van allerlei kruiden om de darmen en de lever te ondersteunen in de hoop haar (deels) van haar maneneczeem af te helpen.
Als de lever ondersteund wordt kan die afvalstoffen beter af voeren waardoor ze minder jeuk krijgtr

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:33

hooi en 1 handje brok met muesli

2 criollos en 1 shetlandertje

Ninaflip
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:59

14 jarige belg (merrie) staat 24/7 buiten en krijgt onbeperkt ruwvoer. Onbeperkt ruwvoer werkt heel goed voor haar. Ze neemt nu afentoe een hapje en loopt dan weer lekker rond. Toen ze 3 x per dag een net kreeg was ze extreem gefixeerd op haar net en at ze nonstop. Verder krijgt ze 2 supplementen magnesium en finecto.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:11

Hier een 15 jarige Connemara merrie die snel te dik is, gevoelig is voor hoefbevangenheid en een ernstige stofallergie heeft. Ivm (voorheen) blessure zijn we aan het opbouwen en rijden we max 3-4x per week 30-45 min en 2x per week werken aan de hand (academisch). Normaal gesproken hetzelfde schema, maar dan wat actiever.

Nu staan ze nog van 's ochtends vroeg tot einde middag op het land (schraal), daarna op stal om 17.00 uur nat hooi en 's avonds laat weer nat hooi (en wanneer ik er zelf niet ben; voordroog ipv nat hooi). Zoveel mogelijk in slowfeeder.
Verder een kleine schep (afgemeten op gewicht) Vitalbix Active+ verdeeld over 2 voerbeurten erbij, met wat kurkuma, lijnzaad en periodiek ook Glucobalance erdoor.

In de winterperiode staan ze overdag in de paddock en krijgen ze 4x per dag ruwvoer en de Vitalbix met supplementen ook over 2 voerbeurten erbij verdeeld.

Mijn shetje van 1 meter staat 24/7 op het land (schraal) en heeft altijd hooi liggen. Verder krijgt ze afgemeten een half bekertje Pavo Vital vitaminebrokjes waar ze het super goed op doet.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:18

moretje schreef:
Hier een 15 jarige Connemara merrie die snel te dik is, gevoelig is voor hoefbevangenheid en een ernstige stofallergie heeft. Ivm (voorheen) blessure zijn we aan het opbouwen en rijden we max 3-4x per week 30-45 min en 2x per week werken aan de hand (academisch). Normaal gesproken hetzelfde schema, maar dan wat actiever.

Nu staan ze nog van 's ochtends vroeg tot einde middag op het land (schraal), daarna op stal om 17.00 uur nat hooi en 's avonds laat weer nat hooi (en wanneer ik er zelf niet ben; voordroog ipv nat hooi). Zoveel mogelijk in slowfeeder.
Verder een kleine schep (afgemeten op gewicht) Vitalbix Active+ verdeeld over 2 voerbeurten erbij, met wat kurkuma, lijnzaad en periodiek ook Glucobalance erdoor.

In de winterperiode staan ze overdag in de paddock en krijgen ze 4x per dag ruwvoer en de Vitalbix met supplementen ook over 2 voerbeurten erbij verdeeld.

Mijn shetje van 1 meter staat 24/7 op het land (schraal) en heeft altijd hooi liggen. Verder krijgt ze afgemeten een half bekertje Pavo Vital vitaminebrokjes waar ze het super goed op doet.


Nog zo een ‘stay basic’ voerder. Klinkt ideaal!

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:34

We doen ons best! Al zou t meest ideaal zijn de connemara ook 24/7 buiten, maar dat is (momenteel) in de omgeving nog niet te realiseren. Wel geprobeerd, maar óf het voer pastte niet (alleen droog hooi, of teveel), óf 24/7 gras (gaat niet) of.. etc etc.
Waar ze nu staat gaat het goed en kan ik het redelijk zelf managen ivm haar gezondheid :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:48

Mini Shet van 5 jaar; 4x per week training, regelmatig dressuur en vaardigheidswedstrijden met de sulky. Ze krijgt 1x p/d handje kruidenmuesli en vitaminekorrels. 3x p/d slowfeeder met 1 a 1,5 kilo hooi. Mix het met wat stro. Flink aanleg om dik te worden.

2 fjorden van 3. Die krijgen een handje kruidenmuesli en vitaminekorrels met lijnzaadolie. 4x per week zon beetje. Ze staan nog 6 uurtjes op de wei en krijgen smorgens en savonds hooi uit de slowfeeder. Een kilo of 3 per keer.

1 fjord loopt 2 x per week 20 minuten en 1x les 30/40 min.

Andere fjord niks.

Voer muesli en vitaminekorrels van Marstall.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:13

12-jarige kwpn merrie, werkt +/- 5x per week (dressuurmatig, longeren, bosrit, grondwerk afgewisseld). Staat 24/7 buiten met schuilstal

- onbeperkt grofstengelig hooi
- 10-12u toegang tot weide
- 100 gr marstall force vitaminebrok
Aangevuld met Equifyt green power en agrobs alpengrun muesli. Bij elkaar ongeveer 1 voerschep. Verhouding is afhankelijk van de mate van arbeid, green power is hoger in z’n waardes dan de alpengrun dus bij zwaarder werk is dat aandeel hoger.
In wintertijd met minder gras wordt m’n algemene dosering wat hoger
- 1 tot 2 schepjes pharmahorse magnesium
- maandelijks een psylium kuurtje, ‘s zomers eens per 2 maanden
Verder voer ik wat ik tegenkom aan planten, berkentakken, rozenbottels, wilgentakken, weegbree etc.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Wat voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:33

Ik heb 2 koudbloeden, een fjord en een shet. Ze lopen 24/7 buiten op een klein paddock paradise in wording. Ze zijn daar altijd met z'n tweetjes.

Beide krijgen:
- Onbeperkt grof hooi van natuurgras. Het hooi is suikerarm, maar heeft nog wel voldoende eiwitten enz.
- 1à2u per dag weidegang
- 3à4x per week een portie takken (wilg, berk, populier, hazelaar, ...)
- 1x per maand een kuur psylium

Fjord is een ruin van 16 jaar oud, licht recreatief aan het werk (momenteel vooral vanaf de grond, gemiddels 2à3x per week). In december vorig jaar is hij geopereerd aan koliek.
Die krijgt:
- 1x per dag +/-150g fiber force van cavalor
- 1x per dag 20g biotine + supplement met onder andere MSM en zeewier als toevoeging

De shet krijgt eigenlijk bijna hetzelfde, alleen in iets andere verhoudingen :j Vlekje is een oudere dame, ze tikt de 30 aan (exacte leeftijd weten we niet). Heeft RAO en verhoogd risico op ppid...
Zij krijgt:
- 1x per dag +/- 100g fiber force van cavalor
- 1x per dag 15g biotine + supplement met onder andere MSM en zeewier
- 1x per dag een kwar pilletje prascend

Ze doen het daar beide eigenlijk super op :j !

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: Wat voer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:53

Ik vind het wel lachen om te lezen hoe sommigen van het voer hogere wiskunde maken, wat ingewikkeld! :+ Wat ik mij dan afvraag, leggen jullie het voer met supplementen dan helemaal klaar of hebben jullie echt onwijs behulpzame stadhouders? :oo

Mijn merrie (E-pony) krijgt per dag 2 scheppen Fibra Premium en na het werk een kwartje Nutrimash of een handje extra Fibra. Daarbij uiteraard zo goed als onbeperkt ruwvoer, normaal hooi maar het kuil dit jaar is écht top, in slowfeeders. Ze doet het top!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:40

Hier inderdaad een onwijs behulpzame stalhouder!

9 jarige merrie die dressuurmatig werkt en af en toe een buitenritje. Overdag op de paddock met maatjes, snachts op stal.

- 5x per dag hooi
- 300 gram van een vitamine en mineralencomplex van Superfit Horse gemengd met een beetje luzerne ook van Superfit Horse (verdeeld over 2 voermomenten)
- 10 gram magnesium


Ze kreeg eerst 4x per dag hooi 1kilo brok en 1kilo slobber
Omdat dit helemaal niet lekker ging en ze onder andere door het suikeroverschot last kreeg van haar spieren ben ik nu op aanraden van de osteophaat/dierenarts overgestapt naar alleen ruwvoer en een vitamine en mineralencomplex.

Ze staat nu 3 weken stil met een blessure dus ik weet niet hoe dit zal gaan met trainen, maar aan de hand komt ze fit en energiek over net zoals ze altijd was.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 16:46

ual_95 schreef:
Ik vind het wel lachen om te lezen hoe sommigen van het voer hogere wiskunde maken, wat ingewikkeld! :+ Wat ik mij dan afvraag, leggen jullie het voer met supplementen dan helemaal klaar of hebben jullie echt onwijs behulpzame stadhouders? :oo

Mijn merrie (E-pony) krijgt per dag 2 scheppen Fibra Premium en na het werk een kwartje Nutrimash of een handje extra Fibra. Daarbij uiteraard zo goed als onbeperkt ruwvoer, normaal hooi maar het kuil dit jaar is écht top, in slowfeeders. Ze doet het top!


Toen we de stallen nog verhuurden en andere mensen onze paarden dus voerden, zette ik het inderdaad in emmers klaar toen er nog veel doorgemengd moest worden. Een opvanger kreeg op den duur 9 verschillende producten, dat werd eens per dag gevoerd. Helaas is het dier wel terug op gewicht gekomen maar toen alsnog bezweken aan de artrose.

Nu verhuren we niet meer en staan de paarden aan huis in eigen beheer. Dus dan is het helemaal makkelijk.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:11

;( 's Zomers 24/7 weidegang en 1 keer per dag een schep geweekte seniores priores (dus 1 schep SP en 2,5 water wat lang genoeg geweekt is), met daardoor 1 schep 18plus muesli en 2 flinke handen compactgras. Samen is dat een volle (hang)voerbak qua volume.
Een aantal keer per week gaat daar nog lijnzaad overheen en meestal een scheut lijnzaadolie.
Bijvoer van ruwvoer op het land regelt de stalhouder en wordt aangepast aan hoeveel gras er nog staat.
In de winter op stal/uitloop krijgt ze 2 keer een flink volgepropte wasmand ruwvoer met de voerbeurten (droge kwaliteit kuilgras) en overdag nog 1 keer zo'n hoeveelheid na het uitmesten/rijden. Ze staat op stro, dus kan evt nog wat knagen tussendoor. oja 's winters ook meestal een schepje iets van souplesse mix. Ben daarin niet echt merktrouw.
Voor de rest ga ik het denk ik op dezelfde hoeveelheden houden. Maar dan verdeelt over 2 emmertjes zodat het bij de voerbeurten gegeven kan worden. Na het uitmesten/rijden dan evt enkel een handje muesli.
Het gaat om een 25 jarige nrps e-pony merrie met een wat minder gebitje, die nog een aantal keer per week gereden wordt en elke dag gepakt wordt om iets te doen (overige dagen bijvoorbeeld een wandeling aan de hand of grondwerken).
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 30-10-18 17:28, in het totaal 4 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:17

Hier een 13 jarige KWPN ruin van 1.81, wordt 5 dagen per week vrij intensief gereden.
Krijgt 4x per dag een ruime portie voordroog en sochtends en savonds vitaminebrok met een handje luzerne.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 30-10-18 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

fiedelll
Berichten: 43
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:21

Ik heb een barockpinto merrie van zo'n 1.62, zij werkt 6 dagen in de week ongeveer een uurtje per dag (rijden, longeren of loswerken). Zij krijgt:
- Bijna onbeperkt hooi (en staat op stro dus kan ze ook nog opeten :') )
- Twee keer per dag een klein handje brok (meer heeft ze, qua energie, ook zeker niet nodig)
- Een keer per dag een halve schep pavo natures best met biotine, magnesium, 30ml omega gold olie en 90 gram marstall force

Marstall force is een vitaminebrokje wat ik bij geef om te compenseren voor het weinige brok wat ze krijgt. Hier doet ze het erg goed op! Ze glom altijd al maar nu is het echt een spiegel.

Even in een spoiler. Dit is geen photoshop en ze was niet gewassen {:}
Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door fiedelll op 30-10-18 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:22

Hoii,
Hier staan de 2 shetlanders van 21 24/7 buiten met een schuilstal. Daarom krijgen ze onbeperkt hooi. Ze krijgen eigenlijk nooit brok, wel regelmatig een lekkere winterpeen of een appel. Nu moet ik zeggen dat er ook geen zwaar werk mee wordt verricht, alleen een sprongetje maken af en toe en lekker buiten wandelen (en dan kunnen ze wat grasjes meepikken :9 ). Er hangt wel altijd een liksteen met de nodige vitaminen/mineralen. Ook krijgen ze regelmatig wat lijnzaadolie.
roetjes Sophievhouw

odilekk

Berichten: 488
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Midden in Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:25

Mijn 8-jarige E-pony wordt fanatiek in de sport gestart (M1 dressuur, L springen en M eventing) en wordt zo'n 4x per week getraind.

Hij krijgt op een dag:
c.a. 7.00: hooi (van eigen land) hoeveelheid is een beetje op gevoel en 1/2 tot 2/3 kilo brokken (van de winkel hier in het dorp.
Gaat elke dag van c.a. 10.30 tot 16.30 in de wei
c.a. 17.00 weer 1/2 tot 2/3 brok
c.a. 22.00 weer hooi

Verder geen supplementen o.i.d. In de zomer soms wel een schepje knoflook (gedroogd, van de paardendrogist) er doorheen. Af en toe na het rijden een paar snoepjes, maar dat valt niet echt onder voer.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:28

Hier een grote (1.80) 12-jarige ruin met flink percentage Engels Volbloed. Loopt wedstrijden in de eventing, springsport en dressuur, 2-3 keer per maand op wedstrijd. Elke week springles, elke week galoptraining, sowieso 6 dagen per week aan het werk. Best een flink schema dus.

Hij staat nu nog overdag op de wei maar gaat komende maand naar de paddock. Hij krijgt daarnaast redelijk onbeperkt voordroog van goede kwaliteit. Nu naast de weidegang schat ik een kilo of 10, straks zeker 15 kg als het niet meer is. Staat verder dik in het stro dus altijd wat te knabbelen.

Daarnaast krijgt hij standaard ochtend en avond een schep (3/4 tot een hele) basisbrok. Na het werken krijgt hij, afhankelijk van de arbeid, een halve tot anderhalve schep Pavo Sportfit muesli. Standaard supplement is een schepje MSM, scheutje rijstolie, scheut zonnebloemolie. Na flink zweten een schep elektrolyten en na zware arbeid (crossen bijvoorbeeld) krijgt hij een halve liter bier door zn muesli. In de winter krijgt hij ook nog een schep luzerne door zn muesli.

Afbeelding