Afmeting Landmühle zeezout liksteen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Afmeting Landmühle zeezout liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 21:17

Voor mijn paardjes ben ik op zoek naar een fijn zoutblok en kwam deze tegen: https://www.kramer.nl/Paard/Voeding-voe ... t-liksteen

Er staat bij dat hij in alle gangbare liksteenhouders past. Nou wil ik er meteen ook een houder bij bestellen, die zijn bij Krämer 20 x 20 cm. Bij "maat" staat bij de liksteen 3000. Daar kan ik niet uit halen hoe groot hij is. Is dat het gewicht in grammen? En hoe groot is de diameter van die steen dan?

Eigenlijk wil ik gewoon weten of hij inderdaad wel echt gaat passen in die houder. Als die 3000 slaat op het gewicht gaat 't wel passen. Is er iemand die deze steen heeft en 'm toevallig even wil opmeten?

tamary

Berichten: 29180
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Afmeting Landmühle zeezout liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:30

Gezien de vorm zal de steen in die 10kg houders passen, dus die vierkanten met zo'n pin/punt in het midden. Niet in die waar de 2kg baksteentjes in gaan. Je zal alleen wat meer ruimte in zo'n 10kg houder over houden.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 21:39

Ah oke, dat was inderdaad ook mijn aanname. Zo'n houder voor stenen van 10 kilo wou ik inderdaad ook bestellen.

Overigens hebben ze die grotere stenen bij Krämer ook, die is dan 10 kilo ipv 3 en kost precies even veel. Voor veel meer steen. Alleen is hij gemaakt van kristalzout. Ik weet niet precies wat het verschil dan zou moeten zijn eigenlijk?

tamary

Berichten: 29180
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Afmeting Landmühle zeezout liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:44

Herkomst zout en dus eigenlijk marketingverhaaltje.
Let wel op wat er verder in zit. Ijzer zit er bv al zat in grond(water) en gras/hooi, maar extra selenium, koper, zink en eventueel magnesium en kobalt kan erg nuttig zijn gezien de tekorten die hier veel voorkomen.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 21:47

Ik kan niks vinden verder over de ingrediënten, ik zoek iets wat zo veel mogelijk alleen zout is. Vitamines, mineralen enz. krijgen ze al via vitaminebrokjes en gras. Daarnaast is voor zover ik weet zout het enige wat paarden zelf op tijd kunnen aanvullen. Maar misschien heb ik dat wel verkeerd begrepen. Momenteel krijgen ze los zout door het voer maar aangezien ze binnenkort een schuilstal krijgen, en dus een plek waar zo'n steen niet meteen wegsmelt, wou ik die maar neerzetten zodat ze zelf de zoutinname kunnen gaan reguleren.

tamary

Berichten: 29180
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Afmeting Landmühle zeezout liksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:57


Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 22:08

Echt..? :oo


Ooooohhh... wat slim van jou! Denk dat 't lang zou hebben geduurd voordat ik dat zelf ontdekt had.