Paard lust geen Seniores Priores

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:26

Ik kom even binnenvallen in dit seniores priores topic.
Ik heb een zak die nu ongeveer 3 weekjes oud is. Staat in de schuur in een afgesloten ton.
Nu ben ik voor vanavond slobber aan het maken en zag dat er schuim op de slobber kwam toen ik er heet water bij deed.
Ook vind ik het een beetje zurig ruiken...
Zou dit door de warmte buiten komen dat mijn zak niet meer goed is??
Kan ik nu die hele zak weggooien?


Anoniem

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:36

Rook het gelijk zurig?
Schuim heb ik ook wel eens, maar geen idee hoe dat komt. Eten ze ook gewoon op. Zak niet vochtig geweest?

meggiemeg

Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:39

Geef het eens warm en dan wat muesli of een appel of een wortel erdoor, dan heeft het meer geur dus vaak ook meer smaak.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:39

Myrthe3 schreef:
Rook het gelijk zurig?
Schuim heb ik ook wel eens, maar geen idee hoe dat komt. Eten ze ook gewoon op. Zak niet vochtig geweest?


Ja ben na 10 minuten gaan kijken en toen rook het zuur.
Het is absoluut niet vochtig geweest. Zit in een waterdichte en lucht dichte ton.
Ik weet niet of deze temperaturen (30+) schadelijk kunnen zijn voor het voer? Dat het dan gaat bederven zegmaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:01

Kayleigh327 schreef:
Myrthe3 schreef:
Rook het gelijk zurig?
Schuim heb ik ook wel eens, maar geen idee hoe dat komt. Eten ze ook gewoon op. Zak niet vochtig geweest?


Ja ben na 10 minuten gaan kijken en toen rook het zuur.
Het is absoluut niet vochtig geweest. Zit in een waterdichte en lucht dichte ton.
Ik weet niet of deze temperaturen (30+) schadelijk kunnen zijn voor het voer? Dat het dan gaat bederven zegmaar?


Phoe, moet zeggen dat ik het ook in een ton heb, die de helft vd dag in de zon staat als ik de deur niet dicht doe. Maar nog geen problemen mee gehad.
Zou subli even contacteren als ik jou was!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:21

Bij ons ruikt het gewoon normaal, maar ik maak het met koud water en niet te lang van te voren.

Oy with the poodles, already

henshem
Berichten: 1125
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:26

Als alternatief heb ik jaren Masters senior aan mijn paard gegeven dat lustte hij nl wel. Iets duurder maar qua vitamine- en mineralen beter dan sp.

meggiemeg

Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:30

Schuim ken ik ook wel bij het aanmaken maar zurig ruiken niet, inderdaad even contact opnemen met pavo.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:31

Masters senior schijnt idd ook fijn spul te zijn. Hebben ze hier in de buurt helaas nergens te koop.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-18 16:32

Paard eet het ook met wortel erdoor -- yay!

meggiemeg

Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:37

Fijn, kan je het eventueel afwisselen met een appeltje erdoor. Hier eet de ruin het beter als het warm is, ruikt het ook lekkerder moet ik zeggen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Maris
Berichten: 15911
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:38

FCSA schreef:
Paard eet het ook met wortel erdoor -- yay!


+:)+

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:57

Ik zeg weg met de sp. Jou paard mag dan volbloedtype zijn maar betekend niet dat hij op junk food moet leven. Heb hier ook wel dravers, nrpsers ed gehad (of staan er nog) die niet makkelijk dik werden. Een zag ik laatst bij de nieuwe eigenaar weer een foto van en net zo mager als ik hem kocht. Juist die rommel zorgt ervoor dat hun hele darmflora niet meer functioneerd als hoord. Goed ruwvoer is de basis. Liefst onbeperkt (al dan niet met stro gemengd). Absoluut geen luzerne aam dit soort paarden voeren luzerne in een hoeveelheid meer als 50 gr verhoogd de spiertonus en vaak zijn dit soort paarden al sneller gespannen. Voor de eiwitten kun je aanvullen met esparcette en hennepzaad al dan niet met een theelepeltje erwten proteïnen (omdat deze vaak goedkoop.zijn en toch veel eiwit bevatten). Verdee wil je de darmflora op orde krijgen dus probiotica is aan te raden. In de tijd dat darmflora nog niet goed werkt kun je de vit/min aanvullen met een ballancer (vitalbix, jepaardgezondenfit, marstall, etc) of vitamine poeder. Ik zie de ponys ook altijd mooier en beter worden van slijmerige producten (helpt tevens teven zand en de slijmlaag van maag en darm schijnt erdoor te verbeteren plus het bevat vaak opneembare oliën). Denk aan bijvoorbeeld lijnzaad (gekookt of bewerkt of lijnmeel). Ikzelf geef dan meestal npg iets bij als futter natur van agrobs of wiesen fasern van marstall. Van deze 2 producten houden ze een rustig ook maar worden er wel mooier van. Daarnaast ben ik altijd nogal fan van leem (vertargil groene leem super fijn, moeder aarde van bio ron of zeolyte van zeohorse bijvoorbeeld, ik wissel ze af en geef ook wel eens een tijdje niets daarvan bij), voordeel hiervan is tevens dat het vaak de maagzuur wat neutraliseerd, ook voer ik afwisselend magnesium bij en indien je kuil of voordroog voert dan ook zeker veendrenkstof.

Kortom ik voer niet alles altijd maar wissel wat. Vaak geeft paard ook wel aan als die iets niet wilt.

Vanuit mijn opleiding heb ik geleerd dat mensen die alles kunnen eten zonder aan te komen vaak de meest zieke mensen zijn. Ik geloof erin dat dit voor paarden ook geld, ze lijken wel niets op te nemen....

Daarbij speelt bij paarden vaak ook nog wormen een rol. Ik heb al weer aardig wat positieve mestmonsters gezien de laatste tijd.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

VanHuisUit

Berichten: 6673
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:07

Die van mij lust ook echt geen SP terwijl hij echt een goede eter is. Als je anders iets anders nog wilt proberen waar ze mooi net zo'n vetrandje van krijgen als ze wat schralig ogen (vaak zijn ze perfect op gewicht maar tegenwoordig wordt al snel gezegd dat ze schraal zijn … ) is Omega 3-6-9 mix van Subli. Hoef je niet veel van te voeren, lijkt daardoor duur, maar werkt supergoed. Met z'n zak doe je heel lang. gewoon door dagelijkse bix / muesli.
Voor de rest uiteraard volop goed ruwvoer (en denk ook aan zand wat momenteel makkelijk wordt opgenomen doordat de weides zo kaal zijn).

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:18

Een beetje appelstroop kan ook helpen om het smakelijker te maken :)

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:38

Voor degene die geïnteresseerd zijn in hoe het met de zure slobber is afgelopen.
Ik heb contact gehad met Subli, die gaven aan dat ik moest stoppen met het voeren van die zak en hem bij de winkel om moest ruilen voor een nieuwe.
Moet nog het label naar subli door mailen dan gaan ze kijken of er misschien iets fout is gegaan bij die lading.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:00

Top geregeld

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-18 14:10

Wat fijn Kayleigh!

@lailapri: dank voor je aanvulling. Om welke reden vind je SP junkfood? Esparcette kreeg ik ook als tip van mijn instructrice, die hou ik even in gedachten.
Paard staat nu nog in pension (= lastiger voer managen) maar komt over een aantal maanden aan huis te staan, dan kan ik het helemaal doen zoals ik zelf wil.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:16

Ik verbaas me erover dat mensen paarden hebben die geen sp eten.
Hier mik ik er juist alles doorheen wat ze niet willen eten haha.
Hier staat een oudje op sp, en owee als er eens geen emmer klaar staat.
Dan is meneer écht hoogst beledigd. :+

Anoniem

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:41

Mijn oudje is ook redelijk kieskeurig met de SP, mijn jonkie daarintegen niet.

Ook ik ben benieuwd waarom dit junkfood zou zijn!

En mooi dat de zure slobber is opgelost; subli heeft een super service.

meggiemeg

Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:09

Nette oplossing.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-18 22:29

De truc met de wortels werkt niet meer: hij eet de stukjes wortel ertussenuit en laat de SP staan.
Ik heb nu ook 18plus gekocht. In welke verhouding doen jullie dat erdoorheen? Ik had vandaag 1 schep SP (met dus 3 scheppen water) en 1/2 schep 18plus. Daar at hij een beetje van, de rest liet hij staan -O-

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 22:31

Ik heb geen tips; mijn merrie eet het prima. Mocht jouw paard het echt niet gaan eten, wil ik de overgebleven SP wel van je overnemen :)

Oy with the poodles, already

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 22:59

Waarom de SP niet vervangen door bv. Gewone slobber van Pavo en maïsvlokken.

Hier een beest van 1.76 groot en moeilijk op gewicht te houden. In de winter zie je haar gewoon echt gaan.

Sinds ik basisbrok, maisvlokken en slobber voer heb ik weinig moeite om haar op gewicht te houden.

meggiemeg

Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard lust geen Seniores Priores

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:17

En een appel er door of zoals iemand anders zei stroop?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, Hanmar, puppy1128, xxxmh en 44 bezoekers