Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 01:05

Koper schreef:
Wat ik nou echt nog steeds niet begrijp is het volgende. Als het waar is dat in Polen zo veel hooi over is, waarom is er dan nog geen slimme Poolse boer op het idee gekomen om het hier te brengen? Of naar Zweden :Y)


Van horen zeggen; zitten daar veel meer giftige plantjes in en is de kwaliteit in zijn totaal belabberd. Geen idee hoe ze daar omgaan met bemesten en bestrijdingsmiddelen, maar we zijn in Nederland toch voorzichtig geworden.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:46

Ah okee! Wat raar dan, als in Duitsland en zeker in bij voorbeeld Tsjechiƫ voor wat ik gezien heb het hooi een stuk beter is dan hier. Maar blijkbaar in Polen niet dan. Een gemiste kans voor ze, zou toch slim zijn als ze er wat aandacht aan zouden besteden. Dan hadden de boeren daar dit jaar er denk ik best aan kunnen verdienen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 13:20

Bietenpulp, grasmixen, compact gras, lucerne(-mixen), gras- en lucerebrok, stro.

Het ligt er bij een Poolse hooi dan een beetje aan wat er minder is, zit er vuil of onkruid in is het begrijpelijk.
Is het wat stoffiger ofzo kun je het altijd even door het water halen...

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:18


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:18

Als iemand de tijd en zin heeft om daar op zoek te gaan, kun je vast wel wat goeds vinden en dan afspraken maken. Maar nu uit nood zomaar wat halen of laten komen, is een risico.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 06:46

Helaas heeft mijn hooileverancier geen kleine baaltjes meer van 20 kg en van 150 kg niet. Ik heb nu een 350kg baal liggen, prachtig hooi. Alleen kan ik hem niet goed houden onder bouwzei wat netjes op afschot ligt, pallet eronder en paletop afschot erboven. Mijn pony's eten bij onbeperkt 20 kg perdag, maar zouden voldoende hebben aan 12 kg per dag als ik in porties voer. Bij 12 kg doe ik er bijna een maand over! Nu overweeg ik Horse Master balen te laten komen, deze kunnen wel gewoon buiten staan. Ben zelf alleen nogal huiverig met verpakt voordroog met mijn 2 sobere pony's. Iemand ervaring met Horse Master hooi?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:28

Maar waarom kan je hier niet van in porties voeren dan? Je kan toch een weegding halen bij action en 12kg in netten afwegen?

Je moet bij die hele grote balen uitkijken dat het binnenin wel goed droog is, daarom hebben ze niet onze voorkeur.

Geen ervaring met Horse Master hooi, maar ik zou eens rondkijken naar hooi. Onze hooiboer houdt vast voor vaste klanten, dus als nieuwe klant kan het lastig worden, maar er is echt nog wel hooi te koop als je even gaat zoeken.
Wij voeren echt nooit verpakt, maar in nood gaat het voor niks, dus zouden we het op tijd erbij nemen en gaan mengen.
Ook hebben we altijd stro en nu iets meer om te mengen.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:20

Natuurlijk kan ik mijn hooi in porties voeren echter kan io beter mijn baal zo gauw mogelijk opvoeren omdat hij te lang buiten ligt. Zulke grote balen kan ik niet in mijn schuurtje krijgen. Weeger heb ik al, maar daar gaat het niet om. De vraag was meer of horse master hooi geschikt is voor koudbloeden en of het mooi grof is?

Anoniem

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:28

Ik snap nooit hoe het kan dat grote balen niet goed te houden zijn.
Ik voer niet anders, heb wel heel mooi droog gewikkeld hooi. Heb een e pony en c pony die er van eten. Maar nog nooit problemen gehad dat de baal niet goed bleef.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:51

Omdat hij buiten ligt onder een bouwzeil en ik hem mijn opslag niet in krijg. Ligt niet aan het hooi maar aan de manier van bewaren en hoe lang het daar ligt. Heb je een week een baal liggen onder een zeil of een maand. Toevallig heeft het hier gigantisch geregend waardoor je toch condensvorming krijgt. Nu is een 350 kg baal ook best groot als je maar 2 pony's hebt staan en hem niet binnen kan zetten. Echter had ik geen keus of een grote baal of geen hooi bij mijn huidige leverancier, waar ik dik tevreden ben over de kwaliteit

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 16:00

kan je het zeil niet met iets van het hooi afleggen en een tochtstroompje maken eronder, zodat er lucht doorheen kan?

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:07

Heb ik gedaan. Zelfs los dakje van hout erover onder afschot en daarover een bouwzeilen. Ook ligt het op pallets. Besef alleen dat de baal gigantisch is voor de hoeveelheid paard. Natuulijk is er ook heel veel water gevallen want mijn wei staat ook flink onder water. Aangezien voordroog niet mijn voorkeur heeft maar wel in kleinere balen van 120 kg zit en goed omwikkeld is denk ik deze beter te kunnen opslaan. Ik was vooral benieuwd of horse master hooi echt heel anders is als voordroog aangezien het ook gewoon een gewikkelde baal is.