Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cp112

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:12

Heb je al eens laten testen op pssm?

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 23:20

Hier moet in de herfst helaas ook echt een deken op (zelfs de afgelopen dagen met die harde wind vond hij het al fris, en dus een samengeknepen kontje bij een losse rug), maar zonder die natuurlijke vitamine e hebben we altijd hardere tot harde spieren op rug en achterhand, zelfs bij 30 graden in de zon. Insulineresistente en pssm 2 paarden schijnen een enorm verhoogde behoefte aan vitamine e te hebben. Ik kwam via Google een engelse kliniek tegen waarbij ze ernstige ir/Cushing patiënten eerst twee weken een stootkuur van 20.000 IE vitamine e geven en vervolgens levenslang op 10.000/dag. Ik zie al hele mooie resultaten bij 2000-5000 IE hier maar ben nog niet hoger gegaan.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 23:36

Ik ga mij even verdiepen in pssm.

Het is een draver, komt het bij dat ras voor?

Fleur ❤️

Anoniem

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 00:28

Ik schat pssm 1 niet aangezien dat vooral bij koudbloeden en Western rassen lijkt te horen. Pssm 2 komt bij uit de volbloedenhoek en komt dus bij alle lichtere paardenrassen voor, ook bijvoorbeeld de Engels volbloed, arabier, quarter en andalusier enz. Het varieert bij pssm 2 per ras hoe het zich precies uit, maar veel voorkomende symptomen zijn stijfheid, traagheid, moeilijk op gang komen, problemen met stelling en buiging op de volte, slechtere coördinatie, harde spieren, chronische spieratrofie op rug en achterhand tot spierbevangenheid, spiertrillingen en deuken in de spieren aan toe. Waar pssm1 een suikeropslagprobleem is, is pssm2 een chronisch spierafbraakprobleem. Het verloopt in fases, dus soms hebben ze er meer last van dan anders, en bij aangepaste voeding (veel extra eiwitten, weinig suiker en zetmeel, vitaminemineralenbrok en extra vitamine e, eventueel magnesium) kunnen ze vrijwel klachtenvrij zijn.

cp112

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 00:52

Pssm kan bij ieder ras voorkomen. Het is echter alleen vooral bekend bij quarters en tinkers.
Maar het zit in ieder ras.

Testen kan nooit kwaad.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 08:23

kan pssm 2 getest worden dmv haren?

Mijn pony is geen type "dressuurpaard" zeg maar. Ze is enorm stijf in de ribben, atrofie op de schoft, galop is moeilijk, buiging is moeilijk (zowel horizontaal als verticaal), benen plaatsen is moeilijk, overgangen zijn moeilijk, 15 km rijden is eigenlijk wel de max en dan stap ik vooral veel ik heb het idee dat ze dan verzuurt. De symptomen zullen er wel bij passen maar ergens moet ik niet vergeten dat het om een paard gaat wat natuurlijk niet voor deze doeleinden gefokt is.
Ze is wel jong (6) en heeft wel de welbekende vetopslagplaatsen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fleur ❤️

cp112

Berichten: 14721
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:37

Mocht je facebook hebben, zoek Sanne Vink even op. Zij kan je helpen mbt info over testen.

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 08:40

Top! Dank je!

Fleur ❤️

susanne_m

Berichten: 961
Geregistreerd: 20-06-07

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:02

idd pssm is ook wat mij te binnen schoot.. komt vaker voor dan men denkt, maar nog niet vaak (h)erkent.

zelf heb ik helaas ervaring met lastige spieren/pezen.
wat bij mijn merrie werkt is:
devils support (vloeibaar) en daarbij glucosamine en MSM => dagelijks
magnesium => om de dag
vitamine E (let goed op welke je koopt) => in periodes van wisselend weer of stress

elk paard is weer anders, maar misschien is het wat om naar te kijken.

'grijp bij problemen niet naar scherpe bitten of hulpteugels, maar concentreer je op een betere dressuurmatige basis op een simpele trens'
M2+ 7 !!

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 09:37

Equivital Nervo. Dit was het enige middel waarbij ik verschil merkte bij een paard wat niet op gewone magnesium reageerde. Ik durf zijn spierspanning niet gelijk aan stress te wijten, maar zal vast meespelen in de vicieuze cirkel.

Anoniem

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 12:46


No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 13:47

Ik laat een pssm1 test uitvoeren. Wanneer ik de pssm2 test laat doen moet ik nog even bekijken maar die laat ik zeker ook doen. Ik ben inmiddels wat wijzer geworden en ze heeft wel opvallend veel overeenkomsten..

Fleur ❤️

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 13:57

Toch jammer dat al die artsen en wie je er ook bij hebt gehad je nou niet op PSSM gewezen hebben......je zou toch denken dat zij dat nu toch wel eens moeten weten!?

Ik l*l niet met de wind mee nee...

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 14:01

Tja.. het is naar mijn weten niet echt een bekende ziekte bij dravers. Ik heb mijn osteopaat nog even gevraagd en die denkt niet aan pssm. Maar we zullen het meemaken! Wie weet is dat het ook niet. De test zal het ons vertellen

Fleur ❤️

Ipsilonka

Berichten: 5859
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:39

Bij het KWPN is het ook niet bekend, en toch is die van mij p2/p2 n/p4 .....

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:15

Wat voor ruwvoer? Kuil, voordroog, weidehooi, gedorst hooi?

Ik kan t van de foto’s niet goed beoordelen maar ze lijkt wat vettig? Iets schraler houden wellicht maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Qua krachtvoer kan je kijken naar fiber force of voer wat laag in suiker én zetmeel zit en laag in eiwit.

Geen granen

In gras zit ook veel suikers! Helemaal met regen en zon tijden of voorjaarsgras. Dor/hooi achtig gras is beter voor spiergevoelige paarden

Suplementen bijv vitamine e van pharmahorse of horse flex. Lijnzaadolie voor rustigopbouwende energie en betere opname suplement

Hoe train je? Stap je goed in, rustig los rijden voor en na de inspanning en regelmatig een stap rondje tussen door?

Helpen met een deken is altijd prettig met wat kouder en natter weer!

[o]

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:32

Popstra schreef:
Toch jammer dat al die artsen en wie je er ook bij hebt gehad je nou niet op PSSM gewezen hebben......je zou toch denken dat zij dat nu toch wel eens moeten weten!?


Nee hoor, mijn dierenarts heb ik maar kort uitgelegd wat het ongeveer inhoud. Dierenartsen weten echt niet alles. Was het maar zo. :D

Stalgenoten en stalhouders wisten er ook niks vanaf. Zo bekend is het helaas nog niet. Maar wel een enorm probleem. Veel paarden worden door gepakt omdat ze zogenaamd vervelend zijn. Anderen krijgen verkeerde diagnoses en de behandeling werkt niet etc. Ernstige gevallen worden zelfs ingeslapen.

En dan heb je natuurlijk ook nog de mensen die beweren dat pssm wel meevalt.. Vertel dat maar aan de paarden die last hebben van de pssm. 8)7

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 21:59

PanamaD schreef:
Wat voor ruwvoer? Kuil, voordroog, weidehooi, gedorst hooi?

Ik kan t van de foto’s niet goed beoordelen maar ze lijkt wat vettig? Iets schraler houden wellicht maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Qua krachtvoer kan je kijken naar fiber force of voer wat laag in suiker én zetmeel zit en laag in eiwit.

Geen granen

In gras zit ook veel suikers! Helemaal met regen en zon tijden of voorjaarsgras. Dor/hooi achtig gras is beter voor spiergevoelige paarden

Suplementen bijv vitamine e van pharmahorse of horse flex. Lijnzaadolie voor rustigopbouwende energie en betere opname suplement

Hoe train je? Stap je goed in, rustig los rijden voor en na de inspanning en regelmatig een stap rondje tussen door?

Helpen met een deken is altijd prettig met wat kouder en natter weer!


Panama, zoals eerder vermeld. Ik heb vanalles gevoerd ;) voordroog, hooi van raaigras, graszaadhooi, eerste snee, tweede snee, natuurhooi en het hooi wat we nu hebben weet ik eigenlijk niet.

Ze is inderdaad te zwaar.. het is best lastig om een paard wat niet in training staat die ook nog met andere paarden loopt in conditie te houden -O-

Fleur ❤️

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:07

No_No schreef:
Ik heb een Back on track fleece deken die ik als Liner wil gaan gebruiken

Hier zou ik zelf niet zo fan van zijn.
Deken ansich is goed, maar fleece dekens als liners heb ik slechte ervaringen mee bij verschillende paarden. Ivm dat een fleece deken gaat trekken onder een andere deken. Mijn voorkeur gaat uit naar katoenen of gladde onderdekens.

Maar een deken van back on track lijkt me wel goed.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-18 22:24

Het is een humane deken. Ik probeer er een Liner achtig iets van te maken. Als het werkt is het mooi, zo niet dan zal ik kijken naar een echte deken

Fleur ❤️

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:48

Als het werkt is het fijn natuurlijk.

Ik merkte dat de paarden last kregen van hun vacht. Het fleece trekt en “breekt” de haren ofzo. Werden hierdoor geïrriteerd.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 00:23

Klinkt mij als een Seleniumtekort! Dat had je nog niet laten onderzoeken toch?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 12:22

Inmiddels krijgt ze 2 ml natuurlijke vit E. Volgens mij is dat een dosis van 2000 ie?
Ik kan niet zeggen dat het helpt.
Ik zet nu zelf haar voer klaar dus dan weet ik zeker wat en hoeveel ze krijgt, hoeft de stalbaas ook niet te prutsen met alle supplementen etc.

Vanmorgen vit e met selenium besteld van pharmahorse. Even kijken of dat wat doet. Ik krijg er een proefzakje magnesium bij.

Ze stond vanmorgen te schudden van de kou door de regen. Ik heb haar nu een regendeken op gedaan met de BOT fleece. Ze was weer enorm gevoelig dus heb ik haar eerst heel voorzichtig droog gewreven en dat gelijkelijk aan naar masseren.
Toen ze weer redelijk droog en warm was mocht ze weer naar buiten MET DEKEN

Fleur ❤️

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Supplement tegen hoge spierspanning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:07

Heb je op seleniumtekort laten controleren?

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:46

No_No schreef:
Inmiddels krijgt ze 2 ml natuurlijke vit E. Volgens mij is dat een dosis van 2000 ie?
Ik kan niet zeggen dat het helpt.
Ik zet nu zelf haar voer klaar dus dan weet ik zeker wat en hoeveel ze krijgt, hoeft de stalbaas ook niet te prutsen met alle supplementen etc.

Vanmorgen vit e met selenium besteld van pharmahorse. Even kijken of dat wat doet. Ik krijg er een proefzakje magnesium bij.

Ze stond vanmorgen te schudden van de kou door de regen. Ik heb haar nu een regendeken op gedaan met de BOT fleece. Ze was weer enorm gevoelig dus heb ik haar eerst heel voorzichtig droog gewreven en dat gelijkelijk aan naar masseren.
Toen ze weer redelijk droog en warm was mocht ze weer naar buiten MET DEKEN


Als je geen verschil ziet met 2000 iu zou ik de boel flink ophogen. Bij die van mij op slechte dagen gaf ik gerust 3 keer zoveel dan wat ik normaal geef. Kan je daarna een week later nog een keer kijken of je verschil ziet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennis en 68 bezoekers