Hulp bij voeding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Hulp bij voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 16:17

Sinds vier maanden heb ik een haflinger. Deze stond voorheen 3.5 uur op een kaal weiland p dag en kreeg 2 x dd hooi en stond in een stal met stro en kreeg 2 x dd 1 kilo krachtvoer)
Sinds ik hem heb heb ik hem 12 uur op een weide met gras en de andere twaalf uur op stal. 2x hooi rest stro van zijn box. Zijn krachtvoer heb ik afgebouwd tot 1/4 muesli. En hij krijgt een 40 gram vitaminebrok p dag van marstall. Hij krijgt 5 a 6 x p week beweging. Welliswaar recreatief maar varierend van 1 uur les tot 2 uur buitenrit. Ik merk dat hij niet echt afvalt maar heb geen mogelijkheid tot zandpaddock oid. Het is of land of stal. 24/7 buiten kan niet omdat er geen schuilmogelijkheden zijn. Ik wil hem geen 20 uur stal meer aandoen daar is het het paard niet naar.
Wat is wijsheid... graasmasker voordoen kan, maar hij knuffelt en groomt zo graag met zijn maatjes...krachtvoer eraf kan.. maar iedereen op stal krijgt dit en dan wordt hij overgeslagen.. dan krijgt hij zowieso een handje. Geen kuil/hooi meer in zijn box kan maar dan staat hij 12-14 uur p dag op stro te knabbelen is dat wel zo goed?

Heeft iemand tips???

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:23

Probeer of je de hooiopname kan vertragen door een slowfeeder te plaatsen in zijn stal, zo is hij toch heel de tijd bezig maar krijgt hij minder binnen.
Ook kan je wat schoon stroo mengen door het hooi.
Geef alleen hooi, liefst arm soort, bv. graszaadhooi en zeker geen kuil.
Je geeft al zo weinig krachtvoer, je kan het beperken tot enkel een mineraalbrok.
Ook geen appels en wortels, die van mij word al dik van 1 wortel per dag.
En als je hem wilt belonen, kies dan voor een goed alternatief, bv. Gedroogde rozenbottels vinden ze heel lekker, ipv een snoepje.
Ook wil explosief bewegen wel eens goed helpen,
dus geen duurtraining maar pure cardio.
Lekker lang stuk rengalop bv.
Op deze manier moet het lichaam heel anders aan de slag

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Hulp bij voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 16:32

Hij krijgt nagenoeg geen appels of wortels mss een keer p week 2 wortels. Vaak krijgt hij zijn voer na de training/rijden. Hooi komt van stal en hangt al in een net. Hoe voedingsrijk dat is weet ik niet. Zelf dacht ik idd de muesli eraf te halen en dan alleen de vitaminebrok maar daar moet ik dan mss weer meer van geven? En ik varieer al in beweging.. idd een stukje rengalop op het strand en vorige week een vrij intensieve les gehad maar de dag erna dan mijn dochter erop een uurtje hobbelen...... ik zal proberen iets meer explosief te gaan rijden.. maar hem van de weide afhalen vind ik zo sneu evenals een graasmasker...

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:37

Het voordeel van een vitaminebrok is dat je er juist maar weinig van hoeft te geven, de meeste komt je ongeveer op 50 gram per 100 kg lichaamsgewicht.
Het is super fijn dat je paard zoveel op de weide kan staan!
Lekker buiten en beweging.
Als het straks kouder word zal je paard ook meer energie gaan gebruiken om zichzelf warm te houden.
Je hebt je paard nog maar net, kijk over een jaar nog eens, mischien valt hij/zij juist nog wel af in de huidige situatie.
Die kilo’s krachtvoer zijn er ook niet gelijk af in 3 maanden zomerseizoen

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Hulp bij voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 07:13

Bedankt voor je reactie en je hebt idd gelijk. Ik krijg alleen regelmatig een opmerking dat hij wat dik is en mss beter vh land af kan maar ii weiger terug te gaan naar 3,5 uur buiten en graaasmasker vind ik ook weer zo wat.. ik ga idd de winter aankijken en dan kan ik volgend jaar altijd nog stappen ondernemen

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hulp bij voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 10:54

Ik vind het een goede instelling dat je het belangrijk vind dat je paard zo veel mogelijk buiten komt!
Contact met soortgenoten, frisse lucht en beweging, dat zou altijd voorop moeten staan.
Als je het percentage weet van hoeveel paarden maagzweren hebben ( ongeveer 70%)wegens slechte(re) omstandigheden, veel binnen staan met weinig ruwvoer, die zijn meestal slanker maar niet gezond en gelukkig.
Succes en plezier van je nieuwe vriend iig!

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hulp bij voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 12:25

Wat noem jij te dik?
Als je paard gewoon wat vors is maakt dit niet uit. Stel hij is rcht veelste dik dan moet je uitkijken voor hoefbevangen.

Maar zoals jij het omschrijft denk ik dat er geen ernstige nood is.
Lekker doorgaan zoals je nu doet en kijk hoe het over een paar maanden gaat. Mocht het dan slechter gaan kan je altijd het voer veranderen.

Heeft je paard genoeg energie om 6 dagen in de week te werken?

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Hulp bij voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 03:12

Ja hij is af en toe een bommetje momenteel, maar ik varieer in het werk he rijden, longeren buitenrit wandelen vrijheidsdressuur etc. En mijn eigen niveau is echt licht gevordend