Hoeveel krachtvoer in 1 beurt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Hoeveel krachtvoer in 1 beurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 10:53

Mijn paard staat nu in de zomer dag en nacht op de wei. Het krachtvoer wat hij daarnaast krijgt krijgt ie van mij. Gezien de afstand naar stal voer ik m slechts eenmaal per dag.
Tot nu toe had ik andalusiers die dik werden van de lucht maar mijn huidige grote wpn ruin heeft echt wel wat nodig.

Bij zijn vorige baas kreeg ie 2x p dag 1,5 kilo. Zij had m aan huis staan.
Hoeveel voer zou ik veilig en nuttig in 1 voerbeurt kunnen geven?

Hij krijgt nu
1 kilo mijtens sport mix
1 kilo mijtens basis musli
(Deze 2 gaf zij al 7 jaar en ik vind niet veranderen wat werkt)
300 gram mijtens bodybuilder
Magnesium.

Bovenstaande werkte prima maar heb het vermoeden dat hij met het droge gras toch net wat meer nodig heeft.

En oh ja we rijden eventing en trainen volgens over compensatie
Dag 1 zware training
Dag 2 herstel (longe met touwtjes of terrein training)
Dag 3 rust (los aan de longe, wat simpele oefeningen onder het zadel of een buiten ritje)


Voor het beeld zo was ie tot voor kort echter deze maand is zn bips iets meer een dakje aan het worden
Afbeelding

Afbeelding


Tango1979

Berichten: 2525
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Hoeveel krachtvoer in 1 beurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:56

Ik heb in mijn hoofd zitten (vraag me niet hoe) max 2 kilo per voerbeurt. Ben wel heel benieuwd of hier beter onderbouwde getallen naar boven komen :)

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:57

Zou eerst kijken naar wat je nog op de wei hebt staan?
Denk dat daar het grootste probleem zit,misschien onbeperkt ruwvoer bij gaan voeren?

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:29

Als wat hij nu krijgt prima werkte zou ik hiermee door blijven gaan.
Meer krachtvoer dan dat je nu voert zou ik ook zeker niet in een voerbeurt willen geven.
Als er niet voldoende gras is of hij kan daar niet voldoende uit halen geef hem dan ruwvoer erbij.

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Hoeveel krachtvoer in 1 beurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:39

Ik heb ook altijd 2kg geleerd. Zijn de gegeven hoeveelheden gewogen of gebruik je een voerschep? Je zou kunnen overwegen een eiwitrijk product toe te voegen, of waar ik veel baat bij had de omega 3-6-9 van Subli (dit is geen brok, dus kun je toevoegen aan je huidige rantsoen).

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Hoeveel krachtvoer in 1 beurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:54

Een eventingpaard die flink getraind wordt kan best wat krachtvoer gebruiken. Maar het is wel zo dat je max 2 kg per keer kunt geven.

Heb je geen stalgenootje die hem op een ander tijdstip nog wat kan geven?

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoeveel krachtvoer in 1 beurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:42

Ik houd als richtlijn maximaal 1g zetmeel (en bijvoorkeur zetmeel+suiker) per kg paard per voerbeurt aan. Daarna zie je de vertering van het krachtvoer naar beneden gaan en nog belangrijker, doordat de vertering naar beneden gaat komt er zetmeel in de blinde darm terecht, waar het zorgt voor verstoring van de darmflora. Hierdoor kan het paard minder goed ruwvoer verteren en ben je soms zelfs nog slechter af dan zonder dat extra krachtvoer.
Dat komt bij een paard van 500kg dus neer op 500g zetmeel (+suiker). Bij een krachtvoer met 20% Z+S is dat 2.5kg, bij een krachtvoer met 30% Z+S op 1.65kg en bij bijvoorbeeld mais komt dat neer op 600g (80% Z+S).

Verder geef ik bij voorkeur maximaal 0.5kg per 100kg paard per maaltijd. Hoewel ik daar bij trage eters nog wel eens vanaf wijk (omdat zij het dan verspreid over de uren daarna opeten). Dit gaat in het geval van geweekt eten om droog gewogen kilo's. Ik zou een paard van 500kg dus maximaal 2.5kg geven in één keer (2 ruime scheppen brok. Want een schep brok weegt vaak zo'n 1.1-1.2kg).

Ik kan geen basismuesli van Mijten vinden, wel de Quattro. Deze bevat 28% zetmeel en het suikergehalte is niet vrijgegeven dus zal zo rond de 6-8% zitten verwacht ik (normale waarde).
De Mijten Sport Mix Super schat ik tussen de 35-40% zetmeel en dan ook 6-8% suiker, maar zijn helemaal geen waardes van vrijgegeven.

Al met al zou ik van deze voersoorten zeker niet meer dan 1.5kg per voerbeurt geven.

Ik pak zelf graag naar de pavo nature's best, ook voor sportpaarden of paarden die op gewicht moeten blijven. Deze zit met 18.4% dusdanig laag dat je er tot de volle 0.5kg/100kg lichaamsgewicht van kan voeren. Of het vergelijkbaar is met Mijten qua energie en eiwit kan ik niet zeggen, want ook dat is niet vrijgegeven door Mijten. Misschien staat het op de zak, maar op het internet kan ik het niet vinden (hun eigen website en voervergelijk).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoeveel krachtvoer in 1 beurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 18:49

Wow mizora! Wat een uitgebreide uitleg!! Super lief, vooral ook dat je zelf naar mijtens hebt gekeken.

Ik heb het met 1 kilo idd over 1 voerschep. Niet tot de rand maar gewoon een schep.

Weidegang kan ik niets aan veranderen. Ben net nieuw op deze stal en daarnaast valt daar niet over te praten. Overigens is het land echt zo gek niet voor deze omstandigheden hoor.

Ik durfde al niet nog meer te geven dus fijn om bevestigd te krijgen dat dat idd niet handig is.
Die omega olie is idd wel een goed idee.
Heb wel net nieuwe lijnzaad olie binnen. Zal dat afdoende zijn of toch (ook?) Die omega olie?

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoeveel krachtvoer in 1 beurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-18 18:54

Vorige paarden gaf ik altijd cavalor dus had hen om voer advies gevraagd. Dit kreeg ik van hen terug;



Normally for eventing horses I advise Cavalor Endurix. This gives them energy on the longterm.

But that feed also keeps them lean. For the horse in the picture that doesn’t seems like a problem to me.

If you are afraid that he would loose to much weight, you might add Cavalor Strucomix Senior.

Cavalor Strucomix Senior is a feed that makes them gain weight easy.



You can feed 1,5 kg of Endurix and 1 kg of Strucomix Senior in 1 meal.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Joesje, Lys_PPA en 52 bezoekers