Ideale houding waarin een paard eet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Ideale houding waarin een paard eet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-18 19:16

Toevallig net een interessante discussie met iemand over de meest ideale en natuurlijke houding voor een paard om te eten.
Dit kwam voort uit ideeën over verschillende (slow-)feeders.

Ik ben al vaker stukken tegengekomen waarin stond dat het eten ongeveer op kniehoogte van het paard zelf, de meest ideale houding is tov te hoog of juist op de grond. Uiteraard kan ik die betreffende stukken en video's nergens meer vinden, wellicht een bokker wel?

Het kwam er in ieder geval op neer dat paarden in het wild vaker kiezen voor het eetbare plantleven wat een beetje hoger beschikbaar is.
Hier in NL zijn we dat niet gewend want het enige aanbod is gras laag bij de grond. Wat naar voren kwam is dat ook daaruit wel eens problemen ontstaan door ongelijke belasting, wat bij het eten op kniehoogte niet zo is.

Ik ben erg benieuwd naar vooral feiten en onderzoeken en ervaringen van bokkers hierover. :j


damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Ideale houding waarin een paard eet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:32

Hoger zou inderdaad beter zijn.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:35


Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Ideale houding waarin een paard eet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 19:42


If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Ideale houding waarin een paard eet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 01:08

Een hoog net met de neus omhoog is juist niet goed, net zoals de vroegere hooiruiven, dan valt het stof in hun neus.

Niet zo lang geleden kwam ik een filmpje tegen van iemand die een groep paarden in een mooi divers plantenlandschap liet rondlopen en je zag daar dat ze er voor kozen om de dingen te eten die voor hun op kniehoogte of hoger waren.
Misschien weet iemand welk filmpje ik bedoel en waar het terug is te vinden.

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:39

Voor zover ik weet is het paard een planteneter, en niet uitsluitend een graseter. Daardoor zou het logisch zijn om niet alleen op bodemniveau te eten.

Wat ik geleerd heb is dat je hooinetten zo moet ophangen dat de mond van het paard niet boven de schoft moet komen om te eten. Mijn hooinetten hangen zo dat ze niet op de grond hangen wanneer ze leeg zijn :+ In de praktijk eten mijn paardjes overwegend op borsthoogte, soms iets lager en soms iets hoger. Ze wisselen zelf af.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, YandexBot en 46 bezoekers