'Dikmaker' gezocht, maar....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:14

Gelukkig! Die dure test is namelijk wel heel... duur. Zeker 2x. :')
Bij de quickscan krijg je trouwens geen gehaltes in grammen, maar drie klokjes met een wijzertje dat tussen 'zeer weinig - normaal - bovengemiddeld' komt te staan. Echt ermee rekenen kan dus niet, maar het geeft wel een beeld van waar je mee te maken hebt.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 15:21

Ja precies. Dan heb ik in ieder geval een beetje een idee :j
Vitamines/mineralen maak ik me ook geen zorgen om, dat voer ik sowieso al bij. Maar die eiwitten zijn wel heel interessant.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:24

Ik vind bietenpulp (speedibeet) met gebroken lijnzaad een uitkomst. Maar volgens mij ben je al een heel eind gekomen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:31

Wat een leuke tips in dit topic! :j

Amanda, wel echt naar inderdaad dat hij zo schraal staat. Ik zie net als jij ook een beetje een 'krakkemikkig' paard, zoals ze dat zeggen.

Het enige dat ik hier kan toevoegen is dat ik dit een beetje te goed herken - oké, mijn merrie liet na een jaar wel erg duidelijk zien dat ze pijn had, maar dan nog was het "niet plausibel" dat er iets was behalve een tumor volgens de kliniek.

In het kort - die van mij is vorig jaar op een paar maanden tijd opeens ook veranderd in een iel kippetje. Oké, ze werkte harder (40-50 km zo'n 2x in de week, 2x rustig 10km en 1x dressuur) dan normaal, maar dat verklaarde niet dat ze er zo raar begon uit te zien. Ook ik zat altijd met zo'n "ze staart naar gras en ze komt 100 kilo bij" haflinger, maar opeens kon ik er echt alles inproppen, het haalde niks uit. Na veel geruzie met de kliniek en dierenartsen en een gastroscopie later (Hoe komt een super relaxte haflinger nu ook aan bloedende zweren achterin haar maag??) bleek dat ze dus hemmorragische glandulaire zweren had, dus niet in de maag zelf, maar tegen haar darmen aan. Heel zware dus, maar sinds ik haar zowel met sucralfaat en omeprazole behandel lijkt het wat in de goede richting te gaan. Iets te goed, denk ik soms... :') Mevrouw is bijna terug een tientonner terwijl ze gewoon zoals voorheen 24/7 op hooi staat en mijn shet dacht "Ik moet meedoen" en staat nu ook nogal dik :P

Je kan ook altijd de bodybuilder van Mijten proberen (verdelen ze die daar?), die heeft mijn merrie uit haar zieligste, schraalste putje in de winter gehaald.

Anoniem

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:41

Subli Atleet zit ook hoog in het eiwit en laag in suiker/zetmeel en is een goede dikmaker, alleen is het wel op sojabasis (daar komen alle eiwitten vandaan) en sommige paarden kunnen daar minder goed tegen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:55

Djilna schreef:
Nee, want er zit 80% eiwit in. En 9,8 is per 100gr eiwit. Dus de dosering keer 80% en dan daar 9,8% van.


Je hebt gelijk, ik zie hem!


xyzutu2 schreef:
Eiwitten en eiwitten zijn twee. Ik vermoed dat hier het probleem waarschijnlijk is dat hij te weinig voer krijgt en teveel moet werken en daardoor zijn spieren is gaan opeten om maar ergens energie vandaan te halen. Zo'n probleem los je vaak op door gewoon meer eiwitten/energie enz te voeren, en dan maakt het niet zoveel uit in welke vorm dat is.
Bij paarden met specifieke spier/eiwitproblemen maakt whey of fetura/luzerne/grasbrok enz. wel uit, omdat whey eiwit voor 80% uit essentiele aminozuren bestaat terwijl het totale gehalte aminozuren bij luzerne misschien 14% is, maar het percentage essentiele aminozuren is misschien maar 2%. Als je dus 100gr whey voert krijgt je paard 80gr essentiele aminozuren binnen, terwijl je van die luzerne 4 kilo zou moeten voeren om dezelfde hoeveelheid essentiele aminozuren binnen te krijgen. Aangezien de hoeveelheid essentiele aminozuren in het lichaam bepaalt hoeveel eiwit er in totaal opgenomen kan worden en omgezet kan worden in spiermassa is er absoluut een groot verschil tussen whey/soja en andere producten met een hoog percentage essentiele aminozuren, en reguliere voersoorten die misschien wel 15% eiwitten (aminozuren) bevatten, maar maar heel weinig essentiele aminozuren, dus ik ben het met Wijslander eens, en zeker als je een paard hebt dat te vet is of snel heet wordt maar te weinig spieren aanmaakt ook al krijgt hij voldoende eiwitten, dan kan whey poeder echt een uitkomst zijn.


Dit is inderdaad wat ik bedoel. :j
En dan in combinatie met vet en/of zetmeel. Mijn paarden krijgen hetzelfde hooi als die van TS en doen het hier goed op (met de kanttekening dat die aanleg hebben voor dik worden en niet in het systeem staan, dus het is geen 1 op 1 vergelijking).

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 16:08

Die van jou hebben inderdaad onbeperkt. Wel interessant om te vergelijken overigens. Want voorheen stond Jim ook onbeperkt en daar was hij ook voller op. Niet dat hij constant at, want hij nam echt zijn pauzes wel. Maar het was wel altijd beschikbaar.

Aan de andere kant is de hele situatie met voorheen niet te vergelijken. Aangezien ik meer in de bak trainde en hooguit 1x per week een buitenrit maakte. Ook wel 20km, maar dan platte polder en berm of weg. Hij kreeg onbeperkt hooi en stond tot vorig jaar ook een aantal uur op het gras.

Nu beperkt hooi in het systeem, 3x per week een buitenrit waarvan 1 10+ km en 1 20+ km. En 1x in de bak training. En de buitenritten hier zijn heuvel op, heuvel af. Veel zwaarder. Uiteraard heb ik dit wel opgebouwd. We zijn begonnen met ritjes van 3-5km :j

Als ik het zo neerzet snap ik zelf ook wel dat het voer dus nooit hetzelfde kan blijven :Y)

Skyefate: ik vermoed niet dat het zo bij Jim is. Maar ik zal het zeker wel in mijn achterhoofd houden. Ik ga dit sowieso een maand proberen en wekelijks foto's maken ter vergelijk. Wordt het niks, dan bel ik zeker wel de dierenarts. In ieder geval om bloed te trekken.

Hij krijgt overigens nu 1/2 kg droog Fetura, 1/4 kg slobber van Agrobs (beiden droog, nat is het bij elkaar ruim 3 kg).
1 voerschep Agrobs Alpengrünmuesli (niet gewogen), 1/4 voerschep geëxpandeerd lijnzaadbrokje, 120gr Marstal Force (iets meer vanwege verharen) en magnesium.
Handje haver alleen voor een lange rit.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:21

Alle veranderingen op zich zullen inderdaad ook hun weerslag hebben, de verhuizing, huisvesting is niet te vergelijken, niet onbeperkt ruwvoer meer, dan ook nog zwaarder terrein plus meer kilometers... Het zou gekker zijn als hij niet zou afvallen en veranderen. :P

Ik ben benieuwd naar het verdere verloop!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 17:47

_O-
Goed punt :D
Had ‘m alleen eerder verwacht.
Maar goed, hij is met alles wat traag. Dus waarom hiermee niet haha.
Ik ben ook benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:48

Wijslander schreef:
Alle veranderingen op zich zullen inderdaad ook hun weerslag hebben, de verhuizing, huisvesting is niet te vergelijken, niet onbeperkt ruwvoer meer, dan ook nog zwaarder terrein plus meer kilometers... Het zou gekker zijn als hij niet zou afvallen en veranderen. :P


Dat zou wat zijn, als hij gewoon oneindige vetreserves had... :')

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 17:50

Wel handig :))

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:27

Zulke paarden ken ik niet hoor. |o :')

Anoniem

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:01

1 schep van die muesli is rond de 350-400 gram, Amanda.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 18:34

Thanx!

Foto van vandaag. Ik heb wel het idee dat het wat doet :j

Afbeelding

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:49

Dat ziet er al wat gevulder uit :Y)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 19:38

Vooral de flanken en bovenlijn trekken goed bij.
Nu stond hij daar ook wel heel voordelig :Y)
Dit was terug in de Hit.
Afbeelding

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:47

Je kunt in een paar dagen ook geen wonderen verwachten he... maar ik denk maar zo dat bloed trekken niet nodig zal zijn over een paar weken :)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-18 14:56

Nee denk het ook niet. Deze week heeft hij toch vakantie. Komt mij even beter uit ivm werk en afspraken en is voor hem ook wel goed. Dan maar een vervelend paard. Nou ja, als ik genoeg hooi onder zijn neus duw gaat het goed. Dit is lekker hooi vindt Jim :9
Komt goed uit :D
Fetura moet nog even weken, dat komt ook nog.
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 18:14

Een update van maandag. Het gaat best goed! Vorige week heeft hij vrij gehad. Zaterdag wel een rit van 17km gemaakt, maar op rustig tempo. Maandag een ritje van 5km en vandaag een rondje wandelen. En wel gewoon bijgevoerd.
Dit was maandag. Paardlief is ineens een berenvacht aan het aanmaken :oo
Afbeelding

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:17

dier van mij schoot vorige week opeens in de vacht.... die heb ik dus mooi geschoren

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:19

Gaat goed toch? Nog sneller en je hebt straks een 2-in-1 Haf :)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 09:03

2-in-1 haf? Die moet je even uitleggen :D

Ja gaat prima verder. Jammer dat met de wintervacht die lelijke drukplekken van een paar jaar geleden weer naar boven komen. Dat is elke keer met de vachtwissel zo. 1x een slecht passend zadel en de rest van zijn leven zichtbaar ben ik bang :\

Scheren ga ik ook zeker doen. Maar ik probeer zo lang mogelijk te wachten. Momenteel gaat het nog prima. Waarschijnlijk volgende week en dan hoef ik hopelijk maar 1x te scheren dit jaar.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 09:43

Hij ziet er weer goed uit! Zal waarschijnlijk opstapeling van events zijn, de stress van afgelopen jaar + extra energie nodig gehad om de vachtwissel voor te bereiden en floep, alles weg.
Straks mag je hem weer op dieet zetten als die zo doordoet :D

Wat zijn nu de hoeveelheden dat je nu effectief geeft?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 11:00

2kg Fetura (geweekt), 1 voerschap Alpengrün muesli, 120gr Marstall Force, 150gr lijnzaadbrok en een half schepje magnesium.
Overigens wel als ik gereden heb. Rijd ik niet krijgt hij 1/3 van de Fetura en een halve voerschep muesli. Maar dat is vanaf dit weekend pas.

Anoniem

Re: 'Dikmaker' gezocht, maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:06

Zag op de analyse dat fetura en de muesli niet veel verschillen in eiwit, trouwens.