welke voeding voor fjord in de sport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

welke voeding voor fjord in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 10:36

Ik heb een fjord en ik geef hem nu vitalbix en daarnaast als hij heeft gewerkt de muesli van vitalbix. Nu merk ik dat hij meer begon te schuren nadat ik hem de muesli heb gegeven en hij heeft weer natte scheten waardoor zijn kont en benen weer vies zijn. Kan toeval zijn en overgang weide naar paddock.

Maar toch twijfel ik om over te stappen naar een ander voer waar weinig suiker en zetmeel in zit.
Wie heeft er tips?


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: welke voeding voor fjord in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:38

Vitalbix muesli (active+ neem ik aan) bevat al weinig suiker en zetmeel. paarden kunnen wel reageren op de luzerne die erin zit natuurlijk. In dat geval kun je kijken naar bijv. Pure Feed, dat is zonder luzerne.

Overgang wei naar paddock moet je zeker niet onderschatten ook! Hoewel veel paarden andersom meer reageren met dunne mest (van hooi naar gras), kan van gras naar hooi ook echt wel last geven een paar weken! Zeker als ze geen echt hooi krijgen, maar voordroog.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: welke voeding voor fjord in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:01

Vitalbix is luzerne en dat geeft wel vaker jeuk.
Welk niveau loopt je paard?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: welke voeding voor fjord in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:19

Mijn fjorden kunnen ook niet goed tegen diverse muesli's. Vitalbix vitaminebrok of Subli ponybrok gaan wel goed.

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: welke voeding voor fjord in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:31

Ik gaf mijn fjord altijd Pavo Liga. Laag in eiwit, weinig suiker. Deed hij het heel goed op!

Daihyo

Berichten: 88002
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:35

Zorg voor een goede vitaminebrok naast hooi (bijvoorbeeld Vitalbix zoals je voert, of Marstall Force, Pavo Vital, enz). In de basissport kunnen koudbloeden daarop prima presteren. Als je merkt dat er meer ondersteuning voor de spieropbouw nodig is, kun je wat hoger in de eiwitten gaan voeren (olie, lijnzaad, eiwitrijke grasbrok, graanvrije slobber met lijnzaad, enz. ). Merk je dat er meer energie nodig is, zou je kunnen denken aan (biologische) zwarte haver. Verder zou ik niet teveel rommelen naast goed ruwvoer en de vitaminebrok, alleen als het echt nodig is.

Wil je graanvrije muesli bijvoeren, zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld Agrobs Alpengrun muesli, Marstall Vito, Pavo Care 4 Life. En zo zijn er nog wel meer.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:37

Tallie1979 schreef:
Ik gaf mijn fjord altijd Pavo Liga. Laag in eiwit, weinig suiker. Deed hij het heel goed op!


27% suiker en adh ongeveer 1.5 kilo. Vind ik niet laag.

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: welke voeding voor fjord in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:39

Laag in eiwit is helemaal niet goed. Juist paarden in arbeid hebben eiwitten nodig.
Hoe is de kwaliteit van het ruwvoer?

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:44

Ipsilonka schreef:
Laag in eiwit is helemaal niet goed. Juist paarden in arbeid hebben eiwitten nodig.
Hoe is de kwaliteit van het ruwvoer?


Koudbloeden hebben veel minder eiwitten nodig dan warmbloeden. Daarnaast zit er al meer dan voldoende eiwit in hooi en kuil. In een aanvullend krachtvoer wil je dus juist weinig eiwitten.

Daihyo

Berichten: 88002
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:48

Dat hangt echt van de koudbloed, het ruwvoer en de arbeid af.
Mijn haflinger kan echt niet toe met weinig eiwitten. Hij heeft dat echt wel nodig om zijn spieren te behouden en op te bouwen (zoals ieder paard/mens/levend wezen). Maar kan ook slecht tegen bijvoorbeeld luzerne. Hij doet het op lijnzaad juist weer heel goed, in combinatie met een grasbrok die hoger in de eiwitten staat. Geen jeuk, maar wel genoeg voor de spieren.
Suikers/zetmeel/granen zijn daarentegen funest. Dan krijgt hij jeuk en wordt een stuiterbal.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:49

Mara2000 schreef:
Tallie1979 schreef:
Ik gaf mijn fjord altijd Pavo Liga. Laag in eiwit, weinig suiker. Deed hij het heel goed op!


27% suiker en adh ongeveer 1.5 kilo. Vind ik niet laag.


Oei, dan hebben ze de samenstelling, denk ik, aangepast. Ik gaf het 10 jaar geleden. Was destijds de perfecte brok voor koudbloeden.

TS, waarom ga je niet eens naar een goede diervoeder? Die kan je wellicht adviseren welk voer geschikt is :)

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 13:18

Mara2000 schreef:
Vitalbix is luzerne en dat geeft wel vaker jeuk.
Welk niveau loopt je paard?


Hij loopt nu L1

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 13:23

Ipsilonka schreef:
Laag in eiwit is helemaal niet goed. Juist paarden in arbeid hebben eiwitten nodig.
Hoe is de kwaliteit van het ruwvoer?


hij krijgt voordroog en van mij nog hooi bijgevoerd.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Re: welke voeding voor fjord in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 13:27

Het gaat er mij om dat hij gewoon een goed voer bijgevoerd krijgt en dat hoeft niet veel te zijn en dan zoek ik iets om te geven na het werken. Hij loopt gemiddeld 3x per week en 2x per week aan de longe. Je merkt gewoon dat hij terug loopt in energie tijdens de wedstrijden.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Re: welke voeding voor fjord in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 13:31

Wat vinden jullie van Faser-Light van Marstall?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:37

Voor basissport zoals ook bij jou is vaak een vitaminekorrel al voldoende.

Geef ik mijn 2 fjorden ook en ze doen het er prima op.

Mijn vorige fjord reed ik M mee en zij liep 6x per week, ook springen erbij en zij kreeg ook
alleen vitaminekorrels met een klein handje muesli voor de smaak. Belangrijkste is het ruwvoer,
Wat in ons geval mooi droog hooi is en voor alle vitamines en mineralen geef ik Marstall Force.

En dat hij in de wedstrijd moe is komt dat echt niet door die paar brokken. Ik zou dan aan zijn conditie of motivatie werken.
Laatst bijgewerkt door xApple op 13-12-18 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88002
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:39

loesjeislief schreef:
Het gaat er mij om dat hij gewoon een goed voer bijgevoerd krijgt en dat hoeft niet veel te zijn en dan zoek ik iets om te geven na het werken. Hij loopt gemiddeld 3x per week en 2x per week aan de longe. Je merkt gewoon dat hij terug loopt in energie tijdens de wedstrijden.

Terug lopen na wedstrijd is logisch. Dat is naast lichamelijke inspanning (wat meer is dan normaal) ook nog mentale inspanning. Een of twee dagen rust erna en Vitalbix wat ophogen kan zeker helpen.
Ik denk niet dat je veel hoeft bij te voeren, tenzij je echt consequent merkt, dus niet alleen na wedstrijd, dat hij wat tammer is of wat in gaat vallen.
Je kan voor het lekker/voor de beloning inderdaad Faser Light bijvoeren, of Vito, of Agrobs. Muesli zonder granen, lage suikers. Eiwitten zijn niet zo spannend. Juist lijnzaad kan heel goed zijn, in olie, brokken of vlokken.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:29

Als je ruwvoer van goede kwaliteit is en je fjord heeft een liksteen, dan heeft ie eigenlijk alles. Wij willen graag iets geven om goed voor ons dier te zorgen. Maar het het soms meer het idee dan dat het echt nodig is. Zeker als hij gevoelig reageert op brok. Het is en blijft toch een kunstmatig voer.

Wij geven onze paarden al jaren slechts een handje Pavo Liga na het rijden. Verder alleen hooi en gerstestro.

Anoniem

Re: welke voeding voor fjord in de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:17

Fjorden zijn enorm sober he.
Kunnen met weinig toe.
Ik geef geen granen of dergelijke, maar wat vitamine korrel met afwisselende agrobs groenproductwn.
Beetje olie, vitamine e en magnesium erbij thats it.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker